Jump to content

Hund i båt


Festina_Lente

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har aldri vært redd for hunder, og har blitt bitt noen ganger, både av egne hunder og andre sine hunder. Men til tross for det så kom jeg i en lei situasjon for et par år siden når jeg var ute og jogga. Var sommervarmt så jeg hadde kun en tynn løpeshorts, type tettsittende, og en t-skjorte. Da føler man seg ganske "naken". 

 

Løp i landbrukslandskap på grusvei med jorder rundt overalt. Var "midt utpå", dvs langt fra bygg/skog osv når to rotweilere kom jagende over jordet og gikk rett på meg. Dvs de stilte seg i front mot meg, en litt mot høyre og en mot venstre og begynte å gjø mens de presset nærmere på. Så begynte de å "gli fra hverandre" sideveis, i et forsøk på å få en bak meg. 

 

Jeg stod pal og prøvde alle triks i boka, mørk og høy stemme, reiste armene over hodet, prøvde å gå i mot, gi kommando osv men situasjonen eskalerte og de begynte å hoppe opp på meg og nappe, stadig mer engasjert av hverandre.

 

Begynte å få problemer med å holde balansen og måtte støte i mot med kroppen og albuer og ventet bare på første ordentlige bittet. Eneste jeg tenkte på hele tiden var at jeg ikke måtte bli redd og få panikk. Om jeg hadde ramla er jeg sikker på at jeg hadde fått et kolossalt problem. 

 

Vurderte også om jeg måtte gå til angrep, som et siste forsøk på å få til noe.. men tenkte at det fikk vente til jeg ble bitt første gang. 

 

Eneste "struktur" i nærheten av meg var en høyball/traktoregg. Jeg fikk rygga mot den for å få ryggen fri og vurderte å prøve å klarte opp, men de var så på hele tiden at jeg aldri fikk muligheten til å snu ryggen til for å klatre, noe jeg også var redd for å gjøre. 

 

Etter det som virket en evighet hørte jeg noen som prøvde å rope inn bikkjene sine, to eiere ute av stand til å bevege seg i noe nær normal hastighet, langt borte på et jorde. Det brøt opp situasjonen, reddet av gongongen. 

---

 

Nå skal jeg innrømme at jeg er redd for hunder. Den opplevelsen satt virkelig en støkk i meg. Følte meg 100% forsvarsløs og mener det var tilfeldigheter at det gikk bra, jeg begriper ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Kona pleier å løpe samme ruta, jeg tør ikke å tenke på hvordan det kunne gått. Eller om vi løp med hund... 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke man skal høre på hundeeierenes påstand om at hunder er ufarlig.

 

Vi hadde uvedkommende inne på et område hvor all ferdsel og opphold var forbudt. Det var flere narkomane med 2 store rotweilere. Jeg kommer overraskende på dem og hundene bykser mot meg i firsprang for å angripe. Eierene reagerer heldigvis og skriker som gale på hundene. De stopper opp et par meter fra meg. Jeg rygger tilbake og redder livet.

 

Hunder kan være livsfarlige i flokk. De river et barn i filler på noen sekunder.

Link to post
Share on other sites

Dere som er så redd for hunder, tør dere bevege dere blant folk?

Hunder er jo statistisk sett rene fredsmeglerne sammenlignet med mennesker, og de du har en relasjon til er de aller farligste. Noe å tenke på før dere går å legger dere i kveld, kanskje dere ikke våkner i morgen tidlig... :ghost:

Link to post
Share on other sites

 

 

 

https://www.nrk.no/hordaland/bruker-kamphunder-som-vapen-1.7087819

 

 

http://forskning.no/kriminalitet/2009/09/muskelhunder-har-oftere-kriminelle-eiere

 

https://www.nrk.no/norge/farlige-hunder-fordoblet-1.506910

 

 

Narkomane med Rotweilere er ikke normalen innen hunde hold...det forstår til og med du....

 

Din helt åpnebare redsel for hunder, bør du gjøre noe med, det er et velmenende råd...

Jeg har ikke redsel men respekt for ukjente hunder og tar alltid forsiktighetsregler.
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Narkomane med Rotweilere er ikke normalen innen hunde hold...det forstår til og med du....

 

 

 

Nja... skal ikke si det du. Vil vel heller hevde at div. "tøffe bikkjer" er populære i en del miljøer, var kanskje noe mer for noen år siden men jaggu, er ikke fritt i dag heller. Så kan en jo drøfte hva som er normalen innen hundehold, men ingen tvil om at ganske mange har helt andre bruksområder for bikkja si enn barnefamilier har, for å si det sånn. 

 

Jobber på sosialkontor i Oslo og kan fortelle at jeg faktisk er raskere ned trappa to etasjer enn en rotweiler (tydelig at den rasen har en forkjærlighet for meg ;-)) etter at jeg ba en som hadde den med inn på venterommet om å sette den ute i stedet. 

-------

 

Er vel ingenting som hindrer narkomane, kriminelle, voldsutøvere, psykisk syke eller hvem som helst å være hundeeiere. Så de driver vel hundhold de som alle andre hundeeiere. 

Link to post
Share on other sites

En del av de typiske kamphund-rasene har vel forsvunnet etterhvert som åra har gått etter 2004 da det ble forbudt med en del raser.

Hunder født før forbudet fikk leve, men eiere måtte ha med seg "fødselsattest" når de gikk tur.

Så hunder som var valper da forbudet kom er vel snart gått over til de evige jaktmarker, alle som en.

Link to post
Share on other sites

Nja... skal ikke si det du. Vil vel heller hevde at div. "tøffe bikkjer" er populære i en del miljøer, var kanskje noe mer for noen år siden men jaggu, er ikke fritt i dag heller. Så kan en jo drøfte hva som er normalen innen hundehold, men ingen tvil om at ganske mange har helt andre bruksområder for bikkja si enn barnefamilier har, for å si det sånn. 

 

Jobber på sosialkontor i Oslo og kan fortelle at jeg faktisk er raskere ned trappa to etasjer enn en rotweiler (tydelig at den rasen har en forkjærlighet for meg ;-)) etter at jeg ba en som hadde den med inn på venterommet om å sette den ute i stedet. 

-------

 

Er vel ingenting som hindrer narkomane, kriminelle, voldsutøvere, psykisk syke eller hvem som helst å være hundeeiere. Så de driver vel hundhold de som alle andre hundeeiere. 

 

Blir som å si at notoriske fyllekjørere representerer normalen i trafikken..

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at vi prøver å komme tilbake til den hyggelige tonen som var, under tema "hund i båt".

For å komme eventuelle kritikere i forkjøpet, ber jeg om unnskyldning hvis jeg har bidratt med avsporing ved å fortelle mer om hundens natur, og dermed muligens provosert de som mener at "alle hunder er" ... farlige eller uønsket fordi man er redd for dem - elelr ikke liker hunder, kanskje det er det some r problemet.

 

Skal bare si til Pinkvin at jeg forstår at han var redd da han trodde han ble angrepet av to rottweilere. Slik jeg oppfatter beskrivelsen, var dette hunder som reagerte med sitt vaktinstinkt. De varslet og forsøkte å holde "inntrengeren" på ett sted. Det gikk nesten galt, men roet seg heldigvis da Pinkvin roet seg og ikke forsøkte å kontrollere situasjonen, for det var det hundene som hadde som sin jobb nr. 1: Der de tok hånd om en "inntrenger", en jobb de ikke ville gitt fra seg uten kamp, og som ble utført ved å skremme ham til å holde seg i ro på ett sted. Så ble de kalt tilbake av eierne. Hadde hundene ønsket å skade ham, ville de gjort det med en gang uten å spørre. Så lenge han ikke var aggressiv tilbake, var han utenfor fare slik jeg oppfatter beskrivelsen. Men jeg kan bare gjenta min anbefaling av boka til Turid Rugaas for ytterligere forståelse eller analyse og ber om at vi kommer tilbake til On-topic. Det skaper bare konfrontasjon hvis vi følger det sporet tråden er inne i nå.

 

Denne tråden handler altså om båtliv og "Hund i båt". (Temaet er ikke "Er alle hunder livsfarlige", eller noe slikt.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at vi prøver å komme tilbake til den hyggelige tonen som var, under tema "hund i båt".

 

Denne tråden handler altså om båtliv og "Hund i båt". (Temaet er ikke "Er alle hunder livsfarlige", eller noe slikt.)

 

Vuff !

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Det får være en fin avslutning på temaet. :smiley:

 

 

 


Tråden er åpnet etter fjerning av off-topic innlegg og kommentarer til disse.
 
Som Uglesett påpeker, tråden gjelder "Hund i båt", ikke "Hund på badestrand, brygger,utmark og på offentlig steder." :wink:
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...