Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Smak og behag kanskje, men jeg synes det var et eller annet med proporsjonene på denne som ikke stemte. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Det er et eller annet med overbygget, tror jeg. Lurer på om det er høyden som i mine øyne kunne vært litt større? Enig mht til baugstigen. Blir omtrent som å lesse på digre sidevesker og toppkoffert på en Harley Davidson chopper...

Link to post
Share on other sites

Ja, der har vi det kanskje. Egentlig synes jeg overbygget var fint, samtidig med at noe ikke stemmer. Det hadde helt klart blitt noe annet hvis sidevinduene hadde fluktet med frontvinduene. En liten digresjon, men slike detaljer kan irritere meg grønn: Når man ønsker å ha kalesje på en trebåt - hvorfor må denne kalesjen i 9 av 10 tilfeller på død og liv se ut som opphavet til den er fra et bad taste party? Det at kalesjen normalt skal være nede er ikke noen unnskyldning. Her er det jommen mye rart ute og går. Den pene båten, og så henger det på et stilas bak som ikke ligner grisen. F.eks. taket på hytta er noenlunde i plan med vannflaten. Men når man kommer til kalesjen - hva skjer da - jo, "taket" på kalesjene følger overhodet ikke samme linje som taket over hytta, det skrår nedover i en vinkel som ikke ligner noe av det man finner på plastbåter. Vinduer i kalesjen er "hevet på" uten noen som helst form for tanker om at dette skal passe med linjene ellers i båten. En del av tilfellene kan sikkert forsvares med at man har gjenbrukt en kalesje som er laget for en annen båt, men dette gjelder vel langtfra alle tilfellene. Hvorfor er det slik? :smiley:

Link to post
Share on other sites

....Flotte griperekker, men stigen i baugen virker noe malplassert.

Men det er da en helt vanlig "badestige" som hektes fast i et bajonettfeste på baugen for å komme i land. Stigener avtagbar og brukes kun til det. Under gange, ellers, fjernes denne selvfølgelig. Hadde en maken på min 24' Gressviksnekke.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Æsj, så uggent vær det er idag. Orker ikke og holde på idag!

:nono: Invester i en slik propanovn de selger på Plantasjen til rundt 900,-. Det ser ut som du har presenning rundt og da er dette redningen på sure dager. Bruker en slik en selv i Sjømannen og på mine kanter er det langt mer enn bare surt. Varmer som bare rakkern. 4kw yter vidunderet! Nyttig investering når man driver ute og mekker båt. :flag:
Link to post
Share on other sites

Jo det er sant! Men det bråker så j....g i den presenninga og når det blåser!

Er det noen fare for at den ovnen kan slokke på grunn av blåsten! Det er jo ikke akkurat noen krise med tanke på at det lekker gass.

Jeg kan se gjennom skroget både her og der :flag: (drev som har detti ut) så gassen siver jo ut.

Men......

Link to post
Share on other sites

Jo det er sant! Men det bråker så j....g i den presenninga og når det blåser! Er det noen fare for at den ovnen kan slokke på grunn av blåsten!

Kan du ikke fortøye presenningen litt bedre da? Noen plankebetar til for å stive det av, og så sikre hvert flak bedre slik at det ikke gis rom for å flagre. Og tette igjen begge ender.

 

Jeg tør ikke mene noe om hvor robust flammen er mot vind. Har aldri testet det. Men pilotflammen sitter ganske skjermet, i en slags forsenkning i konstruksjonen. Jeg vil tro at det bør ikke være noe stort problem. Eventuelt komplettert med en plate eller to rundt ovnen for å skjerme av for den verste vinden.

 

Artig at du skal på kurs, men det ikke være bra for den framdrift. Plutselig er sesongen der og man står med hammeren i ene hånda og klør seg i hodet med andre hånda. :flag:

Link to post
Share on other sites

Artig at du skal på kurs, men det ikke være bra for den framdrift. Plutselig er sesongen der og man står med hammeren i ene hånda og klør seg i hodet med andre hånda. :lol:

Snakket med naboen her nå og da fikk jeg rede på at jeg kan få lånt en liten varmekanon som går på parafin. Den gjør nok susen :lol:

Da gjør det ikke så mye med blafring i pressenning heller. Må jo bli kvitt eksosen!

 

Kurs er ikke artig, har gått på et sånt for en del år tilbake. Problemet er at jeg ikke har noe valg. Går jeg ikke på kurs så blir jeg uten penger :flag:

 

Ser ut som om jeg må få tak i en båt til, så jeg er sikret turer på vannet i sommer!! :flag:

For jeg vil ikke haste meg ferdig med prosjektet! Det blir det bare rot av!

Link to post
Share on other sites

Disse ovnene stenger for gassen dersom flammen blåser ut.

Er du 100% sikker på det? Jeg stiller ikke spørsmål ved påstanden din, men det hadde vært utrolig greit og visst helt sikkert. Husker ikke at det stod noe om det i veiledningen til ovnen. Av og til hender det at Fantomet må forlate skuta for å rekvirere digg hos nærmeste bensinpusher, og da kjennes det litt utrygt å gå fra vidunderet. Men er også kaldt å returnere til kald båt.
Link to post
Share on other sites

Den jeg har er kjøpt på Plantasjen og heter Campinggaz.

Der må reguleringshåndtaket holdes nede en stund etter start mens bimetallfjæra som åpner for gassen varmer seg opp. Ved å holde håndtaket nede bypasses fjæra.

 

Min nye ENO komfyr til båten er likedan.

Terrasevarmeren min er likedan.

 

Jeg tror faktisk at forskriftene for propananlegg krever dette.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Den jeg har er kjøpt på Plantasjen og heter Campinggaz.

Der må reguleringshåndtaket holdes nede en stund etter start mens bimetallfjæra som åpner for gassen varmer seg opp. Ved å holde håndtaket nede bypasses fjæra.

Akkurat samme som jeg har! Er det slik det fungerer? Har spikkulert litt på dette, det er altså et bimetall som er hemmeligheten? Takk for info! Nå må jeg løpe så jeg rekker bussen. Rett til Sjømannen og :flag: fram til 23:30 i kveld. Og i morgen. Og søndag. :flag:
Link to post
Share on other sites

Hei bastard30000!  :lol:

 

Tenkte bare jeg skulle stikke innom og ønske deg lykke til med ombygging og snekring, og samtidig legge ved et bilde hvor du kan hente inspirasjon til utforming av M/S Bastard - tenk der hadde du hatt plass til å henge opp blomsterkasser under hvert av vinduene......... :lol:  :lol:  :lol:  ...det eneste som mangler der er takrenner!  :lol:

 

 

Bilde

 

Jeg gremmes!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er vel sånt man bokstavelig talt kan kalle hytte på sjøen! Praktisk men ikke akkurat båt da :lol:

 

Jeg skal nå prøve og begrense meg når det gjelder overbygg. I helga har jeg ikke fått gjort noe på båten heller :lol: manglende arbeidslyst er vel det kalles :lol:

Og i morra skal jeg begynne på arbeidssøker kurs :lol:

Tenkte og melde meg opp på truck kurs i stedet hvis det er mulig. Lettere og få seg en jobb da. Traverskran har jeg fra før hvis noen vet om en bedrift som trenger en kranfører! :lol:

 

Kommer vel ikke til og få med meg så mye av kurset da vi har tilgang på data og internett :lol:

Dessuten blir det vel og tenkte på båtbygging. Regner med at jeg har en del energi til overs etter og ha sittet på kurs hele dagen :lol:

 

Og så lurer jeg litt på den Dorry 32 som er på Tofte...... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg gremmes!

Hva gremmes du for ? Måtte bare spørre ,hvis det er det jeg trur det er så burde du ikke det .Tipper eieren av denne er dritførnøyd jeg da .....PS:Beklager hvis det er jeg som missforstår ...........

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...