Jump to content

Motorbåtfolk, vurderer dere konvertering?


Anonym

Vurderer du å bytte fra motor til seil?  

392 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

At motorbåter skulle være mer avhengig av fint vær enn seilbåter, må være en myte oppfunnet av en seilbåteier.
Å kalle dette en myte Dreamer, er vel snarere å avsløre at dette har du ingen erfaring med. Seilbåter har helt andre egenskaper enn motorbåter i dårlig vær. Og kurrante seilbåter tar vare på sitt mannskap langt bedre enn motorbåter når været er virkelig dårlig. De fleste unngår dårlig vær, og det er ingen grunn til at et slikt faktum skulle være så tungt å svelge for de fleste motorbåteiere. Om enkelte imidlertid ovenfor sin bedre halvdel har forsvart anskaffelsen av overmotoriserte plastskall på mere en 40 fot utfra "det må være såpass stort kjære, for at det skal være behagelig for deg når det blåser litt..." kan jeg forstå at de vil bruke litt ressurser på å kalle dette er en myte.... :lol:
Link to post
Share on other sites

Jeg seiler mye opp og ned langs kysten, og da holder jeg meg langt fra land. Motorbåtene går gjerne samme ruta, men holder seg mye nærmere land. Det er veldig sjelden jeg treffer på motorbåter så langt ute selv om været er bra.

 

Hva kommer det av? Tradisjon?

Visse "artsforskjeller" kan bety noe her. Skal du seile - da er åpent farvann å foretrekke fremfor sund eller leder.

 

Men man kan jo oppleve en motsatt tendens, motorbåter går ut i åpent farvann mens seilbåtene i større grad går sundene. Eksempelvis i farvannet sydover fra Moss til nede ved Søsterøyene. I de senere årene går stadig flere raske motorbåter vest for øyene ved Larkollen, til og med vest av Rauer og Misingene på sin ferd langs kysten. Men mange seilbåter velger å gå sundene for motor, selvom det er seilvind på fjorden. At motorbåtene går ut her kan henge sammen med at de ønsker å benytte seg av farten uten å være til sjenanse for andre med hekkølgene.

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Å kalle dette en myte Dreamer, er vel snarere å avsløre at dette har du ingen erfaring med. Seilbåter har helt andre egenskaper enn motorbåter i dårlig vær. Og kurrante seilbåter tar vare på sitt mannskap langt bedre enn motorbåter når været er virkelig dårlig. De fleste unngår dårlig vær, og det er ingen grunn til at et slikt faktum skulle være så tungt å svelge for de fleste motorbåteiere...

For en grusom salve! Snakkes det ikke litt forbi hverandre her? :smiley:

 

Allikevel, de aller fleste motorbåtene, selv de største Princessene så vidt jeg husker, er plassert i CE kategori A. Det betyr at de er klarert for bruk i kystfarvann i vind til og med 8 Beaufort, og signifikant bølgehøyde 4 meter - maks bølgehøyde kan være inntil 1,8xsignifikant bølgehøyde - altså drøye 7 meter. Slik er det!

 

Rettelse: Jeg beklager feil i fremstillingen ovenfor. De fleste motorbåtene er plassert i CE kategori B. Ellers skal resten av avsnittet ovenfor være riktig.

 

Men en moderne, god halvplaner går utrolig stødig i røff sjø! Se bare på de nyeste redningsskøytene! Det er nå det ene, det andre er at man med fartspotensiale til en motorbåt lettere kan stikke av fra dårlig vær. Der er man dårligere stillt med en Albin Vega! :smiley:

Redigert av Båtfant (see edit history)

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Seilbåten ga mye av kosen tilbake, avslappende å seile og alle er med på det som skjer. Å være utendørs i guffent vær, godt kledd, er langt å foretrekke framfor å sitte tørt og varmt og hoppe fra bølgetopp til bølgetopp. Seilbåten har en langt behageligere gange i sjøen ....

 

For meg er dette et båtmenneske! :yesnod: Veldig bra hele innlegget ditt!

 

Forøvrig forundret over at noen som liker å skille mellom "båtmennesker" og "mennesker i båt" også i denne tråden er så opptatt av å slenge dritt om andres valg av båt? Trodde "båtmennesker" var en gruppe som var opptatt av båt og båtliv, uavhengig av størrelse, merke, type, farge på osv osv osv båten?

 

Hørte jeg "gode holdninger"? Kyss katta! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...det andre er at man med fartspotensiale til en motorbåt lettere kan stikke av fra dårlig vær.
Å stikke av fra været kan nok gjøres fra tid til annen og det er vel da snakk om å komme seg bak en holme eller noe slik. Det jeg opplever av uvær strekker seg over hele eller flere fylker og jeg drar nok ikke til Arendal for å slippe ruskevær i Haugesund uansett hvilken båt jeg hadde hatt...

 

Har nå lest om en og annen jordomseiler opp gjennom tidene som stikker til havs når uværet dukker opp. De har det bedre på havet enn å ligge å dunke mot kaien og vente på at været skal bedre seg (eller til kaien gir etter)...

 

Det er nok hevet over enhver tvil at en seilbåt takler uvær bedre enn noen motorbåt, en har både kjøl og seil som demper slingring.

 

En liten fersk historie: Da vi i sommer seilte til Lyngdal i stiv kuling lå vi å koste oss på hver vår benk i cockpiten og lot autopiloten gjøre sin jobb. Kompisen min sa, da vi var kommet omtrent til Rekefjord, at han aldri noen gang hadde gjort så lite på 16 timer. Vi visste at Arnstein skulle samme vei i NBen. Så en båt vi regnet med var han og kalte han opp på VHFen flere ganger men fikk ikke svar. Snakket med han i Lyngdal etterpå og han hadde hørt alle oppkallingene men kunne ikke svare, hadde en hånd på gassen og en på rattet og kunne ikke slippe, kunne ikke ta konsentrasjonen bort fra håndtering av båten. Kjenner meg utmerket godt igjen fra min tid i motorbåt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Allikevel, de aller fleste motorbåtene, selv de største Princessene så vidt jeg husker, er plassert i CE kategori A. Det betyr at de er klarert for bruk i kystfarvann i vind til og med 8 Beaufort, og signifikant bølgehøyde 4 meter -

Ojj , da lærte jeg noe i dag , trodde CE kategori A var havgående og at de fleste motorbåter er Kategori B eller C

 

 

Category A - Ocean.

* Extended voyages with wind force in excess of Beaufort force 8, and significant wave height of 4 metres or above.

 

Category B – Offshore

* Offshore voyages in possible wind force of Beaufort force 8 and significant wave heights of up to 4 metres.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det mye svada :nonod: man velger den båten som du dere vil ha bruke pleie.og d... i hva andre sier og mener om hvilken båt

som er bedre verre enn andre.

Hovedsaken med båter er det at dere oppfører dere slik at dere vil at andre skal oppføre seg mot deg.(dvs Sunn fornuft)

Min favorittbåt er motorbåt en kamerat sverger til seilbåt samme hva vi har bare vi liker det selv og bruker det ikke la det bli noe

man fyller opp båthavnene med.

 

Man banner ikke i kirka for noen så er båten en relgion :seeya::sailing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Der har vi det igjen! Jeg betviler ikke at ditt valg er det rette for deg. Men derfra til "...det er lysere i salongen her enn det er i mange motorbåter". For å si det slik: Har man det bra, kan man alltid vise til at noen har det bedre. Har man det ille, kan man også vise til at noen har det verre.

 

20 pers ute? Det må vel være mer enn en 31 fots båt er sertifisert for. Du er ikke redd for å få bot av onkel Politi da?

 

Siterer meg selv:

 

Jeg er ikke redd onkel blå nei.

Det var forøvrig i havn, kunne ikke falt meg inn å gå ut med såpass mange ombord.

Under seilas bør man ikke være mer enn ca 8 ombord, 10 går også fint men da er det litt trangt.

Forøvrig er det ganske digg å kunne seile uten å gå ut i cockpit også, som jeg gjør når jeg lager mat, har uansett full oversikt til alle kanter fra både pantry og kartbord.

 

Vel, vel - Bliss X! Jeg lever fortsatt i håpet om at noen kan tenke seg å gå fra seilbåt til motorbåt og få et aldeles fortreffelig båtliv. Det var jo liksom de jeg forsøkte å etterlyse! :smiley:

 

Den dagen jeg ikke klarer å seile lenger er det bare å ta inn på et sykehjem.

Link to post
Share on other sites

Det hele koker jo som rimelig er ned til hva og hvor en vil med båten. Jeg kan bare snakke for oss selv:

 

- Vi vil fiske. Dorge, pilke, ta krabbe, sette teiner og garn.

- Vi vil bo i båten på tur med familien, helst i uthavner

- Vi liker oss best innerst i skjærgården i trange sund og grunne farvann

- Vi vil stort sett gå i skrogfart, men kan noen ganger trenge litt større fart for å komme hjem i kveldingen

- Vi har ikke dårlig tid på sjøen og trenger aldri å gå fortere enn 14 -16 kn

- Jeg liker ikke trekk

- Jeg vil ha en båt jeg lett kan bruke alene uten å styre med seil

 

For oss blir da fasiten:

Motorbåt. Deplasementsbåt (har) eller halvplaner (er under veis) som også kan trives i skrogfart.

 

Jeg har full forståelse for at noen sverger til seilbåt ut fra sine forutsetninger. For meg måtte det i tilfelle bli en motorseiler. Har tenkt tanken, men har ingen planer nå.

Jeg har derimot liten forståelse for at noen trenger helplanende båter til ferietur. Man skal etter min mening ikke ha liten tid på sjøen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

Synes det er meningsløst og bare tull å sette det ene opp mot det andre, de fleste velger jo selv hva de ønsker etter interesse og en hel del andre kriterier....!

 

Jeg selv storkoser meg hver gang jeg er ute med min godt over 100år gamle 18 fots færing med originale gråbrune gaffelseil, og innrømmer gjerne at det er store utfordringer for meg, hvis vinden blir for "vanskelig" for mitt kunnskapsnivå, - eller vurderingene om når jeg burde tatt ned "fokka" i tide.

 

Men motorbåten vår bruker vi som "hytte" og det passer oss utmerket med dagens forutsetninger og ikke minst våre ønsker/ interesser/ behov.

 

Så kos dere med det dere har av båt, - det er ikke noen motsetninger her, - for å finne ekte glede ved å være på "bøljan blå"

 

NB!

Det er vel egentlig litt for mye "snobberi" og innbyrdes konkurranse om hvem som har brukt mest penger på båt, - som for veldig mange ødelegger den ekte gleden ved å være på sjøen på naturens premisser.

 

ship o'hoi :seeya::wink::sailing:

 

P.g.a været blir det landligge både for "seilbåten" og motorbåten denne helga, men god tur til dere som har fint vær og muligheten til topp rekreasjon! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Allikevel, de aller fleste motorbåtene, selv de største Princessene så vidt jeg husker, er plassert i CE kategori A. Det betyr at de er klarert for bruk i kystfarvann i vind til og med 8 Beaufort, og signifikant bølgehøyde 4 meter - maks bølgehøyde kan være inntil 1,8xsignifikant bølgehøyde - altså drøye 7 meter. Slik er det!
Nå er vel ikke CE kategorisering noen vurdering av hvordan båten tar vare på mannskapet sitt. En annen ting er hva som skjer i dårlig vær om man mister motorkraften. Det er en kjennt sak at mye rulling feks, ofte setter motor og ikke minst drivstoffsystemer på store prøvelser. Uten motorkraft endrer båtens egenskaper seg totalt. Da kan en spørre seg hva en A-klassifisert Princess har å by på, men sin mangelende kjøl, sitt høye overbygg, med mye glass, store åpne innevndige arealer og stor cocpit osv .... :rolleyes:

Er det kun et spørsmål om bunkring og bunkerspriser som gjør at få velger å gå jorden rundt med motorbåt, mon tro.....

Der er man dårligere stillt med en Albin Vega! :smiley:
Jeg er ikke spesielt glad i dårlig vær, men vegaer har vært ute i langt verre vær enn styrke 8, og bevist at de klarer seg :wink: .

 

Jeg mener i utgangspunktet ikke å si at seilbåter er det eneste saliggjørende, men å sidestille seilbåter og motorbåter, comfort og sikkerhetsmessig, på sjøen i dårlig vær er rett og slett for dumt til at det kan stå uimotsagt :boxing: .

Link to post
Share on other sites

nå er vi snart ved poenget , det at seilbåter er så fantastiske i sjøen at seilbåt folk ikke mener de ikke kan sidestilles motorbåter. ovenfra og ned holdning og generalisering som det ,er vel det som blir for dumt :-( det finnes sikkert mange motorbåter som overgår noen seilbåter ang hvor trygt og komfortabelt det er i båten i stor sjø .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vi er vel en av de med seilbåt, som vurderer bytte til motorbåt.

 

Vi har en kjempe båt i dag, med seil, men den er nok dessverre ikke optimal for vårt bruk lenger,.....dessverre.

 

Så derfor vurderer vi å bytte til motorbåt, med takterrasse og balkong......

 

Men lett blir det ikke å skille seg av med båten vi har, om vi idet hele tatt kommer til å klare det..........

 

Tiden viser...............

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke CE kategorisering noen vurdering av hvordan båten tar vare på mannskapet sitt....

.....Jeg er ikke spesielt glad i dårlig vær, men vegaer har vært ute i langt verre vær enn styrke 8, og bevist at de klarer seg :wink: .

Jeg har prøvd å si hvilken klasse CE kategori de fleste motorbåter er satt i. Jeg beklager at jeg i mitt innlegg foran har skrevet "Klasse A". De fleste motorbåtene, også de store Princessene, er i klasse B. Kriteriene signifikant bølgehøyde 4 meter maks ca. 7 meter og vind t.o.m. Beaufort styrke 8 gjelder klasse B.

 

Jeg har sagt at jeg ville foretrekke en båt som f.eks. Bliss X har på åpent hav i skikkelig uvær fremfor en motorbåt.

 

Jeg mener i utgangspunktet ikke å si at seilbåter er det eneste saliggjørende, men å sidestille seilbåter og motorbåter, comfort og sikkerhetsmessig, på sjøen i dårlig vær er rett og slett for dumt til at det kan stå uimotsagt :boxing: .

 

Kan du være så snill å prøve å forstå det jeg har skrevet? Jeg har aldri sidestilt motorbåter og seilbåter i dårlig vær slik du fremstiller det! Dette blir for dumt, rett og slett! :smiley:

 

Jeg skrev dette jeg siterer meg selv på nedenfor. Les gjerne det en gang til!

 

..... det andre er at man med fartspotensiale til en motorbåt lettere kan stikke av fra dårlig vær. Der er man dårligere stillt med en Albin Vega! :smiley:

Jeg sier: ....man med fartspotensiale til en motorbåt lettere kan stikke av fra dårlig vær.... Kan vi være enig om at her har du ikke helt den samme muligheten med din Albin Vega? Det var det jeg forsøkte å få frem. :smiley:

 

Det er dessuten min mening at Albin Vega, med over 3000 eksemplarer, er en av de mest vellykkede små havseilere verden har sett. Den er brukt på alle hav, under alle forhold. Nok å nevne "Bærserk", som har gått til pol-isen både nord og syd på kloden. :wink:

Redigert av Båtfant (see edit history)

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Hva med motorseiler da folkens. Får jo både i pose og sekk feks Fisher.Ren seilbåt er jeg nok ikke moden for, men en slik er aktuell ,helt til jeg titter i lommeboka :eek::nonod::headbang: Ellers tror jeg at seilbåtfolk og motorbåtfolk har helt forskjellig mening om hva som er dårlig vær. Hvis man med en halvplaner mener man kan kjøre seg ut av dårlig vær i medsjø, har jeg mine tvil om at man har vært ute i det samme som for ordentlig seilbåtfolk kalles dårlig vær. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Å stikke av fra været kan nok gjøres fra tid til annen .....

 

Det er nok hevet over enhver tvil at en seilbåt takler uvær bedre enn noen motorbåt, en har både kjøl og seil som demper slingring.

 

.......Snakket med han i Lyngdal etterpå og han hadde hørt alle oppkallingene men kunne ikke svare, hadde en hånd på gassen og en på rattet og kunne ikke slippe, kunne ikke ta konsentrasjonen bort fra håndtering av båten. Kjenner meg utmerket godt igjen fra min tid i motorbåt...

Jeg tror det ikke er uenighet oss i mellom av betydning i denne saken.

 

Vi ferdes i Skagerrak og langs kystene der. Det er settingen for strategi hva gjelder ferdsel med båt. Er flittig lytter av værmelding. Med seilbåt gikk vi ut i vind opp til 15 m/s så sannt det ikke var utsikter til forverring av været. Med motorbåt går vi ut på åpent kystnært farvann i vind opp til 11 m/s. Dette er først og fremst av bekvemmelighetshensyn. Om vi må ligge en dag eller to, spiller det ingen rolle så sannt været bedrer seg. Vi kan i praksis forflytte oss strekningene Færder - Lindesnes, Færder - Göteborg, Færder - Skagen, Skagen - Göteborg, Skagen - Lindesnes, Smögen - Kristiansand på ca. 6 timer, om nødvendig. Slik sett kan vi, om været er godt en dag for så å være varslet dårlig neste dag - stikke av fra været i løpet av dagen. "Bytte side av Skagerrak". Det har vi gjort både med seilbåt og motorbåt, men med motorbåten bruker vi kun en tredjedel av tiden. Med motorbåten har været hittil ikke innhentet oss, med seilbåten har det skjedd i ny og ne. :smiley:

 

Motorbåten vår har hydraulisk selvstyrer Raymarine 6002 med rategyro. Dette fungerer fantastisk. Folk med samme båt og utstyr som oss, har gått rundt Stadt i stiv kuling for selvstyrer, og båten har gått som på skinner. Vi har ikke vært utpå i mer enn liten kuling 12, men båten har gått "på skinner". Det som overrakser meg stort, er hvor stødig båten er sideveis. Ikke særlig forskjell fra å være i en seilbåt i motvind/sidevind - i medvind fungerer det faktisk bedre, "gearing" på lensen er et seilbåtfenomen, vår erfaring! :smiley:

 

Med selvstyreren har jeg i praksis hendene fri, og jeg kan konsentrere meg mer om radaren, papirkart, plotter, andre instrumenter og utkikk. Stor grad av sikkerhet i navigeringen! Så vi har det ganske så annerledes ombord enn kompisen din som må styre for hånd hele tiden! :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Tror at "motsetningene" mellom motor- og seilbåteiere er noe påtatt, i den hensikt å få i gang en frisk diskusjon. Vennligsinnet "mobbing" har vært tillatt fra tidenes morgen - og er det fortsatt. Å dele opp Åpent Forum i motor og seil er en dårlig idè. Vi skal leve sammen på sjøen, og da må vi kunne leve sammen også her. Min erfaring er at de aller fleste båtfolk er svært hyggelige (uansett båttype). Noen er kanskje reserverte i begynnelsen, men følgende metode kan anbefales: Invitèr nabomannskapet ombord til kaffe og cognac! Vi har fått mange trivelige kvelder på denne måten. Andre har sikkert erfaring med andre metoder for å få kontakt. Ser frem til mange gode historier om dette!

Link to post
Share on other sites

Vi visste at Arnstein skulle samme vei i NBen. Så en båt vi regnet med var han og kalte han opp på VHFen flere ganger men fikk ikke svar. Snakket med han i Lyngdal etterpå og han hadde hørt alle oppkallingene men kunne ikke svare, hadde en hånd på gassen og en på rattet og kunne ikke slippe, kunne ikke ta konsentrasjonen bort fra håndtering av båten. Kjenner meg utmerket godt igjen fra min tid i motorbåt...

He, he, ja det var litt jobbing ja. Hadde det stått om så hadde jeg nok håndtert VHFen, men fikk ikke til å ta den på DSC (litt knotete prosedyre). Å gå på toalettet kunne jeg bare glemme, så blærespreng og tendens til nesedråper kunne nok anspores ved ankomst Farsund. :lol: Forøvrig en grei tur, men ikke spesielt flott.

 

Tror nok seilerne har det mer behagelig i slikt vær vi hadde da. Heldigvis kom resten av familien etter i bil og det er faktisk første gang det har skjedd. Det var nok en riktig avgjørelse på denne turen.

 

Kommer nok ikke til å konvertere til seil. Det måtte i tilfelle bli å supplere med seilbåt, men det er dessverre ikke innen rekkevidde med dagens båtplassituasjon.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tror nok seilerne har det mer behagelig i slikt vær vi hadde da.
Utvilsomt men samtidig må det sies at vi seilte forbi noen tyskere i en seilbåt på rundt 30-33 fot og det var svært så tydelig at de var på betydelig mer gyngende grunn enn oss i 44 fot. Det så rett og slett ikke behagelig ut i det hele tatt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har vurdert konvertering , men kommet frem til at seil ikke passer for oss.

Uansett vil jeg tro at om en ti års tid vil en liter diesel være så kostbar til fritidsbruk

at det kun er seilbåt som er aktuelt .

Tror drivstoff prisen vil skremme folk fra å kjøpe nye motorbåter i fremtiden og at det kun vil bli solgt nye seilbåter

Men til hyttebruk er det ingen seilbåt som kan sammenlignes med en motorbåt.

Tror heller ikke seilbåtene kjører i dårligere vær enn motorbåtene.

De gangene jeg har vært ute i dårlig vær har jeg ikke sett mange seilbåter.

Link to post
Share on other sites

Tror nok seilerne har det mer behagelig i slikt vær vi hadde da.

 

49 foteren (seilbåt) som kom inn til Farsund i sommer etter å rundet Lindesnes i 20ms og en del meter sjø, hadde etter deres eget utsagn det IKKE behagelig! Mye stamping og sjøsyke, de var rimelig bleike....

 

Best å vente på bedre vær under slike forhold....men kanalen i Spangereid er flott under slike forhold det var mye av i sommer.

 

Forøvrig er det MYE som skal på plass før evnt konvertering, båtplass.....overtale kona...tid.....kunnskap, hvilket hinder som er størst? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...