Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

70 l på en 17 fots båt var mye. Jeg har klart 40l på en sjekte av samme størrelse. Da kunne den "vries opp" som en klut. Treverket blir nærmest gjennomsiktig når den er gjennomtrukket.

Dersom du stopper å sause når lommeboka er tom risikerer du at stoffet herder/hinner seg, og det blir vanskelig å få inn mer når lommeboka atter har feitet seg opp. Det er avgjørende å stoffe vått i vått inntil treverket ikke trekker mer. Vent med stoffingen inntil lommeboka er tykk nok, dette bør du gjøre skikkelig.

Forøvrig sverger jeg til rå linolje, terpentin (amerikansk) og tretjære. Owatrol etc. er stort sett bare whitespirit og soppdreper som damper ut igjen etter noen år.

Link to post
Share on other sites

70 l på en 17 fots båt var mye.

Forøvrig sverger jeg til rå linolje, terpentin (amerikansk) og tretjære. Owatrol etc. er stort sett bare whitespirit og soppdreper som damper ut igjen etter noen år.

Ikke glemm anti parrasitten da, linnoljen legger grunnlaget for sopp

Link to post
Share on other sites

Enig med deg. Problemet er bare at Antiparasitt har gått ut av handelen. Den soppdreperen som finnes hos fargehandeleren i dag har jeg ikke testet, men når giften blir tatt ut pga. miljøhensyn sier det seg selv at den ikke lenger er krutt for å si det slik, men verden vil jo bedras.

Tretjære (milebrent sier gamlegutta) gjør at soppen ikke trives, ikke vet jeg. Faktum er at trebåter fra 50 årene nesten uten unntak ble innsatt med linolje, terpentin og tjære. Svært mange av disse halvt hundre år gamle båtene "is still going strong", selvsagt dersom eier(ne) har tatt vedlikeholdet seriøst. Det flyter altså mengder av bevis på at dette funker, og som kjent skal man ikke "kødde" med noe som funker. Selv har jeg brukt nevnte eventyrblanding med godt resultat på flere prosjekter. Det eneste problemet med linolja er at den må stå et par uker å tørke før lakking. Lakken vil ellers kunne få problemer med å herde, samt slippe til underlaget. (kun problem første året, samt egentlig et luksusproblem=bevis på feit båt)

"Alternativ soppdreper" kan forøvrig blandes inn ved å bytte ut terpentin med Clipper/Owatrol etc. Jeg har gjerne smørt på noen strøk med dette på slutten. Lakkheften vil også bli bedret da linoljen blir arbeidet noe ned i veden. Vær imidlertid klar over at for mye soppdreper vil kunne slå ut i grønn farge rundt kobberklink, ikke spesielt vakkert det heller.

Link to post
Share on other sites

Et lite apropos;

 

kokt linolje herder, rå linolje herder "aldri"....

 

På turene gjennom Suezkanalen kunne det ofte være et problem med alle "handelsmennene" som kom ombord og stjal med seg alt som var løst  -  inklusive alle slags maling.

 

Det var da båtsmannen gjorde det geniale: han fant frem noen  malingspann, satte dem lett tilgjengelig  -  og hadde på forhånd rørt inn en anseelig andel rå linolje.

 

Malingen forsvant akkurat så fort som forventet, araberne malte båtene sine med den   -   og de venter nok ennå på at malingen skal bli tørr  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Blir båten klebrig med rå linolje :lol: eller vil det trekke inn såpass mye at jeg ikke merker noe til det :lol:

Båten har jo stått på land i et par år så det trekker jo en hel del.

 

Nå trenger jeg snart en oppskrift på fremgangs måte :lol:

 

Noen som kan legge ut det

Link to post
Share on other sites

Et lite apropos;

 

kokt linolje herder, rå linolje herder "aldri"....

Også rå linolje herder, men senere enn kokt. Dersom du stoffer en båt med rå linolje går dette bra så lenge underlaget suger. Dersom du holder på til treverket er mettet, og "glemmer" å tørke av overskytende olje, vil du etter noen dager oppleve marerittet. Du har da en skikkelig sei smørje som kun kan skrapes vekk! Problemet er dessuten at olja heller aldri herder helt ut. Det er dette Poseidon refererer til. "Herdet" rå linolje forblir seig og klebete inn i evigheten. Dette vil også gi problemer med utherding av lakk/maling på overflaten.

Som nevnt i mitt forrige innlegg:

Pass altså på å tørke av overskytende olje (før griseritet kliner seg). Bruk rødsprit etc. på fillene for å vaske av olja. NB: Kast fillene på brannsikkert sted da linolje-fillene kan selvantenne. La båten tørke ut et par uker før lakkering/maling.

Link to post
Share on other sites

Rå linolje + tretjære + amerikansk terpentin er utmerket å smøre båten med.

 

Blandingen blir trolig like dyr som Trekkfastolje.

 

Rå linolje gir god grobunn for sopp og må tilsettes giftstoff som Xylamon eller Antiparasitt.

 

Trekkfastolje har soppdreper så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Nå trenger jeg snart en oppskrift på fremgangs måte :lol:

 

Noen som kan legge ut det

Det er like mange meninger om stoffing som det er produkter.

Jeg registrer at TMe har en forkjærlighet for Trekkfastolja. Sikkert like bra som mye annet denne, men også dette produktet inneholder utvilsomt en betydlig mengde White spirit. Jeg er imidlertid enig i at olja har den rette tjære-lukten. Prismessig faller trekkfastolja dyrere ut enn linoljemix. (Med forbehold om at andre har forhandlet frem bedre priser enn jeg har klart.)

Andre igjen har sterke preferanser til det være seg International, Jotun, Epiphanes, Owatrol eller andre..

Jeg foretrekker linolje, og her kommer "oppskriften":

 

60-70% rå linolje

30% amerikansk terpentin.

(lys)tretjære inntil blandingen blir så mørk som du kan tillate. Er det en gammel båt som skal stoffes i bunnen etc hvor farge ikke er avgjørende tilsettes mer tjære. Desto mer tjære desto bedre stoff. Ved mye tjære må imidlertid mer terpentin tilsettes slik at blandingen ikke blir for tykk. Gamle båtbyggere brukte 1/3 linolje +1/3tjære+1/3terpentin. Dette forutsetter tjære av høyeste kvalitet som ihvertfall ikke jeg har lykkes å få tak i. Du får tilsette det du synes du kan uten at heksebrygget blir for mørkt.

Det går forøvrig an å "destillere" ut avfallstoffene av tjæra ved å blande inn terpentin og koke opp. Avfallstoffene vil da etter noe tid bunnfelle seg sammen med terpentinen, sies det. Jeg har aldri prøvd dette. Hyggelig dersom noen vet noe mer??.

Noe terpentin kan som nevnt også byttes ut med Clipper etc.(eller antiparasitt dersom du får tak i dette) slik at soppdreper derved også blir tilsatt. Jeg gjør dette vesentlig på slutten når jeg merker at båten slutter å trekke. Mindre problemer med lakkheft på denne måten.

Stoff alltid innenfra, vått i vått. Utvendig maling/lakk må også være fjernet der som 100% trekk/suging skal oppnåes. Det må heller ikke stoffes fra begge sider samtidig...men det vet du sikkert.

Tørk av overskytende stoff når båten er mettet. Kast filler på brannsikkert sted. La båten tørke et par uker. Mal/lakk ihht. fabrikantens anvisning.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

He He...

Glassfiber er helt greit det, og jeg er ikke ute etter bråk......

..........men tretjæra LUKTER bedre enn polyester og styren.

Dette er et faktum som er vanskelig å komme forbi.

Jeg liker forøvrig heller ikke lukta på vannbasert maling og tapetlim (pusser opp hjemme)

Link to post
Share on other sites

Jeg bøyer meg i støvet for fs sine utredning.

 

Her synest å være gode kunnskaper. Jeg har brukt Trekkfastolje og Owatrol og kom til at Trekkfastoljen var bedre enn Owatrol ved at man kunne smøre når det passet.

 

Linoljeblandingen vet jeg at "gamlekara" sverger til og vurderer faktisk å bruke dette selv. Jeg har funnet en del info om linolje og det viser seg at dette er den oljen som har best inntrengingsevne av alle oljer. Dog er den grobunn for sopp og krever soppdreper.

 

Xylamon er visstnok borte fra hyllene, men Antiparasitt var å finne så sent som for et par dager siden hos min lokale ByggMix sjappe. Kanskje jeg må sikre meg noen krukker for fremtidig bruk?

Link to post
Share on other sites

Xylamon er visstnok borte fra hyllene, men Antiparasitt var å finne så sent som for et par dager siden hos min lokale ByggMix sjappe. Kanskje jeg må sikre meg noen krukker for fremtidig bruk?

Dersom du har funnet Antiparasitt i sjappa di:

Løp og kjøp!!!!

Kan du fortelle hvor denne Byggmix-filialen befinner seg?

Jeg kjøper gjerne restbeholdningen (selvsagt etter at du har forsynt deg, jeg er da oppdratt i et sivilisert hjem)

Link to post
Share on other sites

Hei!  Her er noe feil.  Jeg har sjekket med Malermestrenes Andelslag, og Antiparasit, brun,grønn og klar står fortsatt i hyllene  på lager, og det er ingen indikasjoner på at den er på vei ut.  Derimot er Xylamon borte fra hyllene for et år eller to siden.

 

Husk at om det brukes antiparasit bør denne herde i minimum 3 måneder før viderebehandling

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Et par bilder bare. Det går da fremover :yesnod:

Bilde

 

 

Som Walter_S etterlyste så blir "sidedekket" bredere enn opprinnelig tenkt fra forrige eier.

Det er jo forandret en del nå. Hvis du sjekker bilde av gamle båten(www.msbastard.com) så ser man jo hvordan den så ut en gang i tiden.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Sakset fra BM :

 

 

Perkins 4.108 - ute av produksjon i 25 år , men fremdeles aktiv....

 

4.108 gikk ut av produksjon i 1978, men det finnes veldig mange av denne

 

motoren på markedet. Derfor har vi valgt å lage en egen siden for denne motoren. Den er fortsatt en moderne konstruksjon, og med rimelige deler er det gunstig å koste på motoren selv om den begynner i bli dårlig. Bytt filtre, alle gummislanger, eventuelt impeller og juster ventilene, så har du en trofast motor i mange år fremover.

 

Hvis du har en direktekjølt motor, kan vi tilby komplett ombyggingssett til varmevekslerkjøling. Se på vår side "lesestoff", så kan du bestille ny håndbok på norsk.

 

Antall sylindre: 4

Effekt: 49 hk ved 3600 o/min maks.

Slagvolum: 1,76 liter

Innsprøytningssystem: Rotasjonspumpe Lucas DPA

Motorens maksimale turtall er 3600 o/min. Turtallet som den kan kjøres på kontinuerlig er 200 o/min under det turtallet man får ved maks belastning i den båten motoren sitter i. Altså: Hvis din propell og båtvekt gir et maksimalt motorturtall på 3400 o/min, må du se bort i fra den opprinnelige effektkurven og kjøre på 3200 o/min kontinuerlig.

 

Når det gjelder vedlikehold, så husk:

Etter 50 timer eller en gang i året:

- Skift olje

- skift oljefilter

 

Etter 400 timer eller en gang i året:

- Skift dieselfilter

- skift olje på giret

- juaster ventiler (400 timer)

 

Det kan ta mange år før en forsiktig lystbåtbruker når 400 timer, så skift filtre, kontroller slangeforbindelser og rem oftere selv om motoren ikke brukes så mange timer som angitt. Ellers les i håndboka.

 

Var det ikke en slik motor i Bastard mon tro ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...