Jump to content

Denne gangen vil jeg utfordre........


Astor

Recommended Posts

Ja da lurer jeg på om Kodevaag tar utfordringen :seeya:

 

Kodvaag uten e har svart ti innlegg lengre opp! :lol:

 

Hilsen fra Oslo...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Dette begynner nå å bli vanskelig og uoversiktlig tror jeg.

 

Kanskje det hadde vært bedre å starte en tråd hvor etterhvert alle som ønsker kunne presentere seg, ved å la det skje alfabetisk, i stigende rekkefølge?

 

På den annen side er det jo iflg trådstarter opp til hver enkelt å invitere seg selv, dersom ikke andre gjør det. Så, det er bare fritt frem...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette begynner nå å bli vanskelig og uoversiktlig tror jeg.

 

Kanskje det hadde vært bedre å lage en tråd hvor etterhvert alle som ønsker kunne presentere seg, ved å la det skje alfabetisk, i stigende rekkefølge? :yesnod:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er i Astors "ånd" å utfordre seg selv til å svare i denne tråden.

Astor har aldri vært talsmann for noen "hard" kjerne på Båtplassen.

Tvert om er han alltid inkluderende og setter sikkert stor pris på at nye medlemmer forteller om sitt båtliv.

- Tviler på at jeg tar feil av Astor på dette området.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Good one! Utfordrer meg selv....

 

1: Hvilken var din første båt

En plattgatter i furu på rundt 26 fot som lød navnet Node 2

 

2: Hvilken båt har du i dag?

En 36 fot krysser fra Wiksten i Larvik

 

3: Hvem er din drømmebåt?

En 36 fot krysser fra Wiksten i Larvik

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Disse i plast

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

En seiltur fra Larvik til Strømstad i en liten seiler og ordentlig drittvær. Blei skikkelig sjuk og mata krabber hele veien

 

6: Hvorfor har du båt?

Vokste opp på et båtbyggeri, elsker sjøen og friheten.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Tror nesten Møvig

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Sørlandskysten nedover og oppover

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Det var et kort dunk nedpå et skjær utenfor Ula, tror det var en av Melleskjærfluene. Med jern under kjølen gikk det fint. Noen minutter sener gikk vi inn til Ula for å raste, da kjørte jeg jolletauet i propellen... :-(

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Tja, skulle gjerne hatt med båtbyggern, men han er desverre død......

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Og utfordrer Toroa. Im er sendt. :-)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

OK, jeg tolker litt jeg.

 

1: Din første båt, hva var det?

 

Som partreder i en gammel livbåt med navnet "Baiser" (Og ja, det skal leses på fransk), forøvrig min første Mercedes diesel.

 

2: Hva slags båt har du i dag?

 

En Storebro Storõ I 1964, tegnet av Otto L. Scheen jr. Tegnet i 1959.

 

3: Hvilken båt drømmer du om?

 

Jeg har to som jeg ikke kan skille mellom, men begge er italienske. En Riva Aquarama Special eller en Baglietto Minorca 20.

 

4: Hvilken type båt ville du ikke hatt?

 

De som ikke har motor.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

 

Er det her man skriver min første storm i Biscaya? Jeg tror det var min første innseiling i Persiagulfen under krigen mellom Iran og Irak. Til tross for klarvær og 35 grader, var jeg redd. Men det er rart, etter noen uker så tenker man ikke på det lenger, og betalingen var veldig god.

 

6: Hvorfor har du båt?

 

Fordi det er trivelig å holde på med båt, og noe skal man jo gjøre så man ikke driver i gatene.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

 

Portofino.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

 

Alle helst til kystbyer med verft i Italia. Men en båttur i det sørlige stillehavet hadde heller ikke vært å forakte. Eller et hotell med utsikt til en av slusene i Panamakanalen.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

 

Hektisk, var på vakt i maskinrommet da styrmannen seilte på en GODT KJENT stein, kalt STORSTEIN... Vi sto på den noen timer og ventet på flo. Lyden av skroget som skraper, og den umiddelbare krengingen glemmer jeg aldri.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Nålevende? Forutenom det åpenbare, tror jeg at jeg må si at jeg ville tatt med meg en av konstruktørene av en av mine favorittdieselmotorer, slik at han kunne fortelle om hvorfor motoren ble som den ble.

Avdød? Wilhelm Maybach

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

 

Pioneer 8 m 2hk Yamaha og Cresent 14 med 14 hk Archimedes (tidenes drittmotor, men morsomt å ha noe ingen andre hadde samt en blir flink til å ro....).

 

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Hasla 26, Seaboo gummirotte

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Gammel plattgatter hadde ikke vært å forakte, men for tiden er drømmebåten for meg noe vedlikeholdsfritt :)

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

"puss deg ihjel eller betal deg ihjel" står høyt på lista over båter jeg aldri kommer til å eie.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Fyllesjuk på en lugar på danskebåten fra bergen til hirtshals med Fjordline (tror jeg). Full storm både på havet og i porselenet....

 

6: Hvorfor har du båt?

For å koble av og gjøre noe helt annet enn det jeg vanligvis fyller dagene med. Liker følelsen av å være underveis.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Hällestrand i Sverige - ikke fordi det er så ufattelig fint der, men har gode minner derfra.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Familiestedet på ørlandet i trøndelag (Cresenten lever der enda, litt mattere i gulfargen og uten drittmotoren nevnt over. Brukes flittig når mulig).

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Den har jeg fortsatt tilgode - men har dratt rett i brygga i plan med Cresenten og nevnte Archimedes. Ble overraska av tordenvær og skulle være kjapp med å komme meg på land. Dro godt på, skulle sette motoren i bakk - hvorpå tomgangsskruen hadde ramla ut og motoren selvfølgelig bare døde. Jeg landa oppe på brygga....

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Steve Rothery - gjør ingenting å ha god musikk når en først er utpå :)

 

Om Spiir fortsatt eksisterer innpå her så fyrer vi stafettpinnen videre!

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennomgått mye av denne, etter min mening, vanvittige tråden, og skjønner ikke et kvidder av at noen kan ha glede av den. Om jeg vil fortelle om meg og mine ting, så gjør jeg gjerne det, men er noen interessert annet enn den ene som utfordrer meg? Hvis jeg vil vite om Per eller Pål, hvordan skal jeg få de til å utlevere seg? Kanskje de har gjort det allerede, og hvordan finner jeg ut av det? Helt ærlig, er det noe grunnleggende jeg ikke har fått med meg???

På meg virker dette som en spørreundersøkelse fra steinalderen, og skal noen legge fram en forskningsrapport om noen år? Spørsmålene minner meg om en særoppgave fra ungdomsskolen.

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Ja da greide jeg å rive meg fra lesning om middelbredde seilas og merkatorkart -Jan
:wink:

 

1: Hvilken var din første båt?

VG-Jolle på Mjøsa……eller var det en Optimist. Begynte min karriere i Hamar Seilforening på den lunefulle Mjøsa. Mer korrekt på riktig side av Mjøsa….Dvs..Hamar

 

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Stål seilbåt fra 1984. ca 37 fot, vekt 13 tonn. Et herlig oppussingsobjekt som jeg kjøpte som et resultat av 40-års krisa…Vil ikke bytte den ut for noe…Og ja 40-års krisa kan brukes som unnskyldning i mange år!
:smiley:

3: Hvem er din drømmebåt?

Stål seilbåt fra 1984. ca 37 fot, vekt 13 tonn………

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Noe av plastikk som ikke tåler sveise-flamme…….

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Danske-båten…. Satt et drops fast i halsen under en storm som blokkerte luft-røret…Heldigvis var det noen i nærheten som slo meg hardt i ryggen så jeg fikk den ut.

 

6: Hvorfor har du båt?

Friheten på sjøen. Bølger og vann gjør noe med en…. Vakker natur.

7: Hvor er din drømmehavn?

Palau-Koror i stillehavet. Har ikke hvert der med båt, kun dykketur. Men tanken å seile inn mellom de øyene må være helt fantastisk…..

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Ikke bestemt ennå. Men det må være sjø der…

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Heldigvis ikke inntruffet. Derfor er jeg heller ikke med i tulipan-klubben.

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Det måtte være Jacques Cousteau. Han kunne ha vist oss fantastiske steder å dykke mens vi er på seiltur.

 

Da sender jeg stafett-pinnen videre til NC33..... Hvis ikke han også siter og leser da.....

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

Det var en 16 fot Askeladden med 25 hk påhenger

2: Hvilken båt har du i dag?

Nauticat 33

 

3: Hvem er din drømmebåt?

hmm, si det. En som er stor nok til D5L sertifikatet… kanskje en GB ?

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Yoghurt beger

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Som femåring i en 14 fot pram på Breidangen og det blåste opp til ”storm”

 

6: Hvorfor har du båt?

Frihet, avkobling, nedstressing og gjøre ting man ikke gjør til daglig

7: Hvor er din drømmehavn?

Vrboska, Hvar, Kroatia

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Kun tre uker ? Tja, hvis værgudene fortsetter som sommeren 2012 kan det nok bli syd for Alpene. Resten av sommeren kan en jo befinne seg et sted mellom Smøgen, Skagen og Kristiansand.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Vet ikke, kun hatt en ”berøring” i 2001 i uthavn sør for Kragerø, mens en kompis av meg ble medlem av tulipanklubben på samme tur.

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

En søt blondine som liker sjøen og skipperen.
:cool:

 

 

Da sender jeg stafett-pinnen videre til
..... Han har vel lest ut Navigasjons boka allerede.....
Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

En ex-militær Zodiac FC-530 som jeg kjøpte brukt på militærauksjon. En skikkelig artig båt som jeg hadde mye glede av den korte tiden jeg hadde den.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Maxi 77

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Tjasidet... Tror det må være en Swan 44 elns., kanskje også en nyere Sun Odyssey e.l. Må ha god plass til hele storfamilien og vänner och bekannte. Og dusjmulighet!

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Hurtiggående kæbnkruuuuser med forhøyet hallik-koeffisient.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

 

Verste og verste fru blom... Må ha vært i sommer, da hele familien var på kosetur og fikk en liten grunnberøring. Dagen fortsatte med 11 m/s dead ahead, høye bølger og en hel familie sjøsyke under dekk... mor bytter på å amme og å spy. Må snu i Moss fordi jeg er usikker på landingen der, og snur for å gå til Horten og pådrar hele familien 11/2 ekstra tur. Hele båten må vaskes ned innvendig. På den annen side: Jeg regnet med at det nå var slutt på båtferien, men hele familien var enige om at det hadde vært en hyggelig tur!

 

6: Hvorfor har du båt?

Total avspenning, avslapping, oppleve freden. Men også oppleve naturkreftene og føle hvor små vi egentlig er. Litt samme følelsen som på fjelltur. Men også: Kystkultur, maritim historie og viktigst av alt: Lære barna å takle motgang, praktiske ferdigheter og ansvar ved navigering og brotjeneste.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Dit jeg måtte komme etter en lang og slitsom seilas.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Kunne veldig gjerne tenkt med å bli kjent med kystlinjen utenfor Kroatia. Eller seile i det karibiske hav.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Kjip, på mange måter. Aldeles ELENDIG sjømannskap på min hånd. Det verste var at jeg fikk den ETTER oppnådd D5L; på et tidspunkt jeg skulle kunne bedre. Det var så alvorlig at jeg vurderte å droppe alt som helt båtliv der og da... Heldigvis oppmuntret konemor meg :-)

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Megan Fox eller Milan Kunis - en dag det var så varmt at klær ikke var strengt påkrevet. Eller kanskje Arfan Bhatti eller Mohayldeen Mohammad, så jeg kunne demonstrert den nye, fine planken min (med ekstra svikt)?

 

 

Jeg sender sender stafettpinnen videre til LittMild. En ekte sjøulk med sans for strabasiøse sjøreiser i tvilsomme farkoster godt forbi the point of no return!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...