Jump to content

Så mye er vikeplikten verd!


ter-av

Recommended Posts

Lei sak og viser nok litt av holdningene til en del kapteiner på større skip langs kysten. Flytt deg her kommer vi

 

Yrkesførere på land ville bli dømt for uaktsomt drap i en tilsvarende situasjon.

 

Når man ved å bryte norsk lov gjør slik at en person blir drept - da er gitter det riktige svaret. Det må være slik.

 

Bare litt av det som kan betegnesd som om all skyld gis til skipperen, skal vi tenke på de etterlatte ja så har denne mannen og familie.

 

Jeg ser og at dette skipet skulle veket og forandret kursen men det gjorde det altså ikke, etter gitte lyssignaler hadde iallefall jeg forstått at jeg burde komme meg til h...... unna

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jada skal legge den død, synes ikke jeg har stresset den så mye.

 

Men tror hva jeg vil det må jeg ha lov til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser at mange mener fiskebåten burde vike når det kommer en så stor båt. Når en ser resultatet er nok det helt klart.

Hva burde så denne fiskeren ha gjort?

Han prøvde å få klarhet i situasjonen med å spørre om den andre hadde tenkt å vike, og fikk ikke svar på det konkrete spørsmålet.

Han hadde antakelig ikke mulighet for å sette opp farten så mye at han ville gå klar foran den store.

Hvis sværingen som kommer inn fra babord og klart har vikeplikt gjør som han skal - så legger denne om kursen for å krysse rett bak sjarken. En må forvente at en så stor båt kan beregne nødvendig kursendring nøyaktig.

Sjarken kan ikke gå ut fra at sværingen har tenkt å renne han i senk, men at han vil vike.

I en slik situasjon har ikke sjarken annet valg enn å fortsette i samme fart og kurs - han må regne med at den andre vil krysse bak.

Hvis sjarken prøver å vike vil den lage en farlig situasjon og må regne med sammenstøt.

 

Jeg har selv i flere tilfeller sett hurtige båter komme rett mot meg selv om de har vikeplikt. Jeg har da hittil fortsatt på samme kurs og fart og de har veket. Ser for meg uryddige forhold hvis båter gjør uklare vikemanøvere alt etter om de synes båten som nærmer seg er stor, tykk, dyp, i en eller annen slags nyttetrafikk osv.

Hvis en skal vike feks pga leias og skipenes størrelse må den som trenger all plassen føre signaler for dette.

 

Mener selvfølgelig ikke at en ikke kan holde godt av veien hvis det passer slik, men dette må gjøres før det er snakk om at noen skal vike hvis det ikke gjøres en fornuftig avtale på VHF

 

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

hej Nötteröy

 

det brukar vara som du skriver, i sjöförklaringar, att även en "styrbordsbåt" får del i skulden.......

 

kjenner du til noe rettsfall der en båt har fått hela skulden ??

 

Jeg kan ikke kommer på en spesifik sak, ,men vi hadde eksempler på skolen, noe jeg desverre ikke husker lenger nå.

Link to post
Share on other sites

[quote name='mons' date='16.10.07 20:51' post=

Hva burde så denne fiskeren ha gjort?

Han prøvde å få klarhet i situasjonen med å spørre om den andre hadde tenkt å vike, og fikk ikke svar på det konkrete spørsmålet.

Han hadde antakelig ikke mulighet for å sette opp farten så mye at han ville gå klar foran den store..

I en slik situasjon har ikke sjarken annet valg enn å fortsette i samme fart og kurs .

 

 

Han burde ha fulgt sjøveisregelene kanskje ? Redusere farten hadde vært bra. Jeg spør meg selv hvorfor han prøvde å presse seg foran baugen og holde ut til the bitter end ?

Det kostet han veldig,veldig dyrt. Og jeg skjønner heller ikke baatplassens medlemmers klokketro på å avklare slike situvasjoner på vhf. Han kunne ha tørnet trill rundt og vist sværingen hekken sin. Det interessante er egentlig ikke hva fiskebåten gjorde tross alt. Det interessante er hva tok oppmerksomheten til navigatøren på sværingen ?

Saken har mange sider og det er interssant å se hvilken vei "sympatien" går blant medlemmene her.

Qte

I en slik situasjon har ikke sjarken annet valg enn å fortsette i samme fart og kurs .

Uqte

 

Denne syntes jeg er verdt 20 poeng. Jo han hadde et valg. Enten å fortsette eller snu rundt eller redusere farten. Dessverre valgte han å fortsette. Min sympati er med den døde og hans familie i fall noen skulle betvile det, men det forandrer ikke at fiskebåten ikke gjorde det han burde ha gjort heller. Jeg håper vi aldri behøver å lese om slike ulykker igjen. Dette er bånn trist for alle involverte.

Link to post
Share on other sites

Jeg spør meg selv hvorfor han prøvde å presse seg foran baugen og holde ut til the bitter end ?

Det kostet han veldig,veldig dyrt. Og jeg skjønner heller ikke baatplassens medlemmers klokketro på å avklare slike situvasjoner på vhf. Han kunne ha tørnet trill rundt og vist sværingen hekken sin.

Jeg tror jeg skal begrense meg til å påpeke at når det gjelder sjarkens faktiske manøvrering i minuttene før sammenstøtet så har vi faktisk kun hørt versjonen til den ene part i saken, og aner fint lite om hva skipperen på Skarbak har hørt, sett, tenkt og gjort - kun hva han har sagt på VHF. Jeg tror vi skal holde oss for gode til å mene så mye om hva han har gjort feil og hva han kunne gjort annerledes.

 

Det vi kan gjøre er å tenke over hva vi ville gjort i lignende situasjoner. Jeg holder en knapp på at det er et smart trekk å bruke VHF for å være sikker på at de som er på brua på det andre fartøyet vet hva jeg kommer til å gjøre. Om jeg hadde gjort en manøver for å vike hadde jeg opplyst om dette, oppgitt ny kurs og fart, og spurt om det andre fartøyet ville gå klar.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ett sekund i tvil hva jeg ville gjort med min lille båt, jeg hadde gjort som slagskipet, vist tankeren hekken, hadde snudd på femøringen... Dette er det minste problem for oss med småbåter på rundt 40 fot.. Jeg hadde enkelt og greit fulgt sjøveisregel nummer 2... som for meg er den viktigste regelen i det å hindre sammenstøt på sjøen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den eneste logiske grunn for sjarken til å fortsette på sin kurs, må være en (feil)oppfatning hos skipperen om at sværingen ville vike til styrbord. At han økte farten før kollisjonen kan være forårsaket av at han så at sværingen ikke ville rekke å gå aktenom likevel med mindre han økte på. Noen annen fornuftsbasert forståelse av sjarkens manøvrering er det vanskelig å få øye på.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det vi kan gjøre er å tenke over hva vi ville gjort i lignende situasjoner. Jeg holder en knapp på at det er et smart trekk å bruke VHF for å være sikker på at de som er på brua på det andre fartøyet vet hva jeg kommer til å gjøre. Om jeg hadde gjort en manøver for å vike hadde jeg opplyst om dette, oppgitt ny kurs og fart, og spurt om det andre fartøyet ville gå klar.

 

VHF er en fin greie det, men har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt over kanal 16; "ship on my starboard side, what`s your intention" Ikke alltid like lett å vite vilket "ship" han mener, for ikke å snakke om hvem/hvor han er. Dette gjelder da stort sett i sterkt traffikerte områder. AIS har bedret dette noe selvsagt.

I tillegg er Engelsk et problem for spesiellt våre øst europeiske styrmenn/skippere, som igjen betyr at det kan være veldig vannskelig å oppprette kontakt på VHF`en i og med at de rett og slett ikke svarer. Og disse fartøyene er det veldig mange av langs vår kyst.

 

Dette er realitetene, en kan si hva en vil om internasjonale konvesjoner, Colreg, krav til engelsk osv. men stol ikke på at VHF`n deres blir besvart i alle tilfeller.

 

Dette var vel en avsporing fra tråden kanskje..........

Link to post
Share on other sites

I tillegg er Engelsk et problem for spesiellt våre øst europeiske styrmenn/skippere, som igjen betyr at det kan være veldig vannskelig å oppprette kontakt på VHF`en i og med at de rett og slett ikke svarer. Og disse fartøyene er det veldig mange av langs vår kyst.

 

Hørt på VHFen i sommer, to båter utenfor Skagen:

This is Motor Tanker NN calling Cargo Vessel NN.

Cargo Vessel: Yes??

Motor Tanker: We are on a collision course and normally I would turn starboard, but my port of call is Uddevalla so I will turn port across your bow. Just keep your present speed and course.

Cargo Vessel: Say again???

Motor Tanker: Thank you for your co-operation.

 

Skulle gjerne sett hva som skjedde der.

Link to post
Share on other sites

Mener og å ha lest at han bakket, men etter det jeg finner på vg så har han ikke det.

 

Sakset fra VG: Bekken vitnet fredag på at de hadde sett fiskeskøyten senke farten et kort øyeblikk, men hevdet at den senere gasset på igjen til opprinnelig hastighet.

- Jeg husker jeg ropte på broen: «Kjære deg, skal du ta livet av deg».

 

Ifølge dette er det ingenting som tyder på bakking iallefall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ifølge avisreportasje sto gasshendelsen på sjarken på full fart akterover da vraket ble funnet. Men ingen vet jo hvor lenge den sto der før smellet.

 

Mange er opptatt av at et stort skip trenger tid og plass for å stoppe eller dreie. Ingen grunn til å betvile det, men jeg skjønner ikke at det skal være grunn god nok til ikke å forsøke. Når man ser at noe kan bli kronglete er første trinn å slå ned farten. Redusert fart er vanligvis av det gode i en risikosituasjon, og det vil i alle fall begrense skadene om det går galt. Et tog trenger også lang avstand for å stoppe, men jeg har ennå ikke hørt om en lokfører som ikke bremser om han ser noe på linjen.

Link to post
Share on other sites

Først; jeg tar på ingen måte stilling til skyld/uskyld i denne tragiske ulykken.

Det er det andre som har som sin oppgave å gjøre.

 

Men det er noen av innleggene her som har forundret meg.

 

Begge fartøyene er uten tvil nyttefartøy.

Begge var ute i samme ærend, de var på vei fra punkt A til punkt B.

Regelen om at Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. sees ikke ut til å kunne komme til anvendelse.

 

Er det da slik at små fartøy skal holde av veien for store fartøy?

Og hvor går grensa for stort fartøy? 50 fot? 100 fot? 200 fot?

Link to post
Share on other sites

Denne er vel grei nok vil jeg tro.

 

Fra sjøveisreglene:

 

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Her er utdrag fra VHF-samtalen som jeg mener indikerer at Skarbak bakket i kollisjonsøyeblikket:

 

"Ifølge kilder som fulgte med på VHF-sambandet, skal det ha foregått en samtale mellom mannskap på "Doris" og den savnede fiskeren Finn Bertram Evensen på sjarken "Skarbak" forut for kollisjonen. Samtalen, som foregikk på den åpne nødkanalen 16 på VHS-sambandet, skal ifølge Dagbladet ha forløpt slik:"

"Doris": – Skal du slakke av, eller?

"Doris": – Nå må du bakke.

"Skarbak": – Jeg bakker alt jeg kan.

(Liten pause.)

"Skarbak": – Nå smeller det.

 

Sakset fra http://www.rbnett.no/article/20071011/LOKA.../710110004/1005.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette er en tragisk sak, og etter at det verste sjokket er over, må det viktigste være å forhindre at en slik ulykke skjer igjen. Kan vi i BP på en eller annen måte bidra til dette? Ja, ikke bare det, det bør være et av BP`s mål å øke sikkerheten til sjøs. Den gjelder oss alle i høyeste grad. Andre innlegg inneholder mange gode råd om hvordan man skal unngå en slik situasjon. Videre - hvis man også etter sjøforklaringen sitter igjen med et inntrykk av arrogant oppførsel av de ansvarlige på "Doris" - bør man vurdere om BP skal sende en høflig henvendelse til rederiet og be om at de tar spørsmålet opp med sine offiserer. I sikkerhetens navn bør dette være kurant.

Link to post
Share on other sites

Her er utdrag fra VHF-samtalen som jeg mener indikerer at Skarbak bakket i kollisjonsøyeblikket:

 

Om du ser over så har jeg henvist til samme utdraget. Men jeg oppfatter at dette er tidliginfo basert på hva noen mener å ha hørt på VHF'en. Utdraget stemmer ikke 100% med det som kom frem i Sjøforklaringen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Om du ser over så har jeg henvist til samme utdraget. Men jeg oppfatter at dette er tidliginfo basert på hva noen mener å ha hørt på VHF'en. Utdraget stemmer ikke 100% med det som kom frem i Sjøforklaringen.

 

Utdrag fra kommunikajsonen mellom Skarbak og Doris med tidspunkt er gitt i innlegg #1 i denne tråden. Det er det som ble referert i sjøforklaringen fra opptakene hos Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...