Jump to content

Hund i båt


Festina_Lente

Recommended Posts

Sikkert lurt å ha uansett egentlig... Tar imot synsing og råd med stor takk!

Hvor får vi kjøpt redningsvest til hund forresten?

Redningsvesten er meget praktisk når jeg skal få setteren ombord igjen etter en svømmetur, den vesten jeg kjøpte hos Maritim (ca 200,-) har løftestropp over ryggen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Selvsagt har Egon redningsvest på seg under gange, men en hund av hans størrelse (50Kg) kan ikke akkurat heises opp etter stroppen på redningsvesten dersom han skulle falle over bord.

 

Vi har da som "seriøse" båtfolk avholdt flere mann over bord øvelser, med fendre og hund, med ombordstigning på badeplattformen. Vi er ganske godt forberedt på det meste.. :smiley:

 

Fant ut at redningsvest kjøpes like billig i dyrebutikk, også ser du med en gang om den passer også.

 

Hilsen Petter -B

Bilde

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har hatt hund i 18 år. Hadde først en Bicho Frise (En liten kvit hund). Denne rasen røyter ikke og egner seg meget godt i båt når den tilvennes sjølivet. Nå har vi en Gordon Setter. Han trivdes også godt på sjøen og i båt. Men når vi nå har kjøpt oss ny båt med teak dekk har vi kommet uheldig ut. Hunden skraper opp teaken og røyter my slik at det blir hårete i båten. Har desverre blitt slik at vi setter bort hunden til kjente når vi skal på tur :sad:

Så dette er en ting å tenke på hvis du har en båt med teak, og som du er nøye på å holde ren. For hundehårene er svært vanskelig å få bort, å kloremerker på teak er ikke spesielt pent!

Desverre

Link to post
Share on other sites

Det er en "Søgnehund". Det er noen her nede som jobber med å avle frem en nye rase.

Krysning av Shih Tzu (kinesisk) og Bichon Havanais (kubansk) miniatyrhund.

Tenkte faktisk litt på denne. Kjenner noen som har "Søgnehunden", men trodde ikke de hadde flere fargesammensettninger.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Dette blir min første sesong med hund ombord... :rolleyes:

Røytern Ingar? Ser det er en blanding med Bishon. Selv har vi en Bishon, og den røyter ikke overhodet. Den perfekte båthund spør du meg

Bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men når vi nå har kjøpt oss ny båt med teak dekk har vi kommet uheldig ut. Hunden skraper opp teaken og røyter my slik at det blir hårete i båten. Har desverre blitt slik at vi setter bort hunden til kjente når vi skal på tur :sad:

Rakker'n vår hjemme har gleden av å være på hotell når vi er på båttur

Bilde

han er med oss de fleste andre steder på fjellet og i skauen, men i båten har han gleden av å ikke være med. Han var med meg ut i vår første båt, og det var ikke noe problem, men med høyglanspolert treinteriør, kirsebærdørker under dekk, blå puter ute og skinnsofa inne har Kapteinen på Bitteliten IV bestemt at bikkja ikke er velkommen ombord. Alt til sitt bruk - også bikkja.

Link to post
Share on other sites

Røytern Ingar?

Slik jeg forstår så blir det på samme måte som Bishon, det er vel helst hunder med pels som ikke må klippes som røyter.

men fruen er litt redd for hunder.

Akkurat denne er ikke noe å være redd for, det eneste han har klart å skremme er katten... :smiley:
Link to post
Share on other sites

Det er ikke egen hund hun er redd for, men alle de hun møter hvis hun måtte lufte den.

Er hun da redd for egen hunds reaksjon eller andre hunders reaksjoner på deres hund? Er jo ikke noe problem å lære en hund å ikke bry seg om andre hunder
Link to post
Share on other sites

Er jo ikke noe problem å lære en hund å ikke bry seg om andre hunder

Har du et "stalltips" ang dette her før vi skal på dresurkurs ? Sliter litt med dette hos oss nå :crazy:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har du et "stalltips" ang dette her før vi skal på dresurkurs ? Sliter litt med dette hos oss nå :crazy:

Hunden gjør som eieren. Om dere totalt overser folk dere møter - både med og uten hund - så slutter hunden å reagere på folk dere møter. Man går rett og slett bare rett forbi. Viser hunden interesse for den/de dere møter korrigeres dette med "nei" og et rykk i kobbelet. Når hunden korrigerer adferden - dvs gir deg oppmerksomhet i stedet for den/de dere møter roses dette med et "bra" med lys stemme. Denne dressuren forutsetter at det brukes normalt kobbel (ikke sånn derre flexibånd) og gjerne en kjettingstrup med vridde lenker. Gjør ikke vondt for hunden - den merker bare en korrigerende, mild kraft når du strammer litt i kobbelet

 

Hundedressur har like mange retninger som det finnes religioner. Vi bruker ikke godtbit, mus som piper, ball som ekstra stimuli eller noe annet. Bare eget kroppsspråk, stemme og kobbel. På www.nordenstam.no ligger det en del fine artikler.

 

Og om noen er uenige - ikke gjør dette til en religionskrig - det viktigste er at man har en lykkelig hund som vet plassen sin i flokken - dvs lavest på stigen

Link to post
Share on other sites

Prøblemet er at "alle" andre hundeeiere skal stoppe med sine dyr når vi kommer. Har gjordt som du sier, å ikke bry med om andre hunder / eiere. Får stresse dette litt mere.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Prøblemet er at "alle" andre hundeeiere skal stoppe med sine dyr når vi kommer. Har gjordt som du sier, å ikke bry med om andre hunder / eiere. Får stresse dette litt mere.

Det viktigste er at du blir fornøyd med hunden din - ikke at alle andre hundeiere som ikke skjønner bedre skal la "hundene få hilse på hverandre for da blir de så lykkelige" :headbang: Gå på andre siden av gata, snu og gå andre veien om dere møter noen med en hund.

 

Dummeste jeg hører er når vi går tur i skauen og vi møter noen andre med hund. Så roper de "Er det hannhund du har". Ja svarer jeg - og da surrer de bikkja i et tre og håper det beste. Det kan da ikke være noe morro å ha det slik. Drømmen er å si "på plass" og så går man bare forbi mens hunden følger med på hva du gjør. Med litt riktig trening er ikke det noe problem.

 

Jeg vil anbefale deg et kurs i Nordenstams regi. Sjefsulven Geir tror jeg har gitt seg

Bilde

Men han har mange andre bra instruktører. Her er et bilde fra drammen - felles "sitt - bli" med unge hunder. Ingen som bryr seg om andre hunder her. Dette er 3 dagers helgekurs!

Bilde

Sjekk den kontakten mellom hund og eier da. Øyekontakt og full gjensidig tillit

Bilde

Klart og tydelig kroppsspråk fra eier "Bli"

Får lyst på hvalp igjen når jeg ser alle disse bildene. Det er morro å trene opp en hvalp

 

Her er utklipp fra helgekursets program

Grunnkurs – Hundeeierkurset

Pris kr. 2.460,-

 

Kurset retter seg mot nybegynneren og den ulydige hund. Men kurset passer også godt for dem som ønsker repetisjon. En pedagogisk fulltreffer som i løpet av få timer gir deg de resultatene du ønsker.

 

KURSPRIS

Kursavgiften er kr. 1.960.- + kr. 500.- i påmeldingspenger, til sammen kr. 2.460.-. Påmeldingspengene sender du samtidig med påmeldingsskjemaet. Prisen inkluderer kursmappe med: program, oppgaver, skrivepapir, og annen praktisk informasjon, og selvfølgelig kursinstruksjon, hjelp og veiledning av ypperste klasse - du får balanse i hundeholdet og en lydig hund.

 

Familiemedlemmer som vil delta, og som ønsker å følge teori- og praksisundervisning

betaler kr. 500.- i ledsageravgift pr. familiemedlem. Barn under 14 år er gratis.

 

Hundens alder: Fra fylte 4 måneder.

 

Øvelser: Gå pent i bånd, Felles dekk, Felles sitt, komme på innkalling, lineføring med alle gangarter og vendinger (gå pent i bånd). Felles Bli Stående. Oppføre seg rolig med andre hunder. Felles tur med innlæring av retningsgivende kommandoer. Og noen timer vil du sitte på skolebenken og få innføring i Mentalkunnskap, læringsteori, øvelsesprosedyrer og dressurlære.

 

Grunnkurset er en investering i din hund og ditt framtidige hundehold.

Og bare så det er sagt - jeg har ikke eierandeler i denne hundeskolen - bare veldig bra erfaring med at det fungerer og at både hund og eier blir fornøyde selvom utgangspunktet har vært utfordrende

Link to post
Share on other sites

Er hun da redd for egen hunds reaksjon eller andre hunders reaksjoner på deres hund?

Andre hunders/hundeeieres oppførsel. Ja, det er relativt greit å lære opp egen hund til å overse andre hunder, men det finnes så mange hundeeiere som ikke bryr seg om denne opplæringen. Man møter veldig mange hundeeiere som synes det er et must at hunder skal hilse på hverandre.

Link to post
Share on other sites

Alt dette er greit, når det gjelder hvalper. Japp og pappa'n var på dressurkurs da Japp var valp, og både han og pappa'n klarte seg utmerket etter hvert. Avslutningen på kurset var helt nydelig, 15 hunder liggende på linje fremfor hovedingangen mens eiere (og alle andre besøkende!) omtrent måtte gå over hundene for å komme inn og ut av senteret.

 

Men det var for 6 år siden det! Kommer han for tett innpå andre hanhunder blir det kamp med en gang. Og det gjelder enten de er løse eller i bånd. Slikt er ikke moro når en skal iland fra båten på en gjestebrygge og skal passere flere andre hunder. Hittill har det gått bra uten skader, men en Labrador med 47 kg musklerr ikke lett å holde igjen. Ellers er han jo verdens snilleste hund. Småunger kan få klenge seg over ham og han bare koser seg.

 

Så hva med voksne vanskelige hunder?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...