Jump to content

Tjuvlåning av båtplass


loddet

Recommended Posts

I min havn er det skilt i hver bås. En rød side og en grønn side. Skal du være vekke mer en 3 dager MÅ du merke båsen med grønt skilt (Altså ledig) og skrive på dato for hjemkomst ved sidenav. Det er også oversikt over hvem som "eier" alle båtplassene ved klubbhuset.

 

Jeg har ligget i en annen sin bås i nesten en måned nå (Tok båten på land i dag) Den hadde grønt skilt, og det sto ikke når den kom tilbake. Jeg merket båten min med navn og telefon nummer, og hadde ikke dårlig samvittighet..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Her hjemme har jeg min egen flytebrygge, folk kan gjerne låne min plass når jeg er ute.
Og slik fungere det ellers også her omkring slik ellers rundt om hos oss.

Nå er nok tjuvlåning av andres plasser LITT mer utbredt på Østlandet/Sørlandet enn det er i Møre og Romsdal!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå er nok tjuvlåning av andres plasser LITT mer utbredt på Østlandet/Sørlandet enn det er i Møre og Romsdal!

Hehe ja, var akkurat det jeg var tenkt å legge til i innlegget også men glemte det mens jeg skrev.

Men uansett så var det mest for å påpeke min og våres holdning her oppe hos oss.

Link to post
Share on other sites

Der jeg har båtplass så er det båt opplag og verkstedet,der får kunder beskjed om og legge seg i en ledig bås uten tauverk, men har kommet etter helgetur og det har ligget båt i min bås med mine fortøyninger ikke morro :headbang:

 

men da ringer jeg politi vakta, de har tilgang på småbåt registeret, så ringer jeg opplysninga og får tlf, det har virket vær gang, så flott at de fleste båter er registrerte

 

jdahl

Link to post
Share on other sites

(Ordet parkeringsplass i sitatet er uthevet av meg).

 

Her fra en anne tråd om bruk av parkeringsplasser, hentet fra en annen tråd under "Off topic", skrevet av samme person:

 

(Ordet feilparkere i sitatet er uthevet av meg).

 

Da er vel nesten ytterligere kommentarer overflødige.

Du (Anonym) vil antakelig hevde at dine feilparkeringer i København utelukkende skjedde på offentlige plasser, og således er det 'ingen' sin plass. I så fall vil jeg påstå at det er flere måter å se det på...

 

(Egentlig håper jeg, og tror(?), at Anonym erter oss/provoserer i Stutum-ånd mest for å ha det gøy. Men jeg kan ta feil.)

 

Beklager at dette var litt off-topic i forhold til trådens spørsmål - klarte bare ikke å la være...

 

Altså, jeg vil igjen påpeke det faktum at jeg mener det er greit å unndra inntekter fra stat og kommune, men ikke fra private, det er også noe man lett finner i samme tråd i OT-forumet.

 

I dette tilfellet er det ikke snakk om å unndra inntekt heller, men rett og slett å urettmessig legge beslag på andres rettmessige eiendom.

 

Til orientering har jeg opplevd et sted mellom 10 og 15 ganger å komme til min egen plass, for å finne den opptatt, det i løpet av to sesonger.

Neste år regner jeg med at blir like ille, og jeg kommer derfor til å reagere.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på en ting. Når en ankommer egen marina og egen bås er opptatt av fremmede. Marinaen er fullpakket og ingen plasser har du får å legge til egen båt. Hva glør du da ? Ikke rart noen går i mastetoppen når frustrasjonen tar en :confused:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Der jeg har båtplass så er det båt opplag og verkstedet,der får kunder beskjed om og legge seg i en ledig bås uten tauverk, men har kommet etter helgetur og det har ligget båt i min bås med mine fortøyninger ikke morro :headbang:

 

Det jeg opplevde i sommer var at når jeg kom hjem var det dårlig med tauverk på plassen min..

Det var en som hadde rappet naboplassen, og da fortøyd med MINE tau.

Jeg fant no hyssing å fortøye den båten med, 3-4mm tykt tau, den båten lå da med kun en tamp i land, fendret hadde han heller ikke gjort, og skader ble det nok.

Så fortøyde jeg båten min med mine egne tau.

 

Frekkheten til folk er virkelig utrolig, de tar seg til rette på andres eiendom, noen må slå ned på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på en ting. Når en ankommer egen marina og egen bås er opptatt av fremmede. Marinaen er fullpakket og ingen plasser har du får å legge til egen båt. Hva glør du da ? Ikke rart noen går i mastetoppen når frustrasjonen tar en :confused:.

 

Som sagt:

Sleper båten ut, og ankrer den opp MIDT i havnebassenget.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har opplevd mere enn en gang at noen har "lånt ut" plassen min.

Har 5 m. plass med 10 m. gangbar utrigger på begge sider, greitt ved vask/polering av skuteside.

Men jeg har fått beskjed på telefonen og gitt beskjed om når jeg kommer hjem.

Intet problem så langt.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Forige sommer kom vi til Bekkjarvik for å bunkre og fant ut at vi ville bli over - kjempefint sted. Snakket med de som drev havna og ble tilvist en plass.

Vi hadde akkurat fortøyd da en mann i en båt på vei inn formelig skrek at vi måtte til hel"%% komme oss vekk fra hans plass! Vi forklarte rolig at vi var henvist dit, men at det ikke var noe problem å flytte oss da det var flere ledige plasser. Kjeftingen bare fortsatte.....helt til jeg spurte han om hans mor var klar over hvilket språkbruk han brukte til fremmende....

Link to post
Share on other sites

Kjeftingen bare fortsatte...

 

Ganske irriterende med bergensere som fester, synger og flagger med Brannsymboler hele natta... :drink::flag_da:

Kommer det stille smilende sørlendinger så smelter alle....til og med i Bekkjarvik :smiley::yesnod:

 

Det er alltid to sider av en sak... :seeya::seeya::seeya: (der prøvde jeg å trekke deg opp Lars O :smiley: )

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis tjuvlånerene av plassen har brukt plassens rettmessige eiers tauverk til å fortøye med så kan man vel bare ta med seg fortøyningene hjem. Eller evt. bruke dem til å fortøye egen båt et annet sted. Etter litt venting så blir sikkert plassen ledig av seg selv... ;)

Har jeg kjøpt tauverk så er det mitt, jeg kan ta det med meg hvor jeg vil.

 

Jeg hadde nok funnet meg en annen plass, gjerne ved foreningens gjestebrygge. Lapp i vinduet med tlf. nr. og årsak til at båten min ligger ved gjestebryggen. Om mulig ville jeg flyttet båten til en annen brygge.

Link to post
Share on other sites

Ganske irriterende med bergensere som fester, synger og flagger med Brannsymboler hele natta... :drink::flag_da:

Kommer det stille smilende sørlendinger så smelter alle....til og med i Bekkjarvik :smiley::yesnod:

 

Det er alltid to sider av en sak... :seeya::seeya::seeya: (der prøvde jeg å trekke deg opp Lars O :smiley: )

 

 

Skal heldigvis mere til enn så :yesnod:

 

Ikke er jeg bergenser og symbolene til tegneserielaget er bannlyst ombord.....hehe. ( selv om de visstnok er gode for tiden)

 

Den andre siden av denne saken var vel at han var lei av at havneansvarlig lånte bort plassen hans, men det kunne jo ikke vi vite.

Skipperinnen er bergenser, men synger sjeldent :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen toleranse for folk som tar seg til rette, dele godene med andre er ikke min greie.

Den jævelen som la seg på min plass i går ligger der fortsatt, det er en liten dritt båt på 16 -17 fot og har selvfølgelig ingen reg nr eller identifikasjon.

Ligger den der i morgen slipper jeg fortøyningen.

Hvis jeg blir gjort ansvarlig er det verdt gleden med å slippe jævelen løs.

:headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen toleranse for folk som tar seg til rette, dele godene med andre er ikke min greie.

Den jævelen som la seg på min plass i går ligger der fortsatt, det er en liten dritt båt på 16 -17 fot og har selvfølgelig ingen reg nr eller identifikasjon.

Ligger den der i morgen slipper jeg fortøyningen.

Hvis jeg blir gjort ansvarlig er det verdt gleden med å slippe jævelen løs.

:headbang::headbang::headbang:

1-2-3-4-5-6-7-8-9-1 :yesnod: 0

Link to post
Share on other sites

Du kjenner ikke meg.. Jeg gjør nemlig AKKURAT som jeg har lyst til.

Spesiellt når noen tar seg til rette på min båtplass, parkeringsplass osv.

 

Jeg har en plass der det står RESERVERT med store røde bokstaver på hvitt skilt, plassen er også nummerert..

Det er ca 150 faste plasser, og 100 gjesteplasser i havna.. Det finnes med andre ord INGEN grunn til å ta min plass.

Selv natta før Færdern var det plass til de fleste i gjestehavna!

 

Jeg gjør det på den enkle måten, og gleder meg til det skjer, jeg er møkklei av at folk tar min plass, og tillater det ikke en eneste gang til.

...

"Gleder deg til det skjer", sier du, Anonym. Da er det vel egentlig snakk om en vinn-vinn-situasjon :confused:

Redigert av Sjarles (see edit history)
Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen toleranse for folk som tar seg til rette, dele godene med andre er ikke min greie.

Den jævelen som la seg på min plass i går ligger der fortsatt, det er en liten dritt båt på 16 -17 fot og har selvfølgelig ingen reg nr eller identifikasjon.

Ligger den der i morgen slipper jeg fortøyningen.

Hvis jeg blir gjort ansvarlig er det verdt gleden med å slippe jævelen løs.

:headbang::headbang::headbang:

 

Har du muligheten så sett båten på land, hva du en gjør ikke slipp fortøyningene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo de her som mener at man helt legitimt kan jage "tjuvpakket" på sjøen, så å slippe løs en båt kan da ikke være så gærn't? :nonod:

 

:sailing:

det er da mye værre å ødelegge en båt enn å jage tyvpakket på sjøen :confused:

 

 

Jeg vil ha meg frabedt at noen fornærmer Stutum! :headbang:

 

:fishing:

Jaså? Enerett? :lol:

 

Sist det lå noen på brygga hos meg tok jeg overskuddstauet mitt og bant den inntil brygga. Den lå fortøyd kun i baug og motor slo inntil skrogsiden min :headbang:

 

Da jeg la den inntil brygga så jeg at kontrollboksen var omtrent røsket løs så jeg ringte politiet.

To dager etter kom Falken og hentet den.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...