Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Ja, nå har jeg laget ordentelig krybbe og rettet opp båten. :blush:

Og så har jeg rivd vekk en hel del, så nå er båten nesten tom innvendig.

Hvis det blir mildvær nå så går jeg på med sirkelsaga i dekket :sleep:

Dekket skal skjæres inn en del. Skal ta bilder før og etter :smiley:

Så hvis det blir mildvær nå så skal det ikke stå på og sette opp hytteveggene. Dette gleder jeg meg til. :wink:

 

Jeg begynner og tro at jeg kommer meg på sjøen til sommeren :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert litt på den avbilda båtvogna som har vært brukt til opplag og transport av 32 fot dorry.

 

Hva vil kunne skje med båten dersom det ene hjulet kommer opp på en kul og det andre ned i en dump ? Båten blir vridd - tåler den det ??? Forhåpentligvis. Har den godt av det ? Tja si det.

 

Skal man sette det hele på spissen så er vogna kun brukbar på absolutt flatt underlag dersom den ikke skal belaste/vri båten.

 

Dog er vogna et førsteklasses utgangspunkt for å bygge ei svært så bra vogn. Jeg ville derfor ha kleppet tak i vogna og bygget den om. Prisen er det ingenting å utsette på.

Link to post
Share on other sites

oppdatering med bilder. Avbildet er dekket før og etter kutting.

Er litt usikker på om jeg skal kutte mer enda. Tenke tenke.

Det som er fint nå er at jeg har styrhus på 4 m2

Bilde

Bilde

 

Her har jeg kuttet det som skal foreløbig. Vet ikke om jeg skal skjære inn mer enda.

Dekket er nå ca. 220cm fra forstavnen til der vindskjermen kommer.

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei bastard30000!  :flag:

Ser at du har begynt å snekre på båten din. Du snakker om et styrhus på ca 4 m2 - Har du tenkt på bredden til styrhuset?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett alt for mange "hjemmesnekrede" styrhus som har blitt for brede. Mange som har vært til de grader opptatt av plassen innvendig og helt glemt hvordan det vil ta seg ut, uten i fra.

 

Det jeg tenker mest på er det praktiske, sikkerhetsmessige. Har vært og sett på alt for mange ombyggde trebåter hvor det er nesten helt umulig å bevege seg på sidedekket, forbi styrhuset, for å komme frem til baugen . Spesiellt hvis resulatet ble et Sjark-tak, på toppen av styrhuset, hvor selve taket er bredere enn styrhusveggen (unskyld alle "hus-uttrykk") og dermed ytterlig begrenser plassen å gå på, på siden. Av og til grenser det nesten til akrobatiske øvelser å forsere sidedekket! Noe som, etter min mening, blir nokså irriterende i lengden og sikkerhetsmessig forkastelig.

 

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Ja det har jeg tenkt på . Sidedekket blir litt bredere enn det er nå. hyttas innvedige bredde er nå 230cm den blir kortet inn til 200cm.

Jeg vinner en del i lengden her etter at jeg kappet ca 70 cm av dekket.

Hytta blir da ca. 200 x 230.

Under her har jeg skannet inn et bilde av den gamle snekka til stefaren min som jeg bruker som "mal"

Bilde

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Gammelsnekka til stefaren din er fin den! Kan være smart å ta mal av noe som er vellykket, særlig hvis prosjektet ditt har lignende skrog. Å lage nytt overbygg på en båt er ikke så vanskelig, men å få det pent og harmonisk sett i forhold til selve skroget .............??????

Du verden så mye rart og stygt en ser når en rusler langs bryggene!

         Og som Walter påpeker: det skal være praktisk og sikkerhetsmessig gjennomtenkt også! Men det virker som du har tenkt mye på dette og du får det nok til! Artig at du vil dele dine erfaringer med oss andre, bilder sier mer enn tusen ord.

Lykke til videre!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei bastard 30000.

Denne snekka til stefaren din var fin :cheers:, er det en båt som han har bygget selv, eller er det en type båt? ligner litt på en spjærøykrysser, men den kan minne om en båt på ca. 30 fot, som jeg vet ble bygget i holmestrand. I tilfelle tror jeg kanskje at han har fått eiketrær til kjøl og spant av min far først på 80 tallet??????.

 

Ikke nysjerrig..., bare vitebegjærlig...............

 

Lykke til! :headbang:

 

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering etter litt kutting i dekk :flag:

Det ser kanskje drastisk ut men det skal nok bli bra, begynner med overbygg i morgen. Det gleder jeg meg fælt til må jeg si :cheers: :cheers: :cheers:

 

Her er dekket skjært ut.

Bilde

 

Dekket er tenkt og bruke på nytt, dette blir hevet ca. 15-20cm. (kommer litt an på)

Bilde

 

Detalj bilde Babord

Bilde

 

Detalj Forut

Bilde

 

Har en liten jobb og gjøre her og. Har bestilt boka etter at jeg til slutt fant ut at dette er en

Perkins 4.108M

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

prosjektet har stoppet opp litt da jeg hadde lovet og hjelpe bekjente med oppussing av leilighet :smiley::smash:

Tenkte jeg skulle holde intresserte oppdatert.

 

Men jeg får begynt til mandagen igjen :flag:

Ja, litt har jeg da fått gjort i dag og :smash: Snart skal jeg begynne på hytteveggene i salong/styrhus

Bilde

Link to post
Share on other sites

Bare en oppdatering med tekst i dag! I morgen skal jeg lage skott, og det er ikke bare bare! :lol:

 

Lagde mal etter skroget i dag, tok litt tid det da. Jeg vil ikke jukse med og skjære det skrått.

Syns det bør følge noenlunde skroget. Har mere igjen for det hvis jeg skal selge, da det ser litt proffere ut.

Et annet problem er at jeg er så forbasket treg i og komme i gang om morgenen. :lol:

Står opp i 6-7 tia, og er innom baatplassen.no med morgen kaffe. Og da går det fort et par timer. :lol:

 

Planen er og få gjort overbygget noenlunde ferdig før det kommer mer stabilt og varmt vær.

Da kan jeg ta vekk presenningen og det blir lettere og jobbe.

En sånn lettpresenning bråker noe inn i hampen :lol: så det er slitsomt og tenke i vindværet.

 

Det var fortellingen for idag. Skal hjelpe madammen litt og i kveld :lol:

Link to post
Share on other sites

Bare en oppdatering med tekst i dag! I morgen skal jeg lage skott, og det er ikke bare bare! :lol: ......

- Et annet problem er at jeg er så forbasket treg i og komme i gang om morgenen. :lol: Står opp i 6-7 tia, og er innom baatplassen.no med morgen kaffe. Og da går det fort et par timer. :lol:

.........En sånn lettpresenning bråker noe inn i hampen :lol: så det er slitsomt og tenke i vindværet. Det var fortellingen for idag. Skal hjelpe madammen litt og i kveld :lol:

- Har du tenkt på å stå opp enda tidligere? Da er det ikke kommet så mange innlegg i Åpent Forum enda, slik at du slipper med en halv time foran PC'n.  :lol:  :lol:

 

- Jeg synes også det er slitsomt å tenke, selv i stille vær, så jeg har sluttet helt med det!  :lol:   Blir spennende å følge med her i denne tråden for å se hvordan MS bastard blir etterhvert......

 

- Og ja, det er "lurt" å tenke litt på resten av familien, en gang i bland. Da blir det lettere å få gjennom omfattende, og som regel, dyre investeringer til "skipet"!  :lol:

Stå på bastard30000!  :lol:

 

Og bare et lite innspill, helt til slutt........

Bilde

Et typisk eksempel på hvordan et styrhus IKKE bør være (i forhold til skroget, som jo er helt nyyyyydelig, egentlig!)!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Et typisk eksempel på hvordan et styrhus IKKE bør være (i forhold til skroget, som jo er helt nyyyyydelig, egentlig!)!

ja det styrehuset vart litt overdimensjonert  :lol:

 

ser ut som båten kunde velte ner som helst!

 

 

til Bastard;

 

när er sjösättningen o dopet, ikke för o jage deg, men hur ser tidplan ut ........... :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Til bastard30000

Syns du her heldig som kan holde på med slikt. Selv er jeg oppsagt i snekkerbua mi, da ny eier skal ha den selv  :lol: Må få ut alt verktøy og materialer i løpet av uka og har ingen steder å gjøre av det. Får begynne å rydde der i kveld  :lol:

Link to post
Share on other sites

Et typisk eksempel på hvordan et styrhus IKKE bør være (i forhold til skroget, som jo er helt nyyyyydelig, egentlig!)!

Pene linjer ja, det blir kanskje skøyte på meg når arven omsider står på konto :lol:Og et sånt overbygg da gitt :lol:Jeg syns det er ålreit at folk ser på båten min og syns den er fin, og ikke for at den ser komisk ut.Jeg får prøve og stå på litt til. Men nå bygger jeg jo om mye mer enn det jeg hadde tenkt. :lol:
Link to post
Share on other sites

när er sjösättningen o dopet, ikke för o jage deg, men hur ser tidplan ut ........... :lol:

Jeg håper og kunne sette ut før Mai hvis alt klaffer. Det vil egenlig si at båten ikke er 100% ferdig. :lol:Men den skal bli såpass ferdig at jeg kan bruke den på helgeturer.Innredning vil jeg bruke litt tid på, og tenke på smarte løsninger.Vil gjerne få den på vannet hvor den hører hjemme.Så det blir litt jobbing til høsten også.
Link to post
Share on other sites

Til bastard30000

Syns du her heldig som kan holde på med slikt. Selv er jeg oppsagt i snekkerbua mi, da ny eier skal ha den selv  :headbang: Må få ut alt verktøy og materialer i løpet av uka og har ingen steder å gjøre av det. Får begynne å rydde der i kveld  :cryin:

Kjedelig og ikke ha noe sted og stå ja. :nonod:

Jeg har ikke mer enn en 30 m2 garasjeplass så det er trangt her og.

Kunne tenkt meg og kjøpt et nedlagt småbruk med stor låve, det hadde vært deilig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, vær nå forsiktig så du ikke får en for stor overbygg, for det ser virkeligen "corny" ut! Bilde

 

Walter ga en god eksempel på dette! :headbang:

 

Ellers så får du forsette med å legge inn blider og holde oss oppdatert!

Jepp, skal passe meg for dette. Skal bli spennende og se hvordan den ser ut når avdukning finner sted.

 

Kommer nok flere bilder i helga!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...