Jump to content

Hund i båt


Festina_Lente

Recommended Posts

Kjempehygelig med hund i båt! De er så trofaste og tillitsfulle at det er en fryd. Det spiller ingen rolle hvor de er bare de får være nær sin eier. Trives eieren ombord så trives hunden også tror jeg. Har selv en schäfertispe som piper av glede bare vi nærmer oss havna og hun stortrives ombord...

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av småttikkene våre

 

akira_julie_1.jpg

 

Akira er nesten 1 år på dette bildet. Var sammenhengende 1 uke i båten. Gikk fint, men hun har støvallergi og reagerte en del på støvet/putene i båten (putene er 25 år gamle, og skal byttes). Dette vokser hun forhåpentlig vis fra seg. Faren gjorde ihvertfall det.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Artig tråd dette her.

Vi skal nå til med vår første sesong med seilbåten vår på 29 fot, og vi skal ha med oss 2 schæfere ombord som skipshunder.

Under seil skal vi plassere dem i forpiggen som er båtens dass. Der inne kan man felle ned veggen som er bak selve dassen, og legge en ekstra plate på selve inngangspassasjen til dassen. Da får man 2 sengeplasser for voksne og der kan hundene gå inn og ut fra takluken har jeg tenkt.

 

prospect_14.jpgdsc00074.jpgprospect_7.jpg

Redigert av skybird (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
  • 1 år senere...

På tide med litt litt bilder av hunder igjen !

Her er vår Cotton med meg på aleneferie i uke 25, 2016.

 

Koser seg underveis:

 

bilde

 

Kaste ball på fotballbanen, Lyngør:

 

bilde

 

Så trodde jeg hu hadde rømt, men jeg fant henne innerst I stikkabinen til slutt, phuu..:

 

bilde

 

Kveldssnork i mammas stol:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Sikkert hyggelig med hund og de fleste er flinke, men pass på båndet!

 

Ikke alle som har gode erfaringer med hunder.

Hadde en episode her forleden, hvor det kommer en hund bjeffende og løpende mot min sønn som blir redd og springer bortover svaberget. Til slutt ser han i panikken ingen annen utvei enn å hoppe til sjøs (var grunt ser, så ingen fare).

 

Eieren stod å så på, kom med ett par slappe kommandoer om at hunden skulle komme, og ellers ropte at den er så snill, den vil bare leke.

 

Når han så guttungen stå i vann til knærne og var klissvåt, tok han imidlertid situasjonen på alvor, beklaget seg og satte bånd på dyret.

 

Det var bra ellers hadde JEG satt bånd på den, med et anker i andre enden.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Joda vi hundeeire har et ansvar, og desverre, noen tar det ikke på alvor...

 

Selv har vi en West Highland Terrier, ca 8 kg, enkel å lett å håndtere i uthavner osv..

 

Reiser av og til med noen som har en Labrador ombord,

 

ser det er betydelig mer "kaos" i de forskjellige situasjonene der, men alt blir vel en vane...

Link to post
Share on other sites

Joda vi hundeeire har et ansvar, og desverre, noen tar det ikke på alvor...

 

.

alle har vi ansvar for et eller annet ...

 

på båt så dreier ansvaret seg om at hunden trives, først og fremst. på land blir ansvaret det samme, uansett om man er på båttur eller fottur.

 

generelt er det ikke båndtvang alle steder, til enhver tid, så de som har behov for å unngå hunder har et ansvar for å orientere seg litt også.

 

i sverige er det ikke alle steder hunder er velkomne på badestrender, heller ikke i bånd. greit å vite for nordmenn på ferie i sverige, vi er jo i større grad vant med at hunden kan være med på stranda fremfor å sitte i bilen eller båten og pese, eller kjede seg alene hjemme. hunder vil jo aller helst være med familien sin, så en bør jo prøve å få til det i størst mulig grad i ferien. sånn sett er båt fint, hvor alle er samlet på et avgrensa område.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden men her er noen erfaringer til trådstarter mht. Golden Retriever i båt:

-elsker vann og bading og rister av seg på badeplatformen.  

-god psyke, lydig og sitter stille når den skal (har hatt den med i kano også sammen med kone og to barn, null problem)

-røyter mer enn andre hunder vi har hatt så det blir en del hår "overalt". Børsting hjelper.

-liker det ikke for varmt men så lenge den får ta seg en dukkert er den greit.

-har lest at den får eksem av for mye bading men vi har aldri opplevd dette til tross for mye saltvannsbading. En ferskvannsdusj gjør godt.

-Rasen trenger mosjon ( løpe fritt) for å være happy, og dette kan være en utfordring når man reiser. Opplevelsene og sanseinntrykkene på tur veier litt opp for dette, men den har behov for å springe av seg litt stress og stillstand etter en lang båttur. Man kan jo dra til steder  der man vet det er muligheter for å løpe litt fritt.

 

Vi har vår GR på åttende året nå og er veldig fornøyd.

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

bilde


Ekstra utkikk er alltid greit å ha

Ellers er hunde eiere mindre nevrotisk, mer omgjengelig, mindre bastante, mindre gretten, har mer forståelse for naturen, bedre hjerte/helse

 

Mindre utsatt for allergi * masse andre positive fordeler...

 

Sikkert mange hundeeiere her inne som kan gi påfyll for hva jeg måtte ha glemt å nevne..

 

Kanskje få deg hund Ugle?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan si hva man vil om Fabian Stang men av og til kommer det noe meget fornuftig fra den kanten.

 

Nå sist oppfordret den forhenværende høyreordføreren at de som har hund må innse at alle ikke er glade i hunder. Visdomsord som kan være grunn til å minne om. Hvem vil vel ha en ukjent hund opp i grillmaten eller som rister en våt pels over solbaderene på svaberget eller terroriserer badene barn på stranda?

 

Nei men Ugla da, lenge siden sist du har vært på nettet. Men det måtte jo være et surt oppstøt. Selvfølgelig er jeg enig med deg i at hunder ikke har noe oppe i andres grillmat å gjøre eller å riste seg over solbadende. Og terror er jo et populært ord å bruke for tiden. Hilsen fra meg og skipshunden vår Max.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer på overskriften på tråden. Hund i båt. Jeg hadde håpet det hadde stått Hund på badestrand, brygger,utmark og på offentlig steder. Det må vel være mer i hundeeieren interesse .

 

Her bør det være ubetinget båndtvang og eier skal til enhver tid ha full kontroll over hunden . Hunder har ingenting å gjøre på offentlige strender?

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Tråden er åpnet etter fjerning av off-topic innlegg og kommentarer til disse.

 

Som Uglesett påpeker, tråden gjelder "Hund i båt", ikke "Hund på badestrand, brygger,utmark og på offentlig steder." :wink: 

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har vært på langtur med hund i båt? Da mener jeg seilas over 2 dager? Lurer på hvordan dere har løst det med at hunden skal få gjort fra seg og hvordan dere har lært opp hunden

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har vært på langtur med hund i båt? Da mener jeg seilas over 2 dager? Lurer på hvordan dere har løst det med at hunden skal få gjort fra seg og hvordan dere har lært opp hunden

Www.vaare.no

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har vært på langtur med hund i båt? Da mener jeg seilas over 2 dager? Lurer på hvordan dere har løst det med at hunden skal få gjort fra seg og hvordan dere har lært opp hunden

Det lurer jeg på også.

 

Hunden vi hadde før hadde delt omsorg, så han fikk landlov når vi skulle på skikkelig seilas.

Vår nye matros er derimot heltids påmønstret, så foreløpig blir det korte etapper og kystseilas.

 

Men Pauli er oppkalt etter en Færøysk skipper vi kjente, så navnet forplikter litt, bør komme seg ut på blåmyra etterhvert.

 

Da han var valp, hadde vi slike 'tisse tepper' fra apoteket som han gikk på inne (før han var stueren).

Dette fungerte fint på båttur også.

Men da han ble større ville kona ha det avsluttet, og nå tror jeg ikke jeg uten videre greier å 're-lære' han å bruke sånne hvis han må, på langtur.

Angrer litt på at vi faset dem helt ut..

 

Spent på andre tips..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Sånn har våre to Cairn Terriere det, når Captain Zitt tar seg en power nap!

bilde

Jeg leser over her at hunden ruller seg i alle typer avføring. Dette skyldes et eller annet instinkt. Blir ikke det litt krasj når hunden ruller seg i sengetøyet ombord litt senere? Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ikke tro på alt du leser eller hører, Christian, vi hundeeiere er mye smartere enn du tror!

Jeg har mye større problemer med å invitere enkelte menneske inn i båten eller huset, enn hunder, og jeg skal ikke nevne navn! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...