Jump to content

Motorbåtfolk, vurderer dere konvertering?


Anonym

Vurderer du å bytte fra motor til seil?  

392 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

BårdK;

 

Jeg var der du er nå for en stund siden. Mitt tips er å prøve, seilbåt er ikke mere heft å dra på tur med en motorbåt. Har vært ihuga motorbåtmann hele livet, kjøpte seilbåt uten å ha vært ombord i en før, og stortrives nå med mye engasjerende leamikk og utfordringer om bord. Motorbåt er omtrent like spennede som å kjøre bil...

 

K

 

 

Sitat BårdK;

"Vi vil ha litt bedre plass, og kona synes vi får sååååå mye mer plass for pengene ved kjøp av seilbåt. Jeg er skeptisk hva angår ettermiddagsturer og småturer - redd for at det blir litt ekstra styr å komme seg ut. "

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, hva med småturer...

JEG går ned i båten, løsner tampen, starter motoren og er på sjøen i løpet av et par minutter... Og drar dit JEG vil :rolleyes:

 

Hva med seilbåten? Hvor lang tid tar DET?? Gjøre klar "garderoben" (HVIS det er vind), dra i en bråta hyssing, for å sette en kurs du kanskje ikke ville gå, men MÅ, pga. vindretningen... Kjøre på skrå...

Og når du kommer til havna igjen, dra i samme "bråta hyssing", stue bort garderoben +++ før du kan dra hjem...

Er jeg FOR negativ til pinnebåt? :rolleyes:

Jeg bare spør.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Han har selv gått over fra støyende, stinkende og sterkt forurensende motorbåt til stille, elegant og miljøvennlig seilbåt.

Hvis jeg går over fra motorbåt til seilbåt, blir jeg da miljøvennlig? NEI!!!!!!

Her må en vel se på helheten også.

Jeg selger jo den forurensende motorbåten, som kanskje blir brukt enda mer en det jeg har brukt den, og så kommer i tillegg det jeg kommer til å bruke av diesel på seilbåt. Ja, det går jo myyye mindre, men uansett kommer det i tillegg til det som blir brukt på den jeg solgte. Hvis jeg kjøper helt ny båt går det vel med noe energi til å fremstille denne også? Er det miljøvennlig? Regner jo med at det kan bli noen gangtimer for motor i løpet av 1 år. Hvor mange timer bruker dere motor i seilbåten en sesong?

Nei, skal jeg være skikkelig miljøvennlig må jeg vel kondemnere motorbåten, men hvordan gjøres det............... :flag: :flag:

Det kan på tross av dette godt tenkes at jeg kjøper seilbåt, men ikke for å være så forbasket miljøvennlig/politisk korrekt, men ganske enkelt fordi jeg har lyst! :cool:

Link to post
Share on other sites

Dette var det beste jeg har lest på lenge Bliss X, knakende bra. Det kan vel tenkes Børresen kunne gitt den ut også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel snart en dårlig kopi som heter "Jeg hater seilbåter" eller noe slikt vil jeg tro... er nok en lurifaks som knatter litt tastaturet sitt et eller annet sted..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, hva med småturer...

JEG går ned i båten, løsner tampen, starter motoren og er på sjøen i løpet av et par minutter... Og drar dit JEG vil :rolleyes:

 

Hva med seilbåten? Hvor lang tid tar DET?? Gjøre klar "garderoben" (HVIS det er vind), dra i en bråta hyssing, for å sette en kurs du kanskje ikke ville gå, men MÅ, pga. vindretningen... Kjøre på skrå...

Og når du kommer til havna igjen, dra i samme "bråta hyssing", stue bort garderoben +++ før du kan dra hjem...

Er jeg FOR negativ til pinnebåt? :rolleyes:

Jeg bare spør.

 

Jeg går ned til båten , starter motoren , kaster tampene , så er jeg ute på fjorden iløpet av minutter.

 

Sålangt så er det vel det samme som med motorbåt , er det da vind så trekker jeg i en glidelås og drar i 2stk tamper , det tar ca 30sekunder og vips så kan jeg stoppe motoren og seile hvor jeg vil , uansett vindretning.

 

Bonusen er at jeg slipper støy og at jeg kan gli stille gjennom omgivelsene mens jeg leker med redskapen for å fremme raskest mulig fremdrift samtidig som min båt sklir avgårde og danser storsett i 1 akse gjennom bølgene istedet for å virre rundt som et eggeskall (båter uten kjøl og seil til støtte)

 

Når jeg skal inn i havna igjen så starter jeg motoren for å gå de siste 100metrene inn i båsen , rett før det så trekker jeg i 1stk tamp for å rulle tilbake genuaen samt at jeg åpner en taustopper som gjør at det andre seilet (storseilet) faller tilbake på plass i bagen sin , i tillegg så må jeg bruke 11sekunder på å dra igjen glidelåsen for å pakke storseilet på bommen.

 

Thats it.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg går over fra motorbåt til seilbåt, blir jeg da miljøvennlig? NEI!!!!!!

Her må en vel se på helheten også.

Jeg selger jo den forurensende motorbåten, som kanskje blir brukt enda mer en det jeg har brukt den, og så kommer i tillegg det jeg kommer til å bruke av diesel på seilbåt. Ja, det går jo myyye mindre, men uansett kommer det i tillegg til det som blir brukt på den jeg solgte.

 

Regner med at du har mange gamle biler i hagen siden du ikke vil selge forurensende gjenstander videre hvis du kjøper nye.

 

Man kan ikke ta ansvaret for den forurensingen som andre gjør. Kjøp seilbåt med god samvittighet for miljøet. Selv har jeg snart brukt 60 liter diesel denne sesongen. Og jeg er blent de som har benyttet båten mest i marinaen. seilbåt ruler!

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Ja, hva med småturer...

JEG går ned i båten, løsner tampen, starter motoren og er på sjøen i løpet av et par minutter... Og drar dit JEG vil :rolleyes:

Det tar nøyaktig samme tid som med motorbåter og su kan faktisk også styre en seilbåt dit du vil men du kan jo ikke regne med samme marsjfart som en liten engelsk regattabåt :wink: med påhenger. Selv om du har seilbåt så betyr ikke det at du seile. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har mange gamle biler i hagen siden du ikke vil selge forurensende gjenstander videre hvis du kjøper nye.

Nei, jeg har nok ikke det, og kjøper jeg seilbåt må jeg nok selge den motorbåten jeg har først, men uansett bidrar det ikke til mindre forurensning totalt sett, bare mye mer. Ikke det at jeg er så fryktelig miljøbevisst, men man skal vel forsøke å se helheten hvis det skal hjelpe i noen grad?

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg får et bruksmønster på båt som tilsier at seilbåt kan vurderes, vil det selvsagt bli vurdert.

 

Men inntil videre har jeg lite tro på at den dagen kommer. Det må i så fall bli i kombinasjon med en skjærgårdsjeep eller lignende. Og da er vel vitsen borte.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har nok ikke det, og kjøper jeg seilbåt må jeg nok selge den motorbåten jeg har først, men uansett bidrar det ikke til mindre forurensning totalt sett, bare mye mer. Ikke det at jeg er så fryktelig miljøbevisst, men man skal vel forsøke å se helheten hvis det skal hjelpe i noen grad?

Selvsagt skal man ta helheten/totalen med i regnestykket på forurensning og da er det selvsagt best å aldri kjøpe ny båt men heller beholde den man har til man ikke vil ha den lenger og så levere den inn på en gjenvinnings stasjon for så å aldri kjøpe ny båt igjen.

 

Men slik vil det aldri bli , folk kjøper ny båt ,bil , klær osv hele tiden og skal man da tenke miljø så tenker man seilebåt kjøpt fra et sted i nærmenste nærhet så ikke transporten skal forurense samtidig tenker man regnskogfri båt , bil som er gjenvinnbar med lite utslipp , klær lagd lokalt osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...