Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !

VannTro

Recommended Posts

Skal testa one step compound og pure wax i morgon. Eg veldig spent.

Har gått over skroget og tetta riper med gelcoat sparkel i dag. Dersom one step compound er lika fantastisk som eg håper, vil ikkje detta visa.

Jeg har skrevet flere innlegg om "vidundermidlene". Jeg synes ikke det blir blankere en ved de andre midlene jeg har brukt, men det holder lengre. Vasket og gjorde klart for polering i dag. Ingen sorte stiper som satt fast fra fjorårets sesong. Min erfaring er at det er produktet Pure Wax som er bedre en de produktene jeg har brukt før når det gjelder holdbarhet. Var nesten fristet til å hoppe over poleringa i år, men det blir nok en runde med polering i morgen.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Føyer meg inn i rekken her, One Step Compound (OSC) er et utrolig bra produkt. Lett å jobbe med både for hånd og med maskin og gir et fantastisk resultat.

Har en kompis som driver med båtpleie, han fikk litt OSC av meg for å teste på sin egen båt. Neste dag dro han rett på Bilxtra og kjøpte 2 flasker.

Sammenlignet med alt han hadde testet var denne overlegen.

Et lite tips om "Pure Wax" fra Meguiars. Jeg hadde vasket vinduene i kalesjen med "Ajax Vindusrent" eller hva det nå heter, ikke helt fornøyd. Så på lørdag tok jeg helt vanlig tørkepapir å gned "Pure Wax" på kalesjevinduene. Deretter tørket jeg av med poleringsduk. Du verden så mye møkk som fulgte med og så flotte plastvinduene ble. Dette bør dere teste folkens. I tillegg preller vannet av som bare det etter en slik behandling.

Husk utvendig og innvendig !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det må den ha vært uten at jeg sjekket det. Det virker som den tilfører plasten fettstoff og det er jo hva som er problemet ved slike plastvinduer. De tørker ut og blir sprø. Man kan se at det blir blankere og klarere en hva det var. Jeg lot ikke voksen tørke noe særlig før jeg pusset den bort med polerduken, men jeg gjorde litt slett tørke-jobb i et hjørne på det ene vinduet og det tok jeg bort neste dag uten noe problem.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må ikke gi deg når du har brukt "One Step Compound". Det er da du skal følge opp med "Pure Wax".

Et lite tips om "Pure Wax" fra Meguiars. Jeg hadde vasket vinduene i kalesjen med "Ajax Vindusrent" eller hva det nå heter, ikke helt fornøyd. Så på lørdag tok jeg helt vanlig tørkepapir å gned "Pure Wax" på kalesjevinduene. Deretter tørket jeg av med poleringsduk. Dette bør dere teste folkens.

Ja `VannTro`, dette må være et fantastisk produkt. Virker nesten som du hadde egeninteresser i dette produktet. :cool:

Min største oppdagelse i forbindelse med årets vårpuss er hvor viktig det er med en god og grundig rubbing før en begynner å polere. Tror mange legger for mye tid i polering og for lite i rubbingen. Min kjære Nidelv 24 fikk en kanonfin dyp glans etter intens hard rubbing. Voksen som ble lagt over hevet nivået på glansen litt, men grunnarbeidet var viktig for å få den dype glansen.

Marius - med dagens 5cents

Virker nesten som du hadde egeninteresser i dette produktet. :cool:

Tja, skulle gjerne hatt det, men det er nok lim&fug som er min bane..... :yesnod:

• 2 måneder senere...

Jeg har desverre ikke samme erfaring som trådstarter etter å ha forsøkt Maguires for første gang i år. Hvert år bruker jeg dagesvis på å polere båten klar til sommeren. Den ligger i havn i ferskvann og er ikke utsatt for groe så jeg polerer kjølen istedenfor å stoffe den. Derfor er det viktig at den blir blank og at voksen avviser den slimete grønsken som båten utsettes for i ferskvann.

Ifjor benyttet jeg TcNano og var relativt fornøyd. Synes at den var tung å jobbe med og måtte fjernes veldig raskt for at den skulle gå av nogenlunde greit. Til vinteren var den ikke noe penere i gelcoaten enn da jeg benyttet Polish med Teflon fra Biltema, som forøvrig har gått ut av markedet.

I år benyttet jeg Meguiars One step compound og Pure Wax. Greie produkter å jobbe med. Onestep er helt grei å polere med men ikke noe enklere eller mer effektiv enn andre produkter jeg har forsøkt. Jeg bruker både en effektiv maskin og hånd. Pure Wax er enkel å fordele og hele båten ble smurt inn og polert grundig. Men skuffelse! Allerede etter få uker har båten mer slim og grønske under vannlinjen enn den noen gang har hatt. Gelcoaten på dekk er matt og mistet glansen. Drit og dra! Kjøper ikke den igjen.

Beste produktene jeg noen sinne har benyttet og som har holdt båten finest både under og over vannlinjen er kombinasjonen Watski Yacht Rubbing - International Polish med Teflon og Wax Sealer med Teflon:

f50702.jpgWatski Yacht Rubbing:

Ble anbefalt denne av en erfaren ekspeditør i båtbutikken. Beste polermiddel jeg noen sinne har forsøkt. Båten ble som ny! Fargene raskt kraftige med dypglans. Finnes ikke noe bedre produkt til å rense båten med. Vet ikke hvem som produserer Watski produktene, men denne er utrolig bra! Lurer på om det er Hempel, men jeg vet ikke.

32_4588.jpg

International Polish with Teflon, enkel og grei å jobbe med. Bra i kombinasjon med neste produkt.

32_4614.jpg

Avslutter med denne - Enkel å påføre og få av, kan benyttes i full sol. Vi snakker dyp glans, men viktigst det varer! Enkelt å rengjøre båten til vinteren etter dette.

Ellers så ser jeg at International har kommet med en ny NANO polish som jeg kanskje forsøker neste år.

Hvis ikke jeg forsøker Hempels nye NanoCel Clean and Polish og avslutter med Hempels Wax and Protect TecCel. Hempel anbefaler å bruke ren voks etter deres nanopolish i motsetning til TCNano.

Noen som har forsøkt nanoproduktet fra Hempel eller International?

Nå har jeg kjøpt både one compund og waxen fra Meguaiars for 300kr fra Ebay, inkludert frakt. Så nå blir det bare å teste herligheten, om dette fungerer eller ei:)....Ser at mange er positive, mens noen er svært negative. Skal ha det på en Askeladden Jeep, så regner med deg ikke blir den største jobben med poleringsmaskinen:)

Ifjor benyttet jeg TcNano og var relativt fornøyd. Synes at den var tung å jobbe med og måtte fjernes veldig raskt for at den skulle gå av nogenlunde greit.

Tydelig at det er forskjellige erfaringer med TcNano. Syntes den er meget lett å arbeide med og resultatet er jeg meget godt fornøyd med. Mitt inntrykk er at den er spesiellt effektiv på mørk gelcoat. :yesnod:

• 8 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...