Jump to content

Hund i båt


Festina_Lente

Recommended Posts

Hunder vaskes og bades med jevne mellomrom Ugle..

 

Får håpe du ikke er alt for ukjent med normal renslighet Ugle..

 

Hvordan holder Uglene seg rene ???

Kattugler tar kattevask.

 

Det er begrenset med vann ombord i småbåter , kanskje snaue 50 liter, Ida Marie. Da har man ikke nok til å dusje hundene ihvertfall.

 

En underlig atferd at hunder ruller seg i avføring så spiser den. Hva kommer det av?

 

http://hundhenne.origo.no/-/bulletin/show/611963_bikkjer-som-spiser-baesj?ref=checkpoint

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at noen hunder ruller seg i noe som kan gi dem en "ny" lukt, er som regel at "noen" har vasket dem så rene at de mister sin egen lukt-identitet ( -Eller velmenende tobeinte dyr har kanskje også gitt dem en form for parfymert sjampolukt som hunden finner ubehagelig, og kanskje rett og slett nedverdigende å vise seg med, overfor andre hunder).

 

Min hund er 11 år, og har som jeg har fortalt i en annen tråd, reddet livet mitt.

 

Han har rullet seg to ganger av ovennevnte grunn i løpet av alle disse årene, min feil før jeg skjønte hvorfor. Ikke noe moro det, nei. Men det er ikke hunden sin feil. Hundens viktigste identitet er dens egen lukt, slik at andre hunder kan kjenne den igjen. Mange hunder vaskes for mye. En enkel skylling av poter når man har vært ute, bør være nok til daglig.

 

Slik er naturen.

 

Jeg skal avstå fra en beskrivelse av hvordan mennesker oppfører seg.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Blir litt OT, men jeg går ofte tur med naboens 11 år gamle Alaska husky tispe. Hun oppholder seg utendørs hele året, hele døgnet og blir neppe vasket av eier, for det er ikke nødvendig. Hun steller seg selv. Uansett, jeg registrerer at hun digger å gni hals og ansikt på tuer i fjøra og på fjellet hvor det er skit fra store fugler. Øya går rundt på ho og det er turens store høydepunkt.

 

Så det er nok litt forskjellig det der. Men de kjenner nok en deilig parfymelukt som vi ikke kjenner, og vi hadde sikkert gjort det samme om vi hadde kjent de deilige luktene

Link to post
Share on other sites

Kattugler tar kattevask.

 

Det er begrenset med vann ombord i småbåter , kanskje snaue 50 liter, Ida Marie. Da har man ikke nok til å dusje hundene ihvertfall.

 

En underlig atferd at hunder ruller seg i avføring så spiser den. Hva kommer det av?

 

http://hundhenne.origo.no/-/bulletin/show/611963_bikkjer-som-spiser-baesj?ref=checkpoint

 

Nei 50 liter var ikke mye, selv varmtvanns berederen min er større..

 

Greier du å  holder du deg ren selv med det ?

 

Har heldigvis ikke opplevd at min hund har gjort nettopp det, men har hørt om det...

 

Masse kos med hund om bord...

Link to post
Share on other sites

Du har en som forstår deg også!

!

Du mener vel at hunden er enig i alt du sier og aldri stiller noen spørsmål. Det er jo også slik at hundeeieren er sjefen i flokken hehe.

 

Brent barn skyr ilden og barn bitt av hund skyr hunden.

 

Jeg ser noen problemer med hund og hygiene i båt. En hund driter og pisser på dekk, spiser avføring og sover i sengene til besetningen. Til sammenligning kaster vi mat som har gått 1 dag ut på dato fordi vi er livredde for å bli syke. Er det såperester , hår i dusjen eller skitne toaletter i gjestehavna er helvete løs?

Hvordan forklarer vi at vi tenker så forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Du mener vel at hunden er enig i alt du sier og aldri stiller noen spørsmål. Det er jo også slik at hundeeieren er sjefen i flokken hehe.

 

Brent barn skyr ilden og barn bitt av hund skyr hunden.

 

Jeg ser noen problemer med hund og hygiene i båt. En hund driter og pisser på dekk, spiser avføring og sover i sengene til besetningen. Til sammenligning kaster vi mat som har gått 1 dag ut på dato fordi vi er livredde for å bli syke. Er det såperester , hår i dusjen eller skitne toaletter i gjestehavna er helvete løs?

Hvordan forklarer vi at vi tenker så forskjellig.

 

Her tar du nok feil UGLESETT...igjen....

 

Min hund kan ofte være uenig i mine avgjørelser, og gir klart uttrykk for det, av og til får den viljen sin, andre ganger ikke..

 

Ser du nevner barn bitt av hund, noen traumer i barndommen UGLE ?? det kan jo skje hvem som helst.

 

Det beste er da og oppsøke den tidligere problemstillingen, altså møte en hund....forsøk...

 

Driter og pisser på dekk  :nonod: ....Tror min hund hadde "revnet" før den hadde pisset eller gjort fra seg på dekk...

 

Tror faktisk en hund ville beriket livet ditt UGLESETT...oppriktig ment...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror min hund hadde "revnet" før den hadde pisset eller gjort fra seg på dekk...

Og der har du problemet med å seile langt.

Det er ikke lett få en hund til å gjøre fra seg der den bor, det er så instinktivt at de ikke gjør det at de vil pines på lange overfarter, istedet for å 'lure seg til' eller ha ett uhell.

 

Er det noen som har noen triks for å få en hund til å forstå at det er greit å gå på feks ett tisse teppe eller liknende i cockpit når vi er på lange strekk ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen triks for å få en hund til å forstå at det er greit å gå på feks ett tisse teppe eller liknende i cockpit når vi er på lange strekk ?

 

Bare noen  forslag.

 

Hvis den lukter sitt eget tiss, kan det hende den tolker dette stedet som "der det skal skje". Ta med en kvist , grasstust eller lignende som den har vætet fra sist dere gikk tur, og legg den der du vil den skal forstå at det er greitt.

 

Hvis du har en hanhund, er det bare å skvette litt selv (behøver ikke være så mye da), så får han kanskje lyst til å dekke over med sin egen lukt. -Hvis han tør, altså. Det kommer an på relasjonen til deg.

 

-Ligger det lukt fra en annen hanhund der, kan jeg nesten garantere at din hnd også "går der" for å bytte til sin egen lukt. Kanskje den gjør det i strid med hva den tror at du som sjef syns er greitt. Da gjelder det å rose den litt for å gå på riktig sted, og så sier du tydelgi nei hvis den tror dette plutselgi gjelder andre steder også. Etter en stund skjønenr den forskjellen.

 

Alt dette er selvsagt avhengig av hvordan din hund er. Alle hunder er jo forskjellige, akkurat som vi mennesker.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Blir litt OT, men jeg går ofte tur med naboens 11 år gamle Alaska husky tispe. Hun oppholder seg utendørs hele året, hele døgnet og blir neppe vasket av eier, for det er ikke nødvendig. Hun steller seg selv. Uansett, jeg registrerer at hun digger å gni hals og ansikt på tuer i fjøra og på fjellet hvor det er skit fra store fugler. Øya går rundt på ho og det er turens store høydepunkt.

 

Så det er nok litt forskjellig det der. Men de kjenner nok en deilig parfymelukt som vi ikke kjenner, og vi hadde sikkert gjort det samme om vi hadde kjent de deilige luktene

 Går den etter fugleskiten, eller er det å få klødd seg på halsen som gjelder, tro ( - evt. en kombinasjon)?

Jeg skal ikke late som jeg forstår det der. Men en tanke jeg fikk, var at det kan ha noe med halsen å gjøre. -Tar du av et halsbånd når dette skjer, for eksempel?  Selv bruker jeg kun sele, og han også er "vill" etter å bli klødd på halsen. Men  da er det hjemme i sofaen når vi koser oss litt foran TV skjermen... ;-)

 

En ting har ejg gjort helt feil: En hund bør ikke ha adgang til soverommet. Hvis jeg nå en sjelden gang har anledning til å dyrke en av mine gamle hopbbyaktiviteter i senga, ser han på kvinnfolket som en seriøs konkurrent... Det blir nesten alltid bare bråk av slikt. Så hold hunden unna soverommet. Har du sluppet den opp i en deilig dobbeltseng, er du nærmest dømt til å fortsette med det. Stooor tabbe!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Og der har du problemet med å seile langt.

Det er ikke lett få en hund til å gjøre fra seg der den bor, det er så instinktivt at de ikke gjør det at de vil pines på lange overfarter, istedet for å 'lure seg til' eller ha ett uhell.

 

Er det noen som har noen triks for å få en hund til å forstå at det er greit å gå på feks ett tisse teppe eller liknende i cockpit når vi er på lange strekk ?

 

Har vel aldri gått lengre en 4 til 5 timer i strekk, det greier en hund uten problemer...

 

Danmark er bare 4,5 time for meg for eksempel.

 

Det med selv ta med noe hunden har pisset på tidligere, vil nok muligens trigge den til

 

å pisse på samme stedet vist den blir veldig trengt, er bare å forsøke på en kort tur..

Link to post
Share on other sites

Danmark er 12 timer + for oss (fra sørlandet) i seilbåt fart.

Ja selv sørlandet er flere dager med 10 timer + etapper etter hverandre.

Så det er for lange etapper for Pauli, ihvertfall på dagtid.

 

Etter vi fikk han så har vi holdt oss nordover, langs Vestlandet, men hadde jo vært kjekt å kunne dra til Danmark, eller kanskje tilogmed Shetland, uten at lettmatrosen trenger å være akterutseilt.

 

Ferierer uansett heller på vestlandet MED hund, enn sørover uten.

Båttur uten hund blir for tamt  :sleep:

Bortsett fra klima er nå vestlandet finest uansett  :saint:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Tror faktisk en hund ville beriket livet ditt UGLESETT...oppriktig ment...

Hehe når jeg leser om hund i båt er jeg enda mer sikker på at ikke blir hund med det første. Blir nok heller gullfisk.

Er ikke ideal familien mor , far, 2 barn , hund og en Suv?

 

 

Hvis jeg skulle bli truet eller angrepet av hund kan jeg da bruke kilehammeren å gi hunden en midt i panna eller er det ulovlig?

Link to post
Share on other sites

Hvis du er usikker på om det er lov så er det ikke angrep du er utsatt for.

Og er du utsatt for angrep så tror jeg du sliter med å treffe midt panna.

 

Tror du skal bevæpne deg med kraftigere skyts, sånn for sikkerhets skyld jeg.

Eller ligge på svai, det er kanskje det tryggeste, da får du være helt i fred for både folk og dyr  :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Danmark er 12 timer + for oss (fra sørlandet) i seilbåt fart.

Ja selv sørlandet er flere dager med 10 timer + etapper etter hverandre.

Så det er for lange etapper for Pauli, ihvertfall på dagtid.

 

Etter vi fikk han så har vi holdt oss nordover, langs Vestlandet, men hadde jo vært kjekt å kunne dra til Danmark, eller kanskje tilogmed Shetland, uten at lettmatrosen trenger å være akterutseilt.

 

Ferierer uansett heller på vestlandet MED hund, enn sørover uten.

Båttur uten hund blir for tamt  :sleep:

Bortsett fra klima er nå vestlandet finest uansett  :saint:

 

Joda, enig, vestlands skjærgården er uslåelig når været er med oss..

 

12 timer er jo tøft å holde seg, så du får teste den litt , slik skissert av Propell 1 , har tro på at det kan funke..

 

Husk EU pass og vaksinene ved tur til Danmark...

Link to post
Share on other sites

 

 

Hvis jeg skulle bli truet eller angrepet av hund kan jeg da bruke kilehammeren å gi hunden en midt i panna eller er det ulovlig?

 

Bare vær sikker på at det er en hund...vist det er en ulv, blir det fengsel på deg.....muligens et tankekors....

Link to post
Share on other sites

Joda, enig, vestlands skjærgården er uslåelig når været er med oss..

 

12 timer er jo tøft å holde seg, så du får teste den litt , slik skissert av Propell 1 , har tro på at det kan funke..

 

Husk EU pass og vaksinene ved tur til Danmark...

Får teste litt med muligheter for å avbryte før lange hav strekk ja. Uansett blir det på hans premisser, så vi får se hva vi får til, og det blir ikke i år uansett.

 

Pass har han, er på påskefjellet i Sverige om vinteren, men det er litt plunder og heft med hund til utlandet ja , og det må planlegges, kan ikke bare stikke over dammen fordi været plutselig lå til rette..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har lest litt på mattilsynet.no. Men er det virkelig slik at hver gang man drar med bikkja over til Sverige så må man ha pass med stempel fra svensk dyrlege før man krysser tilbake til Norge som bekrefter at bikkja er fri for reveorm? Også må bikkja gå på kontinuerlig ormekur også? Håndheves dette? Er jo ofte over Sekken på tur til Koster og der omkring... Noen med hund som vet? (Leste på et annet forum at det var regelendringer på gang).

 

Ps. Det er snakk om fuglehund.

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde med søster og bikkja hennes på seiltur for noen år siden. Etterhvert ble det ganske åpenbart at bikkja var seriøst dritatrengt. Den virra rundt i cockpit og jeg nær venta at proppen skulle gå når som helst. 

 

Løsningen bikkja fant ut av helt selv var å pile frem på fordekket av seilbåten og nær spraylakkerte dekket i et par hissige drag før den fornøyd pila tilbake til oss.

 

Så var det å legge over på slør for å slippe lukta og sende søster frem for å vaske dekk.

-----

 

Har sett på en del seilforum at folk lar bikkja drite på fordekk, så skyller/vasker en av etterpå. Om bikkja ikke er for blaut i avføringa og været ikke er for ille så bør jo det kunne gå greit.

 

Men har også lest om båter for anker med beboere og hele dekket ned-driti av en eller flere hunder.. så det finnes vel av alle slag... 

 

Kan hende hund i båt ikke er for alle..?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har lest litt på mattilsynet.no. Men er det virkelig slik at hver gang man drar med bikkja over til Sverige så må man ha pass med stempel fra svensk dyrlege før man krysser tilbake til Norge som bekrefter at bikkja er fri for reveorm? Også må bikkja gå på kontinuerlig ormekur også? Håndheves dette? Er jo ofte over Sekken på tur til Koster og der omkring... Noen med hund som vet? (Leste på et annet forum at det var regelendringer på gang).

 

Ps. Det er snakk om fuglehund.

 

Har droppet å få ny hund pga disse reglene. Jeg virrer jo frem og tilbake over grensa så snart jeg går ut av båsen. Regimet er kanskje greit, men vår situasjon og båtbruk gjør det helt håpløst. 

 

Drøftet dette med rev og denne her dvergbendelormen med vetrinær. Hun var klar på at dette også eksisterte på øyene ute i havgapet da reven har trukket over isen tidligere vintre. 

------------

 

En kan potensielt ta den "lette ruta" med å gå fast til vetrinær med max 28 dagers mellomrom for kur, men med båtplass så nær grensa vil det si 6-7 vetrinærbesøk i løpet av sesongen. Det vet jeg at ikke vil bli gjennomført. Så i valget mellom båtliv og bikkje måtte bikkja vike, dessverre. 

 

http://dinvet.no/?page_id=234

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Er jo ofte over Sekken på tur til Koster og der omkring... Noen med hund som vet? (Leste på et annet forum at det var regelendringer på gang).

 

Ps. Det er snakk om fuglehund.

 

Holdt på å spørre om du er obs på at Koster er i Sverige :-) Har jo vært disse reglene lenge nå. Og dvergbendelormen er dødelig for menneske så dette er jo ikke noe å tulle med. 

 

Om jeg hadde tatt turen over uten å ha stell på sakene så hadde jeg ikke sluppet bikkja på land med mindre det ble tatt ormkur relativt kjapt etterpå.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skulle bli truet eller angrepet av hund kan jeg da bruke kilehammeren å gi hunden en midt i panna eller er det ulovlig?

 

Som du sikkert har skjønt, er jeg ikke så redd som deg for hunder. Men jeg har vært det. Nøkkelen til å bli kvitt denen angsten, som kryper inn som en kraft det er vanskelig å motstå, er å forstå hva en hund faktisk er. På godt og vondt. Og vite at en hund ser tvers gjennom deg.

 

En utrygg hund (som ikkke vet hva den skal forholde seg til = utrygg hund)  er som et usikret gevær hvis den tror du er slem og kanskje ser du er redd eller agressiv. Men hvis den ser en selvsikker mann som vet hva han gjør, en som man ikke bøller med, er du ganske trygg! Poenget er å være dominant så hunden ser det, UTEN at den oppfatter deg som sint eller agressiv. Og der er vanskeligheten hvis man har fått grunnleggende angst for hunder: Frykt og aggresjon går hånd i hånd følelseesmessig hos et menneske. Det samme gjør det også hos hunden!

 

Det som gjør en hund så unik er at den KAN drepe deg hvis den må, men den vil HELST IKKE DET. Ikke mer enn en bil i 50km/t som passerer 1 meter fra deg på fortauet mens du venter på grønt lys for å gå ut i kjørebanen. Dette handler om å bruke noen REGLER for å ikke bli drept. De må man altså forstå!

 

(Jeg snakker da om det store felrtallet av hunder, store som små. Men det finens selvsagt farlige hunder også. Kanskje en av ti tusen. Det vet jeg ikke helt sikkert. Men det er IKKE i hundens natur å angripe mennesker. En hund vil helst slippe å sloss, selv om den alltid vil gjøre det - hvis den MÅ. Det kommer an på deg, samtidig som det er du som vurderer hva slags risiko du tør å ta. En hund som går i bånd elelr løper fritt 10-20 meter fra eieren, kan du alltid anta er ufarlig for deg, hvis du oppfører deg riktig.)

 

Hvis du vil bli kvitt hunderedselen, anbefaler jeg på det sterkeste å lese en bok, og det er nok å lses denne fantastiske boka av

 

Turid Rugaas: De dempende signaler

 

eller kortversjonen - rett i nettleseren

 

Jeg ble selv kraftig bitt av hund som guttunge. Det var fordi jeg hadde ertet den, jeg visste ikke bedre. Så den bet meg, hardt

 

Nå finnes jeg ikke redd. Jeg har gått mellom min hund og en kjempestor rotweiler og satt øynene i den med pekefingeren 20cm fra den åpne kjeften, etter at den bet min egen hund til blods på grunn av en misforståelse. Den rygget. 

 

Og i et annet tilfelle, var det en tispe i løpetid som fikk en golden retriever til å angripe min hund. To hannhunder og ei tispe, der den ene var galt oppdratt og bet min hund til blods. Eieren prøvde å ta den, o eieren ble bitt. Så stoppet jeg min hund fra å angripe tilbake og det så denne. Så etter å ha bitt sin egen eier, så den på meg og vurderte. Jeg skjulte mn redsel og tok på meg min mest dominante holdning, rikket meg ikke, og så bestemt , men uten hat tilbake. Da bet den ikke meg, selv om den hasdde bitt sin egen eier like før. Det viste seg senere at denne eieren slo hunden sin, og den så åpenbart at jeg ikke var slik: Jeg var ikke agressiv, bare BESTEMT. Og det så den altså, da trengte den ikke  å bite meg.

 

Det jeg har fortalt her, er selvsagt ikke noe man gjør hvis man ikke er 100% sikker på hva man gjør. Men les boka jeg har anbefalt!  Den er et skattkammer når det gjelder å forstå hvordan en hund er "skrudd sammen". Og når du vet nok, vil redselen for hunder avta, og blir etter hvert helt borte. Like lett som å gå over gata på grønt lys!

 

Det verste (og dummeste) man kan gjøre overfor en hund, er å vise fram et våpen og stå angrepsposisjon. Det er sikreste måten å gjøre en hund utrygg på, og det er mangel på trygghet som gjør at en hund kan bite et menneske. ALLTID.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...