Jump to content

Tjuvlåning av båtplass


loddet

Recommended Posts

Selv har jeg taktikken klar.

Neste gang jeg opplever det sleper jeg den aktuelle båten ut, og ankrer den opp midt i havnebassenget.

Når eieren kommer for å finne igjen båten sin sier jeg høflig at det er bare å svømme ut for å hente den, men at jeg evnt kan være så snill å ta turen ut med han, for en sum av kr 1000,-

 

Vil han ikke betale er det bare å svømme.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg taktikken klar.

Neste gang jeg opplever det sleper jeg den aktuelle båten ut, og ankrer den opp midt i havnebassenget.

Det er vel det du for lyst å gjøre , men ikke gjør .Du prøverå få tak i eier , og flytter den hvis mulig . Er det slik at det ikke er mulig å flytte den , at det ikke er plass andre steder ja da blir det jo litt kinkig . Har hatt noen båter iår som bare har langt seg utpå bølgebryter , dem har fått noen feite regninger så tviler på at dem gjør slik flere ganger . Altid lurt å spørre først , er jo jæ#¤ frekt bare å legge båten sin på en plass. Skal vi andre som ligger der betale for plass å strøm osv , så kommer det bare folk å legger seg . Dem plugger inn strømm og borte er folka , da må vi starte med å få spora opp eier og ikke like lett altid . Folk er frekke syntes jeg , men det er jo ikke noe nytt .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En som ligger ved siden av meg opplevde dette i fjor , han tok sin egen solide kjetting med enorm hengelås og låste fast båten som lå der så la han sin egen plass litt lenger bort hvor han fikk låne en plass en dag eller 2.

Da tjuven kom til båten og oppdaget dette og heller ikke fant ut hvem som hadde gjort det så ringte han eieren av havna og kjeftet villt , de fant ut hvem som eier plassen og ringte han.

Han svarte at han hadde dårlig tid men kunne komme ned og låse opp om noen timer mot 1500.- cash.

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er folk i båten (for å kunne flytte seg når eier av båtplass kommer) og de ikke kobler seg til strøm, er det greit for mitt vedkommende.

Enig dette.

Under trebåtfestivalen i Risør var det en som kom tilbake etter endt dagstur og hans faste plass var tatt. Han la seg midlertidig på oss og gikk rett opp i nærmeste jernvare foretning, kjøpte 2 meter kraftig kjetting og hengelås og låste tjuvlånerens båt fast til brygga. Som måtte betale for gjestehavnleie. kjetting å lås før han fikk nøkkelen. I tillegg fikk han ei kraftig overhaling av båtplasseieren :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt overrasket over hvordan dere ser på dette. Jeg fikk problemer med min båt i fjor, den gikk varm og jeg måtte bare tusle inn til nærmeste båtplass for å se om jeg fikk fikset sakene. Der var det flere tomme båtplasser, så jeg valgte å låne en. Desverre var det ingen som hadde oppgitt navn el.l på plassen slik at det gikk an å spørre. Måtte så en tur til nærmeste verksted for å kjøpe en del, og en halv time senere var plassen igjen forlatt. Jeg skulle gjerne spurt om lov, men det var ikke lett, jeg la igjen lapp i ruta - og hadde i hvertfall blitt sur om noen hadde sluppet båten løs.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Men spørsmålet mitt er, kan man slippe fortyning å la den gå?

 

:yesnod:

Tror jeg nok IKKE du skal prøve deg på.....Eieren hadde nok fått sitt pass påskrevet for ulovelig opptreden, men du hadde nok også fått trøbbel.

 

Er dette i en båtforening så er det vel en Bryggesjef der som kan kontaktes vil jeg tro....

Vi har dette problemet i havna selv(med egne medlemmer), men de som "tar seg til rette" gjør det ofte av noe de i hvert fall selv påstår er "Vi viste ikke".

Gjør de det en gang til så er det utkastelse av foreningen !

P.S De gjør det bare en gang....

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men spørsmålet mitt er, kan man slippe fortyning å la den gå?

:yesnod:

Om enn fristende, så er nå i hvertfall min mening at "Nei, det kan du ikke gjøre".

 

Du vet jo ingenting om årsaken til at det båten ligger der. Det kan jo være at vedkommende båteier hadde fått et illebefinnende og ble hentet av ambulanse i nærmeste båthavn. Da hadde han neppe tid til (eller tok seg bryet med) å lete rundt etter et lovlig sted å legge til. En annen ting er at du ved å kaste vedkommendes fortøyning jo fort vil havne i trøbbel dersom det oppstår skade på båten du sendte til sjøs. Om det er ditt ansvar og om du vil kunne bli stilt økonomisk ansvarlig er jo en annen sak. Det er jo tross alt din båtplass, og den andre båten har jo ingen tillatelse til å ligge der.

 

Kinkig situasjon det der...

Link to post
Share on other sites

Dette er vel den gamle historien om at man skal overbevise seg om at hjernen er startet før kjeften settes i gear.

Har opplevd dette to ganger. En gang fordi båteieren var blitt akutt syk, og en gang fordi de hadde totalt motorras.

Jeg la meg i begge tilfelle ytterst på flytebrygga.

Vi har hatt ett tilfelle av selvtekt ang. båtplass. Den båten ble uten videre kjørt på kommunens deponi etter to skriftlige henstillinger.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne spurt om lov, men det var ikke lett, jeg la igjen lapp i ruta - og hadde i hvertfall blitt sur om noen hadde sluppet båten løs.

 

Da har du iallefall lagt igjen en beskjed pm hvorfor du lå der og da stiller vel saken seg helt anerledes en om det bare plutselig ligger en båt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt overrasket over hvordan dere ser på dette. Jeg fikk problemer med min båt i fjor, den gikk varm og jeg måtte bare tusle inn til nærmeste båtplass for å se om jeg fikk fikset sakene. Der var det flere tomme båtplasser, så jeg valgte å låne en. Desverre var det ingen som hadde oppgitt navn el.l på plassen slik at det gikk an å spørre. Måtte så en tur til nærmeste verksted for å kjøpe en del, og en halv time senere var plassen igjen forlatt. Jeg skulle gjerne spurt om lov, men det var ikke lett, jeg la igjen lapp i ruta - og hadde i hvertfall blitt sur om noen hadde sluppet båten løs.

 

 

Hadde alle gjort som deg hadde det ikke vært noen problem :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I min båt ligger det kontaktinformasjon i vinduet om noen skulle ha behov for å kontakte meg. Burde kanskje også slå en liten lapp på selve brygga. Utrolig irriterende at man ikke kan finne eier til en båt, og prøver å være et "foregangseksempel" med merking av dette selv. Er ikke så lenge siden ene nabobåten sank ved fortøyningene. En liten lapp i ruta hadde spart meg for mye arbeid med å oppsøke eiere.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt overrasket over hvordan dere ser på dette. Jeg fikk problemer med min båt i fjor, den gikk varm og jeg måtte bare tusle inn til nærmeste båtplass for å se om jeg fikk fikset sakene. Der var det flere tomme båtplasser, så jeg valgte å låne en. Desverre var det ingen som hadde oppgitt navn el.l på plassen slik at det gikk an å spørre. Måtte så en tur til nærmeste verksted for å kjøpe en del, og en halv time senere var plassen igjen forlatt. Jeg skulle gjerne spurt om lov, men det var ikke lett, jeg la igjen lapp i ruta - og hadde i hvertfall blitt sur om noen hadde sluppet båten løs.

 

Jeg syns du opptrådde korekt med å legge en lapp i frontruta med telefonnr.så eventuelt båtplasseier kunne få tak i deg hvis han kom tilbake.

Link to post
Share on other sites

I båthavna vår står det liste med navn/tlf nr på de som disponerer plassene. Jeg hadde båten min på land i ferien , og det lå da en båt i båsen min. Den fikk ligge der til jeg satte ut min egen båt, så ble den flyttet og lagt på utsida av brygga.

 

Hadde han tatt kontakt med meg så hadde det vært ok, men syntes det var frekt å bare bruke plassen. Kan jo være at fyren hadde snakket med leder i båtforeninga, men jeg burde uansett fått beskjed...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...