Jump to content

Hund i båt


Festina_Lente

Recommended Posts

Noen tips om en god skipshund som ikke trenger for mye mosjon?

mvh

giver

Cavalier King Charles som vi har. Bedaglig, utrolig kosete, veldig tilpasningsdyktig, liten i størrelse (trenger jo ikke du med ditt slagskip).

 

Men jeg antar du ender opp med 15-20 forslag utfra ditt spørsmål, alle liker "sin type" :wink:

Link to post
Share on other sites

Kjøp en Dachs da får du mye hund for pengene den er liten men tøff og meget grei å ha med i båten, har selv hatt 2 skjæfere tidligere og det er et forferdelig arbeid i forhold til en Dachs, Dachsen tar du oppi en ryggsekk når du skal gå i land på bratte svaberg, minus med denne rasen er at den kan være meget sta.

Link to post
Share on other sites

Noen tips om en god skipshund som ikke trenger for mye mosjon?

mvh

giver

Katt :lol:

 

Ser at Dachs er nevnt her. Kjøp en "ikke langhåret". Slipp den ut hver lørdag morgen i skauen og hent den igjen noen timer senere - da har den fått løpt av seg på rådyr- og revespor. Invester i en GPS søker kanskje også i tilefelle rådyra stikker ut av området. Utover det holder det sikkert med en times tur 2-3 ganger i uka. :rolleyes:

 

Poenget mitt: det finnes da ikke en hund som ikke trenger mosjon. Men det vet jo du som har hatt huskyer. Var det rene huskyer eller AlaskaHusky? Drev kanskje med hundekjøring også da? "drømmer om 10-12 bikkjer, 2 sleder og Hardangervidda ei uke med familien)

 

I seilforening er det en hyggelig kar som har dachs. Første dachsen hans het Fender. Det gjør den han har nå også. Jeg tror det er nr 4. Fender er fast innslag i miljøet. Et fantastisk fint navn på en båtdachs!

 

Hilsen Bitteliten som elsker turer i skauen med bikkja - rekreasjon for hjernen

"Dø Sjefen - kom igjen a - sjekk de endene á!"

Bilde

 

"Ganske så fornøyd. Fikk ikke tak i endene i dag heller - men morro var det!"

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har lyst til å løfte denne tråden igjen. Vi har tidligere presentert Trixie, skipshunden vår her i denne tråden.

 

Imidlertid synes vi Cavalier King Charles typen er en herlig type rase, og fant ut at vi skulle ha en til. (artig med tanke på oppskrapte dekk etc på båten :rolleyes: )

 

Så nå ser besetningen slik ut, av den firbente gruppen :

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Imidlertid synes vi Cavalier King Charles er en herlig rase.

Gratulerer så mye med ny valp. :seeya:

Er enig i at dette er en herlig rase, det stod faktisk mellom Cavalier King Charles og Weaten Terrier da vi skulle velge ny hund etter vår avdøde Bichon frisé, Daisy, for 8 år siden. Grunnen til at valget falt på Weaten Terrier var at vi møtte en 4 mnd gammel Weaten valp og da var våre hjerter smeltet. Angrer ikke, men er fortsatt begeistret for Cavalier King Charles.

Gudrun

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis dekk&dørk som jeg ikke behøver å være redd for striper på.

 

"Båthunden" Lia hopper på sjøen for et godt ord. Nesten i meste laget :lol:

 

Bilde

 

Siste tilskuddet i familien er Tilly; en dobermanvalp som ikke helt har satt sjøben enda.

Madammen har fått beskjed om at doberman ikke bør bade i sjøvann da de "blekes" ! :rolleyes::lol:

 

Bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Så kjekkt med en tråd om hund om bord da :smiley: Jeg er ikke her inne så mye, men Trulte fortalte meg om denne tråden, så da måtte jeg jo sjekke ut. Joda, det er noe som heter lakseolje som er bra for pelsen. Tia får det, og pelsen er SÅÅÅ fin :yesnod: Men hun røyter likevel da, to perioder om året. Det er helt naturlig det. Behøver ikke bytte fôr om ikke det er VELDIG mye. Men nok prat, her er Tia:

 

Bilde

 

Bilde

 

Hun er 2 1/2 år, og har aldri vært med ut i båt før, så vi er veldig spent på hvordan det kommer til å bli...

 

Tia sin hjemmeside

Link to post
Share on other sites

og har aldri vært med ut i båt før, så vi er veldig spent på hvordan det kommer til å bli...

En kompis av meg har maken, og makan til skipshund skal du lete lenge etter. Balanserer på smale dollbord, bykser i vann og land som bare det. Må hjelpes opp baugstige, men klarer det meste ellers.

 

Et tips her, denne typen er jo ganske digre, noe som kan være utfordring når man skal spise middag, mht plass.

 

Kompisen kjøpte nett på dyrebutikken, såkalt antisklimatte, med strikk som han festet på dekk. Selv i store bølger sklir ikke bikkja ut i vannet.

Link to post
Share on other sites

Et tips her, denne typen er jo ganske digre, noe som kan være utfordring når man skal spise middag, mht plass.

 

Kompisen kjøpte nett på dyrebutikken, såkalt antisklimatte, med strikk som han festet på dekk. Selv i store bølger sklir ikke bikkja ut i vannet.

Takk for tipset :smiley: Hun veier 40 kg, og skal alltid være der det skjer, så det kan være greit å sette henne et annet sted så vi i det minste får matro! :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt  planer om å anskaffe en hund lenge, og til våren skal det skje.  Jeg lurer på om andre kombi-eiere (hund/båt) har råd og sånt å bidra med.  Av båthensyn så kan vi ikke kjøpe samme hund som sist, en Berner Sennenhund blir altfor stor, og det er ganske trist.  

Da går det utover trivselen til alle, så denne gang skal vi ha en Golden retriever-tispe, men jeg ser for meg at selv den kan det bli stor f.eks. når vi skal  i land i en uthavn via jolle, for ikke å snakke om motsatt vei fra jollen til moderskipet.  Er det noen av dere andre som har heisekran ombord f.eks?

Mvh Even

Hei,

Berner Sennen for stor?

Egon, vår Berner Sennenhund er allerede båtvant trives strålende ombord i vår Sollux 825. Han går selv langs rekka og trenger kun litt hjelp for å komme ombord. Når vi ligger i på dreggen er det heller intet problem, han går bare ned på badeplattformen og hopper ombord i jolla som ligger i Snapdaviter. Under gange har han selvsagt på seg redningsvest og sitter på stb side på sittebenken.

 

Vi er en familie på to voksne, to barn og Egon på 3 år, som stortrives på sjøen om sommeren.

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis dekk&dørk som jeg ikke behøver å være redd for striper på.

 

"Båthunden" Lia hopper på sjøen for et godt ord. Nesten i meste laget :lol:

 

Bilde

 

Siste tilskuddet i familien er Tilly; en dobermanvalp som ikke helt har satt sjøben enda.

Madammen har fått beskjed om at doberman ikke bør bade i sjøvann da de "blekes" ! :rolleyes::lol:

 

Bilde

Madammen har pålagt meg å sjekke ut hvilke typer redningsvester som båtfolket anbefaler. Som det fremgår av den tidligere presentasjonen av vofsene, så er det en voksen og en valp. Regner med at de begge er rundt 26kg til sommeren.

 

Hovedkravet er at det er et solid "håndtak" på ryggen som det er mulig å evt. bruke båtshaken på.

Flyteevnen på vestene regner jeg med jevnt over er gode ? Største hunden svømmer jo som en oter, mens den små er litt mer usikker.

 

Anbefalinger ?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Madammen har pålagt meg å sjekke ut hvilke typer redningsvester som båtfolket anbefaler. Som det fremgår av den tidligere presentasjonen av vofsene, så er det en voksen og en valp. Regner med at de begge er rundt 26kg til sommeren.

 

Hovedkravet er at det er et solid "håndtak" på ryggen som det er mulig å evt. bruke båtshaken på.

Flyteevnen på vestene regner jeg med jevnt over er gode ? Største hunden svømmer jo som en oter, mens den små er litt mer usikker.

 

Anbefalinger ?

Det har jeg lurt på også LK6647. Tia er som sagt tidligere i tråden 40kg. Hun er ikke så stødig på svømming enda (hjelper nok med en sommer på vannet :wink: ) så jeg vil ha redningsvest før vi legger i vei. Sikkert lurt å ha uansett egentlig... Tar imot synsing og råd med stor takk!

 

Hvor får vi kjøpt redningsvest til hund forresten?

Link to post
Share on other sites

Det har jeg lurt på også LK6647. Tia er som sagt tidligere i tråden 40kg. Hun er ikke så stødig på svømming enda (hjelper nok med en sommer på vannet :wink: ) så jeg vil ha redningsvest før vi legger i vei. Sikkert lurt å ha uansett egentlig... Tar imot synsing og råd med stor takk!

 

Hvor får vi kjøpt redningsvest til hund forresten?

Hei Trulekona. Redningsvest til hund får man kjøpt på forskjellige Zoo-forretninger til rundt kr. 350.- og oppover. Det jeg lurte på var jo om det var noen anbefalte merker her. Her finner du forresten våre yndlinger: Lia & Tilly :cheers:

Redigert av LK6647 (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Det er mye kos med hunder, men jeg har observert flere ganger følgende:

 

Når båten ankommer en uthavn så sleppes kjeledeggen i land på holmen/øya for å "springe av seg".... Uten bånd.

Hensynet til evt. hekkende sjøfugl er underordnet det at Passopp har måttet være passiv i lang tid.

 

Slike hundeeiere burde ikke bevege seg i uthavn!

Link to post
Share on other sites

Vi var inne på tanken for et par år siden. Det ble lest enorme mengder litteratur om emnet, og etter en stund var det faktisk en spesifikk rase som så ut for å passe godt for oss og båtliv. Nemlig Weaten Terrier. Denne skal ha riktige fysiske egenskaper for sjøliv, i tillegg røyter den ikke, gjør ikke og har ellers et meget trivelig gemytt for en aktiv famile. Prosjektet havarete til slutt fordi hu mor ikke er helt på bølgelengde med vofser.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...