Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Hei igjen Bastard 30000,

 

Nå er båten vel fremme  -  jeg håper at du ikke ble alt for skuffet?

 

Det så jo ut som et ordenlig roteloft ombord da den stod her på Sandnes, og det er vel ikke blitt bedre av at man har slengt ombord diverse løsøre som fulgte med på handelen. Hvor mange propeller og akslinger fikk du forresten?

 

Når det gjelder hulllene i bunnen så la jeg også merke til dem, og det er nok riktig som du sier; den har sikkert vært i bruk som fiskebåt og derfor hatt brønn for levendefisk midt i båten. Men plugger og lim er jo ingen stor sak å ordne....

 

Dine ideer om å løfte hyttetaket for å få full ståhøyde innvendig vet jeg ikke om jeg sånn umiddelbart faller for. Til det har jeg sett alt for mange eksempler på at båtene får utseende som en sommerløe, din forrige "Aurora" hadde vel litt av samme tendensen....

 

Jeg pleier ofte å si at der er to måter å lage til en båt på; den ene er fra innsiden, den andre fra utsiden. Begynner man med innsiden, satser på høyde, store vinduer, og diverse  -  så er man langt fra sikker på at utsiden blir en estetisk nydelse :wink:

 

Alternativet med å tegne en båt og et overbygg som har harmoniske linjer, og deretter la innredningen styres av dette er den andre ytterligheten. Kanskje noe midt imellom er tingen; finne deg i å gå litt duknakket når du står oppreist inne  -   der sitter man jo mest allikevel  -  og så få et overbygg som ikke bærer preg av å være lånt fra en drabantby.

 

Uansett: lykke til med prosjektet!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Nei, jeg fikk med bare den ene vribare proppelen, så jeg skal etterlyse de andre.

Samt noen flenser som mangler!

Full ståhøyde blir det nok ikke uansett, så det blir ikke noen høyblokk.

Tanken er og ha litt høyere dekk ved vinskjerm. Dekket vil da flate ut fremover.

Jeg skal prøve og skisse opp dette litt :wink:

 

Greit og bøye nakken litt ja, ingen problem med det!

Det blir liksom litt plundrete og gå på knea inn til doen.

Forøvrig så er det tenkt til og ha en dobbelkøye på skrå + toalett under framdekk.

 

Skal komme tilbake med skisser!

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Nei, jeg fikk med bare den ene vribare proppelen, så jeg skal etterlyse de andre.

Samt noen flenser som mangler!

 

Skal komme tilbake med skisser!

Hei igjen,

 

Du har nok fått den viktigste og riktigste propellen. De andre var mindre, den ene var en 2-vinget vridbar SABB-propell og den siste mener jeg kom fra en Sleipner, men den ville nok ha vært alt for liten for den store motoren som står ombord.

 

Ellers er jeg selvfølgelig spent på å få se skissene som du legger ut.

 

mvh

Poseidon

http://www.termaloma.com/sip779.html

Link to post
Share on other sites

Flott bilde av Poseidon. Ingen tvil om at det er et fartøy som rigger bra.

 

Bastard !

 

Ut i fra de få bildene jeg har sett av ditt nye prosjekt kan det se ut som om at sidene i overbygget er loddrette/paralelle. Det er OK på et hus, men på en båt vil det se ut som om overbygget er bredere oppe enn nede. Sidene bør helle innover slik at overbygget blir noe smalere oppe enn nede. Dette har du mulighet for å ordne på nå i en tidlig fase av arbeidet.

 

Unngå også vinduer med gummipakning, det passer best på en gammel buss.

 

Skaffe deg en stor dunk med trekkfastolje og amerikansk terpentin først som sist og mette alt treverk med dette underveis. Denne oljen tørker ikke i overflaten slik som Owatrol og man kan smøre på når det passer uten at det er vått i vått. Dessuten har den den riktige maritime lukta.

Link to post
Share on other sites

Du har vel sluttet å lete etter flere prosjekter nå Bastard30000?  :lol:

 

Nå har du denne og en som har ligget under vann i en periode. Det skal vel være nok å sette fingrene i for noen år fremover?  :smiley:

Den som har ligget under vann har jeg ikke kjøpt da eier forlagte blodpris for den. 15 000,-

Han har enda ikke tatt den opp :puke:

 

Men da blir den jo billigere og få tak i :wink:

Link to post
Share on other sites

Den som har ligget under vann har jeg ikke kjøpt da eier forlagte blodpris for den. 15 000,-

Han har enda ikke tatt den opp :smiley:

 

Men da blir den jo billigere og få tak i :puke:

Du tar helt feil:

 

Eieren behandler båten som en spekesild   -   nå er den nedlagt i lake for å modnes slik at han kan selge den som delikatesse  :wink:

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Ojojoj! :wink:

 

Var ute og sjekket M/S Bastard i dag og kan prise meg lykkelig for at jeg lagde ekstra bukker!

På grunn av mildværet hadde den ene bukken sklidd unna. Så imorgen bærer det av sted for og kjøpe mer 2x4" og lage bukker av.

 

Skal også rette opp skikkelig denne gangen. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei Bastard 30000 og Walter S.

 

Snøen har nesten gått, :wink:......og kommer igjenn akkurat nå, :nonod: men jeg har fått tatt

bilder av opplagstralla jeg nevnte tidligere på denne siden. :wink:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Denne tralla er spesiallaget midt på 70 tallet til en 32 fots Dorry(trebåt på ca 5Tonn) og fungerer perfekt.

Den er liten og lett å stue bort og har et øye i draget, for feste på traktor o.l., (har selv kjørt den etter bil med båten på, men det er vel ikke i henhold.........)

Den kan løftes opp på en liten varehenger, ca. 1,5 x 2,0 m, uten lemmer foran og bak.

 

Tralla ligger hjemme hos meg på Nøtterøy,  og selges for 1500,- så dersom interessert kan du jo sende en IM. :wink:

 

Forøvrig må du ha lykke til med prosjektet bastard 30000, vil følge med på utviklingen fremover.

Link to post
Share on other sites

Det er svingskive mellom akslingen og krybba på den fremre akslingen. rett over der hvor draget er festet.  Den firkantede platen danner svingskiva

Hei fernanda!  :smiley: Jeg ser to akslinger, hver med sin "bukk" - begge fast, ingen justerbar i høyden? - men skal disse 2 akslingene brukes slik de er? Uten å henge sammen på noen måte? Ingen forbindelse mellom dem, ingen "bjelke / ramme"?  Hvordan kan du da rulle en båt att / frem med dette? Mulig at jeg er litt treg, men jeg "ser" det ikke for meg, sånn umiddelbart..... :sailing:
Link to post
Share on other sites

Hei, Bastard 30000 har helt rett, :nonod: båten danner ramma/forbindelsen mellom den fremre og bakre akslingen.

Det er dessverre ingen mulighet for justering av krybba for å passe til andre båter, her må vinkelsliper og sveiseapparat i bruk før den passer til ny båt. En kan jo for enkelhetsskyld bare fore imellom med noen klosser e.l. dersom en ikke vil sveise, selv om sveising vel er å anbefale.

Har selv trukket en trebåt på 5Tonn, 32 fot stor opp en relativt bratt bakke, over en fortauskant og inn en innkjørsel, over en plen og ned en traktorvei, uten noen problemer med at akslingene ble forskjøvet i forhold til hverandre. Så det bør gå greit også i fremtiden.....

 

PS. det gikk helt bra på tilbakeveien også, selv om vi da hadde laget "meier " til hjulene for å dra båten ut på snøen............., ble visst forferdelig sølete der om våren og jeg skulle på vannet!!!!!! :yesnod:

 

Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...