Jump to content

Så mye er vikeplikten verd!


ter-av

Recommended Posts

Vi må kondolere de etterlatte. En unødvendig tragedie.

 

Er det noen som har fått med seg flere detaljer fra sjøforklaringen. Jeg fikk referert på radioen i dag at to ombord på brua i kjemikalietankeren klaget over radaren, den hadde både fuktighet på radarbildet samt mange sjøekko grunnet bølger mot land- og øyområder, slik at de svært sent observerte fiskebåten. Er det slik at tankeren gikk på autopilot og ikke manøvrerte i forhold til trafikken i området?

Link to post
Share on other sites

Så er det kanskje ikke slik, at båtførerbevis, langt mindre yrkesskipperpapir, er det som skal til for å hindre ulykker, men rett og slett holdninger?

 

Yrkesførere på land ville bli dømt for uaktsomt drap i en tilsvarende situasjon. Nå venter jeg på hvilken reaksjon rettsapparatet vil gi.

 

Slike holdninger alene bør "premieres" med mange år bak gitter slik at man får tenkt seg om og kan komme inn på bedre tanker.

 

Jeg er enig i at det er avdekket betenkelige holdninger i denne saken.

Men jeg er meget usikker på om gitter er rette medisinen for å rette på slike holdninger.

 

Dette handler etter mitt syn om svak sikkerhetskultur, og ikke kun om en enkeltpersons holdninger. Ansvaret for sikkerhetskulturen ligger mange steder: Hos myndighetene, hos rederiet, hos kapteinen - og hos alle sjøfolk (profesjonelle og amatører).

 

Jeg tviler på at den rette måten å forbedre sikkerhetskulturen på, er å plassere folk bak gitter. Jeg har mye mer tro på positive incitamenter til å forbedre sikkerhetskulturen.

 

 

En viktig årsak til denne ulykken kan synes å være at sjarken ble oppdaget så sent.

 

Styrmannen:

Skarbak kom helt plutselig, og vi hadde da en fart på 16,2 knop. Vi oppdaget ham ikke før han var 1,35 nautiske mil fra oss

 

Radarbildet ble overvåket sporadisk fordi Doris var plaget med mye "falsk ekko" samt at de hadde god visuell sikt.

 

Skipperen:

Skumringa var begynt å komme, men vi hadde klar sikt.

 

Sjøfartsinspektøren spurte da om skipperen la merke til om Skarbak hadde tente lanterner. Skipperen mener det var så godt lys at dette ikke var nødvendig for å vurdere situasjonen.

 

Spørsmålet blir da: Hva er det som er galt med sikkerhetskulturen når de som står på broen ikke i tilstrekkelig grad benytter radar, kikkert og sin fulle oppmerksomhet mot utkikksoppgaven, slik at den røde sjarken blir oppdaget vesentlig tidligere enn når den er 1,3 mil vekke?

Link to post
Share on other sites

Men jeg er meget usikker på om gitter er rette medisinen for å rette på slike holdninger.

Når man ved å bryte norsk lov gjør slik at en person blir drept - da er gitter det riktige svaret. Det må være slik.

 

Når en bedrift (eller rederi) tillater holdninger som medfører unødig risiko, bryter dette med arbeidsmiljøloven, og enhver sunn HMS-logikk, og da er gitter eller enda bedre gigant-bøter riktige veien å gå.

 

 

Finnes mye cowboyer både on- og offshore og eneste måten å temme disse er å gjøre det ulønnsomt å være cowboy!

Link to post
Share on other sites

skipperen på Doris viser: "Ja vi hadde vikeplikt, men i og med at vi var størst så brydde vi oss ikke"

 

Hvor har du dette utsagnet fra? Fra hvilken avis? Jeg kan ikke huske å ha lest dette.

 

Å vise til sin egen størrelse betyr ikke nødvendigvis at største båt har retten, men at en slik opplysning om størrelse er viktig for å fortelle om sin egen manøveringsevne!

 

Forøvrig er vikeplikt betinget av flere andre forhold; avtaler mellom båtene, fiske, seperasjonslinjer, når vikeplikten starter og når den opphører etc. Det som forkludrer synet fra vår sidelinje, er at å holde stø og tydelig kurs er en del av plikten.

 

Og som nevnt tidligere er sjøforklaringen kun en del av hele undersøkelsen. Jeg forventer at det vil komme frem nye ting i den videre undersøkelsen.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Mange spørsmål som dukker opp i denne saken.

 

Håper disse blir besvart.

 

Hvorfor bøyde ikke Doris av mot babord.

 

Hvorfor bøyde ikke sjarken av, hadde han bruk ute som hindret ham i å handle raskt nok til å unngå sammenstøt?

 

Det kan se ut som om begge fartøyer, ut fra foreliggend info, kunne gjort mer for å unngå ulykken.

 

1,37nm er tross alt ca. 2,5 km!! :confused:

Link to post
Share on other sites

I VG sier de at sikten var god i området, og i og med at de oppdaget sjarken på 1,37 Nm vil jeg tro at de hadde tid til å gjøre noe.

 

De hadde tid til å gjøre noe, men absolutt ikke god tid!

 

Når "sikten er god", vil man normalt oppdage en slik båt på mye større avstand enn 1,3 mil. Når en båt først oppdages så nært, på kollisjonskurs, og man steamer med 16 knop, ja da er sitauasjonen unormalt kritisk.

 

Derfor er det veldig viktig å implementere en sikkerhetskultur hvor viktigheten av at det alltid er noen som kontiunerlig holder utkikk, visuelt, på radar og ved hjelp av kikkert, er sterkt fremhevet.

 

Slikt er godt sjømannskap og altså også i samsvar med en god sikkerhetskultur.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du dette utsagnet fra? Fra hvilken avis? Jeg kan ikke huske å ha lest dette.

 

Sakset fra VG Nett:

 

«Skarbak»: - Har du tenkt å slakke opp du som kjem?

 

«Doris»: - Er du 20 fot eller 19, jeg tror du skal roe deg ned.

 

«Doris»: - Hvis du ikke bakker opp, så smeller det nå.

 

«Skarbak»: - Bakk ut for f**n, e du steike gal!

 

«Doris»: Ja, det var Doris. Vi har kjørt på en liten fiskebåt.

 

- Vi tenkte: Hvis vi svinger styrbord, så er vi i stand til å treffe den. Vi følte vi var i en låst posisjon.

 

Overstyrmannen la ikke skjul på at de var klar over at det var de som hadde vikeplikt.

 

- Jeg er litt for gammel sjømann til å tenke babord. Jeg holder meg til sjøfartsreglene og tenker styrbord. Det er beklagelig å si det, men babord er siste alternativ for meg, sa Revne og la til at en slik manøver trolig hadde berget livet til Finn-Bertram Evensen."

 

(ble litt rot i saksingen, hele artikkelen er her)

 

Som jeg sa i innlegget, med forbehold om rett gjengivelse så mener jeg at det er holdningen som vises som ikke er noe bra.

Skipperen/overstyrmannen innrømmer å ha sett sjarken før sjarken så dem, de innrømmer vikeplikt, de innrømmer at de kunne manøvrere babord men velger å bruke tid på å få sjarken til å flytte seg...det dette jeg mener med "ja vi hadde vikeplikt, men...osv"

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hvem som hadde vikeplikt er avklart fra alle parter. Det var Doris.

Så langt jeg har forstått var begge båtene klar over hverandre og at kursen var kryssende så tidlig at begge hadde anledning til å gjøre unnamanøver.

Så langt jeg forstår ble det opprettet kontakt - først med lys. Denne kontakten ble tolket ombord i Doris.

Det er hevdet at fiskebåten gjorde endringer av fart som var med på å påvirke tolkningen av lysbruken ombord i Doris. Deretter blir det hevdet at fiskebåten gjorde ny endring av fart - noe som gjorde at Doris bakket, men nå var det for sent.

 

Spørsmålet her er altså ikke hvem som hadde vikeplikt. Vi har vel også som utgangspunkt at ingen ønsket kollisjonen. Da blir det et par spørsmål:

Hvordan Doris kunne fortsette med forståelsen av at det var enighet om at vikeplikten var opphevet?

Hvordan fiskebåten kunne fortsette med forståelse av at Doris faktisk viket, eller feilberegnet han og trodde at han skulle klare å passere like forran Doris?

 

Dette er nok spørsmål de fleste stiller seg og som vi helt sikkert vil få belyst. Dersom ikke Doris klarer å sansynliggjøre at det var gode grunner til at de tolket det slik at det var enighet om at vikeplikten var opphevet burde de etter mitt syn få en hard dom.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk referert på radioen i dag at to ombord på brua i kjemikalietankeren klaget over radaren, den hadde både fuktighet på radarbildet samt mange sjøekko grunnet bølger mot land- og øyområder, slik at de svært sent observerte fiskebåten. Er det slik at tankeren gikk på autopilot og ikke manøvrerte i forhold til trafikken i området?

 

Ja, tankeren gikk på autopilot - hvilket er helt normalt. (Det var kun kapteinen og styrmannen på broa, og altså ingen rorgjenger). (Det er ikke normalt å ikke manøvrere i forhold til trafikken i farvannet...)

 

Det høres nesten helt utrolig ut at det var "fuktighet på radarbildet". Dette tror jeg er tull og tøys fra en journalist som ikke vet hva han snakker om.

 

Og at det er "sjøekko på grunn av bølger mot land- og øyområder" er helt normalt, og aldeles ingen grunn til ikke å bruke radaren til å holde utkikk!

En våken og kompetent radaroperatør vil garantert kunne oppdage en slik fiskebåt på større avstand enn 1,3 n.m.

Link to post
Share on other sites

Iht til Skipsfartsforumet er det to påstander jeg har hørt noen ganger, også nå i denne gjeldende tråden: "sjarker hører ikke på K16" og at de store skipene "bare durer på".

 

Tar det til etterretning, men håper at virkeligheten ikke er blitt slik?

 

Det gjelder å være kritisk både til rykter og påstander, både i forumer og aviser.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange på forumet her som har erfaring fra tilsvarende situasjoner, men som heldigvis ikke ender på en slik måte.

 

I tillegg til vikeplikt regelen, er det også begges plikt til å forsøke å unngå en kollisjon. Med kjennskap til saken kun gjennom referater i avisene, må jeg si at jeg finner det noe underlig at denne ulykken kunne oppstå. Slike ulykker oppstår vel helst som følge av at ett (eller begge) fartøy(ene) ikke er oppmerksomme/har observert det andre i tide.

I dette tilfellet hadde de tid nok til å signalisere til hverandre med lyskaster(? - basert kun på opplysninger fra "Doris") og mer en 40 sekunder (i følge raiologgen fra Florø radio) fra kontakt var etablert på VHF til det smalt - i min bok er dette et hav av tid til å unngå kollisjon i dette tilfellet, og jeg mener at den mindre og langt mere manøvreeringsdyktige båten sitter med nøkkelen for enklest å komme seg ut av den kritiske situasjonen ved å ikke å holde på sin rett - som ikke lenger er noen rett når den kritiske situasjonen først har oppstått.

Link to post
Share on other sites

Det finnes sikkert massevis av "årsaker" til at Doris ikke skulle se Skarbak visuelt. Så som "radarstøy, ekko" osv.

Men i dette tilfellet så var jo begge skip fullstendig klar over hverandres posisjon. De har sågar hatt radiokontakt med

hverandre og kunne ha avtalt de nødvendige kursendringer. Med stor fare for å tråkke mange på tærne vil jeg komme med

min erfaring som mangeårig kystseiler, både med små og store skip ,og lystbåter.

Da jeg frekventerte kysten i embeds medfør i fraktfart så var små sjarker og lystbåter , en sann pine og plage.

Med tusenvis av tonn i fart var det ikke bare å slå bakk eller slå fult ror . Du trengte noe vanvittig stor plass,både til

å bakke eller til å svinge. "Innersving" eksisterer ikke til sjøs. En liten båt har selvfølgelig samme rettigheter som et

stort skip. Der ligger problemet tror jeg. Liten båt føler seg som en underdog, men nå endelig kan jeg , med

loven i hånd, ta rotta på en sværing med sjøveisreglene som hjelp , nå må han jo vike for lille meg.

Stort skip føler seg mektig , så mektig at det tenker: så stor og svær som jeg er holder de små båtene seg unna av rein

frykt. I min tid på sjøen så må jeg bare tilstå jeg har tenkt og utøvd begge disse tanker. MEN i denne spesifikke saken

så har begge førerne snakket sammen på vhf. Da er min oppfatning av det hele "hovmod står for fall"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

å stor og svær som jeg er

Link to post
Share on other sites

Det finnes sikkert massevis av "årsaker" til at Doris ikke skulle se Skarbak visuelt. Så som "radarstøy, ekko" osv.

Men i dette tilfellet så var jo begge skip fullstendig klar over hverandres posisjon. De har sågar hatt radiokontakt med

hverandre og kunne ha avtalt de nødvendige kursendringer. Med stor fare for å tråkke mange på tærne vil jeg komme med

min erfaring som mangeårig kystseiler, både med små og store skip ,og lystbåter.

Da jeg frekventerte kysten i embeds medfør i fraktfart så var små sjarker og lystbåter , en sann pine og plage.

Med tusenvis av tonn i fart var det ikke bare å slå bakk eller slå fult ror . Du trengte noe vanvittig stor plass,både til

å bakke eller til å svinge. "Innersving" eksisterer ikke til sjøs. En liten båt har selvfølgelig samme rettigheter som et

stort skip. Der ligger problemet tror jeg. Liten båt føler seg som en underdog, men nå endelig kan jeg , med

loven i hånd, ta rotta på en sværing med sjøveisreglene som hjelp , nå må han jo vike for lille meg.

Stort skip føler seg mektig , så mektig at det tenker: så stor og svær som jeg er holder de små båtene seg unna av rein

frykt. I min tid på sjøen så må jeg bare tilstå jeg har tenkt og utøvd begge disse tanker. MEN i denne spesifikke saken

så har begge førerne snakket sammen på vhf. Da er min oppfatning av det hele "hovmod står for fall"

å stor og svær som jeg er

Hvem i helvete har lagt til den siste setningen her ? Kan man på dette forum føye til noe på en annens post ?

Link to post
Share on other sites

Den forstod jeg ikke: "... manøvrere..."???

 

Det tror jeg at du gjorde. Men allikevel:

 

Jeg svarte på innlegget til roaldbj, hvor det kunne se ut som om det var noe spesielt at skip seilte på autopilot, og at skip som seiler på autopilot ikke foretar vikemanøvrer i forhold til annen trafikk:

 

Er det slik at tankeren gikk på autopilot og ikke manøvrerte i forhold til trafikken i området?

 

Og da svarte jeg:

 

Ja, tankeren gikk på autopilot - hvilket er helt normalt. (Det var kun kapteinen og styrmannen på broa, og altså ingen rorgjenger). (Det er ikke normalt å ikke manøvrere i forhold til trafikken i farvannet...)

 

Forsto du nå?

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet hadde de tid nok til å signalisere til hverandre med lyskaster(? - basert kun på opplysninger fra "Doris") og mer en 40 sekunder (i følge raiologgen fra Florø radio) fra kontakt var etablert på VHF til det smalt - i min bok er dette et hav av tid til å unngå kollisjon i dette tilfellet

 

Men i dette tilfellet så var jo begge skip fullstendig klar over hverandres posisjon. De har sågar hatt radiokontakt med hverandre og kunne ha avtalt de nødvendige kursendringer.

 

Begge fartøyene kunne ganske sikkert ha gjort noe som ville ha medført at kollisjonen kun ble en "nesten-ulykke". For eksempel: Hadde DORIS endret kurs ørlite, slik at den gikk 10 meter lenger til styrbord, ville den gått klar sjarken. Men det mener jeg er litt uinteressant.

 

Jeg er ikke enig i at fartøyene hadde et "hav av tid" på å unngå sammenstøt. Og årsaken til det er at DORIS ikke oppdaget sjarken før den var 1,3 mil unna, kun 5 minutter før det smalt. Mye av de 5 minuttene som så fulgte, ble brukt til lyskastersignalering og radiokommunikasjon.

 

Jeg mener at det er oppsiktsvekkende at de ikke oppdaget sjarken før den var 1,3 mil unna.

 

Og at dette var en vesentlig medvirkende faktor til tragedien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...