Christensen Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 ...jeg søkte etter disse "gærningene" for å drifte Storm videre....men det fantes kun et par stykker på vestlandet...som hadde tjenestegjort på disse fartøyene som hadde lyst å bli med...så derfor ble dette kapittel avsluttet. Beklager at jeg ikke kom på banen før det var for sent, var faktisk ikke klar over at den var i privat eie, var sikker på at noe museum eide den! ÅÅÅ skifte sprekte topper det er lett min venn, bare prøv min venn, men husk å skru igjen. kamhuset og injektor det tar du første kveld, du bare trekker litt her og mekker litt der så blir den bra igjen!!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Nå er mtbene solgt Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Ja ja den ytterste er P989 Knm Tjeld den den var jeg med og tok ut i fra BMV i 1979 da var den ny vi kjørte Knm Snøgg P 980 tror jeg det var til Bmv til helstrekk. Ja ja tiden går men det ser ut som KNM Tjeld består. :flag: Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Handler dette om prototypen for Storm klassen? Ut fra det jeg husket ble de gjort noen konstruktive justeringer på etterfølgende båter. Dvs Storm prototype er ikke helt identisk med de senere operative fartøyene, mener jeg. Skulle en bevare noen av båtene fra denne klassen burde det være Blink som etter det jeg forstår av tråden her, er den eneste gjenværende. Hva med Tjeld-klassen, er det noen igjen av den? Jeg selv tjenestegjorde på MTBer og KBer fra 65 til 1970. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Nåja , en tråd som er 5 år Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Nesten vemodig å se at KNM STORM P 960 Hugges Jeg tenestegjorde om bord dær i 11 måneder i 1974 i maskinen. Vi hadde spesialpropellere på den gangen å hadde derfor et par knop større fart en de andre i samme klassen. Storm var den siste som var bygget i klassen,da den første som het Storm blei sjaltet ut igjen å så fikk den siste navnet igjen.Vi var i 22 skvadron å opererte heile norskekysten + at vi var på Sjetlandstur. Vi laga bilde av Hårek som vi satte opp på sidene. De fleste hadde en figurd på sidene.Det var veldig greit å hete Leif Larsen når vi var på Sjetland, det blei en fin tur med skikkelig dritvær heim igjen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 OK, navnet forklarer alt, dette var 4 år etter min tid. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Ex KNM Hai TIL SALGS ! http://www.svela.no/...=1_7_Ex-KNM-Hai KNM Hai P381 er en av Jan Herman Linges berømte motortorpedobåter av Tjeld klasse (Nato: NASTY), bygget hos Båtservice Verft AS i Mandal i 1965. Kunne jo vært gøy, noen som vet om det er mulig å få disp til 24,5 meters lengde med D5LA??? ...og hvis noen har hørt noe av interesse så del det gjerne her..?? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Tøff skute, må huske å bunkre før du legger ut i 50 knop Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Løøp og kjøp da vel, RoJo og jeg skal da klare å fyre opp Delticene, det har vi lang praksis med. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 er det ikke noen søkkrike 'kakser' som i sin tid avtjente verneplikten på en sånn som kan overtales til å spytte i litt midler? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
avmønstret5 Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Hva med å spleise på den til en baatplass.no-båt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Noen som vet hva de forventer å selge denne for? Dette er jo noe som må taes vare på i original stand. Med andre ord en gedigent underskuddsprosjekt. Men hvis noen har baller så er jeg gjerne med! Har ikke erfaring med disse men var på både Storm og Hauk klasse som trikker i 95-96. Hadde vært interessant å vite hva som er gjort med den etter at den ble utfaset og lagt på land! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
-morten- Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Synes KNM burde kjøpe den for å bevare historien om båtene som har gjort absoludt mest for den norske marine. Det norske MTB forsvar har utmerket seg og er enormt tilpasset taktisk for norskekysten og kystnært farvann generelt! Nå har vi heller satset på Fregatter som oppererer langt til havs og de nye moderne MTB `ene har knapt nok seilingstid. med masse innkjøringsproblemer og masse high tech utstyr! Til Christensen: var du inom 22 squadron? jeg var på KNM Ravn i 95-96 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Christensen Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 (redigert) Til Christensen: var du inom 22 squadron? jeg var på KNM Ravn i 95-96 Var ikke på 22sq, jeg var på 26 på Tjeld og Steil. Bergen Redigert 22.Juli.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
-morten- Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Var ikke på 22sq, jeg var på 26 på Tjeld og Steil. Bergen Ok vi var bare på besøk i Bergen et par ganger. ellers var vi starsjonert i Tromsø Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
gammabusa Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Løøp og kjøp da vel, RoJo og jeg skal da klare å fyre opp Delticene, det har vi lang praksis med. ja hadde jo vært gøy men blir nok alt for mye penger...MEN har du vært ombord på disse?? hva tror du om motorene, er det mulig å bruke dem litt innimellom, holder dem eller er det skru seg ihjel? er det svær prosedyre å starte dem opp? osv osv Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Nesten vemodig å se at KNM STORM P 960 Hugges Jeg tenestegjorde om bord dær i 11 måneder i 1974 i maskinen. Vi hadde spesialpropellere på den gangen å hadde derfor et par knop større fart en de andre i samme klassen. Storm var det den som lå i Tromsø ( Olavsvern) da ABBA vant? Løøp og kjøp da vel, RoJo og jeg skal da klare å fyre opp Delticene, det har vi lang praksis med. Skal vel også kunne ta full overhaling på den med litt hjelp. Redigert 23.Juli.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-morten- Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nå er Olavsvern også lagt ut for salg!! Vi lå 3 Storm og 3 Hauk i dokken inni fjellet, samt et par Ubåter. Hærlig å høre MTU`ene bli fyra opp inne i tunell åpningen! hehe. Da jeg så konstruksjonen til Deltic`ene tenkte jeg, hvordan går det an å synkronisere alt dette!! Det er råe motorer ihvertfall som sikkert går bra når dem er sikkelig tunet! Uansett så er det lite som kan hevde seg mot MTU, når det gjelder lette medium skipsmotorer! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nå er Olavsvern også lagt ut for salg!! Vi lå 3 Storm og 3 Hauk i dokken inni fjellet, samt et par Ubåter. Hærlig å høre MTU`ene bli fyra opp inne i tunell åpningen! hehe. Da jeg så konstruksjonen til Deltic`ene tenkte jeg, hvordan går det an å synkronisere alt dette!! Det ble noen flere deler når en fikk på Turbon`n på plass. https://baatplassen.no/i/topic/2520-stjernemotorer/page__st__40 Du skulle hvert i dokka da vi fikk en utrykning og havnesjefen ble lurt til å gløtte på portene for å jevne ut fortere, Da kom syndefloden. og alle måtte gå vakt de neste ukene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mateco Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 ................ Da jeg så konstruksjonen til Deltic`ene tenkte jeg, hvordan går det an å synkronisere alt dette!! Det er råe motorer ihvertfall som sikkert går bra når dem er sikkelig tunet! Uansett så er det lite som kan hevde seg mot MTU, når det gjelder lette medium skipsmotorer! Skikkelig Coool motor design. Gif-bildet over viser hvordan Deltic motoren virker i prinsippet. 3 paralelle veivaksler som, via gearhjul i den ene enden, er forbundet mot felles sentrert drivaksel. To-takter med lengdespyling og motgående stempel. 18 sylindret 1650 Hp /1500 rpm. Litt mere om denne motoren her: http://atomictoasters.com/2011/01/the-napier-deltic/ Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gullfisk Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 I går kom det 3 stk hvit og blå Hauk klasse, ribbet for våpen, inn til karljohansvern(museet i Horten). Noen som vet noe om hvem som har disse og hva de brukes til? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Så de lå der tidligere i sommer også!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
-morten- Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Må si dem har mistet sin sjarm....stygge er dem blitt.. Styrhuset på båten jeg var på, KNM Ravn er plassert inne på marinemuseet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MajorAndy Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Se hvad der dukkede op på min AIS i dag. Lige uden for huset... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.