Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Det lønner seg å isolere, det er varmen du er ute etter.

 

Enklete steder i landet senket man materialen ned på en snau meter og la steiner oppå. Etter noen dager kunne materialene bøyes.

 

På Karenslyst (FB av 1860, Bestunkilen) la vi materialene i spenn mellom slippskinnene. Varmet med blåselampe samtidig som vi strøk med linolje. Bøying og dypimpregnering samtidig.

 

Det er flere måter å flå en katt på. Noen steder tente man bål og varmet materialene (våte) over glørne.

Link to post
Share on other sites

Slå ihop en kasse av 6 tom eller 8 tom plank. Endene tetter du og med plank. Bruk skruer som er lette å skru ut i den enden du skal ha emnet inn og ut. Dette vil og gi en bedre isolert renne en et taknedløp eller spiro. Husk og at metallet kan misfarge trevirket. Og ja husk og å legge noen lekte biter med jevn avstand i bunnen

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Akkurat det eg brukte :flag:

 

Isolering er sikkert ikkje så dumt, det må eg hugse neste gong.

 

Isolering bør vel til ja. Også tenkte jeg og bruke diger kaffekjele med slange mellom tuten og røret.

Vet ikke om jeg tenger og stime noe enda, men det ville vært artig og prøvd.

Hva steamet du Sinten.

 

Legger til før og etter bilde, nå er det siste helg før jobben kaller.

Så da setter jeg meg godt til rette med noen duggfriske og nyter bildene.

Har forøvrig også sparklet opp ferdig med epoxy i dag :cheers:

 

Fra dette

 

hylseinne.jpg

 

raterevet.jpg

 

Til dette

 

nyespanter.jpg

 

nyespanter2.jpg

 

Har fått gjort en del de siste 2 ukene, og må si dette var veldig tidkrevende.

Satser på og få ferdig de 2 andre spantesettene ferdig før neste helg.

Babord side er klar til og lage nye spanter. Og jeg fikk også støpt med betong.

Styrbord side skal det rives og sparkles før nye spanter er på plass.

Og da skal jeg være ferdig med drittarbeide.

 

Da er det tid for pils :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er skjelden noe båtarbeid går fortere enn man tror.

For å få en realistisk indikasjon på hvor lang tid et arbeid i båten tar bør man ta den tiden man tror det tar

og legger til 30%,

så dobler man tiden

og legger til en dag eller to.

Svaret skrives ned med en trefingret gaffel.

Link to post
Share on other sites

Isolering bør vel til ja. Også tenkte jeg og bruke diger kaffekjele med slange mellom tuten og røret.

Vet ikke om jeg tenger og stime noe enda, men det ville vært artig og prøvd.

Hva steamet du Sinten.

Må vel nesten fortelje litt meir om dette når eg først har opna kjeften :wink:

 

Eg plugga altså den eine enden av røyrest med ein 2 tommars tjukk plug som eg skar ut med bandsaga. I den andre enden skar eg ut ein plugg som var lik den i andre enden, men litt romsligare slik at den skulle vere lettare å ta ut. I denne litt rommsligare pluggen borra eg eit hol slik at eg akkurat greide å skru eit skøytestykke til hageslange inn i trepluggen. Eg skrudde også i to gode krokar i den pluggen som skulle takast ut, for eg rekna med at det ikkje kom til å bli så lett.

 

Til koking brukte eg ein passelig stor vasskjele med tut på som det gjekk ann å tre hageslangen ned på, og ei gamal kokeplate som varmekjelde. Andre enden av hageslangen skrudde eg fast i det skøytestykket som allereie var festa i den eine pluggen (altså dampen kjem inn gjennom "lokket"). Tabben var at slangen var altfor lang til å byrje med, slik at dampen vart kald før den kom fram til røyret. Løysinga vart å korte inn slangelengden i tillegg til å tape litt rundt lokket på kjelen slik at dampen kun hadde ein veg å gå. Slik stod det å dampa i nokre timar og ein kunne kjenne på utsida av damperøyret at det var varmt. Tabbe nr to var at eg ut på dagen trengte å bruke bandsaga, og for å bruke den måtte kokeplata ofre seg (brukte same skøyteleidning til begge to). Og det hadde gått heilt fint viss eg berre hadde hugsa å plugge kokeplata i då eg var ferdig med bandsaga :blush: . Då eg tok ut emnet var det kaldt, men fuktigt. Det verkar også som om "lokket"/pluggen hadde trutna pga den fuktige dampen, for den satt som støypt (måtte til med kubein igjennom dei to krokane for å "skru" det av).

 

Det eg dampa var ei lita (fender)list som eigentleg ikkje trengts å bøyast, men tenkte det ville vere gøy å prøve i tillegg til at viss eg dampa den var eg sikker på at den ikkje kom til å knekke iallfall :lol: . Det gjekk i alle fall greit å bøye til lista. Har sett den fast med tvinge førebels, så kan eg tenke litt meir på korleis eg skal feste den permanent.

 

No veit eg iallfall kva som må gjerast/ikkje må gjerast neste gong eg skal dampe noko, så heilt bortkasta var det ikkje :smash:

 

Lagt til::

Håper det ikkje vert for mykje "OT" i tråden din, Bastard. Ser at dette innlegget vart litt lengre enn planlagt :blush:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Selvsagt skal han ha mesan på en sjark, hvordan skal han ellers holde båten i ro når han fisker :discuss:

 

Og selvsagt bør du ha vribar propell eller sluregear. Men det kommer etterhvert.

 

En sjark er og mye finere med mesanmast en uten

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kommer til og lage om platen som masten står på etthvert, ville vært greit om masten var hengslet i bunn.

Også kommer jeg til og lage en bom fra mastenn og til hyttetaket, da kan jeg ha trekk over denne om vinteren.

Så slipper jeg snø på dørken :yesnod:

 

Jeg har en som skal sy kalesje for meg, men det blir ikke dette året antagelig. Så da er det jo greit med ett trekk over

Link to post
Share on other sites

Det var godt jeg fant en brukt en, hørte på og få lagd ny men det slo jeg fra meg.

Også var det flaks at han kjenner en som kjører lastebil, som skal til Holmestrand på Mandag. Frakt 500,- :cool:

Jeg fortjener litt flaks :yesnod:

 

 

Nei, den skal vel ikke utsette noe særlig.

 

Verre med det været som er nå :diving:

Har revet det siste som skal rives av spanter, men kunne tenkt meg noe tørrere vær pga epoxy rep.

I værste fall får jeg dekke til bedre og tørke med vifteovn

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...