Jump to content

Motorbåtfolk, vurderer dere konvertering?


Anonym

Vurderer du å bytte fra motor til seil?  

392 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

...denne selvsentrerte, navlebeskuende pinnebåtmafiaen! Skulle tro de fleste kommer fra Blærum, de har knapt vært utenfor Færder, og oppfører seg som om de "rules the waves"... :smiley:

 

Er det helt utenkelig at noen med fullt overlegg går fra seil- til motorbåt og deretter har et aldeles fortreffelig båtliv? :diving:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Er det helt utenkelig at noen med fullt overlegg går fra seil- til motorbåt og deretter har et aldeles fortreffelig båtliv? :diving:

 

Det er utenkelig så lenge jeg bedriver den formen for båtliv som jeg gjør, dvs ferierer i båt hver sommer, og bor i båten.

 

Dersom jeg skulle valgt å feriere på en annen måte (ikke i båt) så ville jeg antagelig hatt en rask båt for dagsturer, og da ville det blitt motorbåt, helst en voksen RIB.

 

Men jeg kunne aldri tenkt meg å hatt en motorbåt som "sommerbolig"

Link to post
Share on other sites

Det er utenkelig så lenge jeg bedriver den formen for båtliv som jeg gjør, dvs ferierer i båt hver sommer, og bor i båten.

 

Men jeg kunne aldri tenkt meg å hatt en motorbåt som "sommerbolig"

Ser lenger opp at du konverterte for 7 år siden.

 

Jeg innser at det å "være under seil, underveis" er spesielt. Stillheten. Det å beherkse båten slik at den utnytter vinden til din fordel. Dette kunne jeg har tenkt meg en liten seilbåt for dagsturer til.

 

Men "sommerbolig"? Det har vel kommet en del veldig bra "sommerboliger" av type motorbåt de siste 10 årene. Hva er så fortreffelig med det å "bo" i en seilbåt? Er det ikke en viss tendens til "kjellerliv", alternativt sitte oppe mer eller mindre i le i en cockpit? Og du må vel opp i bobåter som Bavaria 39 før du får noe særlig armslag?

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Men "sommerbolig"? Det har vel kommet en del veldig bra "sommerboliger" av type motorbåt de siste 10 årene. Hva er så fortreffelig med det å "bo" i en seilbåt? Er det ikke en viss tendens til "kjellerliv", alternativt sitte oppe mer eller mindre i le i en cockpit? Og du må vel opp i bobåter som Bavaria 39 før du får noe særlig armslag?

 

Jeg må si at min 31 fots båt gir meg mer enn nok armslag, ikke har jeg noen kjellerfølelse ombord heller, det er lysere i salongen her enn det er i mange motorbåter ihvertfall.. (Kan jo se på ITAMA som et godt eksempel)

 

Kjellerpreiket til motorbåtfolka er sterkt overdrevet.

Jeg har plass til å ha 6-7 venner ombord til middag i salongen, eller ca 5 venner i cockpit, der er bordet ganske mye mindre.

 

Det er plass til opptil ca 20 pers ute om man vil, og er gode venner. Det er bevist et par ganger i år.

Link to post
Share on other sites

Det er smaksak.....

Jeg ville nok da heller hatt en hytte hvis jeg ikke skulle bodd i seilbåt.

Nå var spørsmålet mitt "Er det helt utenkelig at noen med fullt overlegg går fra seil- til motorbåt og deretter har et aldeles fortreffelig båtliv?" Du har jo egentlig ikke besvart spørsmålet.. :lol:

 

Men å ville ha en hytte? Hvor mye regner du med at en hytte hvor du kan bade fra egen brygge (= badeplattform i båt), sitte med utsikt over skjærgården mens du er midt ute i det, hvor mye regner du med å måtte gi for den? Det er jo knapt å oppdrive?

 

En moderne motorbåt ser mange på som en mobil hytte på sjøen. Jeg har forståelse for de som mener det.

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at min 31 fots båt gir meg mer enn nok armslag, ikke har jeg noen kjellerfølelse ombord heller, det er lysere i salongen her enn det er i mange motorbåter ihvertfall..

 

Kjellerpreiket til motorbåtfolka er sterkt overdrevet.

Jeg har plass til å ha 6-7 venner ombord til middag i salongen,....

 

Det er plass til opptil ca 20 pers ute om man vil, og er gode venner. Det er bevist et par ganger i år.

 

Der har vi det igjen! Jeg betviler ikke at ditt valg er det rette for deg. Men derfra til "...det er lysere i salongen her enn det er i mange motorbåter". For å si det slik: Har man det bra, kan man alltid vise til at noen har det bedre. Har man det ille, kan man også vise til at noen har det verre.

 

20 pers ute? Det må vel være mer enn en 31 fots båt er sertifisert for. Du er ikke redd for å få bot av onkel Politi da?

 

Siterer meg selv:

 

...denne selvsentrerte, navlebeskuende pinnebåtmafiaen! Skulle tro de fleste kommer fra Blærum, de har knapt vært utenfor Færder, og oppfører seg som om de "rules the waves"... :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

.......Min båt er en typisk kjellerbåt, men jeg vil ha det slik. Folk er forsjellige.

Ser at du har en seilbåt som vel egner seg for en liten besetning til å krysse havet i nesten all slags vær. Jeg ville nok ha foretrukket den fremfor mange av de såkalte moderne, brede, flatbunnede båtene med tildels ubeskyttet cockpit. Men jeg får vel legge til at dette kan også være en smaksak, for ikke å terge på meg "pinnebåtmafiaen" :eek::crazy::lol:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg enig i "Båtfant", men vi må jo akseptere at "pinnebåtene" også kan ha en hytte på vannet.

Tiltredes! Har aldri vært uenig i det!

 

Men da kommer kanskje sportslig bruk av den "tekstil-behengte-pinnen" litt i bakgrunnen? :lol:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

...denne selvsentrerte, navlebeskuende pinnebåtmafiaen! Skulle tro de fleste kommer fra Blærum, de har knapt vært utenfor Færder, og oppfører seg som om de "rules the waves"... :smiley:

 

:

 

 

 

Det er spørs om du ikke har fått "pinnebåtfamilien" på nakken for evig og alltid etter disse påstander. ? :smiley: ?

Link to post
Share on other sites

Det er spørs om du ikke har fått "pinnebåtfamilien" på nakken for evig og alltid etter disse påstander. ? :smiley: ?

Det vil jeg sterkt beklage! "Pinnebåtfamilien" har jeg generelt et godt øye til! Disse må ikke forveksles med "Pinnebåtmafiaen"! :lol:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Nå var spørsmålet mitt "Er det helt utenkelig at noen med fullt overlegg går fra seil- til motorbåt og deretter har et aldeles fortreffelig båtliv?" Du har jo egentlig ikke besvart spørsmålet.. :lol:

Er det ikke nettopp det jeg har gjort da? Kortversjonen er: Ja det er utenkelig (for meg). Kan bare svare for egen del.

Men å ville ha en hytte? Hvor mye regner du med at en hytte hvor du kan bade fra egen brygge (= badeplattform i båt), sitte med utsikt over skjærgården mens du er midt ute i det, hvor mye regner du med å måtte gi for den? Det er jo knapt å oppdrive?

Har ikke like store krav som deg.

En moderne motorbåt ser mange på som en mobil hytte på sjøen. Jeg har forståelse for de som mener det.

Det har jeg også, men det er ikke noe alternativ for meg. Man kan kanskje kalle det et tilbakelagt stadium?

Hadde motorbåt i mange år før jeg konverterte.

Link to post
Share on other sites

Vel, vel - Bliss X! Jeg lever fortsatt i håpet om at noen kan tenke seg å gå fra seilbåt til motorbåt og få et aldeles fortreffelig båtliv. Det var jo liksom de jeg forsøkte å etterlyse! :smiley:

 

Jeg har vel ikke sagt noe om hvor store "krav" jeg har til hytte? Derimot kan man kan lese i diverse båtblader at mange kjøper seg båter større enn 40 fot - fordi en hytte som gir dem tilsvarende, er helt hinsides i pris. En liten hytte som ligger 500 meter fra stranda, kan man vel kanskje få kjøpt for en halvannen million i de mindre populære områdene. Det vil jeg se på som å gå ned i standard fremfor å ha en slik båt som du har. Den konverteringen trodde jeg ikke du var interessert i.

 

Jeg mener ikke å konvertere til 70-tallets motorbåt med "snekke-liv-under-kalesjen". Men kanskje til en halvplaner fra de siste fem årene av fabrikat Viknes, Norboats, Saga etc., - ofte kalt "Vestlandsbåt" til nær sagt hel-års bruk.

 

"...ble landkrabbe"... Trist at noen kommer til at hverken seilbåt eller motorbåt duger! :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...