kurth Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Ser at også Maritim selger NorPol formvoks. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Ser at også Maritim selger NorPol formvoks. Hei `kurth``, har du noen peiling på hva dette "luriumet" koster? Dette må jo være et "super voks" ifølge Hansa 666. Eller Hansa 666, kan vel mer om priser på dette stoffet.? BEKLAGER: Ser at Hansa har bekreftet priser i et tidligere innlegg. Redigert 12.Oktober.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Maritimkatalogen side 169 - Norpol Formwox W 70 koster kr 198,- Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kurth Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Ser at Maritim har satt prisen litt opp i forhold til katalogen, prisen er nå 249 ifølge nettsiden . Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Enkelte av luriumflaskene tåler ifølge etikketten ikke frost. Forsøkte produktet ifjor. Min erfaring er at Meguiars hverken er bedre eller dårligere enn andre produkter. Men det ble lagt på av meg selv og ikke av proffe slik som i båtmagasinet, og det kan jo fort ha påvirket min manglende opplevelse av den store effekten Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Saken er at du som amatør veldig enkelt kan gjøre jobben, både med og uten maskin. Hvis du ikke hadde en WoW opplevelse lurer jeg på en ting: Brukte du "Pure Wax" til slutt ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 (redigert) Brukte det som kom i "pakken" - det var først One Step Coumpund og deretter en cubanavoks - tror faktisk den het det som du nevner. Den står i garasjen fremdeles så det kan jeg jo finne ut etterpå. EDIT: Jeg brukte maskin på One Step og hånd til voksen Redigert 13.Oktober.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Hvilken polering og voks er best til hvit gelcoat? UV beskyttlese mot gulning er et stikkord. Pleier dere vokse i tilegg til polering? (Jeg har gjort det) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 HeI! Hele poenget ved bruk av formvoks er j egentlig selvforklarende.... Når nye båter skal støpes, har formvoksen som oppgave å gi den sterke og harde overflaten på gelcoaten, samt at formen skal "slippe" båten. Det er jo en kjent sak at nye båter holder lenge på glansen og produkter som NorPol er en av hovedårsakene Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Jeg tror jeg heller vil prøve NorPol , tror holdbarheten blir bedre Det blir selvsagt mer jobb med poleringen enn flytende voks . Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Et lite sidespor; Hvordan håndtere dere mindre striper på blå gelcoat?? Det er snakk om små striper som ikke lar seg polere vekk. Er det rubbing og deretter polish og som gjelder? Har prøvd forsiktig dette, på noen centimeter, men det blir ikke skikkelig blankt. Gode tips? (en annen ting er at jeg har forbannet meg på at båt skal være hvit - neste gang helhvit!) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Tror du kommer til å slite litt. Et lite tjuvtriks kan være verdt å prøve. Prøv med en fargeblyant og så polering med flytende hardvoks, ala MaxWax Hard Polish. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
VannTro Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 (redigert) HeI!Hele poenget ved bruk av formvoks er j egentlig selvforklarende.... Når nye båter skal støpes, har formvoksen som oppgave å gi den sterke og harde overflaten på gelcoaten, samt at formen skal "slippe" båten. Det er jo en kjent sak at nye båter holder lenge på glansen og produkter som NorPol er en av hovedårsakene Prøv gjerne "Formvoks" det kan jo være den virker, men jeg kan ikke dy meg.... Formvok er et slippmiddel som benyttes for at båten faktisk skal slippe formen. Selv med voks i formen er det vanskelig, det benyttes også trykkkluft for at den skel slippe. Den "harde overflaten"....my God....det er Gelcoaten som er hard, ikke voksen. Voksen sitter igjen på formen...og det som eventuelt sitter igjen på båten vaskes bort. Kjent sak at nye båter holder glansen lenge......Selvfølgelig, ny gelcoat er jo mettet med fettstoff.. Det som skjer er jo at gelcoaten etter fler år delvis tørker ut, dette forsøker vi å bøte på med fettstoff med høyt mykningspunkt og god resistens mot salt-vann og uv-stråler. Oppsumert: Ny gelcoat holder lenge fordi den er gjennom-feit, ikke fordi båtbyggeren bruker en voks som slippmiddel ! Redigert 14.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kurth Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Det er mange som har gode erfaringer med NorPol W 70 ,holdbarheten på voksen er meget god. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Formvok er et slippmiddel som benyttes for at båten faktisk skal slippe formen. Selv med voks i formen er det vanskelig, det benyttes også trykkkluft for at den skel slippe. Den "harde overflaten"....my God....det er Gelcoaten som er hard, ikke voksen. Voksen sitter igjen på formen...og det som eventuelt sitter igjen på båten vaskes bort. Det er riktig, men ved polering med formvoks så skal IKKE voksen herde før man tørker denne bort, men poleres ut til høyglans på et begrenset område og med stadig skifting av filler. Etter at høyglans er oppnådd får man en meget hard og slitesterk overflate. Dersom man påfører formvoks og lar denne tørke/herde uten å polere denne ut, vil overflaten bli matt og skjoldete og vanskelig å fjerne. Kjent sak at nye båter holder glansen lenge......Selvfølgelig, ny gelcoat er jo mettet med fettstoff.. Hvor tror du dette fettstoffet kommer fra da polyester og gelcoat ( polyester iblandet farge ) inneholder ivertfall IKKE fett. Dersom gelcoaten er slitt og matt, finnes det ingen lett måte eller lure remedier som får en varig blank overflate. Det må i såfall rubbes med maskin og en egnet rubbing som er hard nok for gelcoat Når overflaten er helt blank, kan man påføre voks. Jeg har prøvd flere dyre og "enkle" løsninger før men kommet til at Norpol formvoks er det billigste og beste alternativet. 1/2 boks holdt til 3 båter ( 28, 34 og 39 fot ) Denne sesongen har jeg kun vasket overbygget og dekket 2 ganger med Turtle superwash, skroget er kunn blitt spylt med rent vann. Ved opplag i høst er det mange som kommenterte at båten så nypolert ut. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Denne sesongen har jeg kun vasket overbygget og dekket 2 ganger med Turtle superwash, skroget er kunn blitt spylt med rent vann. Ved opplag i høst er det mange som kommenterte at båten så nypolert ut. Er ikke i tvil om hva jeg skal bruke neste år Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 (redigert) Hvor tror du dette fettstoffet kommer fra da polyester og gelcoat ( polyester iblandet farge ) inneholder ivertfall IKKE fett. (sitering) Kjære RIB, jeg forstår jo at du ALDRI har støpt med glassfiber/polyester.....men om du skulle komme til å gjøre det en gang, så ta fingerne lett over overflaten etter herding Redigert 14.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
RIB Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Kjære RIB, jeg forstår jo at du ALDRI har støpt med glassfiber/polyester.....men om du skulle komme til å gjøre det en gang, så ta fingerne lett over overflaten etter herding Har ikke tenkt å starte en krangle tråd med deg, men synes dine uttalelser - ref også svar på Hansa666, er såpass klønete at jeg ikke kan dy meg med å korrigere. 1. Når man støper med ren polyseter og glassfiber vil man kjenne en glatt/klebrig overflate etter herding. Dette er styren og IKKE fett. 2. Polyester inneholder ikke fett, men polymerer og 30-50% styren ( avhenger av produkt, produsent og bruksområde. ) 3. Ved alt støpearbeid er renhet og fettrie overflater et must for å oppnå riktig resultat. 4. Ved støping etter form, poleres formen ( etter at den er rubbet ) med formvoks. Voksen har til hensikt å starte herdeprosessen i gelcoaten og sammen med slippmiddel gjør dette at den støpte pluggen kan frigjøres fra formen. 5. Gelcoat herder ikke mot luft, men dersom man tilsetter 2-5% voksblanding ( dette kalles toppcoat ) oppnås herdeprosessen. Det "fettet" du henviser til i dine innlegg er rester fra formvoksen Angående glassfiber/polyesterarbeid ( + diverse gel/topcoat reperasjoner ) så er det godt mulig - som du mer enn antyder, ikke har peiling. ( i såfall har jeg mange "reklamasjonssaker" på gang ) Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Legger ved et bilde der det er brukt Norpol R10 rubbing og Norpol W70 voks. Det brune på båten var lysegrått før behandling og jeg hadde dårlig tro på at det var mulig å hente tilbake brunfargen. Men resultatet ble kjempebra og holbarheten var også o.k. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Har ikke tenkt å starte en krangle tråd med deg, men synes dine uttalelser - ref også svar på Hansa666, er såpass klønete at jeg ikke kan dy meg med å korrigere. Ja, ja, jeg legger meg flat. Heretter skal jeg KUN uttale meg bombastisk om det jeg kan: LIM. Uansett hadde det vært morro om en eller annen kunne teste begge produkter da...Norpol på ene siden og Meguiar`s på den andre. Jeg startet denne tråden for å dele av egen erfaring med Meguiar`s og da kom det etter hvert opp et annet produkt også. Så alle båtvenner: Da finnes det 2 produkter på markedet som får gode skussmål.... Supert ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Blue_Dragon Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Legger ved et bilde der det er brukt Norpol R10 rubbing og Norpol W70 voks. Det så jo veldig bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Mcguire forhandles så vidt jeg husker av Panvulk, som er en av sponsorer til Hortentreffet vårt gjennom flere år. Kanskje en mulighet til å få til noe der felles? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 Her er noen linker:Båtmagasinets Test Klikk først på "Vedlikehold", så på "Test: Meguiars Compound - rens og polering" Her kan produktene kjøpes For ordens skyld, jeg har ingen egeninteresse i dette annet enn å VARMT anbefale produktene ! God båtpuss i høst, så slipper du enkelt til våren Siterer meg selv litt jeg REM, du har helt rett, Meguiar`s forhandles av Pan Vulk (crc) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enzo Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 (redigert) Koster 345.- her http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...d=93&gid=26 ( http://www.jegard.no/ ) Redigert 15.Oktober.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 (redigert) Koster 345.- her http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...d=93&gid=26 Vær oppmerksom på at det du får i "Pakka" hos PANVULK er : 3 stk. Supreme Mikrofiberklut 2 stk. Meguiar Polish Applicator (altså en halv pakke) 1 stk. Meguiars One Step Compound Marine (945ml) 1 STK Meguiars Pure Wax (473ml) Dette koster kr. 799,- Når jeg slår sammen den samme "Pakka" hos "mamut.net" kommer jeg til kr. 909,- (det er viktig å regne riktig) Nå skal det i rettferdighetens navn sies at også mamut har ei "pakke", men med bare en microfiberklut...da koster det kr. 693,- (microfiberklutene er gull verd for å gjøre siste finnish og du trenger mer enn en...kan forøvrig vaskes, men IKKE bruk skyldemiddel eller klor. Altså ikke i vaskemaskinen til mor med kluten) Redigert 15.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.