Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Skal jeg fylle opp over hylsa mellom stilk og bunnstokk

 

 

Neida, da blir det et he....te å få den ut hvis du må det engang.

Betongen som her nevnes, ble etter min mening i størst grad benyttet som formtøpt ballast hvor den i en del tilfeller ble seksjonert opp i passelige "løftbare" blokker.

Det er heller ikke uvanlig å legge vortepapp i mellom skrog og betongen, da evnt. dieselsøl, smøreolje og grease i felleskap trenger i mellom, da har det lett for å danne div. gasser som her oppe på berget går under benevnelsen pompelukt .

 

Pompelukt= 0,000 blondiner ombord!!! (hvertfall de som er så unge at de er seksuelt aktive) :yesnod: !!

 

Derfor er jeg pinlig nøye med renholdet ombord i Viksunden! :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, blir vel smør på flesk det.

 

Hva slags bolter bruker jeg til stevnbeslaget?

Syrefast kan vel brukes, men hvilken type? Hva heter de som er gjenget for treverk og mutter i hver ende

 

Du har jo ett poeng det Rogeri.

Hvis jeg må ut med hylsa så lenge jeg eier båten.

Det med blondiner tar jeg med knusende ro

 

Jeg får tenke til i morgen, båtsenteret måtte uansett bestille inn innerflens

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Usikker på lengda,Bastard!

 

Men er ikke den bærestokken din ca. 2"? Å du behøver jo ikke mer en ca. 15-20 mm bolt på "flenssiden" (75mm)

Bærestokken fungerer jo egentlig som en støttebukk og kan jo festes til spantene med passelig båt spiker.

Du kan i tillegg med hell også spikre denne fast fra utsiden gjennom huden og på denne måten oppnå større styrke i skroget.

 

Syrefast eller messing!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå tenker jeg på feste av stevnbeslaget utvendig, ved propellen.

Det er her jeg vil ha lange pinneskruer.

Eller kan jeg bruke lange syrefaste franske treskruer her kanskje?

Ulempen er når evt hylsa skal ut en gang, men den tid den sorg.

Pinneskruene som satt i stevnen (utvendig) fulgte med ut da jeg skrudde på mutterene på det gamle beslaget.

Så det er vel kanskje hipp som happ med franske eller pinneskruer...

 

Den bunnstokken som det er bilde av over er greit og løse, dette har jeg klart for meg hvordan skal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Ok mistforsto deg litt!

 

Selv ville jeg valgt pinnskruer også her.

 

Som tetting rundt hylsa ble det før i tiden ofte brukt et hvitt pulver som kaltes sinkhvitt (vet ikke om det er å få i handelen enda).

Dette lignet til forveksling på gipspulver og ble blandet med vanlig tretjære.

Denne blandingen ble plastisk og etterhvert hard, samtidig som tjærestoffene i blandingen forhindret råte fra innsiden.

Idag er det vel PL400,Wurth, eller Sika som brukes?

Link to post
Share on other sites

Ok, skal undersøke i noen kataloger på jobben og se hva som kan fåes tak i.

Gjorde ett søk på nett men fant ikke noe.

 

Men til nød kan det vel brukes franske skruer antar jeg.

 

Franske er ikke veldig bra. Hør med Trebåten på Nesset (Bundefjorden), de har sikkert de rette skruene.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt og slike bolter får jeg ikke tak i.

Sjekket også Trebåten men han fikk heller ikke tak i slike pinnebolter.

 

Kan jeg ikke da bruke franske, som jeg gjenger det partiet som er uten gjenger og kapper hodet av den franske skruen.

Da lager jeg meg jo en slik bolt.

 

Hvordan er det og gjenge i syrefast?

Link to post
Share on other sites

Tok en telefon til skipsogbåtutstyr, de skaffer fra Usa.

Men mellom 6-800 pr.bolt :eek:

 

Albert hadde ikke flere igjen

 

Sabb har men de er bare 4 tommer lange, så jeg må måle litt.

Der koster de ikke mere enn 131 pr stk :smiley:

 

Da kan de hende det løser seg smidig alikevel

 

Ps. Bestilte fra Sabb, tar en sjans på at det går bra

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tak i fra Sabb.

Men det kan være jeg tar kontakt med Angel Hansen.

Har besøkt han ute på Gokstad og sett på motorene for ett par år siden.

 

Vet du om det finns noen rorbeslag for sleperor der ute nå?

Jeg kjøpte ett når jeg var der men det ble for lite til min båtl

Link to post
Share on other sites

Har festet bunnstokken i dag og justert litt mere på akslingen, er nå nede i 0,4 mm i overkant på flensen. Holder ikke dette når jeg alikevel skal bruke en fleksibel kobling som tillater avik på 2 grader? Må justere etter at båten er satt fordi treverket vil jo sette seg en del. Så behovet for og være nøye nå er kanksje ikke til stede?

 

Mens jeg venter på bolter fra Sabb begynte jeg og tenke på dørken, har lagt opp en plate nå for og se hvordan det tar seg ut.

Mulig jeg senker bittelitt, men må tenke på det.

Det beste med denne høyden som er på bildet er at jeg får gode stuerom under dørk, og god tumleplass ellers.

Jeg må dog kappe døren med ca 15cm.

 

Videre må/skal jeg ha rekke oppå sidedekkt/skandekk/dollbord (husker ikke benevnelsen)

Bildet gir kanskje ikke noe særlig inntrykk

 

Synspunkter?

 

dorkute1.jpg

 

dorkute2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har nevnt det tidligere i tråden men jeg har bestandig sett for meg at du skulle ha rekker med rekkstøtte og wire :confused: Eller som jeg tenker nå. Rekker av rekkestøtter og rundstokk av mahogny eller eik nydelig steamet og bøyd lik kurven på båten. Skal du ha det kan du heller tenke på å løfte opp en å senke, ja for du har jo vinteren på deg :smiley:

Har du mulighet til å la døren slå inn?, todelt dør er og bra for utsyn bakover. Del døren i to og la nederste del gå inn og øverste ut eller kanskje omvendt eller samme vei. Der fikk du noe å gruble på til vinters :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...