Jump to content

Denne gangen vil jeg utfordre........


Astor

Recommended Posts

1: Hvilken var din første båt?

 

Vår første båt var en Skagerak 21`som vi kjøpte av en bonde på vestlandet. Den hadde stått på land i 3 år, og bar preg av dette utvendig. Når den var trygt plassert inntil husveggen hjemme, ble tvilen om den noen gang kom på vannet stor da det sprutet rustvann opp fra sylinderene første gang motoren ble tørnet uten plugger i. Men med hjelp av gode naboer fikk vi sviv på motoren, og vi fikk noen fine sesonger på sjøen med denne. Det var en Mercriuser 140Hk (3 L motor ), som det rannt bensin igjennom. Marsjet på rett under 30 knop. Må si jeg ikke savner farten.

2: Hvilken båt har du i dag?

 

Bavaria 38` -03 mod.

3: Hvem er din drømmebåt?

 

Den jeg har så klart :wink:

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Alle båter har sin fordeler og ulemper. Vet ikke rett og slett :crazy:

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

 

Noen opplevelser må man ha for seg selv :wink:

6: Hvorfor har du båt?

 

Båtlivet er noe hele familien er samlet om her. Det finnes pr. i dag ikke noe alternativ fridtidsyssel for oss.

7: Hvor er din drømmehavn?

 

En holme med fine svaberg, helst med havutsikt, og der barna og dermed oss voksne har det fint.

8: Din tre-ukers ferietur går til?

 

Helst uten mål og mening. Men tenker seriøst på Ryfylkefjordene snart. Er en flott natur der, og regner med at det ikke blir mange år til vi havner der en tur.

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

 

Kun berøring av moder jord. Vindstille, og eldstemann slang seg i båtmannsstolen. Plutselig roper han at han ser bunn. Jeg setter motoren i revers, men kjølen sneier bunn rett etter, før jeg har fått redusert hastigheten.

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Justisministeren er selvskreven. Men da kun på en varm flott dag, der vi skulle tatt turen innom de mest besøkte farvannene på kysten. Er vel en liten mulighet for at denne "skruen" ikke helt vet hva som rører seg på vannet, der det snart ikke er myndigheter ute på kontroll lenger.

 

 

Jeg er ikke i tvil når jeg sender utfordringen videre til Haber :wink:

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei Mina og takk for utfordringen

 

1: Hvilken var din første båt?

 

Jeg omtrent født i en 21 fots skjerms-sjekte på begynnelsen av femtitallet.

Min første båt var en kano laget av huntonittplater som jeg fikk som 6-7 åring, så fulgte bl.a A-jolle, Oslojolle, BB-11 og en X-kogg

 

2: Hvilken båt har du i dag?

 

Vindø 22 1969 mod.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

 

Litt større enn den vi har, - snakker vi om STORE drømmer, - så må det bli en "Hans Christian" eller en "Tayana "

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Båt uten mast :rolleyes:

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

 

Når turen er over!

 

6: Hvorfor har du båt?

 

Det dreier seg om kvalitetstid; familieliv, sosialt samvær, spenning, utfordringer og læring, - alt på naturens premisser.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

 

En lun havn hvor som helst, i godt selskap med familie, gamle og nye "lune" båtvenner.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

 

Du har svaret selv Mina: "Helst uten mål og mening. Men tenker seriøst på Ryfylkefjordene snart." Der er det flott! Men det frister også med en tur videre nordover kysten.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

 

I 1969, eller 1970 seilte jeg BB'en på et skjær utved Uvår så det sang. Kommer alltid til å huske bråstoppen og det nifse "lydbildet" da det smalt.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Au, den var vanskelig, men det er så avgjort en del glimrende kandidater å finne her på forumet som kunne vært artig å invitere med ut på en fin seiltur.

 

 

Utfordringen går videre til SveinH

Redigert av Haber (see edit history)

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Jeg tar utfordrngen (selv om det muligens ikke var meg du mente :confused: )

 

1: Hvilken var din første båt?

På hytta hadde vi en pram som var bygget av huntonitplater. Hadde mye glede av den, både å herje rundt i når vi badet og vi hadde også et bittelite råseil. Seilte med vinden så langt som mulig og rodde tilbake. En gang skulle jeg være lur og rodde mot vinden først. Hadde akkurat fått opp seilet så snudde vinden :sweat: Etterhvert ble det både Optimistjolle og både en selvbygd og en fabrikkbygd Moth. Hadde jo også en vanlig åpen robåt med 3hk Johnson på hytta men min første egne båt var Optimisten.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

En 1992 modell Beneteau Oceanis 443.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Ikke så lett å svare på for den jeg har nå er jo den jeg har hatt mest lyst på siste gang jeg var i båtshoppehumør :wink:

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Det er ganske mange. Daycruisere er ikke noe for meg, ser liksom ikke helt nytteverdien. Ellers er der mange fine båter, spesielt litt eldre trebåter, som jeg setter stor pris på at finnes og at folk legger masse arbeid i men jeg ville ikke selv hatt noe slikt.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Det har blitt noen gufsne saker etterhvert som f.eks. denne men kanskje den verste, som i alle fall fikk hårene til å reise seg mest på ryggen, var en gang jeg gikk med min Viksund 31 i mørket rundt midnatt hjemover Karmsundet. Ombord var bare jeg og min datter som da var rundt 4-5 år. Hun lå i forlugaren og sov. Jeg er godt kjent i området og vet jo at det er rimelig trafikkert så jeg holder meg så nærme land som jeg kan. Plutselig, som fra ingen plass, kommer en tråler bakfra og passerer i 15-16 knop mindre enn en meter fra meg. Hadde ingen muligheter til å vike og måtte styre mot land for ikke å bli dradd inntil tråleren. Unngikk sammenstøt men det var så hårfint nære på som det bare kan være. Var så shaky etterpå at jeg ikke klarte å skjelle ut jæ%#¤&en på VHFen (og det var kanskje like godt :blush: ). Han visste garantert ikke at han nesten rente meg i senk og hadde jeg hatt litt mer fornuftig avstand fra land hadde han truffet meg midt i hekken...

 

6: Hvorfor har du båt?

Det handler delvis om å ha et fristed å slappe av i samtidig som det er en dragning som jeg ikke helt kan forklare. Jeg blir sjøsyk som bare det men likevel tar jeg meg gjerne turer utpå i styggevær, klarer ikke å la være. Synes styggevær er fascinerende men kan jeg velge så er det nok en frisk bris og mindre som er best...

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Har ikke noen fast favoritt men en kombinasjon av gjestehavn som Røyksundkanalen/Husnes og alene i en fin uthavn har begge sine gode sider.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Har lett for å havne i Fitjarøyene...

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Var på familietur i en Sagen 23, jeg var vel rundt 14 år. Tøffet avgårde i ukjent farvann uten kart og gikk mellom et par øyer. Midt mellom øyene løftet båten seg nesten umerkelig og vi var over. Ingen dramatikk i det hele tatt men den episoden ligger i bakhodet alltid fordi jeg ikke ante hvordan dybden var der men men gikk der likevel. Senere har jeg har flere grunnstøtinger der jeg har visst hvor jeg var men likevel ikke klart å unngå det :blush: ... dog ingen alvorlige hendelser.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Flere har nevnt Odd Børretzen og det er nok min favoritt også. Han har et fascinerende skråblikk på det meste og ikke minst båtlivet. En meget klok person som jeg setter veldig høyt.

 

Sender pinnen videre til Ingar.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på Ingar, kanskje skage vil ta utfordringen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

Det begynte jo med en tre pram ca 12fot med årer, så 4,5 hk gammel hvit suzuki. Men den litt skikkelige var en 1977 sandvik 25 med akter cab. Det var store ting det.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Bavarie 39 Cruiser 2006 model.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

First 50

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Vet ikke, gammel sliten engelsk motorbåt med endå mere slitne motorer og rosa vasker.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Skulle ut fra Smøgen med vår Storø 34 1975 mod, mye vær/bølger gikk på feil side/for nærme land av et merke og smalt nedi i moder jord(stein) i bunnen av en bølge. Den ene propellen og roret ble slått i stykker/skeivt med resultat at jeg ikke fikk mulighet til og styre båten /tverr stag mellom rorene) kone 2 barn og en svett kaptein fikk det da travelt, vi var vel ca 70 meter fra land med mye vær, jeg fikk frigjort det ene roret under aktersengene i løpet av noen minutter kom så i siget og manøvrerte til land. Det gikk greit.

 

6: Hvorfor har du båt?

Elsker og eie en vakker båt og ha kort vei til "hytta" Vi seiler og er på sjøen det vi kan, det viktigste er og komme på tur.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Det er maaaaange det.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Som regel til sørlandet/sør vest landet

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Kjørte med fast i mudderet rett sør for brua ut til Kalvøya i Sandvika med Sandviken, Rigmor ble redningen.

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Kongen, DEN SOM FØLER FOR DET KAN TA PINNEN, KJENNER INGEN SOM KAN OVERTA.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Obelix, Lillefix og Ubåtfender vil jeg utfordre.

Takker for utfordring Frøken Fryd :wink:

 

1: Hvilken var din første båt?

Jeg kjøpte min første båt som 12 åring, da en Pioner jolle, 10 fot med 4hester Suzuki

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Naurstad snekke 24" som jeg har fullstendig renovert. Denne båten har jeg innredet på en meget brukeranvennelig måte med mange praktiske løsninger som er tatt fra tidligere erfaringer med båt og båtliv.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Vet ikke helt hva jeg skal svare der, for båtgleden ligger i hva du kan bruke båten til. Men min neste båt blir enten en Flybridgebåt eller seilbåt da jeg ikke har hatt noen slike tidligere. Den må være innredet for lengre turer og gjerne som bobåt som en felles nevner. En 60 fots Princes er forlokkende men upraktisk i forhold til lommeboka, blir ikke my båtglede da nei :lol:

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

vil ikke ha kalesje båt igjen da denne er noget upraktisk for vinter bruk, du vil altid få vann in gjennom utette sømmer. Et fartsvidunder av båt som går i området 30-90 blir det ikke mye båtglede av, og dermed ikke uaktuell.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Jeg var på vei med min Dorry 32" i stampesjø i Hjeltefjorden/ Fedjeosen da jeg mistet 50% av motorkapasitet pga tette diesel filtre. Det var da begynt å blåse opp ganske godt ca 15 m/s fra Nord vest og når disse problemene kom skulle jeg akkurat til å tørne båten innover mor fastlandet igjen og hadde da en rekke med skjær på styrbord side og vinden fra barbord side.Vist vi kom til å få motorstopp her ville vi drive rett på en rekke med skjær. Jeg hadde med meg madammen som jeg ikke kunne fortelle krisesituasjonen til da dette ville ha ha forverret situasjonen noget kraftigt. Jeg satte henne til rors så jeg fikk konstrert meg om draftet for å finne løsningerfor å unngå å drive rett på rekken av av de 7 skjærene i området om vi fikk motorstopp. Det var noen nærvepirrende minutter som måtte kalkuleres meter for meter, vi lå vel en 500 meter fra disse skjærene men men vind på 12-15 m/s driver du fort om du ikke har motorkraft. Dreggen og flyteankere ble klargjort for situasjonen, men heldigvis klarte vi oss rundt dette neset av skjær og kom oss innaskjærs igjen.

Blondinen vet ikke den dag i dag vilken fare vi stod ovenfor på denne turen og det er like greit da hun ikke kan fortøye skute har hun heller ikke noen kommentarer som kunne hjulpet meg i en sådan stund :lol:

 

6: Hvorfor har du båt?

Bruker båten som hytte på sjøen, liker naturen, sjølivet, samholdet på sjøen. Fisker både krabbe og fisk med garn, liner, jukser og stang.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Har ikke noen spsielle drømme havner, liker meg like godt ute i skjærgården i uthavn som i havn. Men kjekker å finne seg en plass der man hører havdønningene driver å knuser opp etter land samtidig som man er godt i Le av dem

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Den tar vi når vi har disse 3 ukene, har egentlig ingen spesielle reise ruter nå

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Har ikke hatt noen grunnstøting enda, så den har jeg nok til gode.

 

10:Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Det måtte være Dj. Tiesto så vi fikk laget et skikkelig party ute i havet

 

 

Jeg vil utfordre Ida Marie III

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hoi!

 

Eg e ny brukar her på "båtplassen", men tek gjerne ei utfordring! Kan jo fortelle litt om meg sjølv ved å svara på spørsmåla her, så veit dåke litt meir om kem eg e...

 

1: Hvilken var din første båt?

Da heila begynte i ein Askeladden. Ein god gamal 14-fotar frå 1969 trur eg da va.. 4 Hk Tohatsu og greier :lol:

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Når eg ikkje er på jobb (e styrmann forresten), e eg ofte ute og fiskar. Ka e vel då meir naturleg enn ein open 23 fots tresnekke? Båten e bygd på Forland Båtbyggeri sør på Sotra i 1965. Kraftig kravellbygga skrog med djup kjøl. Stabil og god i sjøen. Opphaveleg stod da ein 10 Hk Sabb i han, men den vart bytta ut med ein Sabb M4.130 med HVP-15 gear i 1986. Motoren vart levert med kraftuttak i front, så då vart ein hydraulisk kraftblokk frå Rapp Hydema montert òg. Fekk bytta til Tenfjord hydr. styring sammtidig, og då vart båten mest som ny! Like god den dag i dag, sjølv om han begynne å dra på åra...

 

3: Hva er din drømmebåt?

Tja, da kjem litt an på, men ein god gamal Viksundsjark hadde vore fint. Synd at dei held seg so j.. høgt i pris :nonod:

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Eg kunne aldri hatt ein båt som va so fin at eg ikkje kunne bruke han! Ein må kunna slengja ein pale på dørken utan å måtte vera redd for å skitna te nåke. Har heller aldri heilt hatt den store interessen for seiling, men for all del; da e sikkert kjekt for dei so like da :smiley:

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Hmm, eg har egentle vore ute i mykje ruskete vér ettekvart, og eg huske spesielt godt då me rei av orkanen Katrina på austkysten av i USA. Var vel hausten 2005 da trur eg. Uansett so e Nordsjøen nåke av da verste so finst når han slår te, og ein gong holdt eg pinedø på å kantra på veg inn Vannylvsgapet nordom Stadt'n. Da va gysla ekkelt. Kom sør frå Måløy og skulle nord te Ålesund. Han hadde blåst NV kuling i ei vekes tid, og når me tørna austover fekk me låringsjø og begynte å gira meir enn ka so va bare kjekt... Da kjem eg te å hugsa lenge trur eg.

 

6: Hvorfor har du båt?

Eg berre må! Har alltid vore utruleg fasinert av sjøen. Da e liksom vorte ein del av meg.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Drømmehavn? Landlov i sydligare strøk e aldri feil. Kom ein gang te lands på Kanariøyane utpå seinsommaren... Sol, varme og :drink: He, he! Tar gjerne ein tur nedover dar om da byr seg ei sjans... Ellers e da utrulig mange flotte plassar langs norskekysten, da må eg seia. Kanskje spesielt i nord. Nussfjord te dømes.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Eg reise sjeldan på ferie i den forstand. Har eg fri, tek eg ein tur i båten. Fiskar litt vest i havet. Finaste terapi da, ser du.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Dei har eg heldigvis ikkje hatt so mange av, men eg har vore med på tatt propellane ein gong, og da va ikkje gøy. Da smalt og rista som f... Gjekk bra med båten heldigvis, men propellane vart tulipanforma, og me fekk kast i begge akslingane :nonod:

 

10:Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Skulle gjerne hatt ein tur med Erik Bye eller Johannes Kleppevik. Synd at dei begge har lagt frå kai for siste gong. Veit eigentle ikkje kven da skulle vore...

 

Da va litt om meg! Håpar eg får tid te å stikke innom her ei gong i blant. Ser ut for å vera ei bra side!

Link to post
Share on other sites

Hei Forland 23'!

 

Velkommen til Baatplassen! :flag: Håper du vil trives her. Du skriver herlig på dialekt. Det likte jeg godt. Håper du får mange hyggelige timer foran skjermen her.

 

Vi planlegger en BP-konvoi til sommeren, kysten rundt. Se om du kan slenge deg med der. :sailing:

 

Du må gjerne utfordre en til videre seilas på utfordrertråden...


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tar i mot utfordringen, og svarer etter beste evne....

 

1: Hvilken var din første båt?

Tja, ikke godt å si. Den var bygget i tre, sannsynligvis på vestlandet en plass. 23 fot lang, og for å forklare den kort, og som en kamerat sa om den: Ser ut som en kano, hulet ut av en trestamme av indianere en eller annen plass i amerika. Den slet seg, og drev nedover elven, under et hus på påler, dette datt så ned over kanoen og det ble overbygget på båten... Vel kanskje litt drøyt, båten var fin den men var nesten spissere bak enn foran. Da var jeg 15 år gammel..

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Selby 880 Seafighter...

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Bavaria 44.... Er vel nesten som å banne i kirka, men er sant.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Har igrunn ikke ofret så mange tanker på dette...

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Den gang jeg gikk fra Lyngør til Risør. Sikkert 4 til 5 meter bølger rett inn bakfra og det var så vidt jeg klarte å holde båten på kurs. Dvs. det klarte jeg ikke, ble skudd mot styrbord 2 ganger og ble liggende med siden til bølgene. At jeg fikk min bedre halvdel med på tur etter dette hadde jeg nok ikke trodd.

 

 

6: Hvorfor har du båt?

Fordi jeg ikke kunne tenkt meg et liv uten.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Det sier jeg ikke, for da får jeg ikke fred til neste sommer.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Sannsynligvis til Sverige igjen. Ble ikke noen tur dit i år.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Det sa dunk.. Fjell, men bølgen kom fort bakfra og løftet meg over. Et raskt dykk etterpå viste ikke et merke i bunnstoffet engang.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Må bli en sosial og hyggelig person som passer godt inn.

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

Min/vår første båt var vel en Herwa 15 fots ”passbåt”. Tror det var en modell fra tidlig 60-tall, med motor også fra den tiden. Forøvrig en 35Hk Evinrud . Vi byttet til oss båten mot en gammel Chevrolet som hadde sett sine absolutt beste dager. Båten hadde gått på Mjøsa i alle år og var eiet av en gubbe på Toten. Lena tror jeg det var. Med denne båten utforsket vi Indre Oslofjord for første gang. Skikkelig spennende var det. Begge gutta var med, og synes det var skikkelig morro. Vivian synes ikke det var moro i det hele tatt og ble hjemme.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Til våren starter vi vel den 5 sesongen med Escada, en 91 modell Princess 35.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Har vel ingen båt jeg går og drømmer om egentlig, Escada er den ideelle båten for et ektepar som som oss tilbringer hele sommersesongen, fra Påske til sent oktober på sjøen. I de senere årene har vi hatt omlag 75 overnattinger hver sesong, og vi går normalt en 1300Nm. Mer er det faktisk vanskelig å rekke da vi begge er i full jobb.

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Renspikka speedbåter og jeeper er ikke akkurat vår sak.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Må ha vært da jeg sammen med en kompiss hentet en Fjord 26AC som jeg kjøpte av en kar på Stathelle ved Langesund. Vårt verste mareritt inntraff da motoren stoppet 300 meter utenfor de ytre skjæra på Rakke i frisk sønnavind og 2m bølger. Kompisen ringte til Redningsselskapet, mens jeg stod på hue i motoren og famlet etter mulige feilårsaker. Det var da jeg innså at å feilsøke i sjø med motorstopp fungerer bare i teorien. I praksis er det lite du kan gjøre annet enn å be til de høyere makter. Dét fungerte faktisk, for etter et kvarter med kiming på starteren, banning og bønner, starta faktisk motoren igjen. Nølende til å begynne med riktignok, men allikevel såpass at vi fik satt baugen sørover, og vekk fra det frådende fokket som stod himmelhøyt til værs bare 50 meter bak ryggen vår.

6: Hvorfor har du båt?

Rekreasjon, opplevelser og gode venner.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Av de mange gjestehavnene vi har i Oslofjorden må vel det bli Åsgårdsstrand med sitt døsige og bedagelige tempo om sommeren. En tilbakelent perle i Oslofjorden. Holder vi oss fortsatt til ”Oslofjorden”(noe utvidet), må vel Vassholmarna utenfor Grunnsund bli den beste uthavna. En absolutt favoritt som vi forsøker å besøke hvert år.

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Det blir vel ned til Marstrand igjen vil jeg tro, med planer om å gå over til Danmark. (Som det for øvrig aldri blir noe av)

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Vi har vel egentlig aldri hatt en såkalt skikkelig grunnstøting. Det nærmeste måtte vel ha vært i sommer hvor vi gikk inn til Hærføl for tanking. Mens jeg lurte på hvilken idiot det var som hadde lagt ut gule bøyer på nordsiden av utliggeren, seg vi inn mot brygga og ble hengende på en sandbanke på en meters vann. Jeg skrek på Astor som lå å tanket at han måtte komme å berge oss, men etter litt hadde strømmen i sundet brakte oss klar.

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Tja? Margareth Thatcher kanskje? :wink:

 

Da sender jeg utfordringen videre til Gunga Din.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

takker for utfordringen rem !

 

1: Min förste båt;

en Optimistjolle S1338, jag fikk av föräldrarna efter det att jag simmat 200m 1964/65 som var kravet !

Optimisten fikk navnet Gunga Din, efter det har alla mine båter haft just dette navnet! (uten nummer efter!)

 

2: Idag har jag en Najad 371 sjösatt -91

 

3: Har haft flere drömmebåter i mitt liv....länge var det en OE32.......ett tag var det en Swan

Idag er det vel en Overseas 40

 

4: gillar i grund allt som flyter både motor o segel.........

en båt som jag ikke liker er förvuxne Daycruisers, båter over 20knop skulle jag ikke vilja äga....det er som

Liseberg-kul en dag om året !

 

5: har 2 opplevelser som jag sent glemmer

en var en storm utanför Rakke ner jag var liten (skulle tippe 68-69)......vi satte stormfokk o motor...vi tog oss in til

Stavern o låg der i 3 dygn o vilade

den andre

var på en 24-timers i Skagen helt vindstille o tåken kom rullande vi låg mitt i Route Tango, o ingen ombord ville ge

sig

 

6: har ikke funnit noen bedre hobby/fritidssysselsättning......

 

7: Drömmehavn......en lagun i Söderhavet :smiley:

her hjemme Thyborön

 

8: 3 uker er det noen bestraffning eller ....har alltid haft 4 uker ombord sommertid :smiley: !

 

9: min förste grunnstötning husker jeg ikke...men husker en dag i 18-20 års åldern hade lånet pappas o mammas Maxi77a

en helg, vi var 3 gutter som fått med oss 4 jenter............tror jag var på grund 3 ggr förste dagen

 

skulle säga att konsentrationen var på allt annet en navigasjonen :lol::lol:

 

10: ja vem skulle jag vilja ha med mig på tur.......eller vem skulle jag vilja ha seglat med....

Bernard Moitessier

 

 

utfordrer Baatsman

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hoi!

Eg e ny brukar her på "båtplassen", men tek gjerne ei utfordring! Kan jo fortelle litt om meg sjølv ved å svara på spørsmåla her, så veit dåke litt meir om kem eg e...

 

Hei Forland 23'!

Velkommen til Baatplassen! :flag: Håper du vil trives her. ......

 

Vil minne på om at jeg svarte på utfordringen den andre dagen den var oppe men ble kastet ut av tråden av trådstarter fordi ingen hadde utfordret meg. Legger til at jeg var helt ny her med mitt andre innlegg.

 

Da tråden ikke utviklet seg som trådstarter hadde planlagt ble alle hemninger kastet over bord og alle fikk blanco fullmakt, til og med nye, til å intervenere.

 

Jeg blir nok kalt sutrekopp :yesnod: men trådstarter må nok kalles en "ekte diktator" :nono: .

 

Forresten. Velkommen til Forland 23. :flag:

Redigert av Wingman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil minne på om at jeg svarte på utfordringen den andre dagen den var oppe men ble kastet ut av tråden av trådstarter fordi ingen hadde utfordret meg. Legger til at jeg var helt ny her med mitt andre innlegg.
Det er riktig. Det var nok jeg som irettesatte deg litt den gangen :smiley:

Etter det så skled det vel litt ut og Astor valgte nok en annen strategi på Forland 23

Til hans forsvar hadde det ikke vært diskusjon om dette få innlegg tidligere da Forland la inn sitt. I tillegg så er det grenser for hvor mange ganger man kan si den samme tingen :yesnod: Man gir liksom opp etterhvert.

 

Foreslår at noen utfordrer Wingman :cool:

Eller forresten jeg tar meg friheten av å gjøre det :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takker for utfordringen Gunga Din(en meget fornuftig/båtkyndig mann som flere bør treffe)

1: Hvilken var din første båt?

 

Min første båt var en Pioneer 12 med 4,5 hk Chrysler. Ikke verdens hutigtog, men for en 12 åring var dette helt topp.

2: Hvilken båt har du i dag?

 

Har en Bavaria 42 Cruiser som jeg er meget godt fornøyd med.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

 

Drømmebåten er en Najad 440AC, en båt jeg liker svært godt.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Nå er jeg båtfrelst på min hals, men må jeg velge er det en saktegående snekke

 

5: Din værste opplevelse på sjøen

 

Kjøpte som 22 åring en 4 år gammel Windy 27. Stolt som en hane dro vi til Drøbak på "langtur". Dette var først overnattning med båten. Underveis røyk

saltvannrøret som går inn i saltvannsfilteret. I løpet av kort tid begynte pumpene å gå automatisk. Vannet strømmet inn. Heldigvis hadde vi en ekstra pumpe ombord. Dette o tilegg til at vi fikk stoppet vannintrengningen.

 

6: Hvorfor har du båt?

Utrolig glad i sjøen

 

7: Hvor er din drømmehavn?

 

Vanskelig å si, men barna har Koster som favoritt. Jeg liker meg godt på Malmøen.

 

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

 

Nedover svenske-kysten, hvor langt det bestemmer været.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

 

Myk, kun et lite byks over. Har hatt tøffere etter det. :blush:

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Det blir med en seilerkompis, vi har seilt sammen i jolle siden vi var rundt 10. Vi driver hverandre til å yte mer.

 

Stafettpinnen nå går til CHRIAN

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Baatsmann, skal prøve å gi noen fornuftige svar før jeg sender pinnen videre.

 

 

1: Hvilken var din første båt?

 

Det var en Wesling 17 med en trimmet 70 Johnson, husker ikke, men tror den gjorde 36-37 knop på fullt. Kjempemoro for en ungdom, solgte den videre til min bror etter noen år.

 

 

2: Hvilken båt har du i dag?

 

Har ikke båt for øyeblikket, våres Bavaria 42 ble solgt for noen måneder siden, den fungerer nå som flytende prestekontor under navnet "Nedre Himmerike"

 

3: Hvem er din drømmebåt?

 

Har ingen båt jeg kan kalle drømmebåt, men Bavaria modeller der jeg med mine 1,9m kan stå oppreist i hele båten tiltaler meg. De er rommelig, lyse og seiler godt til mitt bruk.

Er ingen erfaren seiler, men har seilt en del utaskjærs med våres forrige 42C og opplever den som svært trygg og lettseilt selv i vindstyrker opp mot 20m/s. Venter for øyeblikket på en ny Bavaria 43 som forhåpentligvis kommer i løpet av sommeren 2008.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Snekke, fordi den går sakte og er uten seil.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

 

Var på vei fra Kristiansand til Bergen med en Scand Baltic vi eide i mange år, da vi nærmet oss Lindesnes møtte vi tykk tåke med sikt ned mot 100m. Vi hadde kun kart og kompass til navigasjon og dette fungerte helt fint frem til strekket mellom Lista og Egersund. Her må strømforholdene ha spilt meg ett puss, for vi fikk inget land i sikte på det tidspunktet jeg hadde beregnet. Prøvde enda 15-20 minutter på samme kurs, men ingen landkjenning. Nå var det kun en ting å gjøre, legge over på en nordøstlig kurs og håpe på landkjenning.

Etter nesten en halv time på NØ kurs i kun 6 knop fik vi øye på noen svaberg, men ingen ting som kunne brukes til en sikker posisjonsbestemmelse. Fulgte da land nordvestover i sakte fart med ett halvt øye på ekkoloddet og etter en stund skjønte jeg at vi måtte være like SØ av innseilingen til Egersund. Sikten bedret seg etter en stund og vi fikk da øye på M/F Bergen og fulgte den inn til Egersund.

Det vanskeligste under denne episoden var å sørge for at resten av familien ikke ble urolig da de i utgangspunktet ønsket å vente i Farsund på bedre værforhold.

 

6: Hvorfor har du båt?

 

Med den vakre skjærgården vi har i dette landet burde spørsmålet til mange vært: Hvorfor har du ikke båt.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

 

Krossøy er en fantastisk uthavn som ligger like i nærheten av båthavnen våres, tilbringer en del helger der i løpet av sesongen.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

 

Nord Norge, dessverre får jeg ikke noen andre i familien med på dette så det får bli en gang i fremtiden.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

 

Knock on wood, den har jeg enda tilgode.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

En seiltur til Island med Ragnar Thorseth hadde vært en fantastisk opplevelse.

 

 

Sender tråden videre til TMS.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg blir nok kalt sutrekopp :yesnod: men trådstarter må nok kalles en "ekte diktator" :nono: .

 

 

Dikator var et fint navn, men jeg er ytterst sosial, hvis du spør andre her på BP.

Glem forøvrig hva du har opplevet og lev heller i nuet.

 

Astor :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

rover: Då ska det bli kjempegøy å visa fram "Sunnhordland"

Romsa, Fjelberg, ETNE, bluesbygdå Skånevik++++

Som du vil se av foreløpig rute gjennom Hordaland, er det hittil ingen fra indre Sunnhordland som har meldt seg på. Ruten går derfor i dag vest om Stord, men den kan lett forandres. "rover" og andre i Sunnhordland må bare komme med sine ønsker om etappe, så skal alle få anledning til å delta ..

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

 

Hallberg Rassy P28 1974 modell, kjøpte den i 1990, hadde den en sesong, deretter: etap 22, Maxi fenix, Maxi 999, Bavaria 36, Bavaria 38 og nå:

 

2: Hvilken båt har du i dag?

 

Bavaria 46 Cruiser

 

bilde_2021.jpg

 

 

3: Hvem er din drømmebåt?

 

Fantasy 44 PH

 

dreamboat.jpg

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Barbie båter, som vår datter kalte dem....

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

 

Det må være første sommeren med P28'en når jeg hadde fyllt på alt for mye rødsprit på kokeblusset. En meter høy flamme, samtidig som kone og skrekkslagne barn satt i cockpiten lykkelige over at ankeret hadde sluppet og vi snart var drevet på land slik at de kunne hoppe i land. Jeg var lykkelig uvitende om at vi drev mot land, mens jeg slukket brannen nede. Rakk imidlertid å slukke, komme opp og fikk startet motoren...

 

6: Hvorfor har du båt?

 

For avkobling med familien og for kick alá dette:

 

cap066.jpg

 

 

 

7: Hvor er din drømmehavn?

 

Neste drømmehavn er Lerwick på Shetland. Av havnene som vi likte best sist sommer, kommer den nye havnen i Helsingborg høyt opp på listen

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

 

Strømstad (hjemmehavnen) og t/r København hvis turen er begrenset til 3 uker. Med 8 uker ville nok turen gått til Lofoten og/eller Shetland

 

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

 

Har ikke grunnstøtt

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Mullah Krekar hadde vært spennende å lære å kjenne, eller kanskje Osama bin Laden ?

 

 

Sender tråden videre til: evenR4u

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...