Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !


VannTro

Recommended Posts

Har brukt Meguiar speedglaze 80 nå i 6 år .Den er for bruk i bilpleie men funker like godt på båt.Bruker ca en halv sennepsflaske på 28 fot båt.Må påføres med maskin for å få opp varmen.Ett lag med max wax og så har jeg superblank båt resten av sesongen. :yesnod: Eneste minuset med den er att den koster inn til verksted ca 850kr for 3.8l.

Link to post
Share on other sites

Bruker litt Turtles Super Wash når jeg en sjelden gang vasker skrogsidene i sesongen. Det er jeg veldig godt fornøyd med. Det etterlater et lite vokslag.Men usikker om middelet også fjernen nanoen.

 

TCnano fjernes ikke.

Langvarig beskyttelse av båten mot saltvann, grønnalger,

dieselsøl, etc. Gir UV-beskyttelse hele året.

 

Hos meg er gelcoaten ganske så bra, selv om båten er fra -86. Men hva med dere som har gammel matt båt, og hva med dere som har båt med kun et par år på vannet, hvordan håndterer TCnano disse to ytterlighetene?

 

Lars H. les på side 5 i denne tråden, mitt innlegg om min tidligere båt Fevik 715 og les om TCnano Gelcoat på www.nano4you.no

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Lars H. les på side 5 i denne tråden, mitt innlegg om min tidligere båt Fevik 715

Hei.

 

Min første kontakt med TCnanoproduktene er fra april 2006. Kom da i kontakt med Terje Myrvold (som jeg har hatt jevnlig kontakt med siden) hos TCnano, og fikk en prøveflaske av ham før de hadde tappet produktet på "småflasker" for salg. Fikk da også se bilder av en båt behandlet med TCnano som jeg antar var din Fevik. Her er utdrag fra en mail fra Terje der behandlingen av båten beskrives.

 

Vi utførte en jobb på en båt i Fredrikstad igår (26 fot) og vi brukte i underkant av en time på den ene siden. Vi gjorde det på følgende måte:

1. Fylte litt av produktet på en vanlig pumpesprayflaske.

2. Fuktet litt på putene på en polermaskin innkjøpt fra Biltema til 300 kroner.

3. Sprayet et parti på båten, brukte en finkornet svamp og fordelte det utover.

2. Kjørte over med polermaskin og fortsatte samme prosedyre på neste felt mens det første tørket opp.

4. Tørket godt av for hånd etter 20 – 30 min.

Selv den skitne vannlinjen ble helt perfekt.

 

Selv gjorde jeg følgende med min båt det året, våren 2006 (også uttrag fra korrespondanse mellom Terje og meg):

 

Så langt er jeg kjempefornøyd! I høst fikk jeg ikke vasket båten før opplag og smurte den bare inn med vaselinolje. Vaselinoljen med den gamle skitten og vinterskitten gikk fort vekk med varmt Zalovann. Påførte så stoffet med pumpeflasken og en myk klut rett på 2m av den falmete mørke blå stripen under dollbordet. Lett å smøre på. Ventet så 10 min. til det ble en grå hinne, som jeg nærmes børstet vekk med en myk klut. Voila, der hadde jeg en blank, dyp mørk blå stripe! Tok så også et par m2 helt akter på det vite skroget, spesielt rundt eksosutslippet. Det som var igjen av svart eksos forsvant som dugg for solen, og det ble skinnende blankt.

 

Hadde på forhånd kjøpt Seajet sin Polish med Teflon. Forsøkte den så på et annet falmet område av den blå stripen uten forbehandling. Etter tørking og gnukking, var resultatet en like falmet stripe som før.

 

Tok så og kjørte eksentersliperen med skumgummirondel med Selaclean sin gelcoat renser på et nytt felt, og polerte opp med Selaclean sin polish. Dette ble bra, skjoldene forsvant, men det ble ikke så blankt som med TCnano. Neste gang jeg skal ned til båten, skal jeg gå over det siste feltet med Selaclean sin gelcoatforsegler. Regner med at resultatet blir omtrent som med TCnano. Men for å få til det, ble det altså tre arbeidsoperasjoner. Dette var forøvrig metoden jeg brukte forrige år, og er noe av det beste jeg har brukt. Men skittstripene gjennom sesongen har vært vanskelige å få bort. Skal bli spennende å se om det bare er å vaske vekk slike striper med rent vann der jeg har brukt TCnano.

 

Og litt fra en mail etter noen uker med båten på sjøen:

 

En liten rapport. Båten holder seg fin og blank fremdeles (og det skulle bare etter så kort tid). Men en liten ekstra test har jeg da gjort. På den ene siden, nedenfor kalesjen er det polert med TCnano, og på den andre siden annet stoff. Dette er steder der det stadig blir svarte striper. Etter 3 uker forsøkte jeg først å gni vekk stripene der det far "annet stoff" med en klut fuktet med rent vann. Det hjalp ikke før jeg fant frem Zalo'n. På TCnano siden gikk det av med klut og rent vann! Jeg måtte riktignok gnukke litt, men det ble rent.

 

Men videre utover sesongen? Ved sesongslutt i i oktober etter 6 måneder på vannet, var båten like møkket og vanskelig å få ren over alt. Sist år brukte jeg Selaclean som jeg også har tenkt å bruke i år. Jeg hadde tenkt å gi TCnano en ny sjanse på den mørke blå stripen, men har glemt å handle det inn. Har de produktet hos Aktivmarin eller på Strømmen, kjører jeg innom imorgen tidlig før jeg drar til båten i Son for å polere som jeg må få gjort nå før bilen skal på verksted for å skifte toppakningen som er røket. Kjører kun det aller nødvendigste og fyller på vann hver 5. mil!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg regner med at du vasker båten om høsten og igjen om våren før du påfører nytt lag med TCnano? Båten kan jo bli utrolig møkkete i løpet av vinteren enten den er satt inn med vaselinolje (klines over på 20 minutt om høsten) eller ikke? I år var båten min utrooolig møkkete før vask, men det kom av at jeg ikke fikk verken vasket den eller satt den inn med noe som helst da den kom på land i november med kuldegrader og sludd i luften. Men varmt Zalovann og skylling med varmt vann gjorde susen på fredag. Håper den ikke blir møkkete før imorgen og polering. Enten det er vanlig polish og voks eller et produkt med nanoformering en bruker, er det vel ikke lurt å bruke det som vaskemiddel?

 

Så et lite spørsmål litt på siden. Sist år satte jeg inn propellen (bronzepropell) med TCnano Prop & dref forsegling. Men det ville ikke tørke. Dette var noe andre også opplevde. På flasken står det at det skulle tørke i løpet av en time ved 20oC. Har du hørt noe mer om dette? Fikk beskjed fra Danmark at dette ikke var noe å bry seg om. Har de endret det som står på flasken nå? Eller er produktet endret slik at det tørker?

 

Lagt til: Sekunder etter at jeg skrev dette, fikk jeg mail fra Terje hos TCnano at produktet for prop & drev ikke er endret fra sist år.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Høytrykkspyler er greit det, hadde bare vannet vært satt på i havnen og en ikke måtte ha med vannet på 25liters kanner. Og tjæreflekker ol. forsvinner ikke uten løsemidler, uansett hva som er under.

Joda, 20oC er også greit, men vil en ha båten på sjøen nå, får en ta den temperaturen en har. Laveste temp for TCnano er forresten anbefalt øket fra 5o til 7o.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, får bare håpe det tørker opp til imorgen. Her hjemme har regnet bøttet ned i hele dag. Irriterende var det ellers å ikke få gjort noe forarbeid i høst. Pleier å være nøye med det. Ellers har regnet forhåpentligvis fjernet det meste av snøhaugene rundt båten, gikk og vasset i snø til langt opp på leggen da jeg vasket båt på fredag.

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter one step compound/pure wax, og påfølgende regnvær skjer dette:

http://img176.imageshack.us/my.php?image=dsc00410oy7.jpg

Noe slags sort/gråaktig renner over hele båten, når jeg pusser på det forsvinner mesteparten men noe er igjen.

Dette er noe SKIT å få vekk i den ruglete gelcoaten på gulvet!

 

Noen som vet hva det er, hvorfor det kommer, og hva jeg kan gjøre for å få det vekk? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke vanlige skittrender som kommer av forurensning i luften da, sot ol.? Problemet varierer med type voks en bruker. Skitten setter seg bedre fast i enkelte typer voks. Det jeg har funnet ut som er best å bruke for å hindre at dette setter seg fast er å bruke TCnano polering. Da vaskes stripene vekk med en våt klut (og litt gnikking).

 

Ellers er et produkt som heter Black Streak Remover fra Watskibutikkene bra til å fjerne slike striper. Spray på, la virke et halvt minutt og tørk eller skyll av. Og det tar ikke voksen. Det reagerer med mineralene/soten og løser opp dette.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det med vanlig skitt, problemet er at de ikke blir sånn der jeg ikke er polert :crazy:

Har en annen båt liggende med bunnen i været, den pussa siden har skitt, den "ubehandlede" har ikke skitt.

 

Joa det sitter, men i følge en del her skulle jo one step compund være bra? Kan kraftvask o.l være tingen?

Black streak remover må kjøpes(betales), jeg prøver å unngå flere utgifter men det er ikke sikkert det kan ungåes :lol:

Link to post
Share on other sites

Kan kraftvask o.l være tingen?

Mulig det, eller Zalo, eller Hugo eller Jiff, men det var den voksen din da som du helst ikke vil vaske/oppløse/skrubbe bort? :headbang:

 

Black Strek Remover er ikke billig, 197kr for en spruteflaske på 650ml, men den er drøy. Du har den nok i en god del år.

(og PS. jeg jobber ikke i noen Watski butikk eller har noen knytting til produktet)

 

Årsaken til at du ikke ser skitten på en båt som ikke er polert, kan være at på den polerte preller vannet av og renner nedover som små bekker med konsentrert møkk. Den ikkepolerte blir jevnt våt og møkken spres over større flater og vises mindre. (men er der!)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

høres logisk, men slitsomt ut! Må jeg virkelige fjerne flekkene hver gang det regner :crazy: ? Er dette vanlig?

 

Black streak remover på biltema koster 55kr, har en butikk 10min fra meg så da blir nok den litt mer aktuell=)! Vil jo helst beholde voksen da, var enorm glans i den når jeg nettopp hadde lagt den på!

 

Takker for tips :smiley:

Link to post
Share on other sites

Må jeg virkelige fjerne flekkene hver gang det regner ? Er dette vanlig?

 

Det er vel opp til deg hvor "fin du er på det" :lol::wink: , men nå er det vel store forskjeller hvor mye forurensning det er i luften. Har du båten liggende på Skarpsno klin oppi E18 inn til Oslo blir det nok svarte stiper hele sesongen. Litt enklere blir det nok et eller annet sted milevidt fra biler og industri et sted på Nordlandskysten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Black Streak Remover er billigere på Biltema. Jeg har både Watski sin og Biltema sin hjemme og kan ikke se noen forskjell på virkning ved bruk.

:smiley:

Husker du hva den heter på Biltema? Jeg fant den ikke sist jeg var der, og når de spurte etter Black Streak Remover eller noe lignende, sa de at det hadde de ikke.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det med vanlig skitt, problemet er at de ikke blir sånn der jeg ikke er polert :crazy:

Har en annen båt liggende med bunnen i været, den pussa siden har skitt, den "ubehandlede" har ikke skitt.

 

Prøver med en logisk forklaring, ikke sikkert den er riktig, men jeg tror det.

Den gelcoat-overflaten som ikke er ploert vil ikke avvise vannet, møkka sitter her også, men du ser det ikke som striper. Prøv å vask et felt så ser du at møkka er jevnt fordelt over hele siden.

Den gelcoat-over flaten som er polert/waxet vil avvise vannet m/møkk, da finner vannet lettteste vei ned. Som en direkte følge av at båt dekket har forhøyninger og fordypninger vil vannet danne små "bekker", det er her du får avleiringer av den møkka som ikke følger med helt til bakken.

 

Det ligger selvfølgelig ett møkk-lag igjen på den polerte/waxede overflaten også, men store deler av møkka/vannet preller av og danner disse "bekkene" som du ikke vil finne på en u-polert overflate. Der vil vannet fordampe i stedet. Tror dette har noen med overflate-spenning å gjøre......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...