Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Nja, har stort sett oljet dekk og overbygg i det siste. Trenger ikke ta bilde etter hvert strøk vel :lol:

 

En liten oppdatering kan jeg vel komme med, husker dere den Sleipner omstyringa som satt helt fast??

 

Etter noen måneder i diesel så snurrer jeg den rundt med en finger :nonod:

Diesel er helt fabelaktig :nonod:

Ellers så driver jeg og skal ha tak i rattpumper for hydraulisk styring.

Begynner og strekke ledninger for det elektriske snart også, slik at det ligger noenlunde klart!

Montering av tanker står på programmet, men har noen og velge i så jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke som drivstofftank.

Tank til vann kommer senere.

Skal montere tanken til Refleks ovnen også.

 

Vinduer skal inn før helga hadde jeg tenkt, dette skulle egentlig vært montert forrige helg :nonod:

 

Følger opp med bilder så snart det er noe nytt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke som slo meg - ser du driver og snekrer panel innvendig i cockpit. Vært inne på tanken å legge fleksirør inne i veggene slik at du enkelt kan trekke skjulte ledninger? Er det plass inne i veggen, ville jeg ubetinget gjort det. Så sant det er mulig, forsøker jeg å legge det nye av el. opplegg i Sjømannen skjult. Hvem vet, er veggene tykke nok, kan du kanskje gjemme vekk andre ting i veggene også?

Link to post
Share on other sites

Jepp, det meste skal skjules i bakveggen, under benker, i skap og der jeg kan komme til.

Syns ikke det er pemnt med ledninger i all salgs fraver som er klamret fast hist og her.

 

Flexirør er kjøpt inn :cheers: kommer vel til og legge dobbelt opp med dette, med tanke på senere innstallasjoner.

Link to post
Share on other sites

uff og uff, nå regner det igjen :nonod: og jeg som trodde jeg skulle få lagt på det siste strøket med olje over fenderlista i dag :smiley:

Men jeg får gjøre litt innvendig i dag :smiley: og har lagd dashbordet foreløbig ferdig.

Det ser kanskje litt nakent ut men nå er ikke turtelleren på plass, pluss at det skal et par duppeditter til på plass her.

Nå har det fåt et strøk med olje, og ligger til tørk i garasjen.

Nå skal jeg en tur på Bilextra og kjøpe flensverktøy! Må lage til et nytt rør på Refleksovnen.

Begynner på litt mere panel innvendig etterpå i dag tenker jeg!

Bilde

Link to post
Share on other sites

Noen tanker om hvor du skal gjøre av kartene dine? Kanskje har du plass til kartbord et annet sted, men i Sjømannen er det litt begrenset. Jeg skal også bygge nytt dashbord. I den forbindelse har jeg tenkt å prøve å organisere ting på dashbordet slik at det også kan brukes som kartbord. Hvordan dette skal skje rent praktisk, har jeg ikke tenkt så altfor mye på ennå, men jeg tenker noe i retning av å felle ned/inn så mange duppeditter som mulig slik at de ikke bygger høyere enn selve dashbordplata. Videre å ha kant rundt dashbordet slik at ikke ting glir ned. Ser for meg at det ville vært praktisk og kunne hatt kartet rett foran seg. Tenker da båtsportkart. Når jeg ikke bruker det, legger jeg det tilside i en dertil bygget plass f.eks. i form av en innfelt løsning i skrogveggen. Hmm. Det hadde jeg ikke tenkt på før. Innfelt kartholder i skrogveggen. Hmm...

Link to post
Share on other sites

Kartbord ja......har ikke tenkt så langt.

Men jeg har mulighet for og snu meg 180 grader og bruke bordet i salongen som kartbord selv om det ikke er det optimale da :flag:

Må se om jeg kan lage til noe for nedfelling er noe til og felle opp..

 

Vanskelig dette gitt.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg mattet ned dekk og dollbord, og skal til og olje det (håper jeg) siste strøket!

Så nå håper jeg for all del at været holder til i morra.

Det er noe skikkelig dritt og være så væravhengig. En dag med regn = en dag senere sjøsetting :wink:

 

Begynner og merke kjøret med båtpuss om dagen! Men jeg skal holde noen uker til :wink:

Link to post
Share on other sites

Du får ikke kjøre deg så hardt at du går lei. Ikke noe er verre enn å våkne opp en dag og finne ut at man er drittlei både favoritthobbyen og det man har jobbet så lenge med. Skummelt med slik. Det kommer liksom snikende, og jo mer sliten man blir, jo mindre merker man til det.

Link to post
Share on other sites

Er sant det. Må være forsiktig med å slite deg helt ut.

Dette er en av grunnene til at Gamla er et langtidsprosjekt (sammen med andre ting selvfølgelig)

Venter på flere bilder jeg....

Har du fått satt inn instrumentpanelet i båten?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke slite meg ut riktig enda :lol: men man merker kjøret når man må benytte korte perioder med fint vær!

I dag når jeg kom hjem fra jobb så byttet jeg til arbeidsklær med en gang. skal spise middag nå :headbang:

Jeg har kjøret på litt for og få båten ferdig utvendig, for jeg vil gjerne ha satt inn vinduer og slikt.

Ser kanskje ut som jeg la det siste strøket på dekkene i dag :flag:

Hytteveggene tror jeg det holder med 1 strøk til :smiley:

Og så skal jeg legge et lag til med Topcoat på hyttetaket :smiley:

2-3 strøk på skroget så er det ferdig, men da kan jeg holde på inni i båten samtidig.

 

Jeg har forresten vært flink til og ta pause en dag eller to i ferien når jeg gikk lei.

Da gikk turen ned til havna for og ta en båtprat. :lol:

 

Skal snart avlegge trebåt eden i foreningen Nautica Shizofrenia også :lol: (vimpel er bestilt)

Der får man forresten fine klesplagg for en rimelig penge med navnet på båten brodert på ryggen og Nauitca Shizofrenia på brystet. (må bestilles)

 

Har ikke montert instrument plata enda da det ikke er ferdig oljet, men det kommer nok på plass i helga tenker jeg.

 

Tror jeg må kjøpe et par spann til med Benar jeg gitt.

Link to post
Share on other sites

Et begredelig syn møtte meg når jeg kom hjem fra jobb nå :cheers::drink:

Jeg la ikke det siste strøket i går alikevel :wink:

 

Det ble blank og fint i går, men i dag var det meste matt og hvitt!

Dette på grunn av natteduggen!

 

Da er det bare og gå på og matte det hele ned igjen, for så og legge på det forhåpentligvis siste strøket.

 

I dag skal jeg ikke røre båten! Kanskje :wink:

Link to post
Share on other sites

Et begredelig syn møtte meg når jeg kom hjem fra jobb nå - Det ble blank og fint i går, men i dag var det meste matt og hvitt! Dette på grunn av natteduggen!

..........

Det var et slag i tryne  :smash:  ikke hyggelig å møte slik motbør - mye arbeid forgjeves og må ta's om igjen!

Håper ikke at du mister motet av den grunn, Bastard!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det var et slag i tryne  :smash:  ikke hyggelig å møte slik motbør - mye arbeid forgjeves og må ta's om igjen!

Håper ikke at du mister motet av den grunn, Bastard!  :smiley:

Neida, mister ikke motet :smash:

 

Var bare litt kjipt, men jeg har sett litt på det og alt ligger i overflaten.

Så det er snakk om mattint med 240 papir og olje et strøk til.

Nå får vi jo fine dager også fremover :smash:

 

Så i dag tar jeg livet med ro :smash: :smash:

Link to post
Share on other sites

Det ble blank og fint i går, men i dag var det meste matt og hvitt!Dette på grunn av natteduggen!

En tabbe, en efaring rikere og litt klokere, slik er livet.Etterpåklokskap er alltid surt,men lærerikt, det slikt vi lærer av.Det beste med etterpåklokskap er dersom andre har denne og deler denne med deg.... :smash:Da jeg lakkerte skroget på båten så alt HELT TOPP UT etter som jeg jobbet meg bortover skroget. Var så stolt over resultatet ved over halveis på bb side, ved baugen sjekker jeg aktover og hele skutesiden er full av renninger :smiley::smash:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Heisann :flag:

 

Nuh er gnisten tilbake igjen :seeya:

Sola skinner og dekket blir blank igjen :cool:

 

Har stort sett vært i skuta i hele dag fra kl. 0700 til nå, men det var varmt og pausene ble tatt på baatplassen.no åff cårs :smiley:

 

Fikk gjort ferdig en del halvferdige jobber i dag.

Fikk sparklet en del som skal slipes lett i morgen + et nytt strøk med olje på dekket!

Instrumentpanelet foreløbig på plass. Skal lage hull på baksiden av skottet med luke slik at jeg kommer til det elektriske på panelet.

Startbatteri skal handles i morgen da jeg innimellom oljestrøka må prøve og få koblet opp det elektriske anlegget.

Snart ferdig med panel innvendig også :smash:

Vinduene har jeg ikke fått inn enda men håper og få til det før jeg skal på jobb Torsdag!

 

Har forresten fått blod på tann når det gjelder panel :lol: har sett meg ut andre steder og benytte dette utvendig men det får drøye litt.....

 

Alt i forpiggen står igjen, men det vil bli tatt etterhvert!

Link to post
Share on other sites

Har forresten fått blod på tann når det gjelder panel :wink: har sett meg ut andre steder og benytte dette utvendig men det får drøye litt.....

 

Alt i forpiggen står igjen, men det vil bli tatt etterhvert!

Må ærlig si at vi kommer nok til å bruke panel på all innredning inne i kabinen og det er fordi vi så hvor pent det ble. Ble virkelig pent  :wink:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det er pent med panel ja.....men dyrere en plater.

Lettere er det også med tanke på tilpassninger på trange steder.

 

Det er mulig at jeg (ikke nå) kler panel på sideveggene opp til den brede lista langsetter hytteveggen.

Tror det vil bli pent!

 

Nå har jeg vært ute og lagt på et strøk olje(siste håper jeg)!

Det blir vel og holde på hele dagen, og så skal jeg en tur på jobben og hente slanger til motoren!

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra Bastard, jeg har ikke kommentert denne tråden tidligere. Trodde det var en orginal bortenifra som gapte over alt for mye når du begynte på dette prosjektet. Må bare ta av meg hatten å bukke dypt, dette blir fint. Håper at du får fyr på maskineriet da, lykke til!!

Link to post
Share on other sites

...Lørdag har jeg tenkt til og få startet motoren :confused: dette blir nok spennede

Endelig! Ønsker deg lykke til. Skal tenke på dere (Dvs motoren og deg) der jeg står og sniffer polyester etter beste evne... Må foreta en liten utbedring av bunnen på Selco'en. Har endelig funnet årsaken til at den velter seg mot styrbord etter at den er i plan. En lettere deformasjon i bunnen pga ujevnt underlag da jeg støpte den nye dørken innvendig er årsaken  :confused:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...