Jump to content

Så mye er vikeplikten verd!


ter-av

Recommended Posts

Her er utskrift av radiokommunikasjonen mellom tankskipet Doris og fiskesjarken Skarbakk som kolliderte forleden. (Fra Romsdal Budstikke)

 

 

Utskriften fra Florø radio viser at «Skarbak» tok kontakt med «Doris» på kanal 16 klokken 19.15.58 tirsdag kveld og spurte om «Doris» hadde tenkt å slakke av.

 

 

- E du steike gal!

Dommer Oddne Hansen leste fra lydloggen, og lokalavisa Romsdals budstikke refererer følgende:

 

19.15.58: Skarbak: Har du tenkt å bakke opp, du som kjem?

 

Doris: Er du 20 fot, eller er du 19. Tror du skal roe deg ned, litt.

 

19.16.37: Doris: Hvis du ikke bakker opp, nå, så smeller det.

 

Skarbak: Bakk ut for f**n, e du steike gal.

 

19.17.21: Doris: Ja, det var Doris. Vi har kjørt på en liten fiskebåt. Kan Finnmarken slakke opp, og hjelpe oss å leite.

 

xxxxxxxxxxxxxx

 

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Dette er en trist sak, som nok kunne vært unngått ved fleskibilitet... Jeg er i allefall av den oppfatning at båter som kan betegnes som skip med mange tusen tonn krangler jeg ikke med..... Jeg tror også at en 35 foter er lettere å manøvrere i slike situasjoner enn en 16000 tonner...

 

Men det virker som skyldspørsmålet er rimelig klart og at ett menneske liv har mest sannsynlig gått tapt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det er trist at slikt kan skje. Enig med Sydvesten så sant ikke sjarken er i fiske, men skyldspørsmålet er nok klart.

Det man kan lese ut fra styrmannens forklaring er jo imidlertid veldig skremmende. Slike holdninger alene bør "premieres" med mange år bak gitter slik at man får tenkt seg om og kan komme inn på bedre tanker.

Link to post
Share on other sites

skulle være unødvendig også her og begynne å fordele skyld basert på synsing. La sjøforklaringen ta seg av det. Minner om at et liv er gått tapt.

 

 

Er det ikke det forum, news og andre internettbaserte fora er til for?, nemlig å synse og diskutere. Vi har jo ytringsfrihet i Norge.

Jeg ser ingenting galt ved å diskutere denne saken slik som den fremstår. Det er jo ingen direkte personangrep på navngitte personer heller.

 

Sjøforklaringen er uansett det som tas hensyn til, riktig som du sier.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Stusset litt på denne uttalelsen:

 

Deretter spurte Sørdal om det var vurdert å svinge babord. NN sa det ikke var et tema, at han er av "den gamle skole" og at det ikke var vurdert. Han erkjente imidlertid at de ved en slik handling, hadde unngått at sammenstøtet endte fatalt. Videre spurte Sørdal om det var ble slakket på farta før Doris begynte å bakke for fullt. NN sa at det ikke ble det, og begrunnet det med at de hadde fått kontakt med lyskastere.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det forum, news og andre internettbaserte fora er til for?, nemlig å synse og diskutere.

 

Sikkert fint å synse litt. Personlig har jeg liten sans for synsing i forbindelse med tragiske ulykker. Det er mennesker involvert, og disse eller nære bekjente kan også finnes her. Vis disse en anelse respekt, og la de som skal etterforske gjøre det. Så kan vi kanskje synse litt når resultatet av granskningen foreligger.

 

Men jeg synser gjerne om fendere, klesklyper og båtvarmere.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var jo en 40 fot sjark i arbeid og ikke en fritidsbåt som bør vike for nyttetrafikken.

En som har sitt virke på sjøen må kunne forvente at man ikke blir nedrent av større fartøyer.

 

Geir :seeya:

Hei

Overført til landeveien:

Blir situasjonen endret hvis det er en yrkesvarebil i arbeid på 3000 kg?

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kansje ett signal om att ikke bare fritidsbåt førere trenger en holdningsendring

Så er det kanskje ikke slik, at båtførerbevis, langt mindre yrkesskipperpapir, er det som skal til for å hindre ulykker, men rett og slett holdninger?

 

Forsiktig, dette er ikke politisk korrekt for tiden, vet De.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Stemmer det! Hentet fra dagens VG:

 

Uheldigvis var det en perfekt kollisjon. Han ble delt midt på, sa overstyrmann Knut Revne i retten i dag.

 

Han innrømte også at det etter sjøfartsreglene var tankskipet som skulle ha veket for «Skarbak», før han svært offensivt ga en forklaring på hvorfor de aldri la om kursen for å unngå den fatale tragedien. 54 år gamle Finn Bertram Evensen, som var alene om bord i «Skarbak», er savnet etter ulykken.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174285

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

skulle være unødvendig også her og begynne å fordele skyld basert på synsing. La sjøforklaringen ta seg av det. Minner om at et liv er gått tapt.

 

Forstår jo hva du mener, men det blir litt skinnhellig all den tid de diskuterer akkurat de samme forholdene på nyhetene på TV. Dessuten vil resultatene av sjøforklaringen ikke representere noen fasit alle må være enig i. Ogås rettslige avgjørelser og dommer kan vi mene noe om, selv om vi naturligvis bør forsøke å ikke gjøre belastningen for de impliserte parter noe større enn nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig holdning fra styrmann på tankbåten. Har hørt tidligere fra fiskere i Vesterålen at de flere ganger har observert større lastebåter som ikke har folk på brua. Her var det i alle fall folk på brua, men det hjelper lite når man har så dårlige holdninger. Yrkesførere på land ville bli dømt for uaktsomt drap i en tilsvarende situasjon. Nå venter jeg på hvilken reaksjon rettsapparatet vil gi.

Link to post
Share on other sites

skulle være unødvendig også her og begynne å fordele skyld basert på synsing. La sjøforklaringen ta seg av det. Minner om at et liv er gått tapt.

 

Du vet nok ikke hva du snakker om Blanco: Sjøforklaringen fordeler ikke skyld.

 

Jeg er forøvrig enig i at vi som diskuterer på et offentlig forum som dette, må ha respekt for at liv er gått tapt. Og at det er noen som fremdeles lever, som har det ganske tøft nå.

 

Men jeg er ikke enig i at dette betyr at vi ikke skal kunne diskutere en slik tragisk ulykke. Vi bør diskutere med respekt for de involverte som har det vanskelig, men jeg anser det absolutt som positivt at vi diskuterer årsaksforhold, forbedringsmuligheter og systemsvikt. Slik diskusjon kan få øynene opp hos de som deltar og/eller de som leser, og kan skjerpe tankene og holdningene slik at sikkerheten blir forbedret.

Link to post
Share on other sites

Veldig trist og unødvendig ulykke :sad:

 

Egentlig helt uforståelig at slikt kan hende, men med praksisen/holdningen som kom frem under sjøforklaringen så er det jo ganske skremmende tilstander.

 

Ferdes mye i dette aktuelle området og treffer ofte bl.a. disse kjemikalietankerne som kommer inn og ut fjorden til Hustadmarmor i Elnesvågen, og i leia ut forbi Ormen Lange og mellom Bud og Bjørnsund

 

Tror jeg vil være enda mer forsiktig i fremtiden, og ikke tenke på å "utfordre" noe som helst i forbindelse med regler og hvem som har retten på sin side eller ikke.

 

Skremmende holdninger fra erfarne sjøfolk, når man leser bl.a. referat fra VHF-samtalen! :sad:

Link to post
Share on other sites

Ja enig i det

 

Overført til landeveien:

I din privatbil på veien som veier 1500 kg, tar man da hensyn til et nyttevogntog som veier 56 000 kg?

Vikeplikt fra høyre (gi grønt lys styrbord) gjelder på land og til sjøs.

Blir situasjonen endret hvis det er en yrkesvarebil i arbeid på 3000 kg?
Mener du her å si at vogntog ikke bør bry seg om vikeplikt fordi de er mye større enn deg eller meg?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dette er en meget trist sak, på mer enn en måte . . . .

 

Foreløpig vil jeg nøye meg med å si at vi alle bør ta dette som en påminnelse om å holde god utkikk - og å lese Regel 2 i Sjøveisreglene ekstra nøye.

 

Jeg var forøvrig selv i området en uke sist i juni; jeg stod som styrmann ombord i daværende Minna (som ble min Poseidon II.) Den gangen kom den samme Doris - med vikeplikt - på en kurs som ifølge radar og AIS kunne ha blitt kritisk i forhold til vår kurs. Men vi lå som vaktfartøy og hadde god tid; derfor kalte jeg opp Doris på kanal 16, sa hvem vi var og at vi kom til å dreie av for å gi Doris god plass til å passere. Vakthavende på Doris svarte straks på oppkall og takket for velviljen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at gjengivingen fra sjøforklaringen er rett så er det helt utrolige holdninger skipperen på Doris viser: "Ja vi hadde vikeplikt, men i og med at vi var størst så brydde vi oss ikke" :crazy:

Må jo være fryktelig for de etterlatte å høre grunnen til at sjarken ble rent i senk.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...