Jump to content

Tjuvlåning av båtplass


loddet

Recommended Posts

Det er nok bedre det, - ja. Hadde jeg kommet hjem til fastplassen min en sen kveld og det lå en båt der, var det jo problemer for begge parter. Jeg måtte vente til "inntrengeren" ble våken og flyttet seg, og han måtte i ørsken finne seg en ny plass i natten.

 

Lars H.

pt. Kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Da har en snik i gammel båt tatt min plass gitt, spent på hva som skjer, båten skal heldigvis ikke ut før neste uke, bare tok en inspeksjon for å se alt var klart, han hadde også forsynt seg av fendere som var knyttet i brygga, og heller knyttet de langs rekka på sin.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en plass der det står RESERVERT med store røde bokstaver på hvitt skilt, plassen er også nummerert..

 

 

 

I andre havner - formodentlig hvor man ikke har mange rene gjesteplasser - praktiserer man å henge opp grønt skilt med "LEDIG" når man drar på helgetur. 

Link to post
Share on other sites

men hva med bare å ''låne'' en båtplass som er ledig over natta?

 

 

 

 

det er jo opp til den som disponerer båtplassen, men for min del hadde det vært greit, så lenge jeg ikke blir spurt, siden det strider mot båtforeningens vedtekter å låne ut båtplassen.

 

og så lurer jeg litt på hvordan du vet når jeg kommer tilbake, egentlig?

Link to post
Share on other sites

Kompis kom hjem fra jobb sent og sliten, da stod det en på plassen hans, og alle gjesteplasser tatt... det var nemlig foreldremøte på skolen ved siden av, og alle plassene der var fulle, så da hadde de forsynt seg av hans. 

 

Han parkerte bak personen som tok hans plass og la nr på ruta, og bad de ringe for å få flytta bilen, ei eitrende sint dame ringte, dritsur fordi hun var parkert inne  (på hans plass), etter krangling på telefonen sa kompisen min bare "nå slår jeg av telefonen, så får du ringe i morgen når du har roet deg". 

 

Hun ringte neste morgen, hadde visst hatt en strabasiøs busstur hjem.. ;) 

 

Har oppdrevet regnr på båten, den er ikke stjålet, får ta en ringerunde i morgen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

i vår havn har vi rød/grønne skilter.........den grønne kan vi komplettere med tiden vi er borte !

 

http://aspenasindustrier.com/bryggskyltar/ledigtupptaget-snurrmodell/

 

bilde

 

Du! Seilforeningen og jeg er medlem i Frihavne, hvor får jeg kjøpt den dingsen der? Hang bare opp en grønn klut og skrev dato på den sist sommer :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En bør jo tilstrebe en ordning der andre kan låne plassen når den er ubrukt. Om det ble en ordning som flere hadde ville det gjort båtlivet enklere og bedre for veldig mange. 

 

Veldig få Norske havner i frihavnsordningen, skjønner ikke helt hvorfor.. Har ikke fått benyttet det selv men er medlem nær av prinsipp :-) En så god og billig ordning burde flere støtte opp om. 

Link to post
Share on other sites

i vår havn har vi rød/grønne skilter.........den grønne kan vi komplettere med tiden vi er borte !

 

http://aspenasindustrier.com/bryggskyltar/ledigtupptaget-snurrmodell/

 

bilde

 

De har slike på Sætre også men her skriver de ikke på dato. Vi la oss på en slik plass og betalte avgift til marina. Etter en stund kom det en båt, eieren av plassen, passe forbannet. Jeg gled ut etter noen minutter og i det vi passerte eieren var han så sur at han ikke ville hilse eller prate. Vi la oss på en annen plass og jeg undersøkte litt rundt rutinene på dette. Marinaen sa at dette skjedde ofte da ungene lekte med skiltene. Synes eieren av plassen kunne vært litt mer åpen for at feil kan skje!

Link to post
Share on other sites

 Marinaen sa at dette skjedde ofte da ungene lekte med skiltene.

 

skiltene vi har disse som man snur....i den hvite ekstra skilten med tid....så går det o feste ett litet hengelås

da går det ikke o endre farge.

 

men jeg har aldri hatt behov for det.......vi har vel for lite lekende unger i havnen.. :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette her var interesant lesning. Tydlig store forskjeller her hva slags holdning folk har til "tjuvlåning" av båtplass. Det som forundrer meg mest er faktisk at noen i det heletatt tar seg til rette på andres båtplass. Nå må jeg vel ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt båtvant siden jeg er født og oppvokst på fjellet. Med der til hørende hytte osv. Så jeg vet vel ikke bedre... Men jeg ville aldri lagt meg i noen andres sin bås uansett grunn. Har jo anker ombord i båten. Finnes jo også alltids ett sted jeg kan legge til ved ett svaberg eller tillsvarende. Skulle jeg ha lagt meg i noens bås, måtte i så fall båten min ha slitt seg og ha drevet inn i båsen av seg selv. Noe jeg ser på som svært usansynlig. Hadde det dog skjedd så ville jeg ha "leiet" båten min til en plass som jeg ikke lå i veien for andre. Er det ikke normal folke skikk å prøve å vise hennsyn? Å da spesielt ovenfor de som faktisk har betalt for en plass? Koble meg til andres strøm ville jeg ha ansett som uhørt om jeg ikke først hadde spurt og fikk lov til å betale for det. Mulig at bare folke skikk blir brukt på fjellet? :saint:

 

Har selv opplevd to ganger at jeg har måtte legge meg på brygge jeg ikke hører hjemme. (Merk, jeg skriver brygge. Ville aldri lagt meg i noens bås om jeg på noen måte kan unngå det). Ene gangen hadde jeg fått tau i propellen og drev inn til en gammel brygge. Etter mange timers arbeid med å prøve å få ut tauet. Måtte jeg gi opp å la meg til å sove i båten sammen med min samboer til dagen etter. (Var rimelig utslitt). I ellvetiden på kvelden så stoppet det en bil utenfor og jeg skyntet meg ut for å se om det var eieren av bryggen. Slik at jeg kunne få forklart situasjonen. (Hadde lagt lapp i ruta med telefon nummer). Men det var to ungdommer som hadde vert nyskjerrige på hvorfor det lå en så stor båt der. (23 fots snekke). For de trodde ikke at det gikk å komme inn dit med en båt som stakk så dypt. Viste seg at bryggen jeg lå på var en gammel komunal brygge som ikke ble brukt lengere pga dårlig vedlikehold og dårlige bunnforhold. (Var temmelig grunnt der med masse skrot i vannet).

 

Andre gangen hadde jeg ett kjølerør til motoren som var røket. Slik at båten tok inn vann når jeg hadde motoren i gang. Kom meg så vidt inn til en brygge ved Brevik. La meg utenpå en bølgebryter å prøvde å finne ut av hvem som eide havnen. Fikk beskjed av en som bodde ved bryggen at jeg måtte høre med Sjøloftet. Ringte så dem å spurte om jeg kunne ligge der til dagen etter siden jeg måtte hente deler for reprasjon. Tilbød selvfølgelig å betale for å ligge der. Men de sa at det ikke var de som eide bryggen, men Brevik småbåtforening. Kontaktet Havnesjefen og forklarte situasjonen. Joda det var ikke noe problem jeg kunne bare ligge til dagen etter så jeg fikk reparert båten. Så spurte jeg om hvor mye de skulle ha for at jeg lå der til dagen etter. Men fikk til svar at det var litt vanskelig å få betale for de hadde ikke noen ordning for betalig pr døgn på det tidspunktet. Så selv om jeg nærmest prøvde å true på dem penger så fikk jeg ikke lov til å betale. (Hadde kostet meg mye om jeg skulle ha fått slept båten hjem). Maken til god service skal man lete etter! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Mye rare holdninger ja, og gjerne begge veier. Jeg hadde nok også blitt rimelig gretten om noen uten videre hadde tatt seg til rette på plassen min. Jeg hadde mye problemer med sperring av innkjøringen til en bygård for noen år siden, og har vel tenkt ut endel kreative tiltak for å fjerne feilparkeringen jeg også.

 

Men min egen erfaring på sjøen er to tilfeller med havarister i tjeneste på Redningsskøyta. I det første tilfellet hadde vi en større motorbåt med tau i propellen og litt grumsete sjø utpå. Gikk derfor inn til en mindre fergekai og la oss til for å forsøke å få ordnet problemene. På brygga var det flere personer som klikket fullstendig og hylte opp om at vi lå i veien for ferga. Beskjed om at vi hadde et havari og var i stand til å flytte oss på 30 sekunder om ferga kom tror jeg ikke de forsto en gang. En halvtime senere dro vi og havaristen videre, uten å ha sett noe til ferga.

 

Det andre tilfellet var det en kar som hadde leid seg en daycruiser som plutselig begynte å ta inn vann. Antar det kan være ekstra ubehagelig med en båt man ikke kjenner. Havaristen tok seg inn til en privat kai, med det resultat at hytteeieren kom løpende og viftet med armene. Forklaring om at båten var i ferd med å gå ned ble møtt av et "det sier de alle".

 

Og så må jeg nesten ta med en hyggelig historie også. Jeg var på tur oppover Helgeland for noen år siden i en ganske stor seilbåt. Transportseiling for eieren fra Oslo til Bodø. Fantastisk tur forresten! Oppe ved Ylvingen insisterte mannskapet på at vi måtte innom Himmelblåøya, så det det gjorde vi. Lette mye rundt etter en kai som var egnet for vår båt, og det eneste vi fant var fergekaia. Så vi la oss midlertidig der og fant en fisker for å spørre om det fantes noen egnede kai for oss. Det hadde han ikke, men han ba oss ringe til ferga og spørre om bruk av kaia. Med en solid dose skepsis, og forventning om å få en real overhøvling, ringte jeg og kom rett til kapteinen på broa. Overhøvling ble det ikke, derimot beskjed om at det var bare å bli liggende. Han visste ikke om han skulle innom Ylvingen den dagen, men om han kom så skulle han vel gi beskjed så vi fikk flyttet oss. Vet ikke om det er forkjell på eiendomsrett mellom Oslofjorden og Helgeland jeg, men en viss forskjell på sjøfolk kan det se ut til å være :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Husker som småunge på båtferie i begynnelsen av 70 tallet at vi var slitne og våte etter en overfart, mørket begynte å legge seg og vi ungene var sikkert ikke greie å ha med å gjøre lengre. Far min la seg til en brygge nedenfor et hus, gikk opp til huset og spurte de som bodde der (og eide brygga) om det var greit om vi kunne ligge der for natta. Det var det selvfølgelig og familien fikk en god natts søvn. 

 

Tror enkelte har skuldrene veeeldig høyt for tiden, og kanskje mer dess mer de har betalt for sine meter strandlinje langs kysten? 

 

I dag hadde jeg vel knapt turt å legge til for å spørre av redsel for å bli jaga av noen hysteriske mennesker. At det har blitt sånn er minst like rart og urovekkende som om noen tjuvlåner båsen til andre. Og egentlig mye mer trist. At man ikke engang kan spørre om lov fordi folk er så oppknytt og hysteriske. 

--------------

 

Med fare for skrell, er det "byfolk" som er sånn? Bor selv på landet og her deler vi på det meste utenom kjærringa, dvs jeg har da hørt at det også har blitt delt på ;-) Om naboen har mange gjester så flytter vi våre biler til nedsiden av garasjen så kan naboen parkere i vår innkjørsel som er nær naboen. Vi deler og spør hverandre om hjelp i forhold til både det ene og det andre, aldri noe problem. Og passer det ikke så forklarer vi hvorfor, ingen sier nei bare fordi man har mulighet til å si nei, da må man i det minste finne på en troverdig løgn. 

 

Jeg har jobbet rævva av meg hos naboer og naboer har jobbet rævva av seg hos meg. Naboen har vår husnøkkel og vi har naboens, og vi er ikke alene om den ordningen i nabolaget. Om de/vi er bortreist og det er noe vi trenger som naboen kanskje har så sender vi en melding og kan gå inn og hente osv.

 

Vi har ei hytte langt inne på skogen med utedass som ligger langs flyktningestien til Sverige, som en del folk går tur på. Pluss at en del jaktlag også bruker området. Dassen står åpen og med dopapir så folk som er i nøden kan gå på do, sånn må det være. Om noen vil raste på terrassen når vi ikke er der så værsågod. Og innimellom så ser vi at det har vært folk der. Har hatt det sånn i 15 år og aldri opplevd noe problem med det.

 

En dag kommer sikkert tilliten vi har til andre tilbake og biter oss i rompa, men det får så være. I mellomtiden har mange andre hatt gleden av det.  Og heller bruke energien på å ordne opp da ennå drive rundt som en grensevakt og jage andre folk. Det virker jo knapt helt friskt..

 

Når mistet en del folk tilliten til andre? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror du har misforstått litt. For det skaper jo store problemer for eieren av plassen hvis den er opptatt av en "villbåt" når han trenger den selv, det er det som skaper aggresjon og sure mager, ikke det at man ikke tåler at andre låner plassen. Og vice versa er det svært egoistisk og hensynsløst å oppta andres båtplass, for det er svært lite den rettmessige eier kan gjøre med saken på lovlig måte, og slikt er ikke en sak for politiet heller. Så enten blir det ulovlig selvtekt, eller bare legge bi og vente til eieren av "villbåten" dukker opp. Og det kan ta både uker og år - vinter og vår - du skjønner tegningen ?

 

Dette er jeg helt enig i. Men jeg tror surmaga folk med skuldrene helt opp i ørene gjør at en kan få flere som ikke tar sjansen på engang å spørre men heller tar sjansen på å prøve seg i håp om å få det til uten å bli tatt. 

 

Og jeg mener fortsatt ikke at det er greit å tjuvlåne båsen til noen. Men om en da stolte på at folk så kunne man merke båsen med dato man regner med å være tilbake og dermed både gi fordel til andre og unngå problemet selv ;-)

Link to post
Share on other sites

Med fare for skrell, er det "byfolk" som er sånn?

 

Både ja og nei tror jeg. Vi kjenner vel alle til en eller annen versjon av "Gamle Bryn" som Hellbillies synger om, så landsbygda har jo sine særinger de også.

 

Jeg tror det handler mye om dialog, eller mangel på sådan. Folk som bare legger seg til på en brygge og stikke av uten å spørre. Folk som kommer løpende og hoier om PRIVAT bare man gjør strandhugg på en øde plass på Jomfruland (selvopplevd). For å fortsette med analogiene fra land, jeg bor slik at jeg har en ganske stor parkeringsplass i et område helt uten gateparkering. Den låner jeg gladelig vekk til naboen når hun skal ha gjester og kommer og spør. Men jeg går også ganske i fistel når jeg finner en fremmed bil parkere uten å spørre. Har forøvrig opplevd feilparkering av både politiet og et japansk TV-team som var i Norge for å intervjue hundeeiere. Det er vel de tilfellene det ble mer smil enn kjefting av feilparkeringen :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

For noen år siden satte jeg ut en båt med henger. Dette var i en kommunal båthavn der det er fritt fram for å benytte seg av rampen. Siden det ikke er plass rett ved rampen å legge båten for å gå ombord benyttet vi oss av nærmeste ledige bås. Kjørte bort bilen og fikk ombord bagasje og var nesten klar til å reise ut. Så en båt komme innover mot oss, men det var mange andre ledige båser utover. Selvfølgelig hadde vi tatt hans plass. Reaksjonen hans var å legge seg på hornet etterfulgt av kjefting fra flybridge. Prøvde å fortelle det ikke var mulig å legge båten noe annet sted enn i en bås og at jeg hadde ett kolli som skulle hentes og så var vi klare. Dette ble ikke akseptert. Vi hadde tatt hans plass og måtte komme oss bort. La oss i nabobåsen og snakket ikke mer med han.

 

Kan forstå at folk ikke liker å se plassen sin opptatt, men normal folkeskikk tilsier at utfordringer som dette løses best ved å snakke. Når hornet benyttes først er veien kort til dårlig stemning. I tillegg budre det jo vært mulig å legge båten rett ved rampen uten å låne andres plass, men det er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Jeg tjuvlåner båtplasser mye på Malmøya når jeg skal i butikken der. Ett par ganger har plasseier kommet enten fra lands eller vanns. Har gått bra hver gang med smil og vink. Men jeg bruker alltid eget tau og er ikke borte fra båten mer enn 5 min. da jeg kunn skal ha en is eller noe å drikke på. Ser ikke på det som unormalt.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kompis kom hjem fra jobb sent og sliten, da stod det en på plassen hans, og alle gjesteplasser tatt... det var nemlig foreldremøte på skolen ved siden av, og alle plassene der var fulle, så da hadde de forsynt seg av hans.

Jeg var et lite øyeblikk imponert, og undret meg over hvilken skole det var som hadde så mange båtentusiastiske foreldre at det ble kapasitetsproblemer på gjestebrygga ... :-)

Link to post
Share on other sites

Dette her var interesant lesning. Tydlig store forskjeller her hva slags holdning folk har til "tjuvlåning" av båtplass. Det som forundrer meg mest er faktisk at noen i det heletatt tar seg til rette på andres båtplass.

For min egen del: ja, det hender at jeg "tyvfortøyer". Det er aldri behagelig, men jeg har heldigvis ikke fått problemer. Vel, fikk en overhaling så ørene flagret her om dagen da jeg lå litt lenge på en brygge markert med "fortøyning forbudt! kun av- og påstigning".

 

En gang for en god del år siden i Holmestrand. Det var ganske uklart merket hva som var gjesteplasser og hva som var faste plasser (det har blitt gjort mye i de siste årene, det var en helt annen havn før i tiden), så først etter å ha fortøyd skjønte jeg at jeg antageligvis hadde lagt meg noe galt til. Var aldri langt unna båten, så kunne komme meg ut raskt dersom eieren skulle dukke opp. Tror ikke det var overnattingsbesøk. Meget ubehagelig å bare ane at eieren kunne komme når som helst og være en hissigpropp...

 

Fyllinga båthavn i Horten. Ille vær, fruen var sjøsyk så det holdt, hun nektet å fortsette til Horten gjestehavn. Fyllinga skulle ha gjesteplasser - ja, vi fant en liten "gjestebrygge", men lite informasjon på stedet, vi kom visst utenfor sesongen, vi fant ingen muligheter for å få betalt havneavgift. I ettertid har jeg sett båter stå der med baugen mot land - vi la oss jo longside, i løpet av natta begynte kjølen å dunke i bunnen for hver bølge, så da tyvlånte vi en bås. Sannsynligheten for at eieren skulle komme hjem midt på natta var ganske så lav, men allikevel, jeg bekymret meg over å måtte stå opp en gang til og flytte båt enda en gang.

 

De andre gangene vi har tyvlånt bås (da bare med forrige båt, en ganske mye mindre båt) har det stort sett vært utenom sesong og svært lite båter i havna. Informasjon på nett om at det fantes gjesteplasser, men umulig å finne ut av noe på stedet. "Kontakt havneverten", men havnevertskapet er sesongbasert og ingen svar på epost. Å forlate båten over lengre tid var uansett ikke aktuelt.

 

Lysaker - vestsiden av elva er det godt med plass, og svært lite bruk - og kun kort vei til togstasjon. Ingen informasjon på stedet. Der legger jeg meg ofte f.eks. ifbm barnehagehenting/levering. Aldri aktuelt å la båten ligge der uten tilsyn i mer enn en arbeidsdag.

 

For noen dager siden ... fri for vann ... så da tok jeg meg til rette. Vann er stort sett et gratisgode i Norge, så å stjele vann har jeg ikke store problemer med. Nå var batteribanken passelig nedladet, så jeg stjal litt ladestrøm også mens jeg lå der. Ja, det er prinsipielt sett tyveri - men helt insignifikant. Alternativet ville vært å svi av diesel på tomgangskjøring.

 

Aker Brygge er svindyrt - men har man et kort ærend i byen og snakker med havneverten, så får man stort sett ligge gratis der. Utenfor sesong er det faktisk et praktisk problem å få betalt.

 

Kadettangen ved Sandvika er relativt billig (særlig for meg som har stor båt; avgiften er konstant og uavhengig av båtstørrelse), den betaler jeg med glede når jeg ligger der og f.eks. kobler seg til strømmen der. Dersom det kun er snakk om noen timers opphold, så skorter det nok litt på betalingsviljen min - tross alt, for noen uker siden telte jeg noe slik som 16 båter, hvorav tre hadde betalt havneavgifta (jeg lurer på om de har "ryddet opp" nå - mye plass der denne uka, og mange gamle båtvrak som har forsvunnet).

 

Mange gjestehavner har havneavgift på noen hundrelapper, og da er det meningen at man skal ligge der over natta. Dersom jeg skal til butikken, finner veien til gjestehavna, fortøyer båten, går til betalingsautomaten og ikke finner noen opsjon for "dagfortøyning", så hender det nok rett som det er at jeg skipper å betale.

 

Jeg har av og til blitt liggende i noen timer ved kaier tilhørende Oslo havn med påskrift "fortøyning kun etter avtale med Oslo Havn" eller "Kun av- og påstigning".

 

Utsiden av bølgebrytere ... der ligger det normalt ikke båter, og det er det en meget god grunn til! På enkelte steder og med enkelte værtyper er det imidlertid helt forsvarlig å midlertidig lemne en båt der.

 

Vi bor ikke nært noen båthavn ... uansett hvilken båthavn vi velger, så er reiseveien lang. Jeg har ikke noe spesielt forhold til båthavna mi. Dersom mitt båtliv skulle begrenset seg til å alltid forlate hjemmebåsen og returnere til hjemmebåsen, og aldri benytte andre muligheter enn offisielle gjestehavner, og betale full pris for å benytte disse ... ja, da tror jeg båten hadde blitt stående mye ubrukt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt sagt Tobixen. Jeg har ingen problemer med din historie vedr tjuvlån.

Skulle noen ha lånt min plass en time eller to mens jeg var borte,så har jeg ingen problemer med det.

Men skulle jeg dukket opp mens det skjedde, så ville jeg forvente å finne ett mobilnr på vedkommendes båt hvis folk ikke var å se.

Link to post
Share on other sites

Både ja og nei tror jeg. Vi kjenner vel alle til en eller annen versjon av "Gamle Bryn" som Hellbillies synger om, så landsbygda har jo sine særinger de også.

 

Jeg tror det handler mye om dialog, eller mangel på sådan. Folk som bare legger seg til på en brygge og stikke av uten å spørre. Folk som kommer løpende og hoier om PRIVAT bare man gjør strandhugg på en øde plass på Jomfruland (selvopplevd). For å fortsette med analogiene fra land, jeg bor slik at jeg har en ganske stor parkeringsplass i et område helt uten gateparkering. Den låner jeg gladelig vekk til naboen når hun skal ha gjester og kommer og spør. Men jeg går også ganske i fistel når jeg finner en fremmed bil parkere uten å spørre. Har forøvrig opplevd feilparkering av både politiet og et japansk TV-team som var i Norge for å intervjue hundeeiere. Det er vel de tilfellene det ble mer smil enn kjefting av feilparkeringen :)

Litt morsomt at du nevner "gamle Bryn" som landsbygdas særing, siden jeg, Hellbillies og gamle Bryn er fra samme fjell bygda. (Ål). Men faktisk så er nok ikke gamle Bryn så sær. Hellbillies sier jo i sangen at han lå på lur for å ta de som gikk / teltet på jordene hans. De som fisket og de som plukket kart. Om du ikke reiser langt inn på snaufjellet så finner du fort ut at de fleste steder som egner seg for å slå opp telt er dyrket mark eller inngjerdet eiendom. Fiske uten fiskekort og plukking av kart er heller ikke lovlig. Det sangen faktisk handler om er at gamle Bryn, har litt kortere lunte en de fleste når det gjellder folk som tar seg til rette. Dette er ting som faktisk er ett stort problem for bønder. Har selv opplevd flere ganger at folk har slått opp telt midt i dyrket mark uten å tenke seg om. Har også opplevd folk som har nektet å flytte seg fordi de mener at setra vår var utmark og ikke dyrket mark. Men de fleste flytter seg ganske fort når du forklarer dem at det er din eiendom og at du har tenkt å kjøre traktor på den...

 

Du sier at politiet har feilparkert, vel politiet har lov til å parkere akkurat hvor de vil så lenge de er i ett oppdrag eller tjeneste. På lik linje med at de kan kjøre på gangfelt, gågater, stå i busslommer osv... Gjelder litt andre regler for dem enn deg og meg.

 

Jeg ligger også i en båthavn langt i fra der jeg bor. Bor i Porsgrunn men har båten i Notodden. Så når jeg skal på havet så må jeg i gjennom 2 sluser som koster meg 800 kr tur retur. Selv så bruker jeg bare egen havn, venners kai, gjeste havner og uthavner. Synes ikke at min økonomi skal tilsi at jeg skal ta meg tilrette på andres eiendom. Har jeg ikke råd til å ligge på en gjeste brygge så lar jeg heller være. Om jeg må ligge på noens brygge så spørr jeg. Det værste som kan skje er at jeg får ett nei. Det beste som kan skje er at jeg blir kjent med noen nye mennesker. Men det er nå meg, folk er forskjelige. Heldigvis så er det også noen butikker som har egne brygger til opphold for kortere tid. :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...