Jump to content

Denne gangen vil jeg utfordre........


Astor

Recommended Posts

Hvilken ære å bli utfordret her, takk for det, bjornas! :flag_bp:

 

1: Hvilken var din første båt?

Har vokst opp i fjæra og rodd fra jeg kunne holde en åre, men den første båten som var min egen var en gul with dromedille med yamaha 15hk. Den gikk forj#%lig fort syns jeg på den tiden, kjørte fra alle vennene mine. :cool:

 

2: Hvilken båt har du i dag?

I dag har jeg en Leisure 23, også denne er gul.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Dette er vel litt flaut å innrømme for en seiler, men om jeg finner meg selv i en situasjon hvor jeg har nærmest ubegrensede midler, da hadde jeg nok kjøpt en Nordhavn 76. Om vi skal drømme litt mer realistisk så håper jeg en dag å få råd til en brukt Hallberg Rassy, størrelsen får lommeboka bestemme.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Har utviklet en fryktelig allergi mot "powerboats" med V8 innenbords, fri eksos, og lakkert i farger og motiver. Er også allergisk mot laktose og de fleste goldfish-eiere.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Dette var et vanskelig spørsmål, for det aller meste har jeg det veldig bra på sjøen. Kan ikke huske noen situasjon nå som kan karakteriseres som ille, selv ikke 5 timer med konstant spying på vei til sverige, for det var så fantastisk når det gikk over, og sånn er det med det meste.

 

6: Hvorfor har du båt?

Det har egentlig aldri vært aktuellt for meg å ikke ha båt, kan ikke se for meg et liv kun på land, det virker bare virkelighetsfjernt og helt absurd. Jeg bruker båt året rundt som transportmiddel og fritidsaktivitet. Båten gir en frihetsfølelse du ikke finner maken til, og den tar meg plasser hvor jeg kan oppleve nye ting.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Min drømmehavn er hemmelig! Men jeg kan si at det er veldig blått vann, og havnekontoret er hvitkalket.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Som indikert i svaret over har jeg en drøm om å seile i Hellas, drar dit på ferie nesten årlig, og selv om det er fantastisk, så tror jeg det blir enda bedre i båt. Jeg har også planer om, om noen år da jeg har mer erfaring, å seile til Skottland.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Har subba borti de fleste skjær i distriktet, det er sånn jeg har lært hvor de er. Men en av de første skjedde noen uker etter vi hadde oppgradert fra 30 til 50 hk på skjærgårdsjeepen, var ute å kjørte i mørket da telefonen ringte, jeg tok telefonen ut av lomma og kikket ned for å se hvem det var, og da smalt det. Jeg braste i full fart(32 knop ca) rett opp på en liten holme, båten tippet rundt og landet opp ned i vannet, jeg ble kastet ut og havnet heldigvis i vannet. Fikk kravlet meg opp på den lille holmen og kunne ikke gjøre annet enn å sitte der å vente. Heldigvis hadde noen hørt det fra land, så hjelpen kom fort.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Å, DEN er lett:

2012_mtv_movie_awards_arrivals_eygio_f-vktl.jpg

Harry-Potter-stjernen Emma Watson!

 

Da ønsker jeg å utfordre en ivrig kar fra Ålesund, som gleder mange med sin oppusningstråd og generelt sitt engasjement på forumet: Eureka! (IM sendt)

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jøss, dette var som å få en uventet julegave!

 

1: Hvilken var din første båt?

Det var en Buster Mini, 12 fot og 4 hk, gikk 7,7 knop. Da jeg ble 16 år fikk jeg velsignelse til å kjøpe 9,9 hk og det ble en Yamaha. Båten har jeg fortsatt, men det henger en 25 hk Tohatsu bakpå. Den kommer aldri til å bli solgt for den har fulgt meg hele livet og gitt gode opplevelser og minner. Selv om båten er 25 år gammel er den fortsatt i fin form.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Comfort30, en klassisk seilbåt fra 1982.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Jeg drømmer skjelden og er ganske tilfreds med det jeg har i dag. Men med tiden blir det nok større og det blir turseiler/bobåt. Det må være en godt sammenskrudd 40+foter som er ferdig vinterisolert, med dusj og ståhøyde i hele båten.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Quicksilver 470. -ene og alene fordi Autofil-Larsen hadde en test av den på tv for en del årsiden, og han er en skikkelig skrulling.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Første natt jeg lå for anker med familiens Grandezza31. Det ble en søvnløs natt, tross vindstille. Våknet hvert 15 minutt og tittet ut skrogvinduet for å se om alt var i orden. Klokken 11 neste formiddag blåste det opp og ankeret glapp med en gang. Ingen skade skjedd, men det var noen hektiske sekunder.

 

6: Hvorfor har du båt?

Jeg har hele livet bodd i nærheten av havet, bortsett fra ett år jeg var i Kosovo med forsvaret. Hver gang jeg var på leave, permisjon, hjem til Norge gikk jeg ned til sjøkanten, så utover, kjente lukten av sjø, tang og tare. Flo og fjøre er en egen puls. Å være i båt er godt.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Min drøm er å legge til kai ved Mandal gjestehavn neste sommer. Jeg bodde der til jeg var 11 år gammel og har veldig lyst til å seile dit, legge til kai og gå iland. Forhåpentligvis selges det forstatt skolebrø med kokkos, på det loale bakeriet i sentrum som jeg kan nyte på forrdekket.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Langs norgeskysten sørover.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Har ikke hatt noen grunnstøting og har ikke som mål å ha det heller.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Den ministeren som har det avgjørende ordet mtp Stad-skipstunnel, krysse Stad i god sjø og jeg kommer ikke til å legge til kai før det er lovnad om tunnel :)

 

Jeg velger å holde stafettpinnen litt til her på sunnmøre og sender den over fjorden sørover til Ørsta. I gjestehavnen der ligger det en båtboer som nok har den beste nynorsken på forumet. Steinvik!

IM sendt.

Link to post
Share on other sites

Ship ahoy! Eg tek i mot stafettpinnen, svarar og sender den vidare.

 

 

1: Hvilken var din første båt?

Min første båt var seglbåten "Way Out", ein Carter 33 frå 1975. Budde om bord i den i tre år før eg fekk sambuar og vi ville ha større båt :-)

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Beneteau Oceanis 411 Clipper, kjøpt i slutten av august og henta heim i slutten av september. Vi er veldig godt nøgde med handelen.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Akkurat no har vi ein båt vi likar godt, men eg ser ikkje vekk i frå at det vert ein Saxe Arctic 62 eller noko liknande ein gong i framtida..

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Gamal trebåt. Alt for mykje arbeid og vedlikehald.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

I sommar dregga ankeret i frisk vind i ei bukt på Bømlo. Utan baugpropell dreiv vi inn i ei lita bukt som vi ikkje kom oss ut av. Med svigerbror til rors og eg og kjærasten ståande i sjøen med vatn opp til halsen greidde vi å presse båten ut att og fekk lagt ut tau i land på motsatt side. Ei stund var eg sikker på at båten kom til å ende sine dagar der.

 

6: Hvorfor har du båt?

Planen er å reise på jordomsegling om to år. Det har vore planen sidan den første båten vart kjøpt i 2009. Har budd om bord sidan den gong, og har ikkje angra ein einaste dag. Båtlivet er ein perfekt livsstil.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Ca 30 breiddegrader lenger sør.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Neste sommar satsar vi på Shetland. Har utsatt den turen litt for lenge no.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

På Trandal i Ørsta. Vi skulle ut frå hamna på fjøre sjø, og hadde akkurat gitt gass. Midt i innløpet låg det visst ein stein. Såg ikkje før det var for seint at det stod 1,6 meter på dybdemålaren (båten stikk 1,7). Det gjekk heldigvis bra, men lyden av glasfiber mot stein er frykteleg.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Trur det får vere nok med kjærasten :-)

 

 

Stafettpinnen vert sendt vidare til volfro!

Link to post
Share on other sites

Og her blir det ikke noe perfekt nynorsk så det er sagt. Min datter går lærerskolen med fordypning i Norsk, og mine skussmål er heller dårlige.

 

1: Hvilken var din første båt? En splitter ny mørejet (uten jet) 12 foter kjøpt for 2,4 båtpenger. Tror den var laga av 14" forma som hadde tatt fyr og blitt innkorta til 12 fot.

 

2: Hvilken båt har du i dag? 2001 Beneteau oceanis 411 Clipper importert fra Kinsale i Irland i 2009.

 

3: Hvem er din drømmebåt? Skal vi være realistiske så er det vel en Oceanis 473 med 3 lugars løsningen. Men en fullisolert dekkshus båt (gjerne i alu.) kan man jo drømme om.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt? kanalbåt.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen? Kommer ikke på så mange, men kolmuleturene vest av Irland i januar måned var jo ikke de hyggeligste. Var vel litt surt å drage teiner med gummijolla i dag også, sludd ,regn og kuling.

 

6: Hvorfor har du båt? Hjertemedisin.

 

7: Hvor er din drømmehavn? En uthavn utenfor Kroatia / Hellas. Kjøpte min forrige båt i Athen men fikk bare så vidt seilt der nede.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til? Har snakka om en tur nordover i 10 år nå, så blir ikke overraska om vi havner i lofoten?

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den? Har ikke testa ennå, men hadde propellberøring med jolla i Bygstad i fjor sommer. Ble litt ivrig etter å komme lengst mulig opp i elveosen da vi dorga etter noe blankt.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det? Skulle jo gjerne hatt med meg Odd børretzen men siden det er for seint så får eg ta med Brodern og prøve å overbevise han om å slutte med det motorbåttullet.

 

Holder pinnen på Møre og utfordrer Trophy.

Link to post
Share on other sites

1. Hvilken var din første båt? En Bayliner 2560 Trophy 88 mod importert fra USA, så no veit de kvar nicket kjem frå.

2: Hvilken båt har du i dag? En Maxum 4100 scb 99 mod

 

3: Hvem er din drømmebåt? Drømmer egentlig ikke om båt lenger, men eg ser litt på trawlere

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt? Ubåt

 

5: Din værste opplevelse på sjøen? Stiv kuling i Harøyfjorden utafor Dryna, men kom oss velberga inn til Brattvåg

 

6: Hvorfor har du båt? Den optimale avkobling fra stresset jobb ++

 

7: Hvor er din drømmehavn? Et sted det er over 25 varmegrader hele året

 

8: Din tre-ukers ferietur går til? Til sommeren blir det nordover til Helgeland eller sydover til Ryfylke.

Time will show.

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den? Trudde eg hadde en bunnberøring for et par år sia, men det var bare en pall og det gikk fint siden farten var bare 3-4 knop

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det? En kokekyndig matros lokalkjent på kysten

 

Sender pinnen videre til Plutonium

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Han kan prøve han vettu Trophy.

 

1. Hvilken var din første båt? Det var en liten selco av gammel årgang

 

2: Hvilken båt har du i dag? Sun 33 fra 2006

 

3: Hvem er din drømmebåt? Tror faktisk jeg har den nå.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt? Synes trebåt er fint men det er ikke noe for meg

 

5: Din værste opplevelse på sjøen? Kosterfjorden med sterk vind fra siden. Satt på flybridgen og kunne putte hånda ned i sjøen.

 

6: Hvorfor har du båt? Kjører lastebil til daglig og da sier det seg vel selv at biltur ikke er høyt på priolista.

 

7: Hvor er din drømmehavn? Stort sett der jeg måtte være når sola går ned i havet.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til? Ikke bestemt enda.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den? Blåskjellbanke utenfor herføl marina. Gikk på feil side av stakan. Flaut for det var endel folk på kafeen den

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det? En som lager og serverer god mat og drikke til fruen og meg

 

Da vil jeg utfordre Brumle

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Artig tråd å lese, så jeg kliner inn svar helt uoppfordret :wink:

 

1. Hvilken var din første båt? Det var en 16 eller 17 fots Mørebas. Fantastisk sjøbåt som ble utfordret laaangt forbi min komfortsone

 

2: Hvilken båt har du i dag? En 28 fots tresjark av uvisst opphav. Super med sjø rett i baugen, men liker store bølger bakfra dårligere.

 

3: Hvem er din drømmebåt? Jeg fantaserer om flere; Selene 42, GB i samme størrelse, Viknes 1030 og Targa 42/44. Litt avhengig av hva dagsformen har lyst å bruke båten til.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt? Enhver båt som ser ut som den er designet av en gårdbruker fra innlandet, eller "tegna av en framma dalen" som min bestefar pleide å si.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen? Motorstopp i liten kuling, bare 10 min etter avgang. De to minste ungene på 7 og 9 var med. Slet skikkelig med å få feste for ankeret, og drev faretruende fort mot bergknausene. Heldigvis er det strekt en høyspentkabel akkurat der, og jeg har en mistanke om at det var den vi omsider fikk ankerfeste i :pray:

Det viste seg etterpå at dieseltanken inneholdt mange liter vann, og siden påfyllingen er innebygget, så er det null sjanse for at det vannet hadde kommet dit av seg selv. Når folk driver pøbelstreker, så skjønner de definitivt ikke hvilke konsekvenser det kan få.

Nå tømmer jeg vannutskilleren hver gang jeg skal utpå ...bare for sikkerhets skyld.

 

6: Hvorfor har du båt? Jeg har vokst opp i fjæra, brukte utallige timer i naustet med bestefar i barndommen, fortsatte lek og fiske på/ved sjøen i tidlige ungdomsår, min første betalte jobb var lossing og linerigging som 13-åring, før jeg reiste til sjøs som 16 år gammel fisker. Har jobbet på båtbyggeri og skipsverft, og installerer nå elektro i blant annet båter. Klart jeg rett og slett er nødt å ha båt!

 

7: Hvor er din drømmehavn? Ingen tvil; Det MÅ bli Marigot Bay på Saint Lucia (Karibien). Øyen er et paradis, både til lands og til vanns, og denne lagunen kommer jeg alltid til å savne.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til? Jeg skulle ønske det ble nevnte lagune, men med 4 unger koster det omtrent et lite statsbudsjett. Hellas snakkes det om i hjemmet.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den? En sanddyne som ble litt for "høy" på fjære sjø i Stryn (utløpet av elven). Ingen skade skjedd, og kjørte Mercuryen på full pinne så sanden sprutet ...jeg kom meg løs og fikk blankpolert propellen :giggle:

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det? Hmmm ...jeg har alltid likt meg best i kvinnelig selskap, så det måtte bli en hun. Jeg hadde tatt med Candy Dulfer og saxen, så kunne hun lære meg å bli god på sax mens skuta gikk på autopilot (Forutsatt at sjarken i dette hypotetiske scenario har blitt byttet ut med en av mine drømmebåter), og så kunne hun få spille "Lily was here" mens jeg nøt GT'en min i Marigot Bay ...og på tur over atlanteren så har hun sikkert lært bort nok til at jeg kan jamme litt med :lol:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

...Candy Dulfer og saxen...
Skjønner den :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skjønner den :cool:

 

Ikke sant? :cool:

Du fant en annen av mine favoritter, forresten.

Jeg ser for meg at dette kunne bli bra, nesten uansett reisefølge ...bare hun er glad i sax :giggle:

 

marigot-bay-st-lucia.jpg

 

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

Første skikkelige båt var Sjømann 22. Bente båt.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

I dag har vi en master 820.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Vår drømmebåt tror jeg ikke er laget ennå. Ca 27-32 fot. Rak aksling. 30 knop. God plass foran nede i båten til en stor dobbeltseng minimum 250 lang, ikke en haug med delevegger og dører, kun ett stort åpent rom med stor dobbelseng ( stikkcabin) og en romslig enkelt seng. Og badet da, ikke noe 0,75 m2 eller 0,95 m2 bad... Heller 2 m2 med dusj for 2 og skikkelig dass.. her kan det være vegger rundt da. Så skal den ha kalesje ala Marex 350 CC og kjøkkenet ute sammen med buesalong. Og den bør ikke koste mer en 500. Så vidt jeg vet har jeg ikke sett en sånn båt før.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Kan ikke komme på noen, var veldig mot seilbåt før , men nå har vi faktisk snakket om å prøve det et par år. Ser utrolig artig ut.

5: Din værste opplevelse på sjøen?

I store bølger med frue som griner.

.

 

6: Hvorfor har du båt?

Oppvokst i skøyte og har fått den inn med morsmelka.

7: Hvor er din drømmehavn?

Syns Hærføl på en fin sommerdag med fralandsvind fra bensinbrygga er tett oppunder drømmen.

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Hvaler øyene

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Har ikke kjørt på ennå , men har vært med på en tur for 15-20 år siden. I ungdommen lå jeg døddrukken på dørken etter en heftig kveld på skjærhallen. Våknet av at vi smalt på... Det var ingen ved roret og ingen viste hvem som var kaptein.

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

 

Da skullejeg tatt med meg han som lå på naborommet når jeg var i millitæret. Parech eller hva han het... Han skulle hjem hadde han finni ut og prøvde alt. Han dret ned hele gangen og rygget ræva rundt på dassene.. jeg var den eneste som var igjen på brakka og måtte vaske hele kaserne gangen.. han skulle jeg gjerne hatt med på tur..

Nå har ikke jeg lest tråden desverre , men om ikke her Marida har fått den ære så sender jeg utfordringen over til han.

 

God Jul

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...