Jump to content

Så mye er vikeplikten verd!


ter-av

Recommended Posts

Denne versjonen var å lese kort tid etter ulykka:
Her er utdrag fra VHF-samtalen som jeg mener indikerer at Skarbak bakket i kollisjonsøyeblikket:

På sjøforklaringen ble vel opptak fra Florø radio brukt, og da burde det ikke være noen grunn til å referere diverse varianter som har stått i avisene.

 

Når det gjelder mitt eget tips om å bruke VHF for som et hjelpemiddel for å formidle hva slags manøvrering man gjør så er dette for å understreke den manøver man faktisk gjør. Tidlig, Tydelig og forhåpentligvis Tilstrekkelig - og for å gjøre det tydelige enda mer tydelig kan man melde fra over VHF. Om man ikke får kontakt med det andre fartøyet så har man fortsatt foretatt en tydelig manøver. "Belte og bukseseler" er en annen måte å beskrive det på.

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel - om jeg husker rett fra kurset som ikke er lov å nevne fordi noen tror at da tror vi at vi er bedre enn andre - men egentlig vil vi bare dele kunnskap - dvs D5L kurset :wink::lol: - så skal VHF brukes så lite som mulig for å forklare manøvrer. Naturligvis som en ekstra sikkerhet om det er en veldig vanskelig situasjon - men det har feks aldri falt meg inn å kalle opp trafikk i Oslofjorden for å fortelle at jeg holder unna veien - enten jeg går foran eller bak

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kurset som ikke er lov å nevne fordi noen tror at da tror vi at vi er bedre enn andre

 

Ikke vær lei deg. :wink:

 

men det har feks aldri falt meg inn å kalle opp trafikk i Oslofjorden for å fortelle at jeg holder unna veien - enten jeg går foran eller bak

 

Ett scenario. Renna på innsiden av Tisler.

Jeg seiler nordover. Bak meg kommer Color Viking.

Jeg vet at han ett eller ett annet sted der vil gjøre en kursforandring. Men jeg vet ikke hvor. Kun han andre vet hvor.

Er det da ikke bitte lite granne sikkerhet i å spørre om det er greit?

Eller skal jeg vente til han har forandra kurs for så å finne ut at jeg er i kjempetrøbbel.

Kun ett eksempel. De der kjører slalåm mellom småbåter hele tiden.

Link to post
Share on other sites

De kan jo bruke lydsignalene for å fortelle deg hvilken side de vil gå på .

 

Joda - ser poenget. Stort sett går vi så fort at disse fergene ikke tar oss igjen - men jeg ser tanken din.

 

 

?? Vi? Mener du din egen båt, Bitteliten?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For oss i skjærgårsjeep-klassen er det ikke aktuell problemstilling om man skal eller ikke skal vike for skip. (Både juridisk og praktisk er vel den saken klar.) Dog er situasjonen gjenkjenbar fra mine møter med større fritidsbåter.

Bør man ( av egen interesse) vike for store fritidsbåter hvis man selv kommer i skjærgårdsjeep eller junior kommer i jolle ?

 

En gang kom jeg i Hankøsundet og ble møtt av diverse motgående flybridgebåter i full bredde. Jeg kunne snudd eller gjemt meg i fjæresteinene, men valgte å sette motoren i fri. Aller nådigst justerte da et par båter kursen slik at frontkollisjon ble avverget. Dette var i fint vær 5 knops fart og god stemning på båtdekkene, men liten respekt for oss små...selv om vi er riktig i småbåtleden.

På kryssende kurs midt på fjorden virker det som autopiloter på store fritidsbåter anses som grunn til forkjørsrett.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært på brua på et stort skip, men kan tenke meg en slik situasjon:

 

Man ser en betydelig mindre båt komme fra styrbord, og begynner å planlegge å vike. Før eller etter man har startet et eller annet for å unngå kollisjon, viker den lille. OK, tilbake til kurs og fart... Dette skjer flere ganger om dagen, i flere år. En legger seg til en vane med å vente litt og se hva som skjer. Noen ganger viker ikke den lille båten som de pleier, så den store viker allikavel. Men da viker til slutt også den lille. OK, tilbake til kurs og fart... Dette skjer flere ganger i måneden, i flere år.

 

Og så en vakker dag: Det kommer en båt fra styrbord, og han har ingen grunn til å tro at den gjør noe annet enn andre. Så han venter. OK denne båten svingte ikke av Tidlig og Tydelig, men han gjør det nok snart, for det gjør jo alle andre. Hva ? Han viker ikke ? Nå er det for sent for meg å vike. Jeg får sette lyskasteren på han og kontakte han på VHF.....

 

Dette er jo et resultat av at alle andre har vært snille. Men det som har skjedd er at den grunnleggende regelen har blitt en "sovende regel" i situasjonen med stor / liten båt.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide med en regel endring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

...men kan tenke meg en slik situasjon:

 

...Han viker ikke ? Nå er det for sent for meg å vike.

Kan utmerket godt tenke meg at dette er en god forklaring men likevel langt fra en unnskyldning.

 

Klassisk tilfelle av undervurdering av "fienden". Tenk deg selv på vei til jobb hver dag. Du passerer en stikkvei på høyre side. Der kommer ALDRI biler derfra. Plutselig en dag komme en bil likevel. Denne stopper ikke for han har jo ikke vikeplikt fra venstre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tenk deg selv på vei til jobb hver dag. Du passerer en stikkvei på høyre side. Der kommer ALDRI biler derfra. Plutselig en dag komme en bil likevel. Denne stopper ikke for han har jo ikke vikeplikt fra venstre...

 

Tja, jeg ble oppringt av forsikringselskapet mitt der de skulle ha bekreftet hva jeg skrev i skademeldingen, At jeg pleide å snu i gata der og det aldri stod noen biler på andre siden da naboen er 80 år. At hun hadde sønnen (med hvit bil mot hvitt gjerde) på besøk var jeg jo ikke klar over og rygget dermed inn i den.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun holdt i roret på et stort skip. Gamle Salten under D5L kurset. Og Gamle Salten er jo liten i forhold til Doris.

 

Det skulle planlegging til før den gamle damen lot svinge på seg. Det var en uvant og nyttig opplevelse.

 

Store skip trenger tid i manøvreningssammenheng.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg ble oppringt av forsikringselskapet mitt der de skulle ha bekreftet hva jeg skrev i skademeldingen, At jeg pleide å snu i gata der og det aldri stod noen biler på andre siden da naboen er 80 år. At hun hadde sønnen (med hvit bil mot hvitt gjerde) på besøk var jeg jo ikke klar over og rygget dermed inn i den.

 

:lol: Hjalp den forklaringen? :cheers:

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hvor går nedre grensen for hvilke skip man har vikeplikt for ? En fiskebåt på lofothavet er vel et nyttefartøy man har vikeplikt for, men hva når samme båt blir kosebåt på Oslofjorden ? Er det bruken eller størrelsen det kommer an på ? Dette er sikkert teori jeg burde huske...men er det en gråsone for hva som er fritidsbåt med like rettigeheter som meg og hva som er skip jeg må holde meg unna ? Nå om dagen fimmes jo fritidsfartøy som er større enn lokalbåtene til øyene i fjorden. Hvem må jeg passe meg for ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så skal VHF brukes så lite som mulig for å forklare manøvrer. Naturligvis som en ekstra sikkerhet om det er en veldig vanskelig situasjon

Joda, det er en nyttig presisering i tilfelle noen glemte hva slags situasjon denne tråden startet med.

 

Teoretisk sett kan du starte med å spørre om det andre fartøyet i det hele tatt ser deg, og deretter ha en liten koseprat om sjøveisreglene. Det er ikke den slags kommunikasjon jeg tenker på. Et viktig poeng med å bruke VHF er at når en av disse båtene ikke ser ut til å bry seg om vikeplikten så regner jeg med at jeg ikke er observert, og alternativet er å signalisere med lyskaster eller bluss.

 

Ettersom jeg vanligvis seiler så kan det også være greit å få tipset det andre fartøyet dersom jeg for anledningen ikke har motor og kan putre av gårde i vilkårlig retning.

Link to post
Share on other sites

:lol: Hjalp den forklaringen? :cheers:

Man skal passe seg omhyggelig ved formuleringer som kan komme til forsikringsselskap, noe jeg fikk erfare idag.

 

Forløp seg slik: Inn på kontoret til daglig leder hvor han stilte spørsmål om jeg viste at liften vi leide ut hadde skade når kunde X hadde hatt den (vi driver med utleie av verktøy). Er du gærn sa jeg selvsagt var den iorden. Ja du har ikke skrevet det her i bekreftelsen til kunden. Der hadde jeg skrevet: Det bekreftes at lift hadde defekt fjær ved kulefeste.

Jeg skulle skrevet: Liften har nå fått defekt fjær ved kulefeste, dette må ha oppstått de iløpet av de siste dagene da vi har rutine på sjekk av gjeldende utleie utstyr en gang pr uke. Jeg går og utifra at X har sjekket at liften var i orden før han kjørte avgårde med den.

 

På grunn av den ene setningen har vi fått et regres krav på 28 000,-. Hadde det hvert personskader innvolvert da liften lønet fra bilen hadde det vel hvert gitter neste på meg.

 

Virker og som om det er umulig å forklare de at bekreftelsen var tankeløst skrevet. :headbang::headbang::headbang:

 

Det værste er at jeg normalt sett ikke er så værst når det gjelder å formulere meg skriftlig i jobb sammenheng

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg løfter denne tråden litt.

 

Det som kan være et problem for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk når de svinger styrbord og holder av veien for lystfartøy på sin styrbord side der det ikke er trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde, er at flere lystfartøy i strid med regel 17. (a) (i) plutselig forandrer kurs til babord. Dette kan føre til en unødvendig nærsituasjon. Og har man opplevd dette et par hundre ganger, kan det nok skje at enkelte blir sløvet og ikke viker for lystfartøy der man skulle fordi man kanskje tenker lystfartøyet holder av veien. Likevel er dette en farlig tanke og holdning. Dessuten er det mange lystfartøy som ikke holder en stabil kurs i utgangspunktet, men vingler fra side til side slik at det kan være vrient å se hvor de skal. Mange er jo på sjøen for å slappe av og kose seg og er ikke så veldig opptatt av om de "styrer beint". Det kan uansett være greitt for båteiere å ha dette i bakhodet. Men utgangspunktet for denne tråden var en litt annen, så dette er kanskje litt off-topic.

Link to post
Share on other sites

Jeg var også innom et lignende problemet i tidligere tråd etter opplevelser sist sommer. Alt for mange som ikker holder sin side i trange farvann, som konsekvent viker til b/b, som også holder en konsekvent kollisjonskurs. Viste også til en opplevelse lang ute på havet (Jæren) uten båttrafikk hvor en motgående seilbåt la seg på kollisjonskurs selv om vi markerte tydelig vår kurs til s/b. Merkelig! Selvfølgelig skal en holde god avstand til nyttetrafikk.

Link to post
Share on other sites

`Det som kan være et problem for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk når de svinger styrbord og holder av veien for lystfartøy på sin styrbord side der det ikke er trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde, er at flere lystfartøy i strid med regel 17. (a) (i) plutselig forandrer kurs til babord. Dette kan føre til en unødvendig nærsituasjon. Og har man opplevd dette et par hundre ganger, kan det nok skje at enkelte blir sløvet og ikke viker for lystfartøy der man skulle fordi man kanskje tenker lystfartøyet holder av veien.

Her er vel på plass for slike fartøy å tenke "sikker fart". Dersom en vet at lystbåtene oppfører seg veldig vinglete i et område - bør i mine øyne farten tilpasses denne oppførselen - eller er jeg på land her (bedre uttrykk på BP enn "på jorde")

Link to post
Share on other sites

Her er vel på plass for slike fartøy å tenke "sikker fart". Dersom en vet at lystbåtene oppfører seg veldig vinglete i et område - bør i mine øyne farten tilpasses denne oppførselen - eller er jeg på land her (bedre uttrykk på BP enn "på jorde")

 

Alle fartøy skal gå med sikker fart. Men dersom det er åpent farvann, burde det være ganske unødvendig for til dømes en supertanker med et lystfartøy om styrbord der det var fare for kollisjon, å redusere farten istedet for en kursforandring til styrbord for å holde av veien for lystbåten. Lystfartøyet er da pålagt å holde kurs og fart, ref. regel 17 (a) (i) i sjøveisreglene.

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke noen kolisjon mellom et lystfartøu og et yrkesfartøy. Men en kolisjon mellom et stort og et lite yrkesfartøy. Hadde en episode i fjor hvor jeg i mørket og nedsat sikt møte en båt som kom in fra min babord side. Vi var på kolisjonskurs jeg fulgte med båten både på radar og AIS, båten optrode meget korekt med i god tid og ta en 20 grader kursendring og gikk bak meg. Men i det han paserte bak meg og fikk se at det bare var en 40 fots seibøt han hadde styrt unne kom han på VHFen og ga meg kjeft for og være ute i båt i under slike forhold. Jeg tok meg ikke bryet med og besvare men ble i etertid sittende og undres på hva han egentlig ville frem til.

Link to post
Share on other sites

Viste også til en opplevelse lang ute på havet (Jæren) uten båttrafikk hvor en motgående seilbåt la seg på kollisjonskurs selv om vi markerte tydelig vår kurs til s/b. Merkelig! Selvfølgelig skal en holde god avstand til nyttetrafikk.

Kom nordover i sommer med kurs rett på Jærens rev (vestmerke). Møtte en motorbåt på vei sørover som enten hadde gått på innsiden av Jærens rev merket, eller som hadde svingt inn mot land rett etter merket, og så lagt sørover igjen.

Må tilstå at jeg ble liggende på kollisjonskurs en stund, siden jeg ikke vill miste høyde (mot vinden) ved å gå inn mot land. Det blåste VNV eller deromkring.

Om man opplever at en seilbåt endrer kurs, sjekk om det skjedde en vinddreining i det samme. Om seilbåten går på skarp kryss (stramme seil, markert krengning) vil enhver vinddreining medføre en kursendring.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...