Jump to content

Tjuvlåning av båtplass


loddet

Recommended Posts

Har selv kommet hjem fra tur og noen har fortøyd på min plass men jeg har ikke tengt tanken og kaste fortøyningene på båten som ligger der.

Prøver og ordne opp uten bråk og det synes jeg andre også skal gjøre.

Med litt tålmodighet ordner det seg som regel uten problem.

Har selv opplevd og brukt båtplass til andre og blitt purra på natta av at han som eide båtplassen kom fra tur men han hjelpte meg med og finne en ny plass og ingen "sure" toner var det mellom oss.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at man ikke kan vite hvorfor en fremmed båt ligger på en plass. :headbang:

 

Nødhavn er legitimt, og sykdom/skade på mannskapet er også et nærliggende alternativ.

I en slik situasjon kan vi ikke og bør vi ikke være annet en hjelpsom. Flaut for den som da har blåst seg opp og kuttet fortøyning :lol:

 

Det er vel litt forskjell om det er en brygge eller om det er en bås. Noe vekt må vel tillegges om området fremstår som offentlig eller svaært så privat. Brygge på noe som fremstår som offentlig område har vi alle benyttet, og vi sjekket vel ikke GAB registeret først, gjorde vi vel? :crazy:

 

Kutte fortøyningen er ingen løsning, det bare skaper ansvar for den som kutter tauet.

Båten på rek vil ta skade evt. gå ned, og den vil kunne skade andre båter og være til fare for skipstrafikk osv. Den som kutter tauet har både et sivilt ansvar og et strafferettslig ansvar. :nono:

 

Kjetting og hengelås kan bare brukes om det er godt merket og synlig på stedet at så vil kunne skje.

Link to post
Share on other sites

Om havna har en låsbar dør på gangbru ut til båser, forsvinner pågangen av tyvlånere. Ikke så attraktivt å låne en bås, smette ut sammen med noen andre, men deretter måtte vente i det uvisse på når man kan komme ned til båten igjen.

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har ved flere anledninger her i Trøndelag kommet til en havn om ettermiddagen som er stappfull.Ved alle disse gangene har det vært hjemmeværenede folk fra havna som har hatt oversikt over ledige båser da eier var borte.Har da blitt anvist plass i deres båser,men med unntak av strøm,den måtte kobles i gjestehavnens anlegg.Men hva om eier av båsen om kvelden skulle komme hjem og jeg fått kjeft for å tatt plassen selv om jeg av bryggas medlemmer hadde blitt anvist plass-hadde vel ikke blitt fornøyd,men selvsagt skjønt problemet.Oppdaget for noen år siden at det lå en båt på min private brygge ved hytta.Gikk ned og snakket med vedkommende som hadde fått problemer og så ingen annen løsning enn å søke havn-min havn.Dette var en trivelig gjeng som selvsagt fikk ligge til alt var i orden.Fikk til beskjed at hvis jeg var i deres område var det bare å legge til på deres plass.

Moralen er:"Gjør med andre det du vil de skal gjøre med deg"

Link to post
Share on other sites

Det er vel det du for lyst å gjøre , men ikke gjør .Du prøverå få tak i eier , og flytter den hvis mulig . Er det slik at det ikke er mulig å flytte den , at det ikke er plass andre steder ja da blir det jo litt kinkig . Har hatt noen båter iår som bare har langt seg utpå bølgebryter , dem har fått noen feite regninger så tviler på at dem gjør slik flere ganger . Altid lurt å spørre først , er jo jæ#¤ frekt bare å legge båten sin på en plass. Skal vi andre som ligger der betale for plass å strøm osv , så kommer det bare folk å legger seg . Dem plugger inn strømm og borte er folka , da må vi starte med å få spora opp eier og ikke like lett altid . Folk er frekke syntes jeg , men det er jo ikke noe nytt .

 

Du kjenner ikke meg.. Jeg gjør nemlig AKKURAT som jeg har lyst til.

Spesiellt når noen tar seg til rette på min båtplass, parkeringsplass osv.

 

Jeg har en plass der det står RESERVERT med store røde bokstaver på hvitt skilt, plassen er også nummerert..

Det er ca 150 faste plasser, og 100 gjesteplasser i havna.. Det finnes med andre ord INGEN grunn til å ta min plass.

Selv natta før Færdern var det plass til de fleste i gjestehavna!

 

Jeg gjør det på den enkle måten, og gleder meg til det skjer, jeg er møkklei av at folk tar min plass, og tillater det ikke en eneste gang til.

 

Saken er selvsagt annerledes dersom det ligger lapp i ruta med beskjed om at det har skjedd noe akutt.. Men det vil uansett ikke være naturlig å bruke min plass i et slikt tilfelle, da den ligger innenfor en relativt trang ekkel innseiling.. Gjestehavna derimot ligger der fin og åpen ut mot fjorden!

 

Hadde jeg hatt longsideplass hadde jeg gjort som en truet med i fjor..Nemlig legge seg longside utenpå piraten som hadde tatt plassen..

Det lå en 17' skjærgårdsjeep på plassen der det skulle ligge en sånn der tråler på over 45'..

På toppen av alt ble han piratdusten sint for at han måtte flytte båten "Ser De ikke at jeg er midt i biffen"..

 

Jeg er lei av sånne møkkahuer, og skal gjøre det jeg kan for å gjøre livet surt for dem når de tar MIN plass, som jeg forøvrig betaler noe sånt som 130,- pr. dag for.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at min tålmodighet ikke hadde vært den beste i et slikt tilfelle. Etter 4 uker på ferietur, eller en liten helgetur er det siste jeg ønsker å begynne å lete etter en alternativ plass for min egen båt. Så hvis det ikke hang en lapp med navn, tlf, e.l. hadde jeg nok benyttet meg av jolla som en liten "tug", og slept bort den "feilfortøyde" til et bedre egnet sted enn min plass. Jeg har ikke merket plassen min med privat e.l. Men har en nummerert plass i kom. båthavn.

Ser ikke for meg at det skal bli nødvendig for alle med et skilt på hver plass som sier " Privat ! Feilfortøyde båter blir slept bort for båteiers avnsvar ".

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

anonym ,, slike holdninger vitner om liten toleranse overfor andre båtfolk.. og du virker da til å være typen til å ta deg til rette selv :-( ... jøss for en ego :crazy:

 

Så du mener at min holdning om at det jeg betaler for er mitt viser liten toleranse?

Når jeg kommer tilbake fra en tur er det gjerne fordi jeg skal inn i havna, det kan tilogmed hende jeg skal gjøre noe på land. Da skal plassen min være ledig!

 

Som sagt, jeg betaler mer enn nok for den, og det er ikke for at andre skal komme og legge seg der fremfor gjestehavna, det gjør de uansett kun for å spare noen usselige kroner.

 

Jeg vil gjerne ha en forklaring på hva du mener med din kommentar om meg, den kom til helt feil person.

Link to post
Share on other sites

Du kjenner ikke meg.. Jeg gjør nemlig AKKURAT som jeg har lyst til.

Spesiellt når noen tar seg til rette på min båtplass, parkeringsplass osv.

...

Jeg er lei av sånne møkkahuer, og skal gjøre det jeg kan for å gjøre livet surt for dem når de tar MIN plass...

(Ordet parkeringsplass i sitatet er uthevet av meg).

 

Her fra en anne tråd om bruk av parkeringsplasser, hentet fra en annen tråd under "Off topic", skrevet av samme person:

Stod parkert på Rådhusplassen i København et par mnd uten å betale ei krone, der kostet det egentlig noe sånt som 20,- i timen 10 timer i døgnet å stå.

...Forskjellen er nemlig at å dele ut rettighetsbeskyttet materiale er en KRIMINELL handling, mens å glemme å betale/feilparkere er en forseelse.

(Ordet feilparkere i sitatet er uthevet av meg).

 

Da er vel nesten ytterligere kommentarer overflødige.

Du (Anonym) vil antakelig hevde at dine feilparkeringer i København utelukkende skjedde på offentlige plasser, og således er det 'ingen' sin plass. I så fall vil jeg påstå at det er flere måter å se det på...

 

(Egentlig håper jeg, og tror(?), at Anonym erter oss/provoserer i Stutum-ånd mest for å ha det gøy. Men jeg kan ta feil.)

 

Beklager at dette var litt off-topic i forhold til trådens spørsmål - klarte bare ikke å la være...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv er jeg påpasselig for hvor jeg legger meg til rundtomkring, fordi jeg ikke vil okkupere plassen til noen og pga av slikt som anonym sier.

Her hjemme har jeg min egen flytebrygge, folk kan gjerne låne min plass når jeg er ute. Jeg hverken kapper eller låser fast eller ting i den duren. De gangene det har ligget båt på min side så har jeg flytta de på tverrenden av brygga mi og ikke gjort noe mere ut av det.

Men også har folk kommet på døra og lurt på om det var ok at de låg ett par-3-5timer. (bor 2 min unna)

Og slik fungere det ellers også her omkring slik ellers rundt om hos oss.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Ronald nåe det gjelder sammenligningen med parkeringen i københavn, jeg hadde noe som murret bak i hodet når jeg leste Anonym sitt innlegg. jeg bare greide ikke å få tak i det. Selvsagt skal man ikke ta seg til rette uansett.

 

En annen ting som kanskje er litt O-topic er å se antall medlemmer som leser og følger treådene hvis det brygger opp til litt tempratur. Et nytt innlegg så er der tvert 15-20 innom og kikker

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...