Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !


VannTro

Recommended Posts

Regner med at du har lest de tidligere innleggene, så du vet hva jeg sammenligner med.....

 

.....Jeg er med andre ord svært fornøyd, og kommer til å bruke Meguiars til våren også.

 

Jeg kan gi en bedre tilbakemelding når jeg har polert til våren. Da vil jeg se hvor mye skitt som sitter fast fra 2008 sesongen.

 

 

Ja, jeg har lest hele tråden. :yesnod:

Takker for svar! Gull verdt med et synspunkt etter endt sessong...

Jeg tror jeg prøver Meguiar's til neste år. Med så mange som er fornøyd med produktet, så må det jo være bra :yesnod:

 

Som sagt. Er veldig fornøyd med Autoglym også. Er en drøm og jobbe med, gir godt resultat og er noe mer holbart enn andre produkter jeg har prøvet, men kunne tenke meg noe som holdt sommersessongen ut (om mulig), og her virker det som om Meguiar's scorer høyt...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Heisan BP

Har lest igjenom denne lange tråden om gode og dårlige erfaringer med produkter som vi bruker når det gryer av vår. Selv så er jeg ferdig med båtpussen for året da jeg har Joda`n inne i varm garasje. Ved Juletider begynte båtpussen med en tur innom Wærners Båtbu i Sandefjord, hvor TC Nano ble varmt anbefalt. Når det står på boksen at den holder til en båt på ca 24-28 fot så oppfatter jeg det som om det holder til en 26 fot. Det gjorde det ikke. Båten er av 86 årgang og matt og elendig overflate på gelcoat. Den grå stripa øverst var matt, ja nesten hvit.

Har du en båt med dette som utgangspunkt så påregn ca 4x så mye som det står at boksen skal dekke inkl. overbygg. Ved bruk av TC Nano på andre runde så holdt målet på flasken.

Når det er sagt så har Joda`n nå den flotteste glans denne båten sansynligvis noen gang har hatt. TC Nano er for meg verdt hver eneste krone når reultatet ble som det ble. Har tidliger forsøkt biltema og Turtle produkter uten å komme i nærheten av dette resultatet. Nå gjenstår det bare å se om den er like lett å holde ren som det loves. Hva helletut angår så er den helt ubrukelig. Korken må skrues helt av.

 

Fjordårets båtpuss artikler omfattet også Autosol til de områdene vi helst vil speile oss i. Resultatet i forhold til innsats ble ikke mer enn OK.

Etter nok en tur på Wærners Båtbu uken som gikk så ble jeg "lurt" til å kjøpe en hvit plastflaske med rød etikett fra West Marine: One Step Metal Polish. Makan til resultat skal du lete lenge etter. Også så lett å jobbe med. Nå er det vanskelig å vise dette med bilder fra en liten garasje, men forsøker allikevel.

 

img_5788.jpg

Mine gode sammarbedspartnere denne vinteren som anbefales på det varmeste.

 

img_5752.jpg

"Linjene"som vises på skroget er gardintrappen som speiler seg og ikke flekker som jeg ikke fikk vekk, som en i havna fleipet med.

 

img_5750.jpg

 

God båtpuss

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Bruker Hempel og er fornøyd med det.

 

Brukte en grov rubbing på denne båten, så Hempel Custom marine polish og til slutt Hempel High gloss wax.

Bilde er senere på året, tatt opp båten vasket og vkoset en gang til med Hempel High gloss waxdscf2288.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

Etter å ha lest denne tråden i fjor, kjøpte jeg Meguiars rubbing og den med canubavoks. Maskinpolerte båten og resultatet ble fantaskisk bra da jeg var ferdig... MEN det tok ikke lang tid før den sure nedbøren ga merker som satt som fa.... :nonod: Etter min mening er den canuba voksen til Meguiars ikke god nok, i hvertfall ikke her på vestlandet med mye regn.

 

RIB kjørte en test hvor halve båten ble polert med Meguiars og halve med Norpol, og uten tvil, ved opptaket i høst så man tydelige forskjeller på gelcoaten. Siden som var vokset med Norpol holdt seg vesentlig bedre.

SÅ i år har jeg gjort følgende: Kjøpte Meguiars rubbing og rubbet med maskin. La så på NorPol sin form voks, og til slutt et lag med Hempel sin Hig gloss da NorPol formvoks ikke er UV bestandig. Så nå er jeg sikker i min tro at min gelcoat vil se lik ut som RIB sin ved sesongens slutt :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er mange som er opptatt av blank båt. Helt enig i det, men jeg har aldrig opplevd å bruke voks som ikke gir blank båt.

 

Når båten drar på åra, ser det ut til at skitten sitter bedre og voksen beskytter kortere tid. Det er i alle fall mitt problem.

 

Som jeg har skrevet tidligere har jeg forsøkt tre typer over 6 år. SeaJet, Hempel og Meguiars. Jeg forsøkte to typer Hempel Hard voks, men merket egentlig ingen forskjell.

 

Min konklusjon. Seajet flytende på bege flaske håpløs dårlig i forhold til Hempel. Et år med Meguiars var overraskede bra i forhold til Hempel.

 

Jeg legger ikke vekt på hvor blank båten er når den er nypolert, for da er den blank uansett type voks. Det som teller er hvor lang tid det tar for de svarte stripene setter seg fast og eventuelt hvor lang tid de solutsatte delene av båten blir "matte".

 

Der vant Meguiars overlegent på min båt i alle fall. Som sagt, har kun testet de tre typene. Hempel brukte jeg i 3 år.

 

Det så ut til at man måtte være raus med Meguiars fordi hardvoksen hadde en tendens til å trekke inn så mye at det så ut som små felter var uteglemt før voksen skulle poleres bort.

 

Jeg bruker først rensevoks, påført med del av et gammelt håndkle.

 

Lar det tørke.

 

Fjernes med gammelt håndkle. ( frote')

 

Samme med hard voks.

 

Har forsøkt med maskin, men jeg synes det fungerer like bra for hånd. Har en Makita med trinnløs hastighet. Den ser ut som en vinkelsliper. Forferdelig tung å arbeide med og gir egentlig ikke bedre resultat synes jeg.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

En større båtforhandler her i byen bruker Meguiar... de ble litt forbauset når jeg skulle diskutere polering"..fordi Meguiar er jo det beste, så hvorfor prøve noe annet?" Tror kanskje jeg prøver iår.

 

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Panvulk er vel hovedimportøren av Meguiars og ligger i Oslo....

Om det er kveldsåpent er jeg usikker på.

 

Bilextra er også en kjede som fører Meguiars.

 

Jegard i Ensjøveien 9 i Oslo har også. De skrøt av at de solgte for nettpriser. Ikke oppe lørdager.

 

Kvitteringen ligger i bilen. Legger inn prisene senere i dag.

 

Om mange kjøper Meguiars, kunne det vært morro å sammenlignet pris her på Båtplassen.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som viser blanke fine båter. Jeg ser ikke det som et problem. De aller fleste er det, men hvor lenge går det før de sorte stripene er der, og hvor lang tid tar det før flatene er matte? De sorte stripene kommer vel først?

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg pusset som nevnt tidligere min matte Nidelv 24 med vannpussing i fjor, deretter rubbet den og deretter brukte jeg rett og slett bare Shiny for resten (polering og rens i samme produkt).

 

Båten er fremdeles blank etter en sommer og en vinter... Orginal glassfiber/ plast fra 1976 som har fått nytt liv.

 

Så ja, det lønner seg å gjøre godt grunnarbeid.

 

Man kan ha det beste poleringsmidlet, men hvis ikke grunnflaten er god nok i utgangspunktet så må man slipe ned med en eller annen form for slipemiddel...

 

Sorte striper kommer uansett, men fjernes lettere dersom flaten er godt behandlet. I alle fall det andre sier her inne... :-) (Jeg har ingen sterke sorte striper på min faktisk...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Til info:

Meguiars har tydelig vis flere produkter av samme kategori for båt. Jeg klarte selvfølgelig å kjøpe feil hard voks. Husket ikke hva hardvoksen jeg benyttet i fjord hette i farta. Tenkte at Hard Gloss eller noe sånt var det jeg hadde i fjord. Det var det eneste som var igjen av Meguiars hardvox hos Jegard når jeg var der. ( De ventet ny forsyning i dag)

 

I ettermiddag fant jeg ut at det ikke var det jeg brukte i fjord vår. Jegard var stengt så jeg måtte til Bilxtra som var åpent til 20:00.

 

Det jeg brukte i fjord var:

One Step Compound og Pure Wax.

 

Kontrollerte prisen på One Step Compond.

Jegard 345,- ink. mva. og Bilextra 445,- ink mva.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg har fremdeles en halv flaske av one-step-compound stående. Og har i og for seg ikke tenkt til å bruke den før jeg føler det er behov for hardere lut enn polish og voks. Mitt inntrykk er at dette er mer over på rubbing enn det er polish - og jeg hadde inntrykk av å pusse med sandpapir når jeg brukte det. Men det ble greit - og varte akkurat like kort som alle andre produkter. Rød-stripa kanskje noe lengre. Jeg synes hempel sin polish og voks er det som har gitt det beste resultatet.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke gi deg når du har brukt "One Step Compound". Det er da du skal følge opp med "Pure Wax". Hadde du påført den ville nok resultatet vart hele sommeren..... :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

One Step Compound er rensevox. Kunne fatisk tenkt å prøve Hempel rensevox og følge på med Purewax.

 

Erfaringen min er at Hempel rensevox er lett å jobbe med og renser godt.

One Step Compound er tyngere å arbeide med og jeg føler at den ikke renser noe bedre i alle fall. Det virker som Hempel har et eller annet løsemiddel som gjør at dritten løsner å legger utenpå sammen med det som skal tørkes vekk. Den virkningen savner jeg på One Step Compound.

 

Purevax er i alle fall overlegen Hempel Hardvox når det gjelder holbarhet. Umiddelbart gir begge er blank overflate men over tid er det ikke sammenlignbart. Jeg har forsøkt begge Hempel hardvox typene. De har en som koster litt mer, men jeg merket ingen forskjeld.

 

Skal polere i morgen. Det skal bli morro å se om fjordårets Pure Vax gjør poleringen lettere i år. Visuelt er den blankere nå en tidligere, før sesongens polering.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hva gjør dere med dekket hvor antiskli mønster er støpt inn? Stort sett hele overbygget på seilbåten har slikt mønster og kona brukte noe Hempel stoff som ble blandet ut 1 til 50 i vann (tror jeg).

-Gav henne en slik Flex maskin til bursdagen og da kan jeg jo ikke ta arbeidet fra henne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...