Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

grease er også fint, det har jeg brukt før på ei gammal snekke!

Hagespreder er i tankene også!

 

Hadde tenkt og sette den ut rundt påske, men som du nevner så går tia veldig fort!

Håper det er mildvær lenge nok til at jeg blir ferdig med uteplassen, for da setter jeg inn dør i veggen og kan henge opp en panelovn i salongen!

Da kan jeg gjøre meg ferdig med oljing der osv...

Link to post
Share on other sites

Benkene dine blir fine de, og jeg tror jeg ville følt meg tryggere med batteriene oppe i benken. Ellers har jeg tro på margarinen som hurtighjelp ved trutning

Jeg har selv ikke prøvd margarin, men grease har jeg prøvd og vil anbefale dette på det sterkeste. Vi brukte dette i fjor i alle skjøter under vannlinjen og båten trakk nesten ingeting. Båten er tross alt fra -49 :wink: Det er noe klin, men det her helt klart verdt det når du setter ut båten og den nesten ikke trekker inn vann...mvhM/B Gamla
Link to post
Share on other sites

Veldig effektivt er det og klinete ja, gidder ikke og bruke penger på Farm ihvertfall!

Jeg har ett spann (10L) på jobben, men hvet ikke om jeg skal bruke det enda.

Skal ihvertfall trutne den så mye som mulig hjemme først! :yesnod:

Jeg må ha tak i en del ballast også for og få trøkt den ner litt når den blir satt ut!

Kommer til og sette den ut på en helg slik at jeg kan være i båten hele helga!

Link to post
Share on other sites

Hei nå har jeg lest det meste av innleggene og dette er jo kjempe interisant , og jeg beundrer pågangsmotet ditt. Du skriver at du vurderer ballast og ettersom jeg er en ihuga trebåtenusiast så har jeg et tips , og der er å spørre etter balanseringsvekter på bensinstasjoner /dekkverksteder fyll vektene/ blyet i 5liters spyleveske/olje kanner .Og vips så har du god og ikke minst renslig og lett flyttbar ballast.

 

Mvh trebåtentusiast langt mot nord :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Liten oppdatering er vel på sin plass nå!

 

Som de fleste har fått med seg måtte jeg ha en ny starter! Og det var ikke bare og montere den uten trøbbel. Bare se i denne tråden.

Nå gjenstår det og koble til strøm og få startet Perkins´en!

Hvis det går bra så står en liten opprydning for tur og jeg kan endelig fortsette med ferdigstillelse av uteplassen i båten!

Så nå krysser jeg fingrer og tær på at den starter.

Skal teste i morra helt sikkert, veit rett og slett ikke om jeg orker og gå ut igjen nå!

Er så stiv og støl etter akrobatikken i dag!

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg hadde gjennomgått alt det slit du har gjort, hadde ikke jeg klart å la være å teste om maskinen starter nå i kveld !!!!

 

Uansett akrobatikk eller ikke, det kan gjerne regne kuler og kanoner, men teste, ja det hadde jeg gjort..

 

Kom deg ut da mann, vi er nysgjerrige her på forumet you know :confused:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Perlen, vi venter utålmodig og spente på oppstart.

Klarer du virkelig å vente med startforsøk helt til i morgen? Nei, sett deg i bilen, kjør til Nøtterøy, så skal du få terminal av meg. Og få låne kabelskotang skal du også, jeg så at postkontoret stengte for tidlig for deg på Onsdag skjønner du.

 

Vi holdes på pinebenken her............

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Tirsdag eller Onsdag er oppstart av motor utsatt til!

Jeg venter på penger som egentlig skulle vært inne men det er jo påske og da skjer det ikke stort!

Da skal jeg hente pakka på Posten, handle terminaler, startkabler og olje! Og diesel da...

 

I dag tror jeg burkaen går av, og en liten opprydning av en drøss verktøy som ligger overalt etter starter og oljefilter prosjektet!

Link to post
Share on other sites

Ser det har blitt liv i favorittråden min over alle igjen. Det er beroligende, selv om det er noe herk med disse stengetidene som ødelegger for vel gjennomtenkte (?) planer. Gikk selv i baret da jeg møtte opp hos trelast forhandlerene på lørdag for å fylle etter med listverk. Den gang ei :headbang:. Bannet utsalgene opp og ned. Drev ikke Jesus selv i snekkerbransjen (Eller var det Josef?). Går ikke ann å stelle det til slik da, selv om det er påske.

 

Vi krysser fingrene med hensyn til oppstart. Det vil jeg tro blir en stor dag. Hvis motoren fyrer OK, vel å merke... Og det gjør den!

Link to post
Share on other sites

Her er det blitt liv igjen ja, og takk for det må jeg vel si!

Oppstart gleder jeg meg til!

hadde tenkt og ta av burkaen i dag men det ser litt utrygt ut, så jeg venter til i morra!

Jada, påske er noe herk når man skal handle! Var irritert sjøl når Posten stengte så tidlig!

 

Vel, nå er det fritt frem for og handle igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Oppstart gleder jeg meg til!

Er det for mye forlangt å be om ei lydfil av motoren, når den er vel igang? Hvis du eller noen rundt deg har de tekniske mulighetene som må til. Med tanke på trådens lengde synes jeg vi kan forlange det. Gjerne også inkludert rederens utbrudd når den starter/ikke starter... :wink:
Link to post
Share on other sites

Jaja, oppstart av motor er utsatt oga av pengemangel :cryin:

Men jeg har fått begynt på proppel prosjektet i dag!

Den omstyringsboksen jeg hadde tenkt til og montere kutter jeg ut!

Jeg har fått en kar til og dreie en flens som skal forbinde aksel og trekkehylsa!

Da får jeg fast justerbar proppel i steden og enklere opplegg!

Så i morgen får jeg ta turen til skraphandleren i Horten (Løvøya) og finne et messing emne som skal brukes til formålet!

Dette var deilig og få satt bort, så slipper jeg og fundere over dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Nei, terminalsko har jeg ikke!

Nå fikk jeg riktignok 2 forskjellige dimensjoner! Hvordan måler jeg kvadraten?

Kablene er ca2 meter så det kan hende den tykkeste kan deles i to!

 

Hehe, skulle bare ut og hente disse kablene (gratis) men så fikk jeg med meg en hydraulikpumpe som får kraft via reim! (graits)

Og så lot jeg meg friste til og kjøpe en Zodiak jolle(260 ellerno) til 2500,- :crazy:

 

Kjekt og kjenne noen som kjenner noen som.......

 

PS. Hvis ikke Perkinsen starter så kan jeg ihvertfall slepe båten til treffet i Horten, nå som jeg har slepejolle og greier! :lol:

Går denne jolla greit med 4 Mariner!

Link to post
Share on other sites

Æsjameg, nå holder jeg på med nedmatting av interiøret og taket er mer eller mindre svart av sopp!

Har vært ubehandlet i vinter dette da :headbang:

 

Vel jeg gnir noe av det vekk med fingeren så jeg prøver og vaske av med rødsprit! Eller er det noe

annet som biter på dette? Tenkte og vaske av før jeg pusser mere.

Jeg skal på byggshoppen nå og handle!

Men det kan se ut som om det vil bli igjen noen svarte prikker her og der! Noe går lettere av!

 

Mulig jeg må olje med en farge i taket alikevel! Hadde ikke tenkt det i utgangspunktet men... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hva med å prøve sitronsaft? Ser at andre her har benyttet det med godt resultat. Jeg kommer nok også til å prøve dette, da svarte prikker og båt ser ut til å henge uløselig sammen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...