Jump to content

Motorbåtfolk, vurderer dere konvertering?


Anonym

Vurderer du å bytte fra motor til seil?  

392 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Men slik vil det aldri bli , folk kjøper ny båt ,bil , klær osv hele tiden og skal man da tenke miljø så tenker man seilebåt kjøpt fra et sted i nærmenste nærhet så ikke transporten skal forurense samtidig tenker man regnskogfri båt , bil som er gjenvinnbar med lite utslipp , klær lagd lokalt osv.

Er det noen stor forskjell på om klærne blir laget lokalt eller båten blir laget loklat så lenge råvarene som benyttes i produsksjonen må transporteres den samme distansen uansett....

 

Til de som snakker om regnskog i båt, så er det vel blant de opplyste en kjennsgjerning at

Teak is not a tropical rainforest species. It grows sparsely in mixed deciduous forests.
Selv om enkelte fremhever teaken som selve styggedommen her...

 

Ser vi på Mahogny så er dette noe annet

The Tree: In the natural rainforest, Mahogany is a very large canopy tree, sometimes reaching over 150 feet in height

 

Så kan man selvsagt diskutere hva som er mest miljøvennlig og minst energikrevende lavest utslipp til naturen av det å produsere en plastinnredning eller enn treinnredning i teak eller lignende.. Jeg har ikke regnet noe på det, så jeg har ingen konkret oppfatning om saken... men det er jo lov til å reise spørsmålet blant forumets eminente brukere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er jeg FOR negativ til pinnebåt? :rolleyes:

Jeg bare spør.

 

Ja, det er du.

Motorbåt/seilbåt/hobbyrom.

Det er båten min.

 

Jeg har mye rar leamikk ombord som jeg roter med.

Også bruker jeg den ut til øya for å bade. Gidder ikke seile.

Også kjøre jeg meg en kveldstur.

Også seiler jeg litt klubbregatta.

Eller så seiler jeg over til den andre sia av fjorden. Eller 14 dagers seiltur.

Eller noe annet.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har nok ikke det, og kjøper jeg seilbåt må jeg nok selge den motorbåten jeg har først, men uansett bidrar det ikke til mindre forurensning totalt sett, bare mye mer. Ikke det at jeg er så fryktelig miljøbevisst, men man skal vel forsøke å se helheten hvis det skal hjelpe i noen grad?

 

Interessant problemstilling. Du har jo rett i at det er forurensende å produsere en ny båt, men hvis alternativet var å kjøpe en ny motorbåt er det jo bedre for miljøet at en velger seilbåt. Jeg tror det viktige i miljøsammenheng fremover er at folk blir bevisste på og velger mer miljøvennlig, på alle områder. Hvis forbruket totalt sett øker som følge av at vi skal bli mer miljøvennlige er dette selvsagt uheldig, men hvis en første skal se slik på det så må en se hele bildet. Kjøper noen en ny seilbåt går ofte det på bekostning av andre ting, feks ny bil eller hytte ved sjøen f.eks... Det beste er at vi forbruker minst mulig, men med dagens rikdom og et så kapitalistisk samfunn vi har er det utopi å tro at folk vil forbruke mindre, da står vi igjen med å få folk til å forbruke mer miljøvennlig... Ergo, er det en bra ting om du velger seilbåt, kanskje barna dine også da vil velger seilbåt osv osv... Det handler om å snu holdninger. Jeg sier ikke at alle motorbåter er miljøbomber selv om noen jo er det med enormt forbruk, men alle kan ikke seile for det, men kanskje velge mer miljøvennlig motorbåt. Det er jo derfor det kan være fornuftig å øke dieselavgiften... Vi blir ikke miljøvennlige før vi MÅ eller før det SVARER seg!!! Dessuten er det nok de færreste som ønsker seg motorbåt, men velger seilbåt kun for miljøet så jeg skal ikke hevde at jeg har gjort det heller, men jeg kommer ikke til å savna tallet "3000" på pumpa, men farten kommer jeg garantert til å savne av og til:crazy:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Like greit å komme ut av skapet: Jeg er motorbåt-eier som (av og til) har våte drømmer om seilbåt :blush:

Ikke det at jeg føler meg ferdig med min 24 fots Nidelv, -tror jeg, kona og de to småttisene skal ha mye glede av den noen år til.

Er derimot veldig fascinert av den stille og usynlige kraften som lever sitt eget liv over havoverflaten, og det "håndtverk" det er å utnytte denne optimalt :yesnod:

 

I denne omgang har jeg realisert drømmen med min vakre Alida som er avbildet nedenfor. Hun er 95 cm lang og radiostyres. På denne måten kan jeg kombinere motorbåt og seilbåt alt etter behov, uten at det koster meg en formue. Og jeg kan avkrefte at seilbåten har gitt meg noen som helst form for kjellerfølelse :lol: (jfr. tema tidligere i denne tråden). Det måtte i så fall være fra den tiden jeg bygget den :wink:

_1mw8927.jpg

Foto: BP-medlem Saphir (som forøvrig ikke bare har tilsvarende seilbåt men også sitt navn etter denne byggesett-modellen fra Graupner)

Redigert av Sjarles (see edit history)
Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Hva med seilbåten? Hvor lang tid tar DET?? Gjøre klar "garderoben" (HVIS det er vind), dra i en bråta hyssing, for å sette en kurs du kanskje ikke ville gå, men MÅ, pga. vindretningen... Kjøre på skrå...

Og når du kommer til havna igjen, dra i samme "bråta hyssing", stue bort garderoben +++ før du kan dra hjem...

Er jeg FOR negativ til pinnebåt? :rolleyes:

Jeg bare spør.

 

Rulleseil og selvslåer er kanskje noe for deg (meg også, for den saks skyld) :smiley:

 

Det jeg mener, er at da kan du vel slippe unna med relativt få hyssinger.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

...må innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene her, men her er noen plusser og minuser:

  1. trawlerlivet er bedre enn skråplanet
  2. dieselpris
  3. kjellerfølelse
  4. trygghet med blykjøl
  5. stillheten
  6. blir med i bavariaklubben
  7. slipper å være med i bavariaklubben
  8. drikke øl på flybridgen
  9. kan kjøre gjennom Spangereidkanalen

konklusjon: ligger heller toppløs på Sjøsanden

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Det store spørsmålet er vel når SveinHa konverterer tilbake. Det tror jeg kommer til å skje.
Etter litt skumlesing av andre tråder å tror jeg nok jeg blir slått ganske så kraftig av andre brukere her :cool: Sjekk denne da:
Jeg er helt ødelagt... er fullstnedig bitt av Trawler basillen og den er helt forferdelig, river og sliter i kroppen dagen lang...
:lol: :lol: :lol: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...