Jump to content

Tjuvlåning av båtplass


loddet

Recommended Posts

Fint ordtak dette: "Du møter et menneske to ganger" greit å ha i bakhodet før en flyr i flint.

Det er mye godt som kan sies om å kunne stå rak i ryggen neste gang man møter det mennesket.

Det er ikke gøy å møte seg selv i døra.

 

Selv har jeg noen ganger måttet låne plass. Som nevnt før: Navn tlf.nr. er obligatorisk, likeså å snakke med folk

på havna og eventuelt få anvist plass. Selv prøver jeg å legge meg for enden av brygga om det er romslig nok for

enden, da er det mindre sjanse for å ta noen sin plass. Legger jeg meg langs en kai er det et tegn på godt

sjømannskap å henge fendere på utsiden som invitasjon, "Her er det plass".

 

En dyktig skipper holder ALLTID hodet kaldt, for hvis ikke står han i fare for å handle feil.

Regelen må bli:

"Det er helt greit å bli sint....så lenge man tar ting med fatning". I mine øyne er det stor forskjell mellom å bli sint,

og fly i flint, fly av skaftet, bli krakilsk og så videre.

Raserianfall er forbeholdt fire - 4 åringer, mens førti - 40 åringer(+-25år) er forventet et visst grep om

selvbeherskelsen/selvkontrollen og en viss styring med sitt ego!! Jeg snakker av erfaring: å fly av hengslene er

fullstendig uakseptabel oppførsel av et voksent og tenkende individ!!! Har jeg uttrykt meg selv klart?

 

Litt på siden:

I Ålesund har jeg sett opptil tolv båter side om side, når innerste båt skal ut kan det bare gjøres gjennom samarbeid,

det kan være vanskelig å få folk til å ta i et tak om en har oppført seg, la oss si uansvarlig, dagen før.

 

Når jeg tar båten på sjøen til våren, håper jeg å bli møtt av sjøfolk. La oss ha det trivelig, hilse og ønske god tur til

hverandre. Ha god til på sjøen og legg stress og tidspress igjen hjemme.

 

 

GOD TUR

 

Mvh. Sunnmøringen

 

PS: så lenge båtene flyter på sjøen og bryggene flyter i havna kommer nok ikke denne tråden til å dø :wink:

Link to post
Share on other sites

man er i båt skal man være litt grei og fleksibel og forstå at det kan være trangt om plassen noen ganger. Ser intet problem om noen skulle låne plassen ,,min,, som jeg har leid, for et kort opphold. Kravet må være at låneren kan flytte omgående når jeg er tilbake. Det må være en hyggelig gest og skaper et trivelig miljø ?

 

Tiltredes, slik skal det være :sailing::flag::cheers_wine:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Når du leier båtplass er du ansvarlig for båtplassen,du kan bli erstattnings pliktig hvis det blir skade.Det er vel og bra hvis du selv som står for skaden.Hva skjer hvis du er på ferie i 4 uker kommer tilbake og det er skade på båtplassen.Kan du komme i den situasjonen og bli erstattnings pliktig ,for de ikke vet hvem som har skadet plassen. :eek::eek:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Lar du fortøyningene ligge igjen når du tar opp båten for vinteren?

Rein latskap, veit det. Men de var spleiset rundt kauser som igjen var sjaklet i brygga. Hadde 'musing' på sjaklene som satt som f.., så jeg lot dem bare ligge etter opptak.

Han som tok dem var ute etter gummi-strekkavlasterne. De var kappet sånn at kauser og sjakler lå igjen, mens linene og avlasterne forsvant.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Nå som denne tråden ble løftet fram, leste jeg gjennom den. Mulig at temaet er gjennomdebattert, men likevel: Jeg blir deprimert.

 

Selvsagt, vi har en lang tradisjon for eiendomsrett, lover og regler - er ikke det det står på. Men likevel, som pettersand og Jawik skriver mot slutten av tråden, det er noe med den underliggende ”ånden”, med gjestfriheten, eller kanskje romsligheten som mangler. At man teller til ti. En slags X-faktor på sjøen, en X-faktor som til alle tider har fungert som smurning mellom sjøfarende. Hvor er denne underliggende positive grunnholdningen? At man ikke umiddelbart ser ubønnhørlig konflikt.

 

Den virker i mange tilfeller å være erstattet av et ekstremt og surmaget: ”Pell deg vekk, dette er mitt!” Litt sånn skyt før du spør. Selvsagt skal vi ha respekt for den private eiendomsrett, men jeg syns likevel ikke en slik aggressiv holdning hører hjemme i en fritidsbåtverden. Det skurrer for meg. Selve måten å se det på skurrer for meg.

 

Og for ordens skyld: Bare det og i det hele tatt spørre om det er greit å sette et fartøy i drift, finner jeg totalt absurd. Vi snakker vel ikke akkurat om somaliske pirater her…? Nei, denne tråden – med noen hederlige unntak – gjorde meg nedstemt. :sad::nonod:

Link to post
Share on other sites

Vi "satte i drift" en båt for noen år siden med full rett, dvs den ble opplåst og ble liggende for anker på steinsfjorden en solfyldt dag. dette da den idioten av en eier hadde låst den fast til våres fartøy.

 

Vi skulle ut med våres fartøy og hadde lagt all pargas på dekk bager, kjølebag og annet som trengs en fin sommerdag,var koblet tank på motor og så det kunne ikke unngåes å se at vi skulle utpå.

 

Båteier hadde ankret opp akter i dregg mens han hadde låst båten i front i våres med kjetting :headbang: rimelig frekt da det er ledig brygge 20m lengere til siden men mye vasspest der.

 

Vi kappet kjetting og fortøyet dregg i front og lot den ligge for anker utpå som den ikke tar skade av. eier kom etter 4 timer og bannet på land og måtte svømme ut etter båten :thumbsup:

 

kan lure på folks oppførsel noen ganger...

Link to post
Share on other sites

Fann min båtplass optatt ein gang vi kom fra tur, eg ligger longside på flytebrygge. Så eg la meg bare utpå han med to fendere.

Holdt på å løse båten hans for å flytte den utenpå min, slik at min båt fikk sine faste fortøyninger, slik at da kunne eg forlatt havna uten å bekymre meg for min båt. Hans hadde eg selvsagt fendret skikkelig og surret godt nok. Men før eg var ferdig kom eier springende...rimelig sveitt og nervøs. Men eg fortalte om planen, og slik ble det. Han forlot havna seinere på kvelden og hadde nok ein hyggelig opplevelse :thumbsup:

Fungerer sjølvsagt ikkje i bås.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Legger folk igjen beskjed/tlf nummer eller varsler havna/ eier så går det stort sett greit, men det finnes frekke og ufordragelige folk som bør få en smekk.

 

Et lite eksempel:

 

På en privat brygge la det til en familie på tur, de rigget seg godt til på brygga og synest selv alt var toppers.

Guttungen til eieren av brygga kommer hjem og skal legge båten med brygga, men blir da jaget av brygge-okkupanten. Gutten prøver fortvilet og si at det er deres brygge og at han vil legge til...

Okkupanten ber guttungen ryke og reise & komme seg bort fra brygga!

 

En nabo til guttungen kommer heldigvis til & får kastet bort okkupasjonsmakten med en overaling som kunne fått Steinar Bastesen til å rødme blygt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en plass som "ofte" blir lånt. Jeg ser egentlig ikke noe problem med dette da det stort sett er folk som er å handler på butikken. "Alle" har tlf nr når de går fra båten noe jeg mener er en forutsetting når man gjør slik. Desverre hender det at det er noen som iriterer meg å ligger der uten kontaktinfo.

En gang i fjor ville ikke båteieren flytte seg fra min plass før de hadde laget middag og spist! De mente jeg måtte være så pass fleksibel når de først var fortøyd. Da hadde jeg sittet i to timer i båten og ventet mens kona og ungene hadde reist hjem.

 

Når jeg var unge var det helt vanelig å fortøye seg til andres brygge i skjærgården. Det var aldri noen problem man flyttet seg bare hvis eieren kom. Det var mange som brukte vår brygge også. I dag er dette ikke akseptert av de fleste. Vi merket (70 tallet)godt når vi ferierte østover hvordan eindomsretten var sterkere jo lenger øst vi kom mot Oslo. I dag ser vi at det trenger lenger og lenger vest og nordover. Sørlandet er svelgt for mange år siden.

Link to post
Share on other sites

Vi merket (70 tallet)godt når vi ferierte østover hvordan eindomsretten var sterkere jo lenger øst vi kom mot Oslo. I dag ser vi at det trenger lenger og lenger vest og nordover. Sørlandet er svelgt for mange år siden.

 

Kan kanskje også ha noe å gjøre med kostnadene knyttet til det å ha båtplass. Mange betaler fletta for å ha en liten plass, og jeg skjønner faktsk at det kan være irriterende når folk bare tar seg til rette. Jeg vet ikke om jeg hadde vært direkte forbannet om plassen min hadde vært opptatt når jeg kom tilbake etter en tur, men irriterende - ja :yesnod:

 

For å snu det litt på hodet... Jeg spør meg, kunne jeg selv tatt meg slik til rette? NEI. For meg virker det helt fremmed å skulle legge meg til en privat båtplass. Men likevel... det er mulig vi bør være litt mer fleksible og romslige - dog må det gjelde begge veier.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger lånt plass. Men jeg synes det er litt ubehaglig. Spør alltid folk som er i nærheten om de kjenner personen som har plassen og evt om telefon nr for å spørre om det er greit. Evt om de vet når de kommer tilbake. Legger !!! ALLTID!!! kontakt informasjon med stor skrift i båten om jeg ikke treffer noen. Har aldri fått kjeft for å gjøre dette men heller takk som spurte. Forventer at andre gjør det samme om de låner min plass. Såppass fleksible bør vi være.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger lånt plass. Men jeg synes det er litt ubehaglig. Spør alltid folk som er i nærheten om de kjenner personen som har plassen og evt om telefon nr for å spørre om det er greit. Evt om de vet når de kommer tilbake. Legger !!! ALLTID!!! kontakt informasjon med stor skrift i båten om jeg ikke treffer noen.

 

 

Det er helt greit etter min mening da du hører med eier av plassen, men hvis du ikke får tak i han og kun har en lapp der som han kan nå deg kan i visse tilfeller gi problemer/ergelse alikevel for eier.

 

Har man båtplass som man betaler mye for og forventer er tom eks i Tønsberg og skal i møte/selskap ol i Oslo hvor du bor og plassen din er opptatt når du kommer kan den mest sindige mann bli irriter.

 

De fleste som er ute på sjøen en fin dag drøyer gjerne med å reise hjem sålenge som mulig, da er det uansett irriterende hvis noen har tatt plassen deres selvom det ligger en lapp der .

om du kommer om en halv time eller så er ikke det lenge men for en som har forventet en tom plass og har dårlig tid er det fort en evighet .

Å legge båten et annet sted i vent er gjerne ikke greit heller for det er vel en grunn til at denne båten akkurat ligger i din bås...

 

 

Ville aldri selv tatt en plass uten å ha kontaktet eier , blir litt som å parkere bilen din i garasjen hjemme til en fremmed og satse på at det er greit noe de fleste ikke hadde syntes.

Link to post
Share on other sites

Ser den :thumbsup: , men SÅ lenge er jeg aldri vekke fra båten. Låner jeg plass er det som regel for en snar-tur i butikk. Drar aldri på noen oppdagelsesreise med lapp ombord nei.

Forhører meg altid om en plass som jeg ikke er til bry selvfølgelig.

Er det snakk om overnatting MÅ jeg selv vite at dette er en plass som er greit å ligge til dagen etter. Alt annet blir stress.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ber om deres mening angående en liten sak e har tenkt på i det siste.

 

Jeg har båtplass ca 1.5 time ifra Grimstad sentrum og lurer på om det er Ok, og låne en båtplass som står ledig over en natt? Sove i en båtplass?

 

Vis e f.eks er ute med noen venner og det begynner å bli skrekkelig sent og mørkt. Da frister det ikke å kjøre alene tilbake til min båtplass, men hva med bare å ''låne'' en båtplass som er ledig over natta?

 

Syntes dere at det er dumt å gjøre dette eller helt greit ?

 

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Det kan fort bli ukoselig, hvis eieren kommer tilbake. Det er sinnsykt irriterende å komme til opptatt bås. Har skjedd meg et par ganger der jeg lå før, og når du kommer hjem etter fire uker på tur, og er sånn passe sliten, så er det andre ting som står i huet mitt enn å flytte på en annens båt.

Jeg hadde nok heller forsøkt å legge meg på en plass som ingen kan komme å kreve :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Syntes dere at det er dumt å gjøre dette eller helt greit ?

 

Jeg synes det er dumt, og ville aldri gjort noe slikt selv. Da ville jeg heller ha funnet en plass der jeg ikke lå i veien for noen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en kommunal kai, utehavn, gjestehavn, eller en "forlatt" kai som helt åpenbart ikke er i bruk? Jeg vet ikke hvordan det er i Grimstad, men jeg vet om en del plasser i mitt nærområde der jeg kunne ligget en natt (sent om kvelden til neste morgen i en helg) uten at man er til irritasjon for andre.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...