Jump to content

Motorbåtfolk, vurderer dere konvertering?


Anonym

Vurderer du å bytte fra motor til seil?  

392 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

49 foteren (seilbåt) som kom inn til Farsund i sommer etter å rundet Lindesnes i 20ms og en del meter sjø, hadde etter deres eget utsagn det IKKE behagelig! Mye stamping og sjøsyke, de var rimelig bleike....

 

Best å vente på bedre vær under slike forhold....men kanalen i Spangereid er flott under slike forhold det var mye av i sommer.

Kanskje mindre ubehagelig er et mer passende uttrykk :wink: .

 

Har sagt det før, vind sterkere enn laber bris (>7,9 m/s) er dårlig sjøvær om det er komforten man er ute etter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Forstår at det er en del som trives ombord i seilbåt. Men det som slår meg er hvor få som egenlig seiler og kjører kun med motor????.

Hva er vitsen. Billig båt med mye kjellerplass, OK men en seilbåt er vel egenlig ikke det beste valget hvis du kjører mye med motor :confused:

Her i Ryfylke er det mange motor pinnebåter sikker 6 av 10 og om det er gode forhold med vind ser ikke ut til å bety så mye. Redningsskjøyta har fått flere nød meldinger fra seilbåter i Ryfylke med motorstopp. :wink:

Link to post
Share on other sites

Men det som slår meg er hvor få som egenlig seiler og kjører kun med motor????.
Det reagerer jeg også på av og til. Det er jo fritt valg hvordan en bruker båten men en episode jeg ikke skjønte helt var nå på våren: Gikk til Kopervik for å bunkre (det hender seilbåter også må denslags :lol: ). På vei hjemover slapp jeg ut genoaen og lenset i rundt 5-6 knop den timen det tok å komme hjem. Der var også en annen seilbåt som bunkret i Kopervik, de startet litt senere enn meg, 7-8 minutt kanskje. De satte også genoa men de tok innpå sakte men sikkert. Rett før jeg svingte inn i hjemmehavn gikk de forbi meg og da så jeg at de også gikk for motor. Der kan jo være en god grunn for dette som lading, varmtvann eller hva som helst men de hadde tatt seg bryet med å sette seil, vinden var helt grei for rolig lens og gikk likevel for motor... Som sagt, det er jo deres valg men jeg forundrer meg likevel en smule over denslags av og til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...denne selvsentrerte, navlebeskuende pinnebåtmafiaen! Skulle tro de fleste kommer fra Blærum, de har knapt vært utenfor Færder, og oppfører seg som om de "rules the waves"... :smiley:

 

Er det helt utenkelig at noen med fullt overlegg går fra seil- til motorbåt og deretter har et aldeles fortreffelig båtliv? :diving:

 

Må bare gjøre herren oppmerksom på at det skrives BÆRUM :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Må bare gjøre herren oppmerksom på at det skrives BÆRUM :wink:

"Bestefar, har du fått for mye Møllers Tran"? (Les: Cognac) :diving:

 

Blærum skrives med l, "BLÆRUM"! :rolleyes:

 

Presiseringen er også gitt tidligere, siterer meg selv:

 

....... Merk at Blærum er Blærum, og ikke Bærum! :cool:
Redigert av Båtfant (see edit history)

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

OK men en seilbåt er vel egenlig ikke det beste valget hvis du kjører mye med motor :confused:

Det er greit å gå mye for motor, men hva er egenlitg alternativet til en rimelig stor seilbåt hvis man går rimelig mye for motor men ikke alltid? En motorbåt og ligge mere til kai er selvsagt en løsning

 

Jeg reagerer svært sjelden på hvordan ander gjør tingene sine på sjøen, om de seiler, gpr for motor ror, bruker baugthruster eller pisser over rekke... Det bekymrer med i grunnen noe særlig hvordan andre praktiserer sitt båtliv..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer svært sjelden på hvordan ander gjør tingene sine på sjøen, om de seiler, gpr for motor ror, bruker baugthruster eller pisser over rekke... Det bekymrer med i grunnen noe særlig hvordan andre praktiserer sitt båtliv..

 

Kunne ikke sakt meg mer enig Sydvesten :yesnod:

 

Vurderer selv konvertering til seilbåt. Har lekt litt med tanken ett par år, men er nå kommet mye nærmere en konvertering. Spørsmålet er bare når jeg konverterer. Det blir i hvert fall ikke kjøp av flere motorbåter :blush:

Nå er jeg ikke ukjent med seilbåt, da det er seilbåt jeg er vokst opp med :wink: Slik jeg ser det har seilbåter og motorbåter hver sine fordeler og ulemper ( En av de største ulempene jeg minnes ved seilbåt, var hver gang det ble drittvær, så satt jeg alene til rors, mens resten av manskapet koste seg nede i en varm " kjeller " ). En må bare finne ut hva som passer sitt bruk.. :smash: Behovet / bruksmønsteret vil nok endre seg i løpet av livsløpet.. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har skjønt denne meningsmålingen riktig så er det 2/3 av de som har svart, og dermed sikkert er blant de mest aktive på forumet(?), som har motorbåt og er fornøyd med det. I tillegg så er 13% som har motorbåt, men vil vurdere å bytte. Dette betyr at det i alt er 80% (4 av 5)med motorbåt og 20% (1 av 5) med seilbåt, som har svart.

Når enkelte da mener at dette blir skjevdelt i favør av seilbåteiere så spørs det om ikke problemet ligger hos enkelte heller enn på forumet og dets oppbygning? Kanskje løsningen er å lære enkelte til å la være å lese ting som åpenbart faller dem tungt for hjertet å lese/lære om siden det omhandler noe som har med seilbåt å gjøre?

Eller kanskje de får "tåle" å lese enkelte ting som ikke opptar dem siden mye med en seilbåt også er relevant for eiere av motorbåter, ja kanskje mere som er likt enn ulikt, når det kommer til stykket?

 

Men, som vi sier i Bamble, jeg vet ikke så jeg overlater det hele til ekspertisen her på forumet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke rart man treffer på noen merkelige motorbåtfolk av og til. :lol:

Men jeg trodde ikke det var så mye som 68-69% av dem da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer svært sjelden på hvordan ander gjør tingene sine på sjøen, om de seiler, gpr for motor ror, bruker baugthruster eller pisser over rekke... Det bekymrer med i grunnen noe særlig hvordan andre praktiserer sitt båtliv..

 

Enig med Sydvesten der. Bare de ikke legger opp til direkte sjenanse for meg om mine.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nettopp, tenkte omtrend det samme: de aller fleste ting som var til direkte sjenanse jeg husker å ha lest om var av typen "de går jo for seil når de burde gå for motor" og "de går jo for motor når de jo likegodt kunne gå for seil" og "de tilkallte assistanse pga motortrøbbel". Med andre ord saker og ting som i det hele tatt ikke er til sjenasne, men bare til irritasjon dersom man har et mentalt problem.

 

Ok da, slående fall mot masten irriterer alle, også seilbåtfolk

Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo være at Poll`n ikke har lokket seilbåteiere til svare siden den er direkte rettet mot motorbåteiere i overskriften , spørsmålet er jo stilt til de med motorbåt.

 

Tråden heter

Motorbåtfolk, vurderer dere konvertering?

 

Hadde den hett

Båtfolk , vurderer dere å konvertere til motor/seil ?

 

Da hadde kanskje flere seilere tatt seg bryet med å åpne tråden og svare.

 

Er sannheten derimot at alle båteiere som har lurket på forumet de siste dagene har vært innom her og stemt så gruses alle forestillinger om at oppdeling av forumet ville gjøre at de respektive leire holder seg i sin egen forumdel , er vel egentlig få om ingen som driter i å åpne en post med grunnlag i at den handler om en båttype som ikke drives fram av den "motoren" man selv har (ser da bort fra Astor og et par til som absolutt ikke liker den andre leiren)

Link to post
Share on other sites

En tråd for å spørre om konvertering burde kanskje være lagt opp slik.

 

*Jeg har motorbåt og vil aldri konvertere og jeg har eid seilbåt så jeg vet hva jeg snakker om

 

*Jeg har seilebåt og vil aldri konvertere og jeg har eid motorbåt så jeg vet hva jeg snakker om

 

*Jeg har seilebåt og har aldri eid motorbåt så jeg vet ikke hva jeg snakker om og kan derfor ikke gi et skikkelig ærlig svar

 

*Jeg har motorbåt og har aldri eid seilebåt så jeg vet ikke hva jeg snakker om og kan dermed ikke gi et skikkelig ærlig svar

 

Hva/hvis/når gud forby

Om verden endrer seg radikalt om 20år og motorbåter blir forbudt å bruke , ville da alle motorbåteiere som er antiseil i dag vise seg å egentlig ha hatt så liten glede av havet at de ikke ville konvertere da ? (bobil here we come)

Eller motsatt om seilebåter ble ulovlige , ville seilerne som ser på turen som målet endre mening og ønske å gå over til målet er målet mentalitet og konvertere , ikke vet jeg men kan man egentlig svare ærlig på slike spørsmål om man ikke har hatt foten i begge leire over flere sesonger for å ha et skikkelig grunnlag for svaret sitt ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg ikke vil ta alt så svart/hvitt som det virker å være her, de jeg har møtt personlig i begge leire er meget hyggelig allle sammen... Riktignok kan vi være uenig her på båtplassen, men jeg tror nok at vi alle er på sjøen fordi vi liker det og trives der uansett om vi har den ene båten eller den andre. Det at noen velger seil og andre motor har jo forskejllige årsaker vil jeg tro, jeg legger mine vurderinger til grunn for mitt valg, andre vurdere det annerledes. Felles for alle er vi har gjort er rett valg ut fra de forutsetninger vi hadde der og da...

 

Gode diskujoner er viktige, noen setter ting mere på spissen enn hva som godt er, men det må vi leve med.. Så lenge vi ikke direkte angriper en person men forsøker å holde oss til saken så er jeg fonøyd...

 

Jeg har ingen på igonrer listen og kommer nok ikke dithen heller, men jeg vurdere selvsagt alltid hvem som er verdt å "hisse" seg opp over.. Ironien er ikke alltid like lett å lese... siden glimtet i øyet mangler

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gode diskujoner er viktige, noen setter ting mere på spissen enn hva som godt er, men det må vi leve med.. Så lenge vi ikke direkte angriper en person men forsøker å holde oss til saken så er jeg fonøyd...

Jeg har ingen på igonrer listen og kommer nok ikke dithen heller, men jeg vurdere selvsagt alltid hvem som er verdt å "hisse" seg opp over.. Ironien er ikke alltid like lett å lese... siden glimtet i øyet mangler

Når du får deg trawler Sydvesten vil du oppleve at spørsmålet om motorbåt eller seilbåt mister innhold. Vi trawlereiere med fritidsbåt med minst de 3 følgende kjennetegnene:

1) baug som er "skarp",

2) tverr hekk og

3) et "voluminøst" overbygg med salong

er nok noe uforstående til trådens tema, selv om vi etter beste evne svarer i tråden - tilpasningsdyktige som vi er...

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg ikke vil ta alt så svart/hvitt som det virker å være her, de jeg har møtt personlig i begge leire er meget hyggelig allle sammen... Riktignok kan vi være uenig her på båtplassen, men jeg tror nok at vi alle er på sjøen fordi vi liker det og trives der uansett om vi har den ene båten eller den andre. Det at noen velger seil og andre motor har jo forskejllige årsaker vil jeg tro, jeg legger mine vurderinger til grunn for mitt valg, andre vurdere det annerledes. Felles for alle er vi har gjort er rett valg ut fra de forutsetninger vi hadde der og da...

 

Gode diskujoner er viktige, noen setter ting mere på spissen enn hva som godt er, men det må vi leve med.. Så lenge vi ikke direkte angriper en person men forsøker å holde oss til saken så er jeg fonøyd...

 

Jeg har ingen på igonrer listen og kommer nok ikke dithen heller, men jeg vurdere selvsagt alltid hvem som er verdt å "hisse" seg opp over.. Ironien er ikke alltid like lett å lese... siden glimtet i øyet mangler

 

 

Det er slik jeg også ser det, Sydvesten. Man kan hisse seg fort opp over det man mener er "babyen" man har i sitt hjerte.

Også er denne denne rettferdighetssansen som dukker opp. Da kan det for andre virke direkte usakelig.

 

:cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når du får deg trawler Sydvesten vil du oppleve at spørsmålet om motorbåt eller seilbåt mister innhold. Vi trawlereiere med fritidsbåt med minst de 3 følgende kjennetegnene:

1) baug som er "skarp",

2) tverr hekk og

3) et "voluminøst" overbygg med salong

er nok noe uforstående til trådens tema, selv om vi etter beste evne svarer i tråden - tilpasningsdyktige som vi er...

 

Du mister det viktigste av allt.

Den kan ikke seiles.

Link to post
Share on other sites

Nei, hvorfor i all verden skulle vi ønske noe sånt? :rolleyes:

 

Båten vår er jo en eneste stor "dream come true" !!! :smiley:

 

Pr. i dag, altså: FULLSTENDIG UAKTUELT!!! :nonod:

 

Men man vet jo aldri; behovene endrer seg - og kanskje vi også?

Men ut fra dagens situasjon, så ville vi nok heller ha investert i hytte ved sjøen enn i seilebåt.

 

Var ombord i en seilebåt en kveld i sommer, utrolig hyggelige folk men mørke lokaler, og fikk nesten klaustrofobi ... :crazy:

 

Nei, takke meg til å sitte under kalesja på akterdekk om kvelden, godt og varmt, med levende lys på bordet og et glass rødvin i glasset mens man ser utover fjorden og på livet rundt seg på brygga! Finnes det noe bedre, da? :cheers:

 

Men vi motorbåtfolk trives jo også best i frisk sjøluft, da... :cool:

Link to post
Share on other sites

Nei, takke meg til å sitte under kalesja på akterdekk om kvelden, godt og varmt, med levende lys på bordet og et glass rødvin i glasset mens man ser utover fjorden og på livet rundt seg på brygga! Finnes det noe bedre, da? :cheers:

Kunne ikke sagt det bedre selv... Det er fantstisk deilig... koser meg der uansett vær og vind

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...