Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !


VannTro

Recommended Posts

Jeg ble fristet til å prøve vannsliping (Abralon?).

 

Noen som vet hvor en kan få tak i slikt papir her i Aust-Agder? (Arendal/ Grimstad?)

 

Kjøpte Watski gelcoat rens i går: skal prøve på en oksidert Nidelv... Men er fristet av sliping, da jeg skal fjerne noen klistremerker som garantert viser gulning rundt...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Åhhhh... Nice.

 

Jeg ønsker meg en hall å ha båten i jeg også...

 

Båten min ligger særdeles solrikt til = et stort prosjekt bare å finne riktige tiden mtp ikke direkte sollys, ikke fuktighet osv.

 

 

Noen tips der?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, det er ikke lett når den ligger slik til.

 

Deilig med hall, kan ta hele båtsiden før jeg polerer av.

 

Når det gjelder skrogsidene så kan du ta med deg en parasoll så du for litt skygge for solen

og poler av etter 15 minutter, ta bit for bit.

Prøv å legg det til etter kl.17.00 da solen ennå ikke får så godt tak.

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Oppsumert: Ny gelcoat holder lenge fordi den er gjennom-feit, ikke fordi båtbyggeren bruker en voks som slippmiddel !

 

 

Det har hvert ett hav av skryt over hvor effektive mange stoffer er som , Deap Clean , salsyre, aceton etc er for å få geilcoaten hvit på dette forumet.

 

Om en fryser så kjenner en litt varme om en tisser i buksa men etterpå blir det .............

 

Om en ønsker seg blank og pen gelcoat så må den tillføres voks , ikke ødelegges med å bruke de mest effektive rensemidlene som suger ut voksen fra geilcoaten som forøvrig det ytterste laget heter toppcoat og er geilcoat som er tillsatt voks for att det skal bli en blank og pen overflate.

 

Blir fargen matt kan det i tillegg brukses av den fineste rubberen som brukes på matt bilakk for å få den blank igjenn.

Det er foreslått ett vannslipepapir lengre oppe her , om fargen er veldig matt kan det trolig med fordel brukes før en bruker den fineste ruberen.

 

 

Ved reprasjoner er det en fordel å kunne se forskjell på geilcoat og toppcoat da ingenting utenom groe og skitt fester seg på topcoaten.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Blue_Dragon!

 

Bruker svamp for påføring og den holder på produktet.

Det er også lettere med svamp for å fjerne møkkarenner som sitter fast og du får en større rense effekt en med klut.

 

Men er Gelcoaten solbrent og tørr bør det brukes maskin som ofte det er på oppadvente flater.

Blir det skjolder må en være tålmodig og gå over flere ganger da Gelcoaten suger ekstra med produkt der den er tørr.

 

Bruker poleringspapir for å polere vekk restene.

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Erfaring med Meguiars så langt.

Sammenlignet med Hempel som jeg tidligere har brukt, renser rensevoksen til Hempel bedre. Både rense og hard voksen til Hempel er lettere å arbeide med. Jeg ville forsøke Meguiars på grunn av at jeg ikke er fornøyd med Hempel`s holdbarhet. De "sorte" stripene etter regnvær sitter alt for godt. Det har delvis regnet et par dager etter jeg påførte Meguiars ( Rense og hard voks). De "sorte" stripene lar seg lett fjerne med tør klut. Det lover bra. Blir resultatet slik utover sommeren er det verd å bruke med tid å krefter om våren.

Oppfølging:

Nevnte tidligere at Hempel er lettere å arbeide med. Rensevoksen er Hempel renser bedre og mye lettere å arbeide med. Hardvoksen er det ikke så stor forskjell på.

 

Nå har det regnet en del i Oslo. Det ser ut til at Meguiars innfrir forventningene. Ingen svarte striper og vannet preller av som om den var nypolert. Holder dette ut sommeren er jeg ikke i tvil om at jeg skal bruke Meguiars neste år.

 

Jeg er fristet til å forsøke Hempel til rensevoks og Meguiars som hardvoks. Kommer til å teste på en flate som jeg vet er utsatt. Jeg vil da bruke Meguiars / Meguiars på den ene siden og kombinasjonen Hempel rensevoks / Meguiars hard voks på den andre. ( Er snaut 1/2 ferdig over fendelista pr. dato)

Foreløpig konklusjon: Lovende

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Er Poliglow noe å satse på?

For å svare meg selv: PoliGlow innfrir forventiningene.

 

Nå er det en måned siden jeg gnukka inn skrog og overbygg med 6 strøk PoliGlow. Hele operasjonen var tidkrevende, men ikke spesielt slitsom, ihvertfall ikke for annet en håndleddet.

Resultatet blir, ikke overraskende, veldig avhengig av forarbeidet. PoliGlow legger bare en skinnende hinne over eventuell dritt.

Grovt tidsestimat på 23 skitne og matte fot:

1 time forvask med skrubb

2 timer finvask med PoliPrep (følger med i pakken)

3 timer legging av PoliGlow

 

Jeg glemmer konsekvent å ta med kamera, så jeg klarer ikke å legge frem fotobevis. Beklager. Men resultatet ble kjempebra. Blank og fin overflate, spesielt på den brune stripa langs hele båten. Den klarte jeg ikke å få fin med TCNano i fjor. 1 måned etter er overflaten fortsatt blank og vannet perler seg og etterlater ikke striper.

 

Denne kjøper jeg nok til neste år også.

Link to post
Share on other sites

På bilen min bruker jeg noe som heter SuperWash fra turtlewax, den blir megablank og fjerner saltlaken om vinteren. Den innholder voks, så man trenger ikke å polere. Tenkte jeg skulle teste på dekk på båten min for å se om den blir like fin. Koster bare 79,- på Europris :)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Husk at voks bare er beskyttelse, så dersom du er ute etter en oppfriskning burde du rubbe og polere først. Dersom du skal jobbe for hånd anbefaler jeg poleringspad (de beste er trukket med microfiber) til å påføre, og en skikkelig microfiberklut (ikke den fra Rimi, nei) for å polere av. Lettere å jobbe med, bedre resultat og mindre produkt brukt.

godkjemi.com Ltd.

Fullt sortiment på Meguiar's Båtpleie og CRC vedlikeholdsprodukter

Link to post
Share on other sites

Hei Enzo!

 

Trodde dette TCnano produktet var et sånt alt i ett produkt

Det er riktig slik det det står på nettsiden du refererer til.

 

Vil anbefale deg å bruke maskin hvis gelcoaten er matt da oppnår du større rense effekt.

Du vil finne brukerveileding på min hjemmeside.

Husk at voks bare er beskyttelse

TCnano er ikke et voksprodukt.

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Beklager, det gikk litt fort for seg. Det virker som du har litt kompetanse på nanoforsegling; er TCnano fra samme "fabrikat" som f.eks NanoCover og Nanolotus? Spennende produkter.

godkjemi.com Ltd.

Fullt sortiment på Meguiar's Båtpleie og CRC vedlikeholdsprodukter

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

er TCnano fra samme "fabrikat" som f.eks NanoCover og Nanolotus? Spennende produkter.

Ja, det er samme teknologi.

 

Hvor hard bør svampen være? (har du noen anbefaling)

Kjøp deg en påførings svamp på bilextra eller en av de andre rekvisita butikkene.

Du kan også bruke en skumpad for poleringsmaskin av de som er små og runde.

 

Vaskesvamper er for dårlige.

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Et tips vedrørende trådstarters anbefalinger rundt Meguiar´s One Step Compound:

 

Ebay har dette, de har vel egentlig "alt", dollarkursen er rekordlav, og ofte slipper man unna med moms også, selv om man bestiller rett hjem. Skulle tollen ta pakka di og kreve moms så er det bare å betale den også. Billig blir det uansett.

 

I skrivende stund ligger en slik flaske ute til 29 dollar, altså rundt 150 kr. Legg på shippingkostnader og eventuelt moms så havner man i verste fall på rundt 400 kr. (shippingkostnader varierer veldig fra statene, sjekk dette før du kjøper)

 

Minuset er at det er noget ventetid, men 2 uker skulle vel de fleste overleve...

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Meguiars-67...sspagenameZWD1V

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har båten ligget fra begynnelsen av mai til nå (slutten av oktober) med kun èn kjapp TCNano-behandlig før sjøsetting. Kan ikke si meg annet enn knallfornøyd. Fortsatt er det kun nødvendig å bruke en fuktig fille for å fjerne de svarte stripene. Hvis jeg tar meg 3 min med gnikking på striper etterfulgt av 2 min med spyling av båten, så ser den tilnærmet nypolert ut når den tørker!

 

Båten er 2004-modell, noe som selvsagt kan ha litt å si for resultatet. En gammel båt trenger sikkert noen minutter til med gnikking, kanskje også en ekstra runde med TC midtveis i sesongen. Det skal da sies at TC er svært lett å påføre, og den er veldig drøy i bruk. Jeg bruker TCNano også neste sesong!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Oppfølging:....

 

....Foreløpig konklusjon: Lovende

 

Hvordan var inntrykket ved sessongslutt Prin435??

Holdt det seg bra, eller var båten like tørr og skitten satt like godt som med andre produkter??

 

Har benyttet mye Autoglym (selaclean) de siste årene og vært fornøyd med det. Men tenker litt på å prøve Meguiar's om langtidseffekten også er bra...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvordan var inntrykket ved sessongslutt Prin435??

Holdt det seg bra, eller var båten like tørr og skitten satt like godt som med andre produkter??

 

Har benyttet mye Autoglym (selaclean) de siste årene og vært fornøyd med det. Men tenker litt på å prøve Meguiar's om langtidseffekten også er bra...

 

 

Regner med at du har lest de tidligere innleggene, så du vet hva jeg sammenligner med. Autoglym har jeg ikke forsøkt.

På slutten av sommeren har jeg ikke gransket resultatet, men jeg er mye mer fornøyd med dette produktet en med de jeg har brukt tidligere.

Jeg har ikke vært plaget av sorte striper som sitter fast. På slutten av tidligere sommere hadde jeg store sorte striper på skrogsiden der vannet forlater dekk. De er ikke der i år.

 

Det eneste stedet jeg ser antydning er øverst på feltet mellom frontrute og flybridge skjerm. Solen tar ekstremt i dette området.

 

Jeg har lagt merke til at skroget ser mye blankere ut en tidligere etter en sommer + vinteropplag. Ingen sorte striper. Sitter med en følelse av at en behandling til med samme produkt gir bedre grunnlag da det tilsynelatende er igjen voks etter forrige sesong. Det virker som om at dette produktet trekker bedre inn.

 

Jeg er med andre ord svært fornøyd, og kommer til å bruke Meguiars til våren også.

 

Jeg kan gi en bedre tilbakemelding når jeg har polert til våren. Da vil jeg se hvor mye skitt som sitter fast fra 2008 sesongen.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...