Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !


VannTro

Recommended Posts

Spm til punkt 2: Du skriver at en skal jobbe med 0,5 kvadrat om gangen. Vil dette si at det ikke skal tørke inn? Eller mener du at en skal polere over et område på ca 0,5 kvadrat av gangen til hele båten er polert. (Er vant med å legge polering på hele kjøretøyet for deretter å fjerne det slik som med Autoglym o.l til bilpleie.

 

Hvis du legger på for store flater før du starter fjerningen med polèrpapir/polering med microfiber blir det tyngre å fjerne. Det skal forøvrig tørke før du begynner å fjerne, så dette blir jo også et spørsmål om lufttemperatur og fuktighet. Det står forøvrig forklart på baksiden av flaskene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ja, nå skal jeg kjøpe polish og pure wax, hvilke kluter, børster må jeg bruke til påføring? polish applicator og mikrofiberklut kanskje?

 

68576 Meguiar Boat Polish 473ml. NOK 120.00 NOK 150.00 NOK 150.00

68578 Meguiar Pure wax 473ml. NOK 168.00 NOK 210.00 NOK 210.00

67723 Meguiar Polish Applicator. Pk. 4 stk. NOK 31.20 NOK 39.00 NOK 39.00

67719 Meguiar Supreme Mikrofiberklut. NOK 79.20 NOK 99.00 NOK 99.00

 

handlelista...

Link to post
Share on other sites

Lista di ser grei ut den, men jeg har aldri brukt "Boat Polish", jeg benyttet "One-Step-Compound først og "Pure Wax" for å forsegle glansen og få den langtidseffekten som man ønsker.

(jeg bruker foresten slike polerduker man får kjøpt i bilrekvisitaen for å fjerne det meste av stoffet slik at microfiberkluten ikk blir mettet med en gang, den bruker jeg helt til slutt for å få opp glansen))

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært en svoren tilhenger av Autosol og vært fornøyd med dette produktet inntil:!!

 

Si ikke det, svarte selgeren. Du bør prøve MaxWax sitt Akryl Pasta. ........

Jeg er MEGET forøyd.

 

En grønn kanne på 1 liter som er svært effektiv.

 

Slenger meg på denne. Ble selv overtalt til MaxWax i fjor av en arbeidskollega. Hadde ikke særlig tro på at dette var noe bedre enn Autosol og andre remedier jeg har brukt. Men, faktisk virket det som om renseeffekten var bedre. Blankheten var også høyere. Og, den er ok å jobbe med (krever dog maskin).

 

Det mest interessante var allikvel produkt 2 i serien, Hard-voksen. Den viste seg å holde lengre enn noe jeg har brukt tidligere. Solgte båten 2 måneder etter behandling, og fremdeles pærlet regnvannet fint på cabintaket. Det har jeg aldri opplevd før. Hører med til historien at jeg hadde lagt på 3 lag med voksen.

 

En liten advarsel; Acrylpastaen tåler ikke kulde :sad: Innholdet i min flaske er nå tyntflytende som vann, etter noen kuldenetter.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt siden 1979 og i like mange år har jeg forsøkt å finne den Rubbing, polish og voks som virker helt upåklagelig og samtidig holder hele sesongen. Vet dere hva, JEG HAR FUNNET DEN !

Januar 2006 kom Båtmagasinet med en test av produktet, "Meguiar`s One Step Compound" og "Meguiar`s Pure Wax".

Jeg tenkte ikke mer over saken og våren 2006 benyttet jeg nok et produkt jeg var sånn mellomfornøyd med. Vinteren 2007, under et do-besøk, hadde jeg tilfeldigvis rasket med meg januarutgaven av Båtmagasinet anno 2006. Jeg fant på ny artikkelen og tenkte at NÅ skulle jeg ikke glemme produktet. Som tenkt, så gjort, våren 2007 brukte jeg først One step compound(både rubbing og polish i en flaske) og så avsluttet jeg med Pure Wax (ren Brasiliansk canubavoks). Resultatet ble en helt rå glans(Askeladden fra 2004). Jeg solgte båten i August og den var like strøken !

På onsdag var jeg på Båtforeningen å tok opp båter. Der ligger det en eldgammel Sjømann22(blått skrog) som eieren hadde forsøkt å få opp glansen på, men resignert med en overbevisning om at her måtte skroget slipes og lakkes. Båten skal være mørk blå i skroget, men er mer hvit-falmet. Jeg tok på litt One step Compound og polerte ca. 30 sek for hånd......det ble som nytt ! Jeg skal ned på havna i ettermiddag igjen å ta noen bilder. Hvis lykken står meg bi, klarer jeg også å publisere dem i denne tråden.

Her er noen linker:

Båtmagasinets Test Klikk først på "Vedlikehold", så på "Test: Meguiars Compound - rens og polering"

Her kan produktene kjøpes

 

For ordens skyld, jeg har ingen egeninteresse i dette annet enn å VARMT anbefale produktene ! :cheers:

God båtpuss i høst, så slipper du enkelt til våren :smiley:

 

 

 

 

-Er det silicon basert?

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Skriver litt om det jeg leser på flaskene:

One Step Compound: En agressiv "cutting compound" som fjerner moderat og meget tung oksydasjon, "vannflekker" og riper fra gelcoat. Spesielt utviklet for å både fjerne oksydasjon, rense overflaten og legge igjen en "High gloss finish". Agressiv, men skånsom. Lages spesielt for å hente frem igjen original farge samt skape en høy glans på den behandlede overflate. Når det gjelder bruken strår det en bruksanvisning både for maskinell og for manuell bruk. Med maskin skal man jobbe med begrensede overflater, jobbe det inn i overflaten til produktet er nesten tørt og TØRKE DET VEKK STRAKS med en bommullfille ellre microfiberklut.

Når jeg ser på bruksannvisningen for manuell påføring er den helt lik. Overflaten må være ren, tørr og kjølig. Det siste for at produktet ikke skal tørke for fort. Produktet inneholder en del oljer, men noen inholdsdeklarasjon er det ikke på flasken. Skal IKKE brukes på vinyl eller gummmi !

 

Pure Wax: Skal benyttes på samme måte som one step compound, men etter å ha jobbet det inn i overflaten SKAL det TØRKE til en matt finnish før du tørker vekk det overskytende og så polerer med microfiberklut. Purewax inneholder brasiliansk canubavoks, silikoner, polymerer og harpiks(kvae). Denne blandingen gir en LANGTIDS beskyttelse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Abralon i fjor på nettet fra www.trebaten.no. Det var et sett med flere skiver mm. Nå kommer jeg imidlertid ikke inn på sidene til trebåten. Ellers går det an å prøve butikker som forhandler billakk og lakkutstyr.

 

Forøvrig var det en liten feil i saken fra båtliv. Glansen kommer ikke fram ved etterfølgende voksing. Det er knall blankt lenge før det :yesnod:

 

Nå er det selvfølgelig ikke noen motsetning mellom en god polish/voks og å slipe med Abralon. En omgang med Abralon erstatter rubbingen, og er ikke noe man gjør hvert år. Deretter beskytter man med voks.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Purewax inneholder brasiliansk canubavoks, silikoner,

Da det inneholder silicon, er det ikke da fare for at skroget gulner?

Opplevde dette på en tidligere båt jeg hadde. Resultatet ble helt rått, men etter noen mnd. gulnet den spesielt der sola tokk.

Det var en j.... jobb å prøve å rubbe den etterpå,men det ble ikke 100%.

I etterkant fikk jeg forklaring hos fargehandleren at dette kom av at jeg hadde brukt siliconbasrt polish.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Skal du lakere med 2k Billakk eller lastebil lakk får du sansyneligvis store problemer hvis du har nylig ha polert m silicon holdige midler. Jobber som bilopretter og vet hva siliconen som er vanskelig å fjerne kan gjøre. Silicon lager små "porer" hvor ike lakken vil sitte. Dette er en plage

Link to post
Share on other sites

Kom over en svært irriterende ting med one step compound, flasken!

 

Min falt i parketten fra en 70cm, og hele greia SPJÆRA :cryin::headbang:

 

Innholdet sprutet utover sammen med noen velvalgte ord, og nå er lakken på parketten ødelagt.. Ruglete og fæl :nonod:

 

Må si jeg bli overrasket og irritert over at den tålte så lite, til og med colaen til 15kr er jo bedre beskyttet en denne til nesten 400kr!

Har nå lagt flasken inni en plastpose og knytt godt igjen, sprekken er på 3cm og jeg frykter for innholdet.. Noen som har noen tips til hvordan jeg best kan ta vare på det? Kan dette være noe å maile selgeren om? Hadde planlagt å ha flasken en god stund da jeg bruker lite av den(11foter)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg velger å ikke påføre dette middlet på Fjordkraft i tilfelle rottefelle.

Det virker jo som en helt topp polish med god mening, men om båten gulner for meg blir jeg pasient :crazy:

 

Til nå er jeg ikke overbevist om at dette er tingen.

Holder meg til Jotun en stund til.....

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei!

Ser dere snakker om TCnano produkter, jeg har drevet båt og bilpleie i 10 år i Fredrikstad og kom da borti TCnano for 3 år siden.

 

Vi utførte en test på min Fevik 715.

 

Før denne testen måtte båten rubbes/voksen/polerers hvert år for å få ønsket resultat.

Spesielt den blå stripen under fenderlist.

 

Har tidligere testet mange produkter, men holdbarheten holdt ikke utover sesongen.

 

Spenningen med det nye TCnano produktet (Nanoformering) ville det bli lettere å jobbe med og holde?

 

Vi testet førts et felt på den blå stripen, fargen kom opp med en gang og ble veldig blank og behovet for rubbing var ikke nødvendig.

Etter det tok vi halve siden fra midten og ned, båten så ut til å ha fått en ny gelcoat.

Folk som kom innom lurte på om vi hadde lakkert båten på den halve siden.

 

Med min erfaring i båtpleie må jeg si at overraskelsen var stor.

 

For 2 år siden lå vi i Brevikhavna på Koster sammen med flere venner og en av våre venner hadde også behandlet båten med TCnano og flere lurte på hvorfor båtene holdt seg blanke.

 

Mot senhøsten var ikke den blå stripen like blank lenger, men mye blankere en med produkter som var brukt tidligere.

Gelcoaten, siden av båten var like blank når saltvannet ble vasket vekk.

 

Tok opp båten sent på høsten, den var meget lett å gjøre ren.

Tok Litt nano på en fille og bare polerte litt lett på den blå stripen og den var like blank igjen.

 

Etter 2 sesonger med TCnano på båten ble jeg veldig interessert i produktene og tok ny kontakt med TCnano Norge og har i dag gått in på avtale med de og vi har nå blitt salgsgrossist for TCnano Norge.

 

Mitt Firma Alfa Trading har nå flere båt og opplags forretninger i Østfold som bruker produktene til klargjøring for kunder også behandling av ny båt.

 

Nano er ikke et polerings produkt med voks, men erstatter polering/voks produkter.

Nano har stor uv beskyttelse og langtidsvirkning.

 

Vil dere vite mer om produktet kan dere lese mer om det på www.nano4you.no

 

Jeg svarer gjerne på spørsmål om båtpleie, men vil ikke svare på konkurrerende produkter.

Kan si en ting, nano må være produsert rent kjemisk og ikke sammen med polish produkter.

 

Hilsen

Roger Meyer

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Mht. Menguiars produktene fikk jeg et råd av en DITEC-proff(lakkonservering) her i Kr.sand: Bland ca 20% av "pure wax" i "one step compound", da trenger du kun å gjøre operasjonen en gang. Videre anbefalte han å bruke polermaskin(tidl. avbildet med to hoder) istedenfor maskinene som ligner på en slipemaskin(som han mente var lakkrensmaskiner).

 

Det bør vel presiseres at denne behandlingen ble rådet til min 2 år gamle daycruiser, som han kategoriserte som "nyere båter".

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

TCnano Gelcoat har rensende effekt og tar vekk renner og for eks. svarte striper etter bildekk som ofte er på brygger.

 

Den fjerner også den gule randen ved vannlinjen.

 

TCnano gelcoat, 250 ml holder ca. til en snekke opp til 24 fot og koster kr. 289,- så det er ingen stiv pris.

 

Bruker du maskin letter du jobben og får en større effekt.

 

Hilsen

Roger Meyer

 

www.nano4you.no

Roger Meyer

 

www.nano4you.no Nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...