Jump to content

Tjuvlåning av båtplass


loddet

Recommended Posts

Nå vil jeg fyre oppunder litt til slik at vi får litt fart på diskusjonen..

 

Fra denne årstiden og utover vinteren er det lite folk på hyttene i skjærgården her nede (les Søgne).

Da er det rikelig med ledige kaiplasser utenfor nesten hver eneste hyttedør her ute som bare venter på at jeg skal legge inntil og nyte kaffen min eller kanskje ta et dykk.

Noen slike brygger ligger tilogmed innenfor grensene til friområder, landskapsvernområder og skjærgårdsparken.

Selvfølgelig nøye med å ikke bruke deres møbler, grise osv. Noen ganger litt fristende å legge noe av søpla vi finner foran brygga oppå i tilfelle de har mistet den ved et uhell..

 

Friluftsloven tillater at en bruker private bolter, ringer og lignende til kortere fortøyning såfremt det ikke er til sjenanse for eier eller bruker. Her er det vel jeg som er bruker?

 

Hvilke brygger som er i innmark eller utmark er neppe mulig for menigmann å si da slikt ellers avgjøres i høyesterett hvis bryggeeier har nok penger

 

Ha en fin vinter :wink:

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

La seg en båt på plassen min i sommer. (Bodø havn). Lå der i vel 2 uker uten mulighet til å spore opp eier. Jeg festet en svær rød lapp med jæ.... kraftig tape på vinduet. Så fakturerte jeg han for 1 mnd plassleie og merutgiftene mine for bruk av gjestebrygge. Båten forsvant og jeg har ikke sett snurten av den siden. Pengene kommer vel snart på konto..... ha ha ha...

Link to post
Share on other sites

Vel, det kan være mange årsaker. Sykdom (akutt) og motorhavari har vært nevnt. Sist det skjedde meg og min plass - og ingen hentet båten i løpet av dagen - ja så undersøkte jeg med politiet. Og slett ikke uventet - båten var stjålet og "slengt" på plass av tyvene. Båtens opprinnelige eier ble svært fornøyd, siden han fikk båten igjen relativt hurtig. Glad var han også for at båten ikke var ødelagt - det at båten ikke måtte (vente) på verksted i lengre tid gjorde at båtsesongen likevel ble reddet. Hadde jeg "slengt" den fra meg på et vis noen her antyder, ja så hadde han kanskje ikke vært like lykkelig.

 

Jo, jeg synes faktisk det er lov å undersøke noe - i alle fall litt - før temperamentet tar helt av...

Link to post
Share on other sites

Hva kan du gjøre når båtplassen er opptatt når du kommer tilbake fra tur?

Kan du slippe fortøyningen å la den gå?

 

Eller er det slik at hvis du bare tar deg en båplass kan ingen få gjort noe som helst.

 

:headbang:

Nei du kan ikke bare slippe fortøyningene da er det ditt ansvar. :nono:

Muligheten blir da å kontakte Falken for vekktauing av feilparkert båt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at flere av innleggene, bl.a. innlegg #12 av ktpriv og innlegget av Ronald, viser at det kan være flere grunner til at en annen båt har tatt opp ens egen plass. Jeg synes det faller inn under god sjømannsskikk å tenke seg litt om før man handler for raskt. En gang kan det være at man selv har god grunn til å legge til hvor det er plass. Imidlertid er det flere innlegg i denne tråden som ikke er direkte overraskende, men som støtter godt opp omkring den norske gyntske "vær deg selv nok" holdningen, og som bl.a. kan være en ikke uvesentlig grunn til at vi trolig ikke får noen bred Frihavnsordning i Norge, tilsvarende det man har i Danmark og Sverige.

Link to post
Share on other sites

Altså, jeg vil igjen påpeke det faktum at jeg mener det er greit å unndra inntekter fra stat og kommune, men ikke fra private, det er også noe man lett finner i samme tråd i OT-forumet.

 

Noen gang lurt på hvor staten og kommunen henter inn de pengene du har lurt dem for? Ikke? Fra oss andre! Takk! :cryin:

 

:eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...Jeg har ingen toleranse for folk som tar seg til rette, dele godene med andre er ikke min greie.

Den jævelen som la seg på min plass i går ligger der fortsatt, det er en liten dritt båt på 16 -17 fot og har selvfølgelig ingen reg nr eller identifikasjon.

Ligger den der i morgen slipper jeg fortøyningen.

Hvis jeg blir gjort ansvarlig er det verdt gleden med å slippe jævelen løs.

Men det KUNNE jo hende at båten var stjålet og slengt igjen på "din" plass... Hva da?

Du virker ikke som den snille typen akkurat. Greit at dy flytter "vraket" osv. men tror det hadde vært lurt/snillt å sjekke litt først. Hva med å kontakte "havnekapteinen"??

 

Vel, det kan være mange årsaker. Sykdom (akutt) og motorhavari har vært nevnt. Sist det skjedde meg og min plass - og ingen hentet båten i løpet av dagen - ja så undersøkte jeg med politiet. Og slett ikke uventet - båten var stjålet og "slengt" på plass av tyvene. Båtens opprinnelige eier ble svært fornøyd, siden han fikk båten igjen relativt hurtig. Glad var han også for at båten ikke var ødelagt - det at båten ikke måtte (vente) på verksted i lengre tid gjorde at båtsesongen likevel ble reddet. Hadde jeg "slengt" den fra meg på et vis noen her antyder, ja så hadde han kanskje ikke vært like lykkelig.

 

Jo, jeg synes faktisk det er lov å undersøke noe - i alle fall litt - før temperamentet tar helt av...

Nettop :yesnod: :yesnod:

 

Skjønner selvsagt frustrasjonen hos enkelte, men tenker på det en gammel sjøulk en gang sa: "Du treffer et/det mennesket 2 ganger i livet".... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hmm....

 

Er dette virkelig noe stort problem? Jeg har opplevd dette en gang i løpet av alle de årene jeg har hatt båt, og det kom av at en kar hadde lagt seg i feil bås etter å ha satt ut båten om våren. Gikk greit å få ordnet opp i.

 

Har også tjuvlånt andres plass et par ganger, men da har jeg vært forberedt på å måtte flytte hvis eieren kom, og jeg har fått avklart om det går greit å ligge der en natt ved å snakke med andre båteiere i havna.

Link to post
Share on other sites

En gang kan det være at man selv har god grunn til å legge til hvor det er plass. .............

 

 

Hmm....

 

Er dette virkelig noe stort problem? ...................

 

har aldrig opplevt det själv, ligger noen på min plass, finns det sikkert noen grunn til det.....

da legger jag mig noen annenstans o venter ett dygn eller 2.......

 

min plass er för övrigt 'grön-skiltet' under de 4 uker jag er borte.........Frihavnbåter ligger gratis der, o andre

betaler en 'symbolisk' havneavgift som går til klubbkassan :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Akkurat.

Sjøl gir jeg "havnebestyrelsen" beskjed om hvor lenge jeg blir borte eller når jeg skal ta opp båten etter endt sessong, slik at plassen KAN leies ut til klubbkassens beste.

HVIS noen ligger på min plass når jeg returnerer, gir jeg "nevnte bestyrelse" beskjed om forholdet, og så er det DERES hodebry å fjerne "inntrengeren".

Heldigvis! :wink:

Dermed slipper jeg..:discuss: ......:cryin:......:boxing:.... eller det som værre er :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen toleranse for folk som tar seg til rette, dele godene med andre er ikke min greie.

Den jævelen som la seg på min plass i går ligger der fortsatt, det er en liten dritt båt på 16 -17 fot og har selvfølgelig ingen reg nr eller identifikasjon.

Ligger den der i morgen slipper jeg fortøyningen.

Hvis jeg blir gjort ansvarlig er det verdt gleden med å slippe jævelen løs.

:headbang::headbang::headbang:

 

Husk å melde fra til Politi/HRS, slik at de ikke setter i gang en unødig redningsaksjon.. Den vil du evnt være ansvarlig for å betale dersom du sender en båt ut på den måten.

 

Noen gang lurt på hvor staten og kommunen henter inn de pengene du har lurt dem for? Ikke? Fra oss andre! Takk! :cryin:

 

Det får være hver enkelt sitt problem hvor lur man er.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Man kan jo sammenligne med folk som flytter inn i tomme bygårder...

...så når Blitz parkerer båten sin på din båtplass, så skal du bare folde hendene og be til politiet. :lol::lol:

Frekkhet lønner seg... :sad:

 

Nå er det vel ikke så vanlig at folk som kommer hjem fra en 3 ukers ferie finner leiligheten sin okkupert av andre når de kommer hjem :) Hvis noen har en båtplass som har stått tom i fem år må det vel være (nesten) ett fett hvis noen andre bruker den litt?

Link to post
Share on other sites

BP-venner ringer meg ofte om sommeren og spør om å få låne plassen min. Noen ganger for noen timer andre ganger over natteen. Intet problem for meg. havnevakten i havna tar leie for de som overnatter i lånt plass. Gjesteplassene er da fulle og det er knipent med plasser andre steder.

Det har hendt en gang at det lå en båt på plassen min når jeg kom hjem etter helgtur. De satt og spiste da jeg seg inn mot plassen, men jeg ba dem selvsagt om å flytte seg. Jeg hadde ikke satt opp grønt skilt at den var ledig. Det gikk ganske greit. Vi er ganske tidlig inne på søndagene som regel. Andre ting som skal ordnes før ny arbeidsuke starter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever ofte at min båtplass er opptatt når vi kommer inn fra tur. Grunnen til dette, er at det ligger en restaurant tilknyttet marinaen og jeg ligger nesten innerst mot denne. Selv om marinaen har piggtråd rundt porten med kortlås, legger folk seg på min plass.

MEN med 4 små barn i båten, har jeg opparbeidet meg nok tålmodighet til ikke å hisse meg opp :cheers: Tjuvlånerne kommer alltid stormende ut, klatrer rundt gjerdet og flaue som de er, flytter de båten.

Ønsker ikke å ødelegge en ellers fantastisk helg/dag med familien ved å kjefte å smelle over rekken :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Med hjemmehavn på Veslandet - har dette aldri vært noe problem.

Men skjønner dere som blir/har blitt berørt av noen som bare tar seg til rette. Og det er vel en av utfordringene vi som sjøfarende har i dag på mange områder - med mange båtbrukere som ikke er innpodet "normale" høflighetshensyn.

 

Hvis alle sjøveisfarende hadde en felles positiv holdning til sjø og båtliv, og gjensidig hensyn, høflighet og respekt - var ikke dette et problem: Hvis jeg tengte en KORTTIDSplass - uansett grunn - ville jeg kune legge meg inn i en ledig bås i hvilken som helst marina; Men selvsagt tok jeg kontakt med havneansvarlig - eller hvis dette ikke fantes - la jeg igjen et visittkort med kontaktinformasjon (og ikke var mange minuttene unna). Og eieren ville kontakte meg - med en POSITIV tone og holdning. I løpet av noen minutter var alt ordnet opp i og alle fornøyd !

 

(Og kor lett e`kje det for en Bergenser å uttale seg sånn om dritt-problemer som eg håper eg aldri får oppelve sjøl - hadde sikkert gått "av skaftet" eg :wink:

)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

"Låner" jo av og til bryggeplasser jeg og, men da er det enten i havner jeg er kjent og enten kjenner eieren av plassen, eller vet at de er borte for dagen/tatt opp båten for sesongen.... Evnt. legge en lapp under vindskjermen

Men må si det selv at det er utrolig irriterende med de som bare legger seg på din plass, uten og ha noen forbindelse med deg, eller uten noen som helst muligehet for og få kontaktet de.

I de tilfellene det skjer pleier jeg og flytte båten, jeg fortøyer den et annet sted, men jeg bryr meg ikke filla om og fortøye den godt, og passe på at ikke den ligger og slår.....

Blir båten liggende lenge der jeg flyttet den til tar jeg kontakt med politiet.

Vært år på skjærgårdsgospel er det alltid noen som ikke vil betale for og få bryggeplass på brygga som festivalen styrer, og mange legger seg på de private plassene rundt om kring, disse sleper jeg konsekvent litt lengre vekk og fortøyer litt vekk slik at båten akuratt ikke er synlig og eieren må "lete" litt etter den.

Link to post
Share on other sites

Syns det er greit om noen måtte finne på å låne båsen min for korte øyeblikk om de er tilstede og kjapt kan flytte om nødvendig, men i fjor vår måtte jeg vente med sjøsettingen ei uke fordi låneren hadde reist til syden. Jeg kunne nok lånt en av nabobåsene, men sparte meg og dem for bryet. Noen krise var det ikke, men irriterende nok der og da.

Link to post
Share on other sites

Så lenge de som låner båsen min enten er i båten eller har satt opp skilt med telefonnummer er det ikke noe problem for min del. Da forventer jeg også at de kommer momentant når jeg ringer ! Så langt ikke noe problem.....

MEN.. vis de ikke er i båten eller at jeg ringer og de sier de bare skal "spise" ferdig eller bare skal innom en butikk først blir jeg forbannet. Jeg har ikke betalt for en plass for så å få PROBLEMER SELV når jeg skal bruke den. Da blir det nok "hus i h......" med havnesjef,politi og alt som kan gjøre at jeg får den tilbake raskt......grrrr

 

Men som sagt...bare jeg har mulighet til å få tak i de og de kommer med en gang er det ikke noe problem ! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Syns det er greit om noen måtte finne på å låne båsen min for korte øyeblikk om de er tilstede og kjapt kan flytte om nødvendig, men i fjor vår måtte jeg vente med sjøsettingen ei uke fordi låneren hadde reist til syden.

 

Den var drøy, men båteieren var kanskje ikke klar over det? Var det f.eks marinaen som hadde lagt båten der eller hadde eieren gjort det selv og deretter reise bort?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...