Jump to content

Hund i båt


Festina_Lente

Recommended Posts

En del råd er av erfaring kanskje en anelse kontroversielle, for man må legge bort "kose med hunden" holdningen en del har. Dvs at man må innføre et klart lederskap i flokken. Det betyr ikke at man skal slå bikkja eller mishandle den - men man må behandle hunden som en hund - og den har mye instinkter og lite menneskehjerne :wink: Det nytter på en måte ikke å dra et langt ressonement for hunden. I hundens verden er det meste svart/hvitt.

Et par saker av interesse kan kanskje være:

1. Man ser veldig sjelden i en hundeflokk at lederen kommer til en annen hund for å kose/klappe/innynde seg (bortsett fra parringstid da). Derimot skjer det motsatte, dvs at underdannige hunder kommer til lederhunden og koser (slikker i munnviken f.eks). Overført til familiehundens innstinkter betyr det at når man koser med en hund så forteller man at man "elsker den over alt på jord og at han er lederen".

2. I en hundeflokk er det bare lederen som letter på beinet når den tisser for å markere (selv om det er ei tispe)- fordi lederen er den som tisser høyest opp. Hørt om dama på 1.60 som hadde en Irsk Ulvehund (den er SVÆR) som hun sleit med? Hun hadde med seg en ketchupflaske med eget "påfyll" på. Når bikkja tissa 1,5 meter opp på lyktestolpene skvettet hun 1/2 meter over. Bikkja gjorde store øyne de første gangene - men lederrollen ble klart fastsatt - det var lille dama!

3. En hund er lykkelig når den vet sin plass i flokken. da innfinner den seg med det - og man har et balansert flokkliv. Hunden anser familien den er hos som flokken sin. En hund må etter min mening være nederst på rangstigen, dvs først deg, så kona/mannen, så ungene, så bikkja. En måte å statuere dette på er at når man kommer hjem hilser man først på kona/mannen, så på ungene. Når man så sitter i godstolen kan man be hunden komme til seg, hilse på den med litt klapp, for så be den gå å legge seg. Alle er hilst på og sett - i riktig rekkefølge. Samme gjelder når man går inn/ut av dører. Sist ut og sist inn er hunden som går ut og inn på kommandoen "gå inn/gå ut". Da kan man ha dører åpne hele sommeren uten at hunden stikker ut på langtur.

4. hunder liker regelmessighet. MAt til faste tider, faste steder å ligge etc. Men ikke tren dressur på de samme stedene hver gang. Her er variasjon viktig - for om ikke blir hunden bare lydig der du trener.

5 Kanskje det mest morsomme - hunder kan telle. Bjeffer bikkja di og du sier "tyst" 3 ganger før det virkelig smeller og du blir sinna så vet bikkja det. Da bjeffer den til 3. gang du sier "tyst". Vet bikkja at tyst er tyst NÅ så holder det med ett tilsnakk. Samme gjelder alle kommandoer.

 

Anbefaler å lese artiklene som ligger på www.nordenstam.no. Geir Nordenstam skriver veldig fint om dette. Også er boka Full kontroll nyttig lesing. Start kanskje med artikkelen om oppdragelse

 

Løsningen er mye å trene dressur - appelldressur: sitt, dekk, på plass, gå pent på plass, gå fri i kobbel, sitt-bli-på plass fra avstand der du går 5-10 meter fra hunden og den blir sittende, dekk-bli-på plass fra avstand der du går 5-10 meter fra hunden og den blir liggende, stå fra rask marsj etc. Det befester at du leder hunden og forteller den hva den skal gjøre. Hunden elsker å gjøre deg fornøyd - og lykkes dere i dressuren får den ros.

 

 

Jeg har blitt så inspirert av denne diskusjonen at jeg har meldt meg på nytt kurs i sommer hos Nordenstam i Trysil. Det blir en fin guttetur for bikkja og meg :yesnod:

 

Og for de som tror at jeg har aksjer i VP (ref en annen tråd). Je ghar ikke aksjer i Nordenstams hundeskole - bare mye takknemlighet for at vi har en hund vi trives med. selvom han også har sine særtrekk, og han er på ingen måte perfekt hverken i kropp eller sinn. Men vi trives med han og han trives med oss. Det tror jeg er nøkkelen til et godt hundehold

Link to post
Share on other sites

Men ikke tren dressur på de samme stedene hver gang. Her er variasjon viktig - for om ikke blir hunden bare lydig der du trener

Det er helt riktig. Jeg hadde en hund for en del år siden. Den hadde jeg overtatt når den var ca. 2 år. Hunden hadde vokst opp hos noen som jobbet på en skole for vanskelige barn og var med der hele dagen. Den var redd for alt mulig og ganske umulig. Jobbet hart med den og deltok på flere dressurkurs. På et dressurkurs ble han beste "elev", men det var bare i det parkeringshuset hvor kurset foregikk. Så snart vi kom utenfor virket ingen ting lenger.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Nemo er 6 mnd om et par dager. Blir spennende å se hvordan han oppfører seg i båten når den snart skal sjøsettes. Spesiellt spennende blir det å se hvordan vi kan få plassert han ute i cokpiten når vi seiler, og hvordan han kommer til å reagere når vi ligger på skrå.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Spesiellt spennende blir det å se hvordan vi kan få plassert han ute i cokpiten når vi seiler, og hvordan han kommer til å reagere når vi ligger på skrå.

Fint hvis du kan gi en rapport på akkurat dette, når du har gjort deg noen erfaringer. Her i huset har vi planer om både seilbåt og hund, og jeg er jo litt spent på den kombinasjonen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg er ny her, så ha meg unskyldt om dette er postet før, søkefunksjonen kom ikke opp med noe når jeg prøvde ihvertfall...

Uansett... har hund, kjøpt meg båt. Får båten til uka, skal handle flytevest til voffsan imorgen, men ellers, noe jeg bør tenke på når han er med i båten for første gang??? slik at det ikke blir den siste!:)

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen!

Her er en tråd som omhandler problemstillingen.

Har for øvrig vært en tur til Karmøy i dag, og hilst på valpen vi skal overta om en måned. Det blir veldig spennende. Skal tidlig venne han til å være i båt. Tror det sentrale er å ta det veldig med ro i starten. La hunden være med deg ombord mens båten ligger i havn. Når det går greit, og hunden finner roen med båtens bevegelser, kan en starte motoren og ta en kort og rolig tur. Så øker man på etterhvert. Det er i alle fall det vi tenker å gjøre. Blir hunden veldig stresset, skal man overse den, ikke trøste den. Trøster man den, får den en bekreftelse på at dette er farlig. Tar eieren (flokkens leder) livet med ro, er det større sjanse for at hunden også gjør det.

Link to post
Share on other sites

Når vi hentet vår Akira, var hun med meg i båten fra dag 1. (fikk henne når hun var 3mnd'er gammel). Alt går ganske bra, men hun brukte en stund på å venne seg til lukter og lyder ombord.

Liker ikke lange turer, da legger hun seg ved foten min :smiley: . Det var også ved båten at hun fant ut at hun likte vann. Datt uti fra bryggen :lol: Har ikke klart å få henne vekk fra vannet etter dette. Kan faktisk være et problem når vi andre bader fra båten. Hun kommer hoppende etter. Ikke så lett å få henne opp igjen.

Har lenge hatt planer om å kjøpe en vest til henne, men det har blitt med tanken. Hadde gjort ting mye lettere under turer tror jeg. En tung jente å løfte ut/inn av båten. Hun har rundet 30kg nå, og er 9mnd'er.

 

Her er et bilde når hun var ca 7mnd:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kjøp vest

Har selv hund med ombord, på med vest så snart den er på dekk.

Handlet vest til bikkja med en gang, tenkte med gru på en episode som skjedde rett utforbi Føresvik for noen år siden, bikkja på sjøen uten vest. Båteiger snudde for å berge denne, enden på visa var at båteiger falt på sjøen og druknet i forsøket, bikkja svømte til land og overlevde, kona igjen ombord totalt sjokkskadet.

Det beste med vesten er ikke at bikkja flyter, men det kjekke håndtaket i ryggen på vesten som det er mulig å få tak i med en båtshake og løfte den ombord etter

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte vest til vår kommende hund på salg til 98 kr. Dette var i en dyrebutikk i Harstad.Samme tilbudet fant vi i flere butikker andre steder. Vår vest holder fra 0-8 kg. Større vester koster noe mer.

I Bergen ser det ut til at dyrebutikken på Galleriet har lavest ordinære priser av dyrebutikkene.

Ofte ligger de mellom ca. 250 og 500 kroner

Link to post
Share on other sites

Det beste med vesten er ikke at bikkja flyter, men det kjekke håndtaket i ryggen på vesten som det er mulig å få tak i med en båtshake og løfte den ombord etter

- Nemlig!

Min skipshund (irsk setter) elsker å bade/svømme og klarer seg fint i sjøen, men har dessverre en stygg tendens til å feilvurdere avstanden fra båten til bryggekanten når vi legger til!

Og DA er det kjekt å lett kunne hive henne kjapt om bord før hun klemmes mellom båten å brygga. Vanligvis tjorer jeg nå bikkja når jeg legger til/fra for å eliminere problemet, men vesten med "håndtak" er en uvurderlig god sikring.

Trivelig med hund i båt - min erfaring er at hvis skipperen trives, så trives også skipshunden.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har Cairn Terrieren "Ramses" kommet i hus. En aktiv krabat, som foreløpig har to modus: "propell" og "livløs" :crazy:

Tok en tur til havna i går, spent på hvordan han taklet båtlivet. Vi var ombord i både seilbåten og den 14-fots Askeladden. Bevegelsene i båten plaget ham ikke, og det gikk også greit da vi startet Askeladdens motor. Så da tok vi sjansen på en liten tur... "Mor" satt med et godt tak i redningsvestens håndtak, da Ramses er tydeligvis er glad i vann, og helst hadde lyst å hoppe uti alt dette fristende vannet som for forbi. Alt i alt en vellykket liten tur. Noen seiltur ble det ikke anledning til, så det blir en ny prøvelse for ham. Spennende å se hvordan han reagerer på seilbåtens krenging!

Posted Image

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En Cairn Terrier er i alle fall allergivennlig, da den ikke røyter. Det samme gjelder vel også Norwich/Norfolk terriere også, og sikkert flere andre raser. Vår Cairn ser foreløpig ut til å bli en skikkelig skipshund, trives både over og under dekk, men vi har jo ikke satt den på de store prøvelsene enda.

Link to post
Share on other sites

Artig å se at denne tråden er oppe og går ennå. Vi har nå hatt Sara (Wheaten Terrier) i ett år, og er storfornøyd. Som båthund er hun perfekt: passe stor, god balanse, lukter ikke hund, røyter ikke (må klippes) og sies også å være "allergivennlig". I tillegg er hun lærenem, modig, bjeffer lite ( men varsler på døren) og kjælen. Hun trives best i fruens båt (Festina Lente), i min seilbåt legger hun seg alltid på et skjøte, står i veien for rorpinnen når vi skal slå, og derfor blir det litt roligere i motorbåt, noe hun vet å sette pris på. Skal prøve å laste opp noen bilder fra i sommer.

Link to post
Share on other sites

:sailing: Ikke store problemer med hund i båt. Vår hund, en Schnauzer har det fint sammen med oss 6-7 uker i seilbåten hver sommer. Eneste hun vil er å ta hurtigbåtene som "fiser" forbi. Dete har vi løst med et akkurat passe langt bånd som er på når vi seiler.Ellers vil hun også gjerne hjelpe til å fortøye,men det er fint med hjelpere så det går bra.

Kjøp en hund som er 15-20 kg ,bruk vesten å løft i, ellers kan du bruke vinsjen hvis du har seilbåt.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallo , Vi er ferske på sjøen , kjøpt oss en 19 fot ifjor og brukte den kun til dagsturer.

Vi hadde med hunden (schæfer) hver gang ,den trivdes og slo seg til ro så fort den kom om bord. Nå har vi kjøpt oss en 26 fot .og lurer på om det noen her som har noen erfaring med hund i båt i flere dager , om den kan klare å gå ut og inn i båten via badebrette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt schæfer i 20 år og feriert i båt like mange sommre, dersom du har en båt uten dør ut til badeplattform er det mye løfting og styr med en slik stor hund, men alt går dersom du er innstilt på det, vi har hatt turer på 3 uker med schæfer i en viksund 27 snekke.

Men etter mange år med schæfer har vi denne gangen kjøpt en Dachs, det ble noe enklere og ta den med i jolla når toalettbesøke melder seg for dyret.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser også for meg litt mye styr ,men tror vi skal klare det . Her i Østfold er det mange fine plasser med brygger , så vi får bruke dem . Det er jo også fine handtak på flytevester til hund (den er jo ikke så tung)

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...