Jump to content

Denne gangen vil jeg utfordre........


Astor

Recommended Posts

1: Hvilken var din første båt?

En sprukken pram, som ble 100% tett, og var tett helt til den fikk "litt" for stor motor.... ( å nei, var ikke en sekser :smiley: ).

 

2: Hvilken båt har du i dag?

1963 Selco Selfleet.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

En liten rask katamaran kanskje, eller hvis en tenker litt større.....den jeg lager innredning til på jobben, som blir lansert på nyåret.... :wink:, blir fin :yesnod: .

 

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Rib .

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

På sjøen ??, vanskelig å finne noe sted her i landet som er lengre unna sjøen en der jeg bor :lol:

Men kan egentlig ikke komme på noe negative erfaringer på vannet :smiley: .

 

6: Hvorfor har du båt?

Hæ, skjønte ikke spørsmålet .

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Så var det dette med innlandet da :lol: .

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Regner med at ordet "båt" bør være med, kanskje en noe utstrekt treukers der vannet er mye varmere enn en norsk sommer, langt unna vanlige turist maskiner, kanskje tilogmed i en saktegående pinne båt, dog ikke en 100% strøken en, klarer ikke å sitte rolig over lengre perioder ( les: mere en 60 min ad gangen ) må ha noe å hekte fingra borti.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Den første var sikkert en pen en, tok noen år før hastigheten ble stor nok til å gi noen skade.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Vanskelig...lettere å liste noen egenskaper .

Hu bør være veeeldig tålmodig

Tolerant ovenfor sære personer :blush:

Ikke være redd for å åpne kjeften, men har nok vett til å holde den lukket når situasjonen tilsier det .

Kommer vel et stykke på det :yesnod: .

 

 

Jeg vil utfordre Classic fiberglass .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei

1.

Fairline 24

2.

Trader-39

3.

Helrenovert Trader-39

4.

Kjørefort båt (planenede)

5.

Med seilbåt, flatt hav og ingen vind.

6.

Hobby, glede.

7.

Pinnø

8.

Neste år??

9.

Inne i Horten gjestehavn. Det er heller ikke uten grunn at det heter Langgrunn på innsiden av Batøya.(seilbåt Færder'n)

10.

Hadde han vært i live: ERIK BYE. Nå: Børresen.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det er vanskelig å holde kontuiteten i denne tråden uten å måtte "hjelpe".

 

Åpner derfor at medlemmene utfordrer hverandre.

Tips: Send vedkommende du utfordrer en IM så vet han at han er utfordret.

 

 

Jeg vil gjerne utfordre min gode venn Roaldbj !


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden tråden går skeis uansett så utfordrer jeg like godt meg selv...

 

1: Hvilken var din første båt?

En 10 fots hjemmestøpt båt med 4 hk Mariner påhengs.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Båter jeg har:

- 10 fot hjemmestøpt med 4 hk (den i sp. 1)

- Optimistjolle

- 4,5 meter lang selvbygd katamaran

 

Båter jeg disponerer:

- Rana 14 fot med 25 hk

- Tresjark uten styrehus med 8 hk Sabb

- Bredbygget tresjark med 39 hk Lombardini Marine

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Jeg har vel ikke en drømmebåt men mange, jeg er vokst opp med forskjellige båter til forskjellige bruksområder, derfor skjønner jeg ikke hvordan folk kan klare seg med en båt...

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Nå i den alderen jeg er i nå så kunne jeg gjerne hatt en daycruiser for å dra damer, men hvis vi skal se ut ifra nytteverdi, så ville jeg ikke hatt det.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Det må vel ha vært i hummerfisket for noen år siden, jeg og faren min var ute og trakk teinene i kuling fra vest også syntes jeg det luktet disel. Jeg åpner lokket på motorkassen og der står spruten. Vi skrur av motoren og jeg får i oppgave å styre mens faren min reparerer skaden provosorisk. Vi holdt nesten på å drive på de samme skjærene som Savonmaa gikk på en vinterstorm for lenge siden.

 

6: Hvorfor har du båt?

Jeg har vokst opp med båt siden jeg var en neve stor og vi trenger båt for å komme ut til landstedet som familien har hatt i generasjoner og som vi nå bruker som hytte, både om sommeren og vinteren.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Mandal så klart :lol:

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Jordomseiling i ei 50-60 fots seilskøyte. Kan muligens ta lengre enn 3 uker...

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Jeg har vært borti mange steiner oppgjennom oppveksten min, men min første ordentlige grunnstøting var i sommer. Jeg skulle seile med optimisten mellom to skjær, men jeg glemte den lange grunna som går ut fra det ene.... Det var momentan stopp i 7 knops fart.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Det må bli kjæresten, men først må jeg skaffe meg ei å bli sammen med... :rolleyes:

Redigert av Toby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

Trebåt med flat bunn, ca 9 fot, brukte den fra tre års alderen. Det måtte gå galt. Ramlet på sjøen nærmest daglig både vår, sommer og høst. Dette førte til at jeg lærte å svømme ca 4 1/2 gammel. Dette var før redningsvestenes tid for vanlige fritidsbåtbrukere. I grunnen skulle jeg har druknet flere ganger. Bestefar gliste alltid bredt og dro meg visstnok opp etter håret (noe sitter igjen enda).

 

2: Hvilken båt har du i dag?

En trawler bygd av Beneteau, nr 111 i rekken, til neste år er det 16 slike i Norge.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Jeg har til enhver tid kost meg med den båten jeg har hatt. Noen av de største opplevelsene er da jeg seilte med en 12 fots robåt ved Midtholmen utenfor Stavanger hvor laken fungerte som seil. En annen stor opplevsles var å seile omkring i Flekkefjordsområdet med en Selco (14 fot ?) og en 25 HK Johnson (?). Drømmebåten må tilpasses helse og familiesituasjon. Drømmebåt er nok motordrevet på ett eller annet vis. Saga 315 ser ut som en flott båt for 1 - 2 mennesker. Om livet fører oss mot mer sørlige breddegrader kan en god tung trawler kanskje være drømmebåt. Håper at nåværende båt kan fungere som drømmebåt i ytterligere 8 - 10 år. Jeg har vært så mange år til sjøss at jeg nå foretrekker en båt hvor jeg kan bevege meg ganske fritt ombord, og hvor det er godt utsyn. Jeg har tidligere vært sterkt imot båter med overdekk (dvs "Flybridge"), men har nok opplevd en ny dimensjon ved sjølivet ved å kunne sitte høyt og ha godt overblikk både i havner og på lange seilas. Men, drømmene mine er knyttet til dagen i dag - noen kaller det visstnok for Carpe Diem.

 

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt? Det er svært mange båttyper jeg ikke har prøvd. Ser nok for meg at det er lite aktuelt å eie en "Formel båt" beregnet for høyhastighetsseilas til sjøss. Det har jeg hverken ferdigheter eller interesse for å gjennomføre.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Oj, her er det masse å ta av - nærmest som å la store deler av livet å fare i revy. Den gang jeg holdt på å drukne fordi jeg gikk gjennom isen? Eller den gang med en liten seilbåt vinden førte meg lenger og lenger ut fra havna? Nei, jeg tror det må bli engang på Senja i Sifjorden, hvor jeg hadde fått låne en redningsflåte fra 2. verdenskrig og skulle ro litt omkring i tilsynelatende bra vær. Det blåste imidlertid opp med fralandsvind, og uansett hvor mye jeg rodde, ble avstanden til land større, og avstanden til det store havgapet mindre. Men, jeg har maaange vonde opplevelser på sjøen, bl.a. midt ute i Skagerak. Men jeg lever enda.

 

6: Hvorfor har du båt?

For å overleve i hverdagens kjas og mas, bl.a. forårsaket av arbeid med mennesker.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Vi har så mange drømmehavner at jeg har vansker med å peke på en enkelt. Vi trives svært godt på Helgoland, Anholt, Düsternbrook (Kiel), Dyvig, Ballen (Samsø), 100-vis av uthavner mellom Gøteborg og Strømstad. Kanskje jeg trives best på Ursholmen - muligvis fordi innseilingen er vanskelig, fordi vannet fra brønnen er rent, og fordi bassenget er utolig, og fordi museet er helt ubeskrivelig.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Tyskland - Danmark, dette er land hvor opplevelsene også tillands er rike.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Den aller første var selvpåført etter at gummiflens mellom akselgjennomføring og pakkboks revnet i Dalslandskanalen, vi måtte kjøre båten på en sandbanke. Dette reddet oss.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det? Dette har jeg fundert mye på. Jeg traff Odd Børretzen i Horten havn i sommer, og hadde gleden av gode samtaler med ham. Han har evnen til å holde kjeft, og å komme med dypsindige betraktninger. Det er en god kombinasjon. Håper at ektefellen vil bli med også i årene fremover.

 

 

Jeg utfordrer min gode båtvenn: Bitteliten

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

En Optimistjolle av tre jeg kjøpte for 1000 kroner da jeg var 10 år. Pusset den opp og hadde masse glede av den på hytta.

I voksen alder kjøpte vi vår første båt for 6 år siden. Det var en Uttern D55 med grønn kalesje. Kona hatet den - men det var en start. Siden har det gått raskt oppover i båtstørrelse - omvendt proporsjonalt med hvor mye tid jeg har til å bruke båten pga jobb.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

 

- Windy 37 HT. 2006 modell

har visst kjøpt en ny gummibåt også - en Zodiac Yachtline RIB med 6 hk. Ungene visste ikke at de trengte jolle med mer fart - men det bestemte jeg at de gjorde.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Den jeg har i dag. Har kikket på en del annet - men blir glad hver gang jeg er ombord i den jeg har.

Mulig jeg drømmer om en Selene eller Nordhavn. Egentlig er vel drømmebåten Nordhavn 62 - jeg liker den stilen. Det deiligste med båten er at den for alltid vil forbli en drøm.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Snekke

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Tja - si det. Har alltid vært på vannet. Kanskje den værste var da jeg var i KVNord og vi gikk fra Sortland til Island med storm inn aktafor tvers i et par døgn. Det var slitsomt pga masse slingring. Lå også ute i med 20 meter bølger en gang - det var slitsomt i lengden ettersom arbeidsplassen min var et 1,5 kvm, varmt radiorom med en kontorstol som snurret rundt hele tiden. Også kanskje første gang jeg var ute og seilte Optimist da jeg var 7 og kullseila 1. mai.

 

6: Hvorfor har du båt?

Fordi det gjør meg lykkelig. Min lille "lomme av frihet" der tankene vandrer bort fra alt annet.Også koser hele familien seg ombord. Ser ikke for meg et liv uten båt.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Synes vi har det fantastisk fint der vi ligger nå. Skulle ønske at sesongen var lenger.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Har fundert på svenske Østkysten. Nydelig skjærgård der.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Er av de som ikke har gått på ennå.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Kjell Inge Røkke kanskje. Kunne vært morro å lære å fiske reke.

 

Jeg har ikke lest hele tråden, så unnskyld om jeg utfordrer noen som er blitt utfordret før. Men jeg synes det hadde vært hyggelig å høre fra Skipper Worse

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

Nielv 24 1981-modell byggenr. 1976. Ett eller annet a$$hole stjal nummerskiltet. Så hvis du har et skilt med byggenr 1976 i din Nidelv 24 har du åpenbart blitt svindlet. Jeg tar gjerne saken!

 

2: Hvilken båt har du i dag?

En av mine drømmebåter: Fairline Turbo 36. En fantastisk båt på alle måter. Jeg vil tro at man skal lete lenge for å finne så mye båt på så kort lengde.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Det får bli den andre drømmebåten, det da? Princess 45 (den opprinnelige, ikke den nye). Men egentlig heller jeg sterkest mot det urnorske så i virkeligheten er en traust, god gammeldags norsk bruksbåt høyt på listen. Inntil en av mine ukentlige søknader til Båtfolkets Finansierings Kontor på Hamar blir innvilget for da kan det jo bli en Squadron 55 med fire blondiner på fordekket... Men alt bare så langt helse og andre forpliktelser tillater så der forsvant vel alt urnorsk rett ut på sidelinjen ...

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Merkelig spørsmål. det være en båttype man ikke liker? Jeg liker der meste og er slett ikke kresen for jeg kan se båtglede i så mangt, så lenge det flyter. Var forresten en tur ombord i en Bavaria 40/3 nylig. Utrolig fin og romslig og vel gjennomtenkt innredning. (Ikke spør meg om seilgenskaper og slikt for det interesserer meg ikke).

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Jeg arkiverer ikke slike. Glemmer dem så fort jeg kan. Jeg sier som min fars gode venn Willie Nelson: "Remember the good times, they're smaller in number and easier to recall.... forget about the bad times, their staggering number would be heavy as lead on your mind"

 

6: Hvorfor har du båt?

Godt spørsmål. Det har jeg også lurt på. En form for masochistisk legning, muligens? Et behov for å tilhøre et løselig sammensatt fellesskap innrettet på å tyte og mase om andres valg og meninger og rakkenere på de som har Bavaria kanskje?? For meg er båt avslapning, utkobling, det å være borte fra alt stress og mas og tyt. Derfor reagerer jeg svært negativt når enkelte subversive krefter begynner å mase om at vi må ha avgifter på båt og miljømegdittogdatt. Jeg har båt for å nyte livet på sjøen, for meg selv og mine, uten usaklig innblanding eller hersketeknikker.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Vanskelig å si. Det er så mange og ikke en er bedre enn den andre! Akkurat nå kunne jeg tenke meg å leve i en sensommerdag fortøyd i Smivågen på Tyssøy.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Etter dagens humør så blir det stillehavskysten, Lincoln City. Med avsikker nord- og sørover og litt innover i landet. Det er der jeg er hjemme.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Enkel og grei. Klar feilmanøvrering, mea culpa. Gikk på et stake-merket skjær en meter fra staken under dorging. Lysten på fisk ble sterkere enn forstanden, tydeligvis.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Ingen tvil: Najmuddin Faraj Ahmad aka. "Mulla Krekar". Jeg er interessert i å se om han er sterk nok i troen eventuelt om han kan svømme. Korsfjorden er 600 m. dyp.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Ingen tvil: Najmuddin Faraj Ahmad aka. "Mulla Krekar". Jeg er interessert i å se om han er sterk nok i troen eventuelt om han kan svømme. Korsfjorden er 600 m. dyp.

 

 

:flag::lol::lol:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Glemte å sende videre utfordingen i farten ... det må bli Mouché!!

 

Det er to ting jeg ikke kan motstå; utfordringer og fristelser!

 

1: Hvilken var din første båt?

En A-jolle, forgjengeren til Optimisten

 

2: Hvilken båt har du i dag?

En Maxi800 seilbåt, en Morgan5250 Bowrider, en jolle Wester360 m/18hk, en 2-Kronan seiljolle, en Pionerjolle, en gummibåt

 

3: Hvem er din drømmebåt?

En Tartan3700 seilbåt og en Mako215 WA Bowrider

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

En saktegående plastsnekke som den min svigerfar hadde. Blir sjøsyk bare av å se på de!

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Første gang ute med den helt nye A-jollen. Var rundt åtte år gammel, arenaen var Jomfrulandsrenna (vi leiet en hytte på Jomfruland), frisk bris og litt sjø. En ergelig far stod på land og ropte ut kommandoer til en guttunge som ikke skjønte mye og mestret forholdene enda dårligere. En fjær i hatten var at da min far prøvde seg så gikk det ikke noe bedre. En litt traumatisk opplevelse som satte sine spor!

 

6: Hvorfor har du båt?

Mange grunner; for å fiske, sette garn og pelle krabber, for å leke både med barna og på egen hånd. For å oppleve freden når motoren slås av og vinden overtar fremdriften aldeles lydløst. For å kjenne vind og vær ruske i "bartene". For å oppleve naturen og naturkreftene. For å komme frem/tilbake siden vi har hytte ved sjøen uten fastlandsforbindelse.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Det er en fredelig uthavn ganske alene (kun selvvalgt selskap!) med god ly og samtidig utsikt mot havet. Finnes noen bortgjemte perler på f.eks Østre Rauane i Kragerøskjærgården eller bare litt utenfor Blindleia.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Helgelandskysten og Lofoten!

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Vet ikke, har den til gode.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Ole Paus har jeg stor sans for, Kåre Willoch likeså. Odd Børetzen og Krekar er også gode kandidater, men opptatt.

 

 

Hifo er du klar! Hifo Hifo Hifo

 

Jeg vet du hører meg Hifo!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

takk for tilliten mouche . :smiley::smiley:

 

 

hva var din første båt?

terjesen jolle 8 fot .

 

 

hvilken båt har du i dag?

hifo 970. og en zodiak 8 fot.

 

hvem er din drømmebåt?

den er lei :-( kansje en 30 + fots m fly og helplanende skrog :-)

 

 

hvilken båttype ville du ikke hatt?

speeeeeeeeed båt. og tresnekke .

 

 

din værste opplevels på sjøen?

en fullstendig fantastisk frustrerende tillegging i en liten bukt full av grunner , og meget god sidevind. og ankerwinsj som ikke virket da :-(

 

 

hvorfor har du båt?

nydeligste som finnes , å dra ut i solsteiken på fredagen uten kalesje med kalde øl ,riktig musikk på cd spilleren. det er bedre enn alt.

 

 

hvor er din drømmehavn?

må bli en uthavn ett sted , langt fra andre folk enn de man har som følge.

 

 

 

din treukers ferietur går til?

har lyst bortover til vestlandet en tur , og skulle gjerne tatt en tur til koster.

 

 

din første grunnstøting . hvordan var den?

bak jomfruland i sommer . følgte c map `n så godt jeg kunne men plutselig så begynte båten og reise seg litt foran . skjønte ikke en dritt før det smalt til i flyndra . trodde det var en tømmerstokk , men senere studier har vist at flyndra er slåt skjev :-(

 

 

du kan ta med deg en person ( utenom familie ) på tur. hvem blir det?

stakkaren som hjalp meg med støpejobben i båten i vinter.

 

 

 

 

hastejobb dette , kjærringa har middagen klar

vil utfordre SF

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tja siden det er åpnet for alle her vil jeg gjerne sende utfordringen til en som må ha rikelig med historer og erfaringer å fortelle fra: Poseidon!

 

Jeg takker for utfordringen; du har tydeligvis store forventninger: Det spørs om jeg innfrir - jeg er tross alt bare "født på en strandstein og oppvokst på en kaikant...."

 

1: Hvilken var din første båt?

Her er jeg egentlig litt i tvil om hvilken som var den første. Min far bygget i 1950 en Fredhøijolle til meg, da var jeg ca 2 år.

baatturer_jollen.jpg

Her er jeg avbildet i den jollen, noen år senere, sammen med en av mine søstre. Merk de tidsriktige redningsvestene :wink:

havnedager_brunners_i_jollen.jpg

Den samme jollen restaurerte jeg ca 50 år senere, med nye hudplater av masonitt og en del nye spant. Her er den avbildet på Havnedagene i Haugesund, med litt av den østerrikske familien vår ombord.

baatturer_karen.jpg

Det er allikevel mulig at dette var min aller første båt. Et skrog som opprinnelig hadde vært en seilskutemodell og som min far hadde fått hånd om i sin barndom. Den er trolig fra sent på 1800-tallet og er fortsatt helt intakt som "kano".

 

2: Hvilken båt har du i dag?

Spørsmålet blir heller "hvilke"; men jeg skal begrense meg til de viktigste, nemlig POSEIDON og POSEIDON II. I tillegg har jeg diverse annet i varierende tilstand, bl.a. den 18 fots åpne motorbåten som min far fikk bygget i 1950 på Omastrand i Hardanger for kr 1.200.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Her vet jeg ikke helt, men bruksbåt må det være! Jeg har kost meg stort med Poseidon i 15 år og tviler ikke et øyeblikk på at Poseidon II også vil få en hedersplass i mitt båthjerte.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Tja, hver til sitt bruk. Men jeg må jo innrømme at disse merkverdighetene som bare fyker bortover sjøen, mens folk tviholder på sjelen, uten mulighet til å oppleve noe annet enn ubehag - de står meg nokså fjernt. Diverse varianter av "Plastic fantastic", med flybridge i flere etasjer og utseende som om de skulle vært bygget av en designer for joggesko - det er heller ikke meg . . . .

 

5: Din verste opplevelse på sjøen?

Her må jeg tilstå at jeg har lett lenge i hukommelsen uten å finne noen som utmerker seg spesielt. Det er jo ikke moro å seile med en bidevindskuling og så plutselig få masten dundrende ned på dekk. Men "verste opplevelse" er sterkt sagt - jeg trives stort sett veldig godt på sjøen.

 

6: Hvorfor har du båt?

Her forstår jeg visst ikke helt spørsmålet. Det må vel være for å unngå den forferdelige opplevelsen det var da jeg i 1988 var 5 dager uten båt. Det skal ihvertfall aldri gjenta seg!!!

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Vestlandet er fullt av drømmehavner; lune rolige steder hvor man kan legge seg inntil en knaus eller en forlatt kaikant og bare nye tilværelsen, alene eller sammen med de man er glad i.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Sist sommer hadde vi en fin tur Stavanger-Bodø-Stavanger med Gamle Salten. Neste sommer blir det til Brest med den vernede Nattruten Sandnes. På egen kjøl trives jeg veldig godt i vestlandsfjordene, gjerne med en avstikker til Orknøyene eller Shetland. Kanskje Caledoniakanalen og Irskesjøen kunne være en kjekk 3-ukerstur....

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Det er ikke godt å huske; jeg har hatt så mange opp gjennom et langt liv langs taren og fjæresteinene, men det har foregått i "kontrollerte former" og jeg har heldigvis ennå ikke hatt en grunnstøting som har medført hverken problemer eller vesentlige skader. Bank i bordet!

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Her må jeg visst få lov til å melde pass hvis det gjeldet en bestemt person. Sålenge folk trives ombord, og har evnen til å slappe av, så synes jeg det er helt topp å ha dem med . . . .

 

 

Min utfordring går videre til en meget omgjengelig og skrivefør kar som jeg har hatt gleden av å treffe på direkten i forbindelse med D5L- og senere D5LA-kurs: LA3939

Det skal bli spennende å høre hva han kommer opp med i denne tråden.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjære Posiedon.

Dette var et svært fint svar på tråden til Astor.

Jeg skulle ønske at jeg selv kunne komme inn med bilder fra barneårene. Får se hva jeg finner.

Må i tillegg tilføye at jeg aldi har opplevd at dine innlegg her på BP har noen annen funksjon enn å fremme båtlivets gleder og fritidsbåteiernes interesser.

Har du noen råd om hvordan vi skal opprettholde denne utvikling?

 

Sees i Stavanger på nyåret.

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

 

Her er jeg nok for førstereis å regne, min første egne båt er den jeg har i dag, en Viksund 27 Columbi fra 1976 som jeg kjøpte i -98. Men vi har hatt diverse båter i familien som jeg har fått brynt meg på, den første var en færing som jeg fikk bruke når nevene var store nok til å holde årene. En tungrodd f**en av en båt, men herrejemini så vakker den var. Den tilhørte Morfar, og endte sine dager på et St.Hansbål, etter ordre fra min mor og hennes 5 søstre (også kjent som A/S Rydd Og Gjem Bort).

 

Men, denne affæren hadde en god side, de spleiset nemlig på ny spissbåt til Morfar i samme slengen, dermed var ikke unge LA3939 lagt i opplag likevel. Lettere å ro var den også. Men de ble aldri tilgitt for brannstiftelsen, verken av gubben sjøl eller hans barnebarn. Kvinnfolk!

 

Så dukket det opp en 21 fots Arendalssnekke med en (tror jeg) 5-9 Sabb, som fikk navnet ”Sagafjord”. Den var ”min” fra det øyeblikk jeg klarte å hive svinghjulet rundt for å få den i gang. Var ikke dynastart nei, her var det å pumpe i gang blåselampa og gløde til den store gullmedaljen før svinghjulet skulle til pers. Sabben startet alltid, dog måtte det tidvis til en del besvergelser og lovnader og mer gløding før så skjedde. Lovnadene var da gjerne i form av ”hvis du ***** ikke starter nå, din **** **** ***** så skal jeg **** ***** ****** ****!” – og startet, ja det gjorde den. Eiegod motor!

 

Stor forbedring da vi tok i bruk sigaretter i stedet for blåselampa. Den endte sine dager i en vinterstorm, omtrent da jeg dro til sjøs. Fritidsbåtlivet mitt tok en lang pause da, selv om det innimellom var en åpen 20foting med en Sleipner innom familien. Den motoren ble jeg glad i, selv om den og jeg ikke alltid var enig om hvor mye dram den skulle ha for å starte. Hvor det ble av den vet jeg sannelig ikke.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

 

1976 modell Viksund 27 Columbi, full av prosjekter. De fleste gjerne påbegynt, men langt fra avsluttet. Og hver gang jeg skal forsøke å fullføre ett starter jeg gjerne ett nytt i stedet. Eller så er fjorden så innbydende at jeg heller drar ut. Skal uhyre lite til før sistnevnte skjer. Høres det kjent ut, noen?

 

3: Hva er din drømmebåt?

 

Tja, si det…. Ser gjerne meg selv om bord i en Trawler, kanskje en Swift 42? Eller en Fleming 55 hvis ufornuften får råde. Men så er det jo gjerne slik at båtfolks hjerter har en fornuft som fornuften ikke alltid forstår.

 

Men, siden jeg er kun meg selv, så holder en NB870 eller Viknes 1030 i massevis. Eller Viksund 34 st.Cruz. Med andre ord, nok å velge mellom.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Eneste kravet jeg ikke vil renonsere på når det gjelder båt er at den må være tett og selvlensende. Vil ikke ha en båt hvor jeg er avhengig av tett kalesje, min båtsesong starert 1/1 og slutter 31/12. Dermed er det jo noen typer som er diskvalifisert, men kun av den årsaken.

 

5: Din verste opplevelse på sjøen?

 

Verste og verste, Fr. Blom. Å lete etter en Koreansk fiskebåt som forsvant med mann og mus under en storm i Sørkinahavet, eller brann i en lugar på en tankbåt som vi fikk slukket? Eller den gangen brønnen var ute av kontroll på West Venture (den første) utenfor Newfoundland? (Gassboblen ble stoppet av den siste ram-en på juletreet.) Med egen båt har jeg vært forskånet fra uhyggelige opplevelser. Bank i bordet.

 

6: Hvorfor har du båt?

 

Friheten, freden. Følelsen av fred og ro når siste tampen er sluppet, og mobilen er slått av. Da nekter jeg å la meg irritere over noe som helst, og kjenner hvordan kropp og sjel på en måte nullstilles. Bare nyte den deilige følelsen av å være underveis.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

 

Har i grunnen ingen, eller for å si det på fremmedlandsk, ”any port in a storm”.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

 

Den veien nesa peker. For meg er ferie noe som ikke skal planlegges for mye, da er det ikke ferie lenger. Den eneste avgjørelsen som tas er når jeg kommer ut av Grimstadfjorden, svinge styrbord (nordover) eller babord (sydover)? Og selv den avgjørelsen utsettes i det lengste. Jeg pleier å si at det beste med å bestemme deg er at du alltid kan ombestemme deg – det har skjedd at jeg har svingt styrbord bare for å ombestemme meg og likevel gå sydover gjennom Kobbaleia.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

 

Femjævlig! Har faktisk beskrevet den her på baatplassen, det var mitt aller første innlegg i 2004. Gikk på en grunne i Nordåsen, to-tre uker etterpå var det i lokalavisen om en stake som skulle ha stått der men som var borte….. Ingen skade på båten, sjelen er en annen historie.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Steinar Lem! Skulle tatt ham med og vist at båtlivet ikke bare består av store båter i mangemillionklassen med enorme tørste motorer. Vi skulle farte sakte og rolig rundt blant holmer og skjær, hilst på folk vi møtte og snakket om at denne aktiviteten ikke er forbeholdt de rike og mektige som presumptivt har råd til å betale 20 kroner literen for bensinen eller dieselen de bruker. Om vi hadde endt turen i Korsfjorden eller ikke ville tiden fått vise….

 

Min utfordring går til ter-av. Jeg kjenner ham dessverre ikke, men har alltid gledet meg over det han skriver både her og på www.mormajor.com – for meg virker han å være en ekte båtmann både i hjerte og sjel.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Takk for utfordringen Hifo.

 

 

1: Hvilken var din første båt?

Min første båt var en 8 fot pioner med 3,5HK Suzuki.

 

pioner.jpg

 

Dette var på 70 tallet en gang som ung matros. Min første båt i voksen alder kjøpte jeg i 99, en Teal 23DC. Ikke den mest spennende båten som er lagd men en rimelig og grei bruksbåt. På den tiden hadde MC førsteprioritet og båt kom i annen rekke.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

I dag har jeg en 1997 mod Sea Ray 240 Sundancer.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Tja si det, jeg synes det er mange kjekke båter og jeg liker mangfoldet. Jeg anta min neste båt blir en litt større Cruiser av en eller annen type da jeg må ha litt fart og litt vind i håret. Alternativet er FB båt, en helt lukket båt er ikke noe for meg. Kanskje en Viksund 340 St. Cruz.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Jeg har i sin tid tatt seilkurs og har seilet litt men tror ikke jeg blir eier av en seiler. Ellers så er jeg vokst opp i trebåt men tror heller ikke at jeg noen gang kommer til å eie en større trebåt. En plastbåt med hard top står heller ikke på min ønskeliste.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Har ikke hatt de helt store skrekk opplevelsene i båt. Badet fra en seilbåt jeg leide en gang, seilene var oppe men det var en fin dag uten et vindpust og vi hadde ligget stille på samme plass i et par timer da det plutselig kom et vindkast og tok tak i båten. Det var selvsagt folk igjen i båten med det ble litt panikk om bord når skipperen og halve mannskapet plutselig var flere hundre meter fra båten.

 

6: Hvorfor har du båt?

Jeg er oppvokst i båt i Ryfylket og har alltid hatt en dragning mot sjølivet. Familien hadde en 33 fot Kravellbygd Hardanger båt som ble flittig brukt.

 

 

biggen.jpg

 

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Har ingen drømmehavn, liker å prøve nye steder og flytte litt på oss. På en fin sommerdag drar vi gjerne til Lindøya (uten for Stavanger) etter jobb og tar middagsmaten der. Nydelig plass og meget kort vei fra hjemmehavn.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

I år gikk den i Ryfylket samt opp til Bømlo. Ser ikke bort fra at det blir noe tilsvarende neste år.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Den har jeg enda til gode.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

En god kompis.

 

 

Jeg utfordrer Hydrox.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk for utfordringen og hyggelige ord LA3939. (Ingen dum måte å starte en mandag morgen på jobben, dette her! :lol: )

 

1: Hva var din første båt?

 

Kan kanskje ikke kalle det båt, men: Vi, og mange med oss, bygde nytt hus i sjøkanten i en liten Vestfold-by da jeg var seks år. Slik ble det avkapp av, og muligheter for en liten kropp å bygge sitt eget - både i form av hytte i et tre i vannkanten, og "båt" fortøyd like under. En flåte er nok en riktigere betegnelse, men med hus på - og styrepinne. Rart vi gutta ikke fikk svømmehud mellom tærne!

 

Min mor var født og oppvokst på Rjukan. Det nærmeste forholdet hennes til vann var Vemork-fossen - og den ble som kjent lagt i rør. Fatter'n fikk henne aldri med på båtkjøp,dessverre.

 

Egen ornt'li båt ble det ikke før i voksen alder (og etter mange års overtalelse av Rederinnen). En Nidelv 28, 1987-modell. Gleden ved denne fyrte oppunder båtgleden for oss begge. Vi ble rett og slett hekta!

 

2: Hvilken båt har du i dag?

 

Lysten til å forlenge sesongen og å være ute i (nesten) all slags vær fikk oss til å satse på en lukket båt. Vi forelsket oss i en Viksund St. Cruz 340. Og kjærlighetsrusen er ikke gått over ennå!

 

3: Hva er din drømmebåt?

 

Jeg har drømmebåten - men skal ikke underslå at man alltids kan drømme seg til en større båt med mye større rekkevidde. En trawler på oppunder 50 fot kanskje? Dra på skikkelig langtur i fjerne farvann, under stekende sol på asurblått hav. Med en tynn en på akterdekket mens Sydstjernen titter fram over vannspeilet langt, langt der borte......

(Nei, våkn opp, gutt! Det er bare fire og en halv måned til ny sesong!)

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

 

Tror jeg ville ha glede av de aller fleste båttyper. Men jeg ville aldri lagt en egen krone på bordet for å kjøpe RIB.

 

5: Din verste opplevelse på sjøen?

 

Jeg var guttunge. Hele familien var på sjøen i lånt snekke. Moren min hadde laget ferdig en stor lapskausgryte kvelden før. Da sulten gnog i tarmene utpå ettermiddag benket vi oss for å spise. Men ikke hadde vi kjøleskap, ikke hadde vi noen varmekilde for å varme maten - og kjelen hadde stått i solen hele dagen. Da lokket ble tatt av var stanken verre enn død mann på boks!

Som dere skjønner: Ingen dramatisk opplevelse i kuling, men et båt- og barndomsminne som aldri slipper tak. Og når sant skal sies har jeg aldri hatt noen virkelig fæle opplevelser ute i båt.

 

6: Hvorfor har du båt?

Rart at dette er spørsmålet jeg sliter mest med i denne pollen! Det virker jo så enkelt å svare på, men er likevel så vanskelig å svare på uten å ty til klisjeer. Kanskje jeg kan si det sånn: Fordi det tilfører livet en dimensjon landkrabber aldri kan eller vil forstå!

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Har ingen spesiell drømmehavn. En dag kan det være utrolig hyggelig å bare ligge i en kjent gjestehavn som yrer av liv, sitte på dekk med noe godt i glasset og bare studere det som utfolder seg. Neste dag føles det muligens best å ligge på svai i en rolig vik og være alene med stillheten.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Generelt - dit lysten tar oss. Konkret i 08: Nedover svenskekysten (igjen).

 

9: Din første grunnstøting. Hvordan var den?

 

Jeg visste at den før eller siden ville komme. Jeg hadde håpet å få den unna i dulgsmål. I stedet la jeg meg åpen for offentliggjøring for en hel verden.

Det hadde seg slik: Jeg var på tur rundt i Hvaler-området med fem herrer ombord. Det var sjefredaktørene i Aftenposten, Fedrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen. Da vi skulle inn og avslutte det hele i Skjærhallen smalt det høyt. Vi dunket nedi et skjær - og ironisk nok var det Hjelpe-grunnen. (En kar hadde vært tidligere ute enn meg og kjørt ned staken på skjæret to uker tidligere.)

Nå gikk det bra. Vi tøffet til land med en ødelagt propell og skader i roret. Og redaktørene underslo det heldigvis for sine lesere!

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

 

Min aller beste reisevenn på sjøen er min kone, Rederinnen. En annen? Tja, jeg hadde et morgenkåseri på NRK en gang der jeg sa at jeg var på sjøen med Statsministern. (Du kan høre det her). Tror fortsatt det er en god ide - sånn at vi kan få vist ham hva han og alle de andre politikerne for alt i verden ikke må få ødelagt!

 

Jeg vil gjerne sende stafettpinnen videre til Svenning.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Takk for det SF :smiley:

 

1: Hvilken var din første båt?

Første båten min var en With 300 med helt flatt akterspeil, altså ikke en dromedille. Den var 12 fot og ble for sikkerhets skyld utstyrt med en 25 hk Yamaha siden jeg bare var 14 år gammel.

 

2: Hvilken båt har du i dag?

I dag har jeg en Windy 7800 som er båt nr to i mitt liv.

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Hvis jeg skal svare noen lunne realistisk på dette spørsmålet så må det bli Windy 9000 eller en Windy 32 Scirocco.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Sånn med pinne, synes det er stress nok å ta opp og ned kallesjen og ser ikke for meg at jeg gidder styret med seil.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

St. Hans 2007, redningsskøyten som er stasjonert på Hjellestad holdt på å drukne meg i hekksjø. Jeg holdt lav fart for å være høflig mot en del snekker som lå på dregg og nøt idyllen. Så høflig var ikke de ombord på redningsskøyten, de gav på og grov opp noen sinnsyke hekksjøer. Så store at bølgene rullet innover baugen på Windy'en, oppover fordekket og halveis opp på vindskjermen. Skrekkslagen stod jeg til rors og ventet på at tsunamien skulle velte over vindskjermen og inn i båten. Det gjorde den heldigvis ikke, sjøen delte seg og dannet en foss ut på hver side og bakover dollbordene.

 

6: Hvorfor har du båt?

Helt sikkert pga. de sommerdagene jeg ikke har hatt båt.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Den har jeg faktisk ikke funnet ennå....

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Det hadde nok helt sikkert blitt sørover i fra Bergen, men tre uker i en daycruiser tror jeg er litt drøyt. Får avvente noe slikt til jeg har fått en av de to båtene jeg har nevnt som drømmebåt.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Dette har jeg ikke hatt gleden av ennå, men det kommer nok. Beste måten å unngå det er vel å innse at en dag smeller det.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

En kompis som liker seg på sjøen.

 

Slenger utfordringen videre til Frøken Fryd.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

1: Hvilken var din første båt?

2: Hvilken båt har du i dag?

Båten jeg har i dag er min første båt, en Bayliner 3258 fra 1996

 

3: Hvem er din drømmebåt?

Vanskelig å si, om jeg skulle vere så heldig å få mer fritid enn jeg har i dag så ville jeg hatt en drivstoffvennlig større båt. Men den måtte kunne styres fra innsiden og ikke under noe kallesje. En havseiler med overbygg er jo tøft da, men en må ha god tid for å få utbytte av disse båtene.

 

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Trebåt er nok ikke min ting, jeg beundrer folk som klarer å stelle med de flotte båtene men jeg er ikke en av de. Oppussing er morro men vedlikehold er ikke min store hobby.

 

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Dagen jeg sjøsatte var min beste og verste dag på sjøen, jeg var stolt som en hane og virkelig gledet meg til å få vann under kjølen. Alt gikk etter planen frem til jeg skulle gi litt pådrag, alarmer og lys begynte å ligne en god årgang Fiat. Jeg hadde ikke gått mange minuttene før ene motoren stoppet og det veltet hvit røyk ut fra motorrommet. Og når en først skulle få motorstopp hvorfor ikke gjøre det midt i Vatlestraumen. Men solen stekte og med 1 knop sog holdt jeg stø kurs mot Kollevåg og Norges vakreste festival. Gjestene fikk beskjed om at denne pipingen fra instrumentet når jeg forsøkte og starte motor nummer to var helt normalt. Lalalala... Jeg fortøyde med 300 i puls, tett i tett med båter i alle størrelser og verdier. Litt luft i diesel og sånt hjalp jo bra på også. Etter at kjølvannsproblemene ble løst har jeg ikke hatt "værste" opplevelser lengre.

 

6: Hvorfor har du båt?

Båten min blir min hytte på sjøen, når man bor i byen er det en utmerket måte å flykte fra stress og jobb og mas. En legger utpå og planlegger turen mens man går. På veien er jeg kjent, langs kysten har jeg mye fint å se frem til å oppleve.

 

7: Hvor er din drømmehavn?

Jeg liker variasjon, å si at en havn er drømmen blir feil, men jeg hadde vel ikke sagt nei til å fortøye på en stillehavsøy en gang i fremtiden.

 

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Den går sør eller nord, gjerne rundt Stadt eller rundt og inn i Telemarkskanalen.

 

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Her må jeg melde pass, men det kommer nok skal du se. Men jeg har flere ganger satt stor pris på flybridgen når man skal inn trange steder hvor det er grunner i alle retninger.

 

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Frøken Fryd som kartleser må jo bli bra :lol:

 

Obelix, Lillefix og Ubåtfender vil jeg utfordre.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for utfordringen Frøken Fryd!

 

1. Hvilken båt var din første båt?

Sandvik 25 ac. rederiet har talt mange båter før dette, men de store skøytene til o.b.lix var eg sjelden og aldri med i .

 

2.Hvilken båt har du i dag?

Lukket båt 29 fot.

 

3.Hva er din drømmebåt?

En stor flott cabincruiser som går godt :yesnod: Nb har mange fine.

 

4.Hvilke båttype ville du ikke hatt?

Flotte, store båter med kalesje!!!! Visst eg skal bruke en mill eller to på en storslagen båt vil eg slippe å måtte springe rundt å kneppe på kalesje :lol:

 

5. Din verste opplevelse på sjøen?

Motorstopp mitt i Kjelstraumen!!!!!! O.b.lix hadde mekket på båten og alt var ikke helt på stell...... han fikk :discuss: etterpå :wink:

6. Hvorfor har du båt?

Det er vår hytte! Med tre barn som ikke liker å kjøre bil (da må de sitte i ro :lol: ) er det avslappende å komme i båten.

 

7. Hvor er din drømmehavn?

Har ingen spesielle, men en flott badestrand til ungene er alltid populært.

 

8. Din tre-ukers ferietur går til?

Enten nordover til sogn eller sørover til austevoll og bømlo. En gang med raskere båt blir til sørlandet og Danmark.

 

9. Din første grunnstøting. Hvordan var den?

Har heldigvis ikke vært med på det enda. Godt er det for denne dama blir lett hysterisk! :lol:

 

10. Du kan ta med enn person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Det må bli Johnny Depp. Helst som pirat :lol:

 

Eg vil utfordre Gnisten!

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Link to post
Share on other sites

Takker for stafettpinnen ter-av. Artig tråd, jeg ser at flesteparten av de utfordrede er "garvede sjøfolk generasjoner bakover" :lol: . Det er ikke vi; verken min kone eller jeg har noen som helst maritim fortid. Jo, vi kunne vel svømme, men der stoppet det nok ...

 

Vi er begge 53 år (hver, ikke tilsammen), og det startet for 5 år siden.

I 2002 sa vi opp allle bokklubb-abonementer, kastet ut begge ungene, solgte huset og kjøpte leilighet. Nær vannet, faktisk ligger verandaen vår 11 m fra.

 

Vi reformatterte vår livssituasjon :yesnod:

 

Jeg var pådriver og startet et interimstyre i Sameiet et år før vi flyttet inn. Vi hadde i reguleringsplanen for området mulighet til å bygge båthavn. Jeg satte to personer igang med å utrede dette, og da de et stykke ut i prosessen kom til meg og spurte hva slags plass jeg skulle ha, svarte jeg at "Vi har jo ikke båt, så vi skal vel ikke ha båtplass". Men, jeg ble overtalt, og endte opp med å kjøpe en plass. "Kun som investering ..."

 

Sommeren etter så vi den ene etter den andre legge ut med båtene sine. Mens vi satt på verandaen og "kjedet oss". En dag kom kona hjem med Båtguiden, denne oppslagsboken over båttyper. Jeg skjønte hintet, og første båten ble kjøpt.

 

1: Hvilken var din første båt?

En et år gammel Askeladden 605 daycruiser med Mercury Optimax 135 motor. Kjøpte den i Larvik. Hadde den i to sesonger og båtgnisten ble tent. Vi syntes den bråkte for mye, og kjøpte en ny Nidelv 690 som vi brukte i 2006 sesongen. Da ble vi enda mere tent, og ønsket å øke aksjonsradiusen, så vi "byttet oss opp" til en Nidelv 300 Sport. Mens vi hadde 90 motortimer og 3 overnattinger i N690'en, logget vi 25 overnattinger og 140 motortimer iår i N300'en. Skikkelig stigning, opplevde den "berømte" svenskekysten for første gang. Ga veldig mersmak.

2: Hvilken båt har du i dag?

Vel, vi ble i 2007 smittet av "langturbasillen", og har nå en Windy 33 Scirocco i bestilling. Med to motorer, VP D4-260. Vi er veldig opptatt av sikkerhet, litt av grunnen til to motorer er nok alle VP skriveriene i høst.

3: Hvem er din drømmebåt?

Må vel si at det nå er vår nye Windy Scirocco som skal leveres i April 2007.

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Snekke og seilbåt. Snekke fordi vi har litt vei til å komme ut i skjærgården (Er ikke så mye skjærgård rundt Moss). Vi kjører nødvendigvis ikke så fort, trives kjempegodt med å puter på 5-6 knop. Men, vi trenger litt fart for å komme til de områdene vi liker å putre i.

Seilbåt rett og slett fordi det ikke er oss.

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Har heldigvis ikke opplevd noen skumle opplevelser på sjøen. Var kanskje litt tøft over Gula Humpen etpar ganger i sommer, men har ikke en enkelthendelse jeg kan trekke fram. Bank i bordet ...

6: Hvorfor har du båt?

Vi er frelst på båtlivet. "Nyfrelst" vil kanskje noen si. Vel, jeg har en kone som har Parkinsons sykdom. De som kjenner denne sykdommen vet at det er endel opp og nedturer, og at det er en sykdom du ikke dør av, men dør med. Du kan bremse den litt med medisiner, sykdomsforløpet er veldig individuelt hos den enkelte, men du blir ikke bedre over tid.

 

Det fine for oss er at Sissel elsker båtlivet. Da har hun nesten ingen bivirkninger av medisinene sine. Koser seg hvert sekund. Er ikke redd, og gleder seg hele vinteren til neste sesong. Sover aldri så godt som i båten.

 

Dette smilet er båtglede for meg:

glede.jpg

 

Hennes sykdom er også litt av grunnen til at vi bytter ut Nidelv 300'en med en Windy Scirocco. De som kjenner begge båtene vet at stikk-køya i Nidelven sikkert er grei nok til et forelsket par på 30. Sikkert OK for førige 50 åringer også. Men en med Parkinson og store problemer med "hopp kjerring" bevegelsen har litt problemer med å krabbe inn i denne køya. Så da ble det ny båt.

7: Hvor er din drømmehavn?

Vi fant i sommer en lekker liten båthavn utenfor Grebbestad. Så det må bli denne. Fruen fantaserer om å gå direkte dit når vi henter nybåten i Arendal i April. Men, vi får vel ta en liten tur hjemom først vel ...

8: Din tre-ukers ferietur går til?

I 2008, sikkert nedover svenskekysten. I år kom vi såvidt syd for Sotekanalen. Neste år går nok turen litt lenger.

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Utenfor Svelvik, med Askeladden. Kom utenfor leden og inn over sand/gjørmebankene. Båten gikk plutselig så tregt. Ingen skade, kun avslitt maling på finnen på undervannshuset på motoren. Dog stor skade på skipperens selvaktelse :headbang:

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Vanskelig å si; er alltid sammen med kona på båttur. I dagens situasjon kunne det vært spennende å hatt med en person passe høyt oppe i VP systemet, ankret opp på et uskjenert sted og inntatt noe sannhetsserum (Ankerdrammer). Kunne vært spennende og diskutert injektorer - hype i pressen - markedsføring - brandpåvirkning osv.

 

Jeg vil utfordre Swande til neste etappe

Link to post
Share on other sites

Takker for utfordringen, Svenning!

 

1: Hvilken var din første båt?

Er vokst opp på vestlandet et steinkast fra sjøen og har alltid løpt i fjæresteinene. Min første båt var som så mange andre på den tiden en Pioner 8 - rød og fin! Kan huske at jeg ønsket meg sånn den båten at den ble tegnet og beskrevet i et år før det endelig ble gjennomslag for kjøp. Den først roturen var ubeskrivelig. Senere ble det GH14 og 25 hk Yamaha osv.

2: Hvilken båt har du i dag?

Som avartaren sier så er det en Bavaria 29 sport 2006 mod. med D6 310. Har vel til det kjedsommelig skrytt av både båt og motor, så noe mer utdyping skulle vel neppe være nødvendig. :wink:

3: Hvem er din drømmebåt?

Hva er en drømmebåt? I min definisjon er det den båten som passer akkurat inn i bruksmønster og økonomi. Sånn sett har jeg drømmebåten, men om jeg skulle få tildelt en helt sånn gratis synes jeg Princess 42 V er flotte båter. Hadde ikke takket nei til den nye Bavaria 42 sport heller. Lekker båt med et hav av plass. En Windy Bora ville heller ikke være å forakte

4: Hvilken båttype ville du ikke hatt?

Som total båtentusiast er det ingen båter jeg ikke ville hatt. Det handler mer om hvilken båttype som passer i hvilken situasjon - og situasjoner og behov endrer seg. Men akkurat nå har jeg problemer med å se meningen i de virkelig store RIB`ene.

5: Din værste opplevelse på sjøen?

Aldri vært "nære på", men en tur i ei snekke vi hadde for mange år siden over Kvåsefjorden i stiv kuling og tre meter bølger var ganske frisk. Men Yanmaren tuslet og gikk og fram kom vi uten hverken skader eller sjokk på noen måte.

6: Hvorfor har du båt?

Fordi jeg ikke kan tenke meg et liv uten å kunne komme seg utpå. Båttypen er sånn sett mindre viktig - det å være på sjøen er det avgjørende. Salt sjø, horisont og mye himmel er rett og slett livgivende!

7: Hvor er din drømmehavn?

Vi trives best ved holmer og skjær i den sørlandske skjærgården og der er det flere drømmehavner. Vi er veldig glade i Søgneskjærgåden og har et par drømmeplasser der både ved Orpholmen, Udvår og Rivenes.

8: Din tre-ukers ferietur går til?

Den går langs den flotteste kyststrekningen sør for Dovre - nemlig mellom Tønsberg og Lindesnes. Uten annet mål å mening en å være på sjøen og ta dagene etter vær og humør. Hverken overfylt Svenskkyst eller danskekysten har fristet veldig. Den danske østkysten kunne forresten vært interessant å utforske.

9: Din første grunnstøtning. Hvordan var den?

Det var med den første snekka, en Roland 23 med FM 12-16. Selvsagt var hele svigerfamilien med og vel så det - og det var sightseeing i Kr.sands skjærgården. Da vi skulle ta en fin runde i bassenget som ligger styrbord etter Skippergata (like før Nåløyet og Haraldsvigen) sa det plutselig pang. Svigermor gikk vegg i mellom og svigerinner likeså. Båten reiste seg og gled av skjær som ligger umerket midt i dette bassenget. Som alle andre som har hatt "grunnberøring" var også jeg overbevist om at alt var ødelagt og at det var store hull i skroget. Men en nærmere inspeksjon med dykkermaske viste at det knapt var gått av bunnstoff.

10: Du kan ta med deg en person (utenom familien) på tur. Hvem blir det?

Det måtte jo bli jazzpianist Chick Chorea til å underholde og Odd Børresen til å fortelle gode båthistorier.

 

Da utfordrer jeg båtkollega i Kr.sand "Mina" til neste runde

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...