Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !


VannTro

Recommended Posts

Ja Lars. Brukte noen blå og hvite som jeg rappa i skapet til Ørnhild da jeg vasket hardtopen. Bare tørket over med fuktig klut og det ble blankt. Hardtop ble polert ifjor med TCNano, iår bare vasket jeg. Det ble så bra at jeg gadd ikke polere i år. Har også brukt microfiber klut på siden av overbygget. Det ble veldig rent og fint. En i båthavna fortalte at microfiber klut ikke er bra for glassfiber men om det er sant vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Støtter innlegget ditt fult ut. Jeg brukte Meguiar`s One Step Compound våren 2006, vasket båten høsen 2006, helt strøken!

 

Anbefaller å kjøpe disse produktene i USA, 5,4 kroner dollaren gjør det billig der ! eksempel er $22 som er ca 100 lappen mot over 400 i norge.

 

http//www.sparkleauto.com/ er en side

 

se forøvrig innleggene på http//www.bilforumet.no/bilpleie/162505-produkter-til-roterende-polermaskin.html

 

En kjenning benyttet Meguiars PlastX på vinduene i kalesjen med supert resultat. Jeg holder også på med nye og gamle biler og er blitt frelst av disse produktene.

 

Har brukt mikrofiberkluter til polering, meget bra saker!

 

Lykke til :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Selvom jeg ikke var imponert over produktene i forhold til andre, så synes jeg i alle fall Meguiars Pure Wax og teakoljen var kurant - og bestilte på nettsiden deres i går en av hver. Purewax kostet da omlag 70 kr i motsetning til kr 250 hos Panvulk. Riktignok kommer frakt i tillegg på 7 dollar. For denne teakoljen og voksen skal det kost 28 dollar inkludert frakt som vel er under kravet til fortolling - så med nåværende dollarkurs er det MYE å spare.

Link to post
Share on other sites

Eg bruke Norpol w 70 på jobben, gir ett ok støyp, men eg syns den e litt klinete å bruka, norpol har og W 80 denna syns eg egne seg mye bedre te litt større flater. Når det gjelde rubbing så syns eg 3m fort blir varm, spes. med maskin, her e aquabuff min klare favoritt, kjøp den, dryge og bra å jobba med. Ang. klutar så har ein del nye prod. som f.eks microklut såpa el. andre fettløyserar i kluten når du kjøpe den detta passe dårlig med påføring av voks. turle wax har någen pølser med polerduk, dessa e bra. eg bruke biltema sine men det fordi det går så mye på ei form.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da er Meguiar`s produkter bestillt og jeg gleder meg til å prøve dem :yesnod:

 

Jeg har forøvrig brukt Biltema sin cleaning wax inn i mellom, billig og bra for "smoke on the water" hekken min :lol:

 

Noen som har et godt råd på åssen jeg skal få ren Zodiac'en :confused: Jeg har "selvfølgelig" en hvit/grå Zodiac!!! Skulle vært påbudt med svarte Zodiacer når man har 2xVP41A :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg har også gått til innkjøp av one step og pure wax flaskene(pluss et par microfiberkluter).

Hvordan setter man igang?

 

1) Vaske båten

2)Polere med one step?(hva skal jeg påføre poleringen med? Båten min er bare 19 fot, så for hånd går vel greit, hva skal man bruke?

3) Påføre pure wax med hva?

(jeg har kjøpt inn microfiberkluter, men dette er kanskje til å fjerne poleringen og waxen?

 

Beklager masse "rooky" spørsmål :blush:

 

(Jeg har en 2 år gammel Mariah glassfiberbåt som er fin og blank fra før, men man bør vel ta vare på den for at det skal holde seg :smiley: )

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Hvis båten din bare er to år og fin og blank tror jeg at jeg ville latt være å benytte one-step-sompound og heller gått for en mildere polish. Mitt inntrykk er at one step er en relativ vass polish og godt over på rubbing skalaen - og inneholder rikelig med slipe-effekt. Så med mindre du trenger denne slipe-effekten ville jeg spart båten for det og ventet til det faktisk var behov for det.

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg har også gått til innkjøp av one step og pure wax flaskene(pluss et par microfiberkluter).

Hvordan setter man igang?

 

Du skal bruke både one-step compound og pure wax. One step compound ineholder ikke mye slipemiddler, men virksomme kjemikalier, det vil du merke når du jobber med den.

1. Vask båten og tørk den godt.

2. Bruk "Pads" som du får kjøpt til påføringen, eller påføringspad til drill som du får på byggvaren. Ikke kjør med stor fart om d benytter drill, du må ha en type som er trinnløs og kan kjøres sakte. Like bra resultat for hånd foøvrig. Jobb med maks 0,5 kvadrat om gamgen. Kjøp lo-frie poleringskluter til fjerning av polishen, det meste forsvinner med disse og til slutt polerer du med microfiberkluten. Du gjør dette for IKKE å mette microfiberkluten med one-step compound. Når du er ferdig vasker du kluten med zalo, så er den klar til neste gang du skal bruke den(IKKE noe skyllemiddel på den).

3. Påfør Pure Wax med samme teknikk som One-step Compound og samme teknikken også til fjerning/polering.

 

Nå har du antagelig fått et perfekt resultat som holder hele året. Feilen mange gjør er å tro den "nye" båten er blank og fin, men jeg gjorde dette med en 2 år gammel Askeladden og de ble stor forskjell på glansen og ikke minst dybden i fargen på den blå stripa.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Skal igang med rubbing og polering av overbygget. Gelcoaten er veldig matt, og synes den virker porete, med skit i porene som blir sorte prikker. Er det noe å gjøre med dette, eller er det bare å rubbe i vei og så blir det som det blir?

Tenkte å bruke autosol og maskin der jeg kan komme til med dette. Så blir det vel polering og voks etterpå.

Virker som om det er noen år siden den ble tatt sist, så jeg har litt av en jobb foran meg.... Og jeg som helst vil ha båten ut før påske!

Link to post
Share on other sites

2. Bruk "Pads" som du får kjøpt til påføringen, eller påføringspad til drill som du får på byggvaren. Ikke kjør med stor fart om d benytter drill, du må ha en type som er trinnløs og kan kjøres sakte. Like bra resultat for hånd foøvrig. Jobb med maks 0,5 kvadrat om gamgen. Kjøp lo-frie poleringskluter til fjerning av polishen, det meste forsvinner med disse og til slutt polerer du med microfiberkluten. Du gjør dette for IKKE å mette microfiberkluten med one-step compound. Når du er ferdig vasker du kluten med zalo, så er den klar til neste gang du skal bruke den(IKKE noe skyllemiddel på den).

 

Spm til punkt 2: Du skriver at en skal jobbe med 0,5 kvadrat om gangen. Vil dette si at det ikke skal tørke inn? Eller mener du at en skal polere over et område på ca 0,5 kvadrat av gangen til hele båten er polert. (Er vant med å legge polering på hele kjøretøyet for deretter å fjerne det slik som med Autoglym o.l til bilpleie.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært en svoren tilhenger av Autosol og vært fornøyd med dette produktet inntil:!!

 

En selger hos "Proffen" i Horten sa følgende:

- Vil du ha havnas blankeste båt?

Joda, svarte jeg. Men Astor er 25 år i år jeg tror neppe jeg har noen sjans til å komme i betraktning her?

Si ikke det, svarte selgeren. Du bør prøve MaxWax sitt Akryl Pasta.

Jeg kjøpte kanna og tok den i bruk på en meget falmet topp på Astor som en gang hadde vært sort. Nå grå og falmet.

Jeg kjørte i gang med poleringsmaskin og Akryl Pasta. Og resultatet som jeg la på i august har holdt seg vinteren i gjennom. Nå har jeg et par flekker i fronten på styrhuset som begynner å falme.

Jeg har også tatt resten av båten med samme produkt.

Jeg er MEGET forøyd.

 

En grønn kanne på 1 liter som er svært effektiv.

Det anbefales å bruke polermaskin med en middels til hard skumskive.

Deretter går man over med Hardglans.

 

Har også prøvd Meguiar`s One Step Compound" og "Meguiar`s Pure Wax". Disse skiller seg lite fra Autosol som jeg før syntes var svært bra.

 

 

Lykke til!

 

 

mvh Astor

 

 

astor_maxwax.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er Meguiar`s produkter bestillt og jeg gleder meg til å prøve dem :yesnod:

 

Jeg har forøvrig brukt Biltema sin cleaning wax inn i mellom, billig og bra for "smoke on the water" hekken min :lol:

 

Noen som har et godt råd på åssen jeg skal få ren Zodiac'en :confused: Jeg har "selvfølgelig" en hvit/grå Zodiac!!! Skulle vært påbudt med svarte Zodiacer når man har 2xVP41A :lol:

 

Har du prøvd med rødsprit.Brukte det en gang på en gummibåt.Ble bra resultat. Må jobbe litt med det, men det ble bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...