Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !


VannTro

Recommended Posts

Da det inneholder silicon, er det ikke da fare for at skroget gulner?

Opplevde dette på en tidligere båt jeg hadde. Resultatet ble helt rått, men etter noen mnd. gulnet den spesielt der sola tokk.

Det var en j.... jobb å prøve å rubbe den etterpå,men det ble ikke 100%.

I etterkant fikk jeg forklaring hos fargehandleren at dette kom av at jeg hadde brukt siliconbasrt polish.

 

Jeg har aldri hatt noen gulning eller missfarging etter å ha benyttet Meguiars, testen forteller også at produktet holder skroget fritt for gulning samt at den røde stripa(Sandvik 920) oppunder fenderlista faktisk beholdt rødfargen. Dette etter en hel sesong !

 

Test av Meguiars One Step Compoud + Pure Wax, Testet av Båtmagasinet

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da jeg testa TCNano ifjor ble jeg ikke imponert. Fra før har jeg brukt Biltemaprodukter, og det fungerte like bra. I år prøver jeg Meguiar.

Skuta er 24 år gammel og rimelig matt, så jeg hadde håpet TCNano skulle friske opp mer en den gjorde. Spesielt på den brune stripa.

Jeg fulgte bruksanvisningen og pussa med en billig pussemaskin fra Biltema. Kanskje en bedre maskin hadde gitt bedre resultat?

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei duffy!

 

Kan du fortelle litt mer om maskinen du brukte.

 

Hilsen

Roger Meyer

 

Hei Roger,

 

maskin.jpg

 

Polermaskin

For bilen, båten, campingvognen m.m. Dobbelisolert.

Turtall: 3500 rpm.

Polerdiameter: 240 mm.

Hette for voks + hette for etterpolering.

Eltilkobling: 230 V/50 Hz.

 

Art nr Pris Antall

17-044 179,00 kr

Link to post
Share on other sites

Meguiar one step tåler kald polering? feks minus 2 til +5? :confused:

 

At-le :blush:

 

Kan jeg aldri tenke meg. Jeg ville i hvert fall ikke forsøkt å polere med temperaturer under 10-15 grader. En annen ting er at produktene(i flasken) er å betrakte som varmegods, tåler ikke minusgrader.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt OT: Noen som har prøvd TC på bil?
Må aldri bruke produkter beregnet for Gelcoat på bil :nono:

 

Meguiar sine produkter får jo veldig skryt rundt omkring da...

en guide finner du her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har følgende erfaring med denne behandlingen:

 

Vasker først med Swang Båtvask. Den tar det aller meste og er enkel i bruk.

 

Polerer deretter med Hempel Costum Marine. Blir ofte litt skjoldete første gang, så jeg må gjøre det to ganger. Båten er etter denne behandlingen blank og fin. Forsegler deretter med Hempel HiGloss Wax teflon en gang. Båten blir da kjempefin. Har "proff" poleringsmaskin, men den er så tung å holde at jeg foretrekker gamle nyvaskede håndklær. (Fra fenderlist og ned bruker to personer ca. en dag på dette.)

 

Resultatet er meget bra, men det varer ikke. Jeg er plaget av sorte stripper etter regnvær. Det tar ikke lang tid før stripene kommer. De lar seg ikke vaske bort med mild såpe. ( Ønsker å bruke mild såpe for å beholde voksen resten av sesongen). Om man ser bort fra de sorte stripene/skjoldene ser båten blank ut til slutten av sesongen, med unntak av det partiet som er mellom frontrute og fly bridge. Der tar sola godt og der blir det ”matt” etter ca 3mnd.

 

Jeg har bestemt meg for å prøve Maguiars og se om de sorte stripene lar seg vaske av etter regnevær og om de mest utsatte stedene holder seg blanke.

 

 

 

Det er egentlig ingen som har nevnt sorte striper i innlegget, men bare konsentrert seg om at det er blankt. Har noen erfaring med Maguiars kontra andre produkter og sorte striper?

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Har ikke forsøkt Maguiars produkter, men ellers er erfaringen at de svarte stripene setter seg like godt fast, uansett produkt. Dog, de sitter ikke fullt så godt fast på TCnano produktet.

 

Men det finnes et supermiddel til å fjerne stripene, uten å ta voksen, Black Streak Remover som fåes i Watski butikkene. Spray på og tørk av eller skyll av umiddelbart. Dette funker!

 

black_streak.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Duffy

 

Den maskinen passer best når du polerer av poleringen.

Forstår at du ikke fikk den effekten da.

 

Du må bruke en Maskin med to rundeler,skumputer/svamp eller en med en pad på.

Biltema og andre selger slike rimlige, kjøper dere en slik maskin pass på å kjøpe med flere padder.

 

TCnano Gelcoat Nanoformering

er basert på den nye, revolusjonerende nanoteknologien. Produktet har ett mål for øye, å gjøre båtpleie

både lettere, raskere og ikke minst, få en langvarig beskyttelse av båten mot saltvann, grønnalger,

dieselsøl, etc. Gir UV-beskyttelse hele året.

 

TCnano Gelcoat renser, polerer og bygger et molekylært beskyttelses-sjikt på overlaten, alt i en

operasjon. Produktet erstatter fullstendig den behandling man vanligvis har gjort med voks/polish.

Etterfølgende behandlinger foregår på samme måte. Rengjør båten med vann og gjenta behandlingen.

Man vil da oppnå en "sandwich" effekt, slik at beskyttelsen blir bedre og bedre for hver behandling.

Forseglingen er diffusjonsåpen.

 

Brukertips

1. Ryst alltid flasken godt!

2. Skyll av saltet på båten. Om båten er nypolert må polish fjernes med egnet vaskemiddel.

2. Rester av gammel polish blir fjernet av rensemiddelet i TCnano Gelcoat

3. Påføres enkelt på flaten med en svamp. Arbeid systematisk på et passende felt av gangen.

4. Bearbeid så flaten med en poleringsklut eller polérmaskin. Fukt kluten eller putene med litt av

produktet. Ikke påfør for mye!

5. En polérmaskin med svamp-puter er velegnet.

6. La produktet tørke ca. 15 minutter eller til man er ferdig med påføringen av neste felt.

7. Det er enkelt å polere vekk for hånd om ikke produktet blir sittende på i for lang tid.

8. På felter som er ”ruglete” kan man polere med en skurebørste hvor man legger en tynn klut over busten.

HUSK! Ryst alltid nanoprodukter før bruk!

 

Hilsen

Roger Meyer

www.nano4you.no

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke egentlig?
Fordi billakken er mye tynnere enn Gelcoat.

Med disse produktene kan du slipe vekk lakken.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei Roger,

 

Takk for bruksanvisning. Fremgangsmåten er forsåvidt rimelig identisk med måten jeg gjorde det på. Bortsett fra at jeg, som du påpeker, i punkt 4 burde ha brukt en mer effektiv maskin. Kanskje denne:

dobbel.jpg

Polermaskin, 350 W

Dobbelisolert. Kraftfull og effektiv, for hurtig og enkel polering. For bilen, båten, campingvognen m.m.

Trinnløs turtallsregulering: 0–3200 rpm.

2 vibrerende polerskiver: Ø 95 mm, med borrelåsfeste.

Låsbar på/av-bryter.

Hus av ABS-plast, med solid tohåndsgrep.

2 vokspåleggere av skumplast.

2 polerhetter av frotté.

Justernøkkel.

2 kullbørster.

Eltilkobling: 230 V/50 Hz.

Vekt: 2,6 kg.

 

Art nr Pris Antall

17-088 299,00 kr

 

Jeg kan godt spandere mer penger på en maskin hvis det er utslagsgivende for resultatet. Har du kanskje et forslag?

 

Forøvrig tillater jeg meg fortsatt å være litt skuffet over resultatet (med forbehold om at en bedre maskin gir mye bedre resultat). Spesielt siden et av salgsargumentene dine er at det er både lett og raskt å bruke. Men det burde jeg kanskje ikke si så høyt, de fleste lovpriser jo produktet ditt som Guds gave til gelcoaten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen duffy!

 

Maskinen du viser til er god nok , men du bør ha noe govere pads.

 

Temp. bør være over 12 grader i luften og ikke for stor luft fuktighet. dvs. rått i luften.

 

Mange tar båtpussen for tidlig, det gjelder også andre produkter for å få full virkning.

 

Er gelcoaten på båten veldig tørr/slitt, solbrent så må en jobbe tålmodig da den trenger mer produkt for å mettes, men maskinen må beveges slik at en ikke brenner gelcoaten på båten. Det vet du sikkert.

 

Så du bør prøve igjen, for du det til blir det enklere vårpuss neste gang.

 

Hilsen

Roger Meyer

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte TCnano mot slutten av sesongen i fjor, og må foreløpig si meg svært fornøyd. Hadde vært sløv med båtvask en lang stund før jeg testet nanoen, og siden båten ligger rett ved en tungt traffikert vei i Oslo blir det fort svarte render som er vanskelige å få av. Med nanoen forsvant disse lettere enn jeg har opplevd med noe annet produkt. På stedene med aller mest gjenstridige striper smurte jeg på litt ekstra mye nano, lot den virke en liten stund, og polerte av for hånd. Gelcoaten ble som ny. Før nanopolering fikk hele båten en grundig omgang med Hempel Yacht Cleaner, men det var allikevel mye svarte render igjen å se.

 

Før jeg tok båten opp i høst vasket jeg kun med rent vann og en klut. Båten så nypolert ut etter dette, selvom den var blitt temmelig skitten igjen før vask. Skal ta en ny runde med nano-polering før sjøsetting i mai, så gjenstår det bare å se hvor godt dette holder gjennom sesongen. Produktet er ganske dyrt, men det er drøyt i bruk, noe jeg syntes oppveier for høy pris.

Link to post
Share on other sites

Hei Roger,

 

Takk for informative svar. Kanskje jeg gir nanoen en sjanse til. :wink: Siden produktet er så drøyt har jeg 30% av flaska igjen, men den ble selvfølgelig glemte i båten i vinter. Tåler den frost eller må jeg kjøpe ny?

 

Har du en link til anbefalte pads? Som eventuelt er kompatible med den Biltemasaken.

 

Magnus

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ang. Poleringsrondeller, søk på nettet på poleringsmaskin eller Poleringsrondeller så får du opp en del som selger.

 

Du bør kjøpe blå Poleringsrondeller. De er ikke for grove, men tar godt.

 

Ingen produkter for polering tåler frost, men har en venn som glemte nanoflasken i båten over vinteren før sesongen i fjor.

Det ble blankt, men om den virker godt nok vet jeg ikke.

 

Roger

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte TCnano mot slutten av sesongen i fjor, og må foreløpig si meg svært fornøyd.
Jeg har også forsøkt TCnano, og er vel hverken fornøyd eller misfornøyd. Men jeg lurer litt på hvordan resultatet bli i forhold til hvor bra gelcoaten er i utgangspunktet. Hos meg er gelcoaten ganske så bra, selv om båten er fra -86. Men hva med dere som har gammel matt båt, og hva med dere som har båt med kun et par år på vannet, hvordan håndterer TCnano disse to ytterlighetene?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Benyttet TCnano i fjor på mitt da to år gamle skrog. Og resultatet ble ikke uventet meget bra. Men det hadde det vel blitt mer de fleste midler.

Men den største fordelen så langt var hvor enkelt det var å håndtere. En absolut fordel når man har et par skuldre som definitivt mener polering er overvurdert.

Sotrender kan, etter en vinter i sjøen, fortsatt lett tørkes av. Bruker litt Turtles Super Wash når jeg en sjelden gang vasker skrogsidene i sesongen. Det er jeg veldig godt fornøyd med. Det etterlater et lite vokslag.Men usikker om middelet også fjernen nanoen.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i fordelen med at TCnano er lett å påføre og gir en umiddelbar blank båt. men det finnes også andre midler som er omtrent like lette å legge på, f.eks Selaclean. Og denne holder minst like lenge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...