Jump to content

Endelig en Polish/rub og voks som virker !


VannTro

Recommended Posts

Ser at også Maritim selger NorPol formvoks. :smiley:

 

Hei `kurth``, har du noen peiling på hva dette "luriumet" koster? Dette må jo være et "super voks" ifølge Hansa 666.

Eller Hansa 666, kan vel mer om priser på dette stoffet.?

 

 

BEKLAGER: Ser at Hansa har bekreftet priser i et tidligere innlegg.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enkelte av luriumflaskene tåler ifølge etikketten ikke frost.

 

Forsøkte produktet ifjor. Min erfaring er at Meguiars hverken er bedre eller dårligere enn andre produkter. Men det ble lagt på av meg selv og ikke av proffe slik som i båtmagasinet, og det kan jo fort ha påvirket min manglende opplevelse av den store effekten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Brukte det som kom i "pakken" - det var først One Step Coumpund og deretter en cubanavoks - tror faktisk den het det som du nevner. Den står i garasjen fremdeles så det kan jeg jo finne ut etterpå.

 

EDIT: Jeg brukte maskin på One Step og hånd til voksen

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HeI!

Hele poenget ved bruk av formvoks er j egentlig selvforklarende.... Når nye båter skal støpes, har formvoksen som oppgave å gi den sterke og harde overflaten på gelcoaten, samt at formen skal "slippe" båten. Det er jo en kjent sak at nye båter holder lenge på glansen og produkter som NorPol er en av hovedårsakene

Link to post
Share on other sites

Et lite sidespor; Hvordan håndtere dere mindre striper på blå gelcoat?? Det er snakk om små striper som ikke lar seg polere vekk. Er det rubbing og deretter polish og som gjelder? Har prøvd forsiktig dette, på noen centimeter, men det blir ikke skikkelig blankt. Gode tips? (en annen ting er at jeg har forbannet meg på at båt skal være hvit - neste gang helhvit!)

Link to post
Share on other sites

HeI!

Hele poenget ved bruk av formvoks er j egentlig selvforklarende.... Når nye båter skal støpes, har formvoksen som oppgave å gi den sterke og harde overflaten på gelcoaten, samt at formen skal "slippe" båten. Det er jo en kjent sak at nye båter holder lenge på glansen og produkter som NorPol er en av hovedårsakene

 

Prøv gjerne "Formvoks" det kan jo være den virker, men jeg kan ikke dy meg....

Formvok er et slippmiddel som benyttes for at båten faktisk skal slippe formen. Selv med voks i formen er det vanskelig, det benyttes også trykkkluft for at den skel slippe.

Den "harde overflaten"....my God....det er Gelcoaten som er hard, ikke voksen. Voksen sitter igjen på formen...og det som eventuelt sitter igjen på båten vaskes bort.

Kjent sak at nye båter holder glansen lenge......Selvfølgelig, ny gelcoat er jo mettet med fettstoff..

Det som skjer er jo at gelcoaten etter fler år delvis tørker ut, dette forsøker vi å bøte på med fettstoff med høyt mykningspunkt og god resistens mot salt-vann og uv-stråler.

Oppsumert: Ny gelcoat holder lenge fordi den er gjennom-feit, ikke fordi båtbyggeren bruker en voks som slippmiddel !

Redigert av Sundberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Formvok er et slippmiddel som benyttes for at båten faktisk skal slippe formen. Selv med voks i formen er det vanskelig, det benyttes også trykkkluft for at den skel slippe.

Den "harde overflaten"....my God....det er Gelcoaten som er hard, ikke voksen. Voksen sitter igjen på formen...og det som eventuelt sitter igjen på båten vaskes bort.

Det er riktig, men ved polering med formvoks så skal IKKE voksen herde før man tørker denne bort, men poleres ut til høyglans på et begrenset område og med stadig skifting av filler. Etter at høyglans er oppnådd får man en meget hard og slitesterk overflate. Dersom man påfører formvoks og lar denne tørke/herde uten å polere denne ut, vil overflaten bli matt og skjoldete og vanskelig å fjerne.

 

Kjent sak at nye båter holder glansen lenge......Selvfølgelig, ny gelcoat er jo mettet med fettstoff..
Hvor tror du dette fettstoffet kommer fra da :crazy: polyester og gelcoat ( polyester iblandet farge ) inneholder ivertfall IKKE fett.

 

Dersom gelcoaten er slitt og matt, finnes det ingen lett måte eller lure remedier som får en varig blank overflate.

Det må i såfall rubbes med maskin og en egnet rubbing som er hard nok for gelcoat

Når overflaten er helt blank, kan man påføre voks.

Jeg har prøvd flere dyre og "enkle" løsninger før men kommet til at Norpol formvoks er det billigste og beste alternativet.

1/2 boks holdt til 3 båter ( 28, 34 og 39 fot )

Denne sesongen har jeg kun vasket overbygget og dekket 2 ganger med Turtle superwash, skroget er kunn blitt spylt med rent vann. Ved opplag i høst er det mange som kommenterte at båten så nypolert ut.

Link to post
Share on other sites

Hvor tror du dette fettstoffet kommer fra da :crazy: polyester og gelcoat ( polyester iblandet farge ) inneholder ivertfall IKKE fett.

(sitering)

 

 

Kjære RIB, jeg forstår jo at du ALDRI har støpt med glassfiber/polyester.....men om du skulle komme til å gjøre det en gang, så ta fingerne lett over overflaten etter herding :eek:

Redigert av Sundberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære RIB, jeg forstår jo at du ALDRI har støpt med glassfiber/polyester.....men om du skulle komme til å gjøre det en gang, så ta fingerne lett over overflaten etter herding

Har ikke tenkt å starte en krangle tråd med deg, men synes dine uttalelser - ref også svar på Hansa666, er såpass klønete at jeg ikke kan dy meg med å korrigere.

1. Når man støper med ren polyseter og glassfiber vil man kjenne en glatt/klebrig overflate etter herding. Dette er styren og IKKE fett.

2. Polyester inneholder ikke fett, men polymerer og 30-50% styren ( avhenger av produkt, produsent og bruksområde. )

3. Ved alt støpearbeid er renhet og fettrie overflater et must for å oppnå riktig resultat.

4. Ved støping etter form, poleres formen ( etter at den er rubbet ) med formvoks. Voksen har til hensikt å starte herdeprosessen i gelcoaten og sammen med slippmiddel gjør dette at den støpte pluggen kan frigjøres fra formen.

5. Gelcoat herder ikke mot luft, men dersom man tilsetter 2-5% voksblanding ( dette kalles toppcoat ) oppnås herdeprosessen.

 

Det "fettet" du henviser til i dine innlegg er rester fra formvoksen :smash:

 

Angående glassfiber/polyesterarbeid ( + diverse gel/topcoat reperasjoner ) så er det godt mulig - som du mer enn antyder, ikke har peiling.

( i såfall har jeg mange "reklamasjonssaker" på gang )

Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt å starte en krangle tråd med deg, men synes dine uttalelser - ref også svar på Hansa666, er såpass klønete at jeg ikke kan dy meg med å korrigere.

 

Ja, ja, jeg legger meg flat. Heretter skal jeg KUN uttale meg bombastisk om det jeg kan: LIM.

Uansett hadde det vært morro om en eller annen kunne teste begge produkter da...Norpol på ene siden og Meguiar`s på den andre.

 

Jeg startet denne tråden for å dele av egen erfaring med Meguiar`s og da kom det etter hvert opp et annet produkt også.

Så alle båtvenner: Da finnes det 2 produkter på markedet som får gode skussmål.... Supert !

Link to post
Share on other sites

Her er noen linker:

Båtmagasinets Test Klikk først på "Vedlikehold", så på "Test: Meguiars Compound - rens og polering"

Her kan produktene kjøpes

 

For ordens skyld, jeg har ingen egeninteresse i dette annet enn å VARMT anbefale produktene ! :cheers:

God båtpuss i høst, så slipper du enkelt til våren :smiley:

Siterer meg selv litt jeg REM, du har helt rett, Meguiar`s forhandles av Pan Vulk (crc) :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Vær oppmerksom på at det du får i "Pakka" hos PANVULK er :

3 stk. Supreme Mikrofiberklut

2 stk. Meguiar Polish Applicator (altså en halv pakke)

1 stk. Meguiars One Step Compound Marine (945ml)

1 STK Meguiars Pure Wax (473ml)

Dette koster kr. 799,-

 

Når jeg slår sammen den samme "Pakka" hos "mamut.net" kommer jeg til kr. 909,-

(det er viktig å regne riktig) :yesnod:

 

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at også mamut har ei "pakke", men med bare en microfiberklut...da koster det kr. 693,- (microfiberklutene er gull verd for å gjøre siste finnish og du trenger mer enn en...kan forøvrig vaskes, men IKKE bruk skyldemiddel eller klor. Altså ikke i vaskemaskinen til mor med kluten)

Redigert av Sundberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...