Jump to content

Hvilken båt er dette?


GeirKS

Recommended Posts

...de blei jo laget i Norge ( lisens ) først på Sørlandet deretter på Gjøvik.

:eek: Gjøvik? Her svikter lokalkunnskapen. Dette er noe jeg burde vite om. Vet du noe mer om den aktiviteten som foregikk på Gjøvik? Tidsepoke? Hvor produksjonen holdt til, hvem som drev produksjon og under hvilket navn det foregikk? Kult - dette er andre båtmerket som har blitt produsert innen en radius på 50km fra der jeg farter rundt. Og det "langt inni" innlandet!
Link to post
Share on other sites

:eek: Gjøvik? Her svikter lokalkunnskapen. Dette er noe jeg burde vite om. Vet du noe mer om den aktiviteten som foregikk på Gjøvik? Tidsepoke? Hvor produksjonen holdt til, hvem som drev produksjon og under hvilket navn det foregikk?

For endel år tilbake ( mer enn 10, mindre enn 20, forresten kanskje litt mer en 20 ? ) var jeg som  gutt med onkelen min til Gjøvik for å se på en Yamaha som ikke var ferdigstilt. Tror han som solgte den, også hadde støpeformene. Etter endel pruting, titting osv. ble det ikke handel, men jeg husker det fortsatt. Støpeformene lå i en skråning, bak garagen hans. ( Den gangen var en båt på 21 fot STOR, reine havseileren.. )

 

Jeg TROR det ble laget 3-10 båter på Gjøvik, disse ble støpt på dugnad, og selvinnredet.

Noe navn hadde "Støperiet" neppe. Jeg tipper at snakker du med folka på seilforeningen, bør noen huske dette.

 

Husker jeg ikke helt feil, var vi i et villaområde på Kopperud, alt. Hunndalen og titta på dette prosjektet.

 

Når det gjelder min gamle Yamaha JOG 21, har denne faktisk vært på SHETLAND. Sa ryktene i alle fall.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

trenger hint jeg Walter_S. Kverna har jobba i hele natt med denne, har lest seilkatalogen, 300 segelbåter i test og div annen litteratur. Enda er hjernen som et svart høl.

 :lol:  :lol:

 

Den S skulle ikke står for Synnestvedt   :nonod:

Psst! Amorosa, jeg kan nevne for deg at S'en står for Sigurd - og etternavnet har en liten øy (eller er det en landfast tange?) innerst i Oslofjorden, oppkalt etter seg - det drives et marina der som har samme navn.   Men ikke nevn det for Suzuki!! - han kan "svette" litt til.....  :wink:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sigurd Herbern !  :yesnod:

 :yesnod: Den satt langt inne! Og båten? Ble bygget hos NorCem? / Fjord.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Do not ask me ! Jeg har ikke peiling....

O.K. - båten heter Belle 32 eller Norbelle 31 som den også ble kalt (avhengig av hvor og når de ble bygget). Dette med lengden på båt og antall føtter har adri vært særlig vitenskapelig.  :wink:

 

Bell 32, Belle 37 og senere også en Belle 25 var en serie "eksklusive" seilbåter på slutten av 60 - begynnelse på 70-årene. Alle sammen fra datidens Grand Old Man, S. Herberns, penn. De fleste Belle 32 gikk faktisk til Sverige!! Den første serieproduserte Belle 32 ble kjøpt av en-eller-annen- Nissen-Lie, faren til dagens redaktør av Seilas. Som man ser, eksklusive båter (etter datidens standard)!

 

BildeBildeBilde

 

Hvis du har gamle Seilas-blader fra 74 - 78 hjemme kan du lese en god del om spesiellt Bell 37. Fabrikasjon foregikk hos NorCem / Fjord, men alle vet hvordan det gikk med Fjord på den tiden. Trærene skulle vokse til himmelen og det ble konkurs. Senere ble formene kjøpt opp av Dalen Boat - et eller annet sted på Sørlandet (Flekkefjord?) Vestlandet som fortsatte i liten stil. Belle 25 var på utstilling "Sjøen for alle" på Sjølyst i 1974

 

På: http://www.seilmagasinet.no/sm_arkiv/visEl...5c458effea49e71 kan man faktisk laste ned en Seilas-test for Norbelle 37 - hvis man er abonnent!

 

P.S.: Hvis det er noen som synes dette blir for mye dataljert stoff, så får dere si i fra. Personlig liker jeg å "ta vare på" norsk båtbygger-historikk!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Akkameg ... selv om det er Princess som er drømmefarkostene for tiden så er det noe helt eget med seilbåter .. ett eller annet mer ekte enn motor, kanskje?  Genetiske rester av estetisk sans tilbake til vikingtiden?  Det er noe med roen, og noe med arkitekturen.  Kanskje derfor jeg er så begeistret for min gamle Viksund 27 -- den har noen av de samme elementene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ny nøtt!

En klassiker - av anerkjent tegnebord - sier ikke mer....

Bilde - flotte 70-tall linjer!

 

Bilde Meget karakteristisk overbygg - noe ser du her....  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

IW 31  :yesnod:  :yesnod:

:smash: Jeg skulle ikke ha lagt ut bildet av overbygget! Det var den du tok den på, ikke sant, Gunga Din?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så bare det første bildet, og Sparkman & Stephens linjer er ikke til å ta feil av..

 

Suzuki

Speaking of which, fikk dere seil-gutta med dere intervjuet med Olin Steohens i Wooden Boat i sommer?  En fascinerende historie og ikke minst en fascinerende mann.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er tydligvis mange her med stor detaljkunnskap om forskjellige båter så jeg prøver meg med en beskrivelse. Jeg vet ikke hvilket merke denne båten er.

Seilbåt ca 40 fot, smal, to cockpithull, mastheadrigget.

Det er ingen dekor på den, en markert strek høyt oppe på siden med pilspiss i baugen.

Er litt usikker men tror det kunne være noe her i bauen som lignet en kompassrose.

Kjølen er litt lang finnekjøl.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Link to post
Share on other sites

.....Seilbåt ca 40 fot, smal, to cockpithull, mastheadrigget.

En av de svenske "Skjärgårdskryssare"-typen båter. Lang og smal, pene elegante linjer og seiler som en drøm - spesiellt på bidevind!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Derfor passer det godt med en båt som dette:

 

Bilde

 

 

-- problemet er bare at jeg ikke husker hvilken båt det nå er igjen.  Noen som kan hjelpe??   :smiley:

Kunne jo være en engelskprodusert .... hva med en Princess 37 .... 1978 Modell kanskje... enkel fenderlist, immitert teak på dollbord, og luftintak på siden av skroget ...eneste er at jeg ikke kan få overbygget og flybridgen til å stemme helt...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kunne jo være en engelskprodusert .... hva med en Princess 37 .... 1978 Modell kanskje... enkel fenderlist, immitert teak på dollbord, og luftintak på siden av skroget ...eneste er at jeg ikke kan få overbygget og flybridgen til å stemme helt...

 

:flag:   BINGO!   :flag:

 

Dette var Princess sin første fybridge yacht da den kom på markedet i 1973.  Både Gamle Worse og Quindebestet kunne tenkt seg en slik ...

 

Legger ut originalbildet litt senere i dag, kanskje sammen med en ny nøtt jeg har tenkt ut, som det skal bli vanskelig å knekke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...