Jump to content

Motorbåtfolk, vurderer dere konvertering?


Anonym

Vurderer du å bytte fra motor til seil?  

392 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

endelig kommer en med store nok baller ,til å argumentere MOT seilbåter ,som seilbåtfolk argumenterer FOR seilbåter.. ( samme nivå ) stå på båtfant . ( sorry astor ,men du har ikke nok krutt i hanskene)

Å argumentere FOR eller MOT seilbåt eller motorbåt blir bare dumt, da folk er forsjellige, har forsjellig smak og forsjellige interesser. Håper ikke du oppfatter mine innlegg i denne tråden som argumenter MOT motorbåt. Da er jeg i tilfelle blitt totalt misforstått.

Link to post
Share on other sites

Pollen er jo grei lesning, den da.

 

Til at pinnebåt-eierne er 100% avhengige av motoriserte kontroll- og hjelpebåter for å få avholdt sine hellige regattaer, tillater de seg å være ganske store i kjeften. Men som dem sier, gjennomtrekk etterlater sjelden spor.

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg er nykonvertert seilbåteier! :smiley:

Etter 30 år med motorbåt og med en krystallklar formening om at seilbåter kun var på sjøen for å plage oss som kunne kjøre rett frem, ble jeg invitert på en liten ettermiddagstur med en seilbåt. Dette resulterte i at jeg fjorten dager senere leide en seiler i en uke, og deretter var ikke det mange ukene før en nesten ny 32 foter var innkjøpt. Motorbåten ble solgt utpå vinteren fordi den ikke hadde blitt brukt til annet enn å kjøre til seilbåten.

Både antall timer på sjøen og trivselen på sjøen har økt betydelig! Anbefales av en tidligere innbarket motorfan!

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Tror en god del seilere kommer til å konvertere til motorbåt. Når alderen henter dem inn, og behov for å ferdes mindre på skrått, samt ha "alt på et plan" melder seg for eksempel. Eller vil enkelde i en periode med små barn, kanskje foretrekke å forenkle båtlivet en periode.

Det fine med at såpass mange for tiden konverterer fra motor til seil er jo at det "bryter visse barriærer" og også gjør det mindre kuriøst å konvertere andre veien også. I kombinsajon med kardemommeloven* må jo det viktigste være at en kan finne fram til den typen båtliv som passer en best utfra de behov man har og den situasjon man er i.

 

 

(*= I nyere lovfortolkninger av kardemommeloven står det blant annet om hvordan loven skal fortolkes i et nautisk perspektiv:

-Med avsnitt 1, "Man skal ikke plage andre" tolkes dette i et bredt perspektiv. Eksempelvis skal en båtfører ikke plage andre med høy lyd, store hekkbølger, eller påføre andre indirekte plage ved å slippe ut store mengder CO2.)

 

 

Link to post
Share on other sites

Konverterte for to år siden til seilbåt etter 30 år som motorbåteier. Kun på 30 fot da, men forskjellige årsaker - hvorav fryktelig lav fart var en av dem - gjorde at vi solgte seilbåten og gikk tilbake til motor i fjor. Angrer ikke (mye), men savner endel av fasilitetene ombord i seilbåten. Det kan nok tenkes en gang i fremtiden at vi går over til seilbåt igjen. Om ikke annet så for noen år.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det e litt merkligt i grunn, alle disse så har feriert på sjøen , någen seie til og med havet. Kor lenge varte den sjøturen?

en helplaner med fly
bruker vel max 30 min fra havn til havn, hvor mange baylinere har vært på shetland?. nei viss du i det minste vil assosieres med saltvann så velger du seilbåt. Ellers kan du jo konvertere til bobil (flere og flere av disse som parkerer ved lystbåthavnene har eg sett. Å påstå at seilbåt eigare er navlebeskuende og kommer fra bærum, beviser vel ikke annet enn at båtfant heller ikke har vært mye verken sør eller vestover.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg må legge til et argument for seilbåt.

Etter konverteringen til skråplan har det aldri vært nei i noens munn når en båttur er blitt foreslått. Tidligere i motorbåtene var turene på sjøen stort sett for meg sjøl, nå viser resten av familien en helt annen interesse for sjølivet enn tidligere. At seilbåten ikke har motorbåtens slingring i alle plan har nok en stor del av æren for dette.

Tilbake i motorbåtens tidsalder var båtturene med familien forbeholdt de dagene hvor solen skinte og sjøen lå speilblank, mens vi nå reiser på tur i nesten all slags vær.

 

Hadde det vært motorbåt som var tingen denne sommeren hadde det nok blitt mye landligge, ja!

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er vel når SveinHa konverterer tilbake. Det tror jeg kommer til å skje.
Det spørsmålet har ikke svar :smiley: ...enda....

 

Konverteringen til seilbåt kom etter en utvikling gjennom mange forskjellige båter. Vi ønsket mer plass og mer fart men etterhvert som ønskene ble oppfylt oppdaget vi at det likevel ikke var helt det vi ønsket. Mer plass sier seg jo selv da vi ikke blir yngre med årene og ønsker litt mer comfort, gidder ikke å lage oss seng i salongen hver kveld lenger.

 

Fart er en litt mer tosidig sak. Fart gir større aksjonsradius eller kortere reisetid og det var det vi ønsket men i praksis ble det mer at selve båtturen/kosen startet når vi var fortøyd og transporten var en ren transport der jeg var fullt opptatt med håndtering av båten og mannskapet var mer passive. Dette medførte at mye av båtkosen forsvant.

 

Seilbåten ga mye av kosen tilbake, avslappende å seile og alle er med på det som skjer. Å være utendørs i guffent vær, godt kledd, er langt å foretrekke framfor å sitte tørt og varmt og hoppe fra bølgetopp til bølgetopp. Seilbåten har en langt behageligere gange i sjøen og i sommer rundet vi Jæren to ganger i stiv kuling. Denne turen hadde vi ikke tatt i noen av motorbåtene vi har hatt men under seil var det svært så makelig.

 

Selve konverteringen ble nokså brått bestemt og utført i løpet av noen få uker på sensommeren i fjor. Har ikke angret et sekund :cool: Har skrevet det her før og kan gjerne gjenta meg selv: De som freser av gårde i 20+ knop vet ikke hva båtliv er :smash: :smash: :smash: men folk er jo forskjellige, vi har prøvd begge deler og er ikke i tvil: Seilbåt passer oss best, hva som skjer om 5+ år kan ikke jeg spå...

 

Og for å presisere litt: Jeg har ingenting mot motorbåtfolk samme hvilken fart de går med, det er ting som hver enkelt må finne ut av hvordan de vil tilbringe fritiden sin :cheers: Jeg er jo motorbåtmann selv jeg når vinden ikke passer meg :lol: Syns det blir litt patetisk å angripe folk som ikke har samme båt som en selv :puke:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Å påstå at seilbåt eigare er navlebeskuende og kommer fra bærum ......beviser vel ikke annet enn at båtfant heller ikke har vært mye verken sør eller vestover.....

Det har jeg heller aldri påstått! :smiley:

 

Mitt innlegg er ment ironisk, men med et lite snev av sannhet, det er til en gruppe av folk - "pinnebåtmafiaen" - som jeg synes viser tendenser til en spesiell oppførsel. Det kunne jo være at jeg kjenner seilermiljøet fra innsiden, du skal ikke se bort fra at jeg har en masse positive opplevelser derfra? :eek:

 

Siterer meg selv nedenfor. Merk at Blærum er Blærum, og ikke Bærum! :cool:

 

...denne selvsentrerte, navlebeskuende pinnebåtmafiaen! Skulle tro de fleste kommer fra Blærum, de har knapt vært utenfor Færder, og oppfører seg som om de "rules the waves"... :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Når alderen henter dem inn, og behov for å ferdes mindre på skrått, samt ha "alt på et plan" melder seg for eksempel.

Har tenkt en del på det du skriver der, Sofaseileren. Hva gjør man hvis man blir for gammel til å seile, eller får et helseproblem som umuliggjør seiling?

 

Jeg har vel kommet fram til at når/hvis den tid kommer så er jeg nok ferdig med bobåt livet for godt, og vil da heller ha en grei båt for dagsturer (uten pinne).

Link to post
Share on other sites

Tilbake i motorbåtens tidsalder var båtturene med familien forbeholdt de dagene hvor solen skinte og sjøen lå speilblank, mens vi nå reiser på tur i nesten all slags vær.

 

Hadde det vært motorbåt som var tingen denne sommeren hadde det nok blitt mye landligge, ja!

 

 

Har snakket med en del motorbåteier på sensommeren i år og det er bemerkelsesverdig mange som beklager seg over lite båtbruk. Flere opplyser at antallet båtturer for sesongen er under 10 (!). Selv har jeg ikke brukt båten mindre i år en tidligere. Har man motorbåt er man tydeligvis i mye større grad avhengig av finværet enn jeg tidligere har vært klar over. Er ikke dette tankekors? Den norske sommeren og båtsesongen er jo kort nok i fra før.

Link to post
Share on other sites

At motorbåter skulle være mer avhengig av fint vær enn seilbåter, må være en myte oppfunnet av en seilbåteier. Kanskje seilbåter tåler dårlig vær, men hva med mannskapet? Heldigvis er det slik at vi er forskjellige. Noen liker seg i dårlig vær, andre ikke. Det har også litt å si om hele familien er med. Alle skal jo trives på båttur, og da må turen tilpasses. Båtens størrelse har selvfølgelig også betydning. Både seil- og motorbåter har sine fordeler og ulemper. Det viktigste er at man skaffer seg båt som passer til seg selv og familien. Men å konvertere til seilbåt? Aldri i livet!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes slike debatter blir litt meningsløse.

 

Hvis jeg har lyst på en putretur i skjæra for motor, så gjør jeg det.

Har jeg lyst til å dra på øya for å bade, så kan det godt være at jeg kjører frem og tilbake for motor.

Båten er også på mange måter mitt "hobbyrom" med litt spesielle duppeditter innenfor navigasjon, hydroakustikk og kommunikasjon. Og det er ikke seilbåtrelater i det hele tatt.

Men jeg kan også ta båten ut en dag det blåser litt for å tyne den under seil.

Og skal jeg noe sted i ferien, så seiler jeg. Men ikke dersom det er lite vind. Da berger jeg genuaen, klosshaler storseilet og går for motor.

Link to post
Share on other sites

At motorbåter skulle være mer avhengig av fint vær enn seilbåter, må være en myte oppfunnet av en seilbåteier. Kanskje seilbåter tåler dårlig vær, men hva med mannskapet? Heldigvis er det slik at vi er forskjellige. Noen liker seg i dårlig vær, andre ikke. Det har også litt å si om hele familien er med. Alle skal jo trives på båttur, og da må turen tilpasses. Båtens størrelse har selvfølgelig også betydning. Både seil- og motorbåter har sine fordeler og ulemper. Det viktigste er at man skaffer seg båt som passer til seg selv og familien. Men å konvertere til seilbåt? Aldri i livet!

At dette er en myte er ikke tilfellet. Saken er at dårlig vær tåles så uendelig mye bedre i en seilbåt. Det er viktig at alle trives på båtturen. Når båten ligger stødig, selv om det blåser litt, er terskelen for dårlig vær betraktelig hevet, også for de som har lett for å mate krabbene.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Har sansen for hva Dreamer skrev kl. 11:03 i dag! :wink:

 

Måtte jeg være på havet i stiv kuling eller mer, var seilbåt mitt første valg. Men en motorbåt som gjør en 15 knop eller mer, med den kan du stikke av fra været. Ergo er ikke dette noe problem med en slik motorbåt.

 

Og blir du liggende værfast, betyr det lite om du må gå 90 nautiske mil når du tar av sted. Det gjør du på 6 timer eller mindre.

 

Dårlig vær setter hverken seil- eller motorbåter ut av spill! :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Dårlig vær setter hverken seil- eller motorbåter ut av spill! :smiley:

Enig. Tror ikke været hindrer folk fra å bruke motorbåt, men jeg har inntrykk av at det er færre motorbåter som våger seg langt utpå, selv om de er hurtggående og fint kan komme seg relativt raskt i havn hvis været krever det. Jeg seiler mye opp og ned langs kysten, og da holder jeg meg langt fra land. Motorbåtene går gjerne samme ruta, men holder seg mye nærmere land. Det er veldig sjelden jeg treffer på motorbåter så langt ute selv om været er bra.

 

Hva kommer det av? Tradisjon?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...