Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Sundberg, kan du svare på mitt spørsmål?

Hvor står motorserienummeret du prater om notert? Jeg kan ikke finne det i noen av mine vognkort, eller i autosys.

 

Jeg overlater til deg å være forbanna, og henge deg opp i småting.

 

Nr.1 Når det gjelder å beskrive andres uttalelser her på Båtplassen er du genuin....

 

Nr.2 Hva gjelder motornummer så er det banka inn i karosseriet ett eller annet sted og skal det skiftes holder det ikke å bare banke inn et annet nummer. Mulig det ikke står i vognkortet eller autosys, men biltilsynet skal i hvert fall ha beskjed ved motorbytte.

 

(sorry for OT, skal stoppe her)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes testen var rimelig grei den, og skjønner selvsagt at Bavaria kritikerne ikke finner testen bra, hadde vel ikke forventet noe annet i grunnen....

At sydvesten synes testen var rimelig grei er vel akkurat like overraskende som at kritikkerne ikke finner testen bra :wink::smiley:

 

Sannheten kan være tung å akseptere for de som har gått høyt ut med kritikk av Bavaria som ikke har rot i virkeligheten.....

Du er bare herlig provoserende. Du må jo elske å diskutere både Bavaria spesielt og båt generelt.

Har lest gjennom utrolig mange tråder og innlegg om dette temaet. Det skulle ikke forundre meg om du "vinner" diskusjonen på utholdenhet :lol:

 

Som sagt kunne jeg godt tenkt meg en Bavaria selv jeg om selibåt skulle være aktuelt. Synes det rett og slett virker som generelt gode kjøp. Så har jeg forståelse for at andre stiller helt andre krav til båten og derfor utelukker Bavariaen. At de grunngir sitt syn på Bavariaen endrer ikke min oppfatning av båten.

Link to post
Share on other sites

Enig med Enzo her. Jeg synes det var heller tynt stoff. Men mine forventninger til denne testen har vel vært for høye, har jo ventet på denne testen et par måneder nå. :smiley:

Jeg ble og overrasket over Vison, :sailing: 2m høyere mast og 13m² mer seil har med andre ord ikke så mye å si.

Her var det vel journalister fra flere båtblader som også skal presentere denne testen. Kan jo være verdt en kikk, uansett hvilken båttype man har interesse av.

 

Har selv ennå ikke rukket å lese siste Seilas.

 

Skjønner godt at Bavarias cruisere selger godt, men Vision har neppe vært noen vinner på det norske markedet.

Selv forstår jeg ikke konseptet med dekkshus uten noen av dekkshusets fordeler - bortsett fra lys, som man kan få på annet vis. Det gjelder jo ikke bare Bavaria, men også ds-båter fra Elan, Jeanneau, etc.

Link to post
Share on other sites

Ganske morsomt å se, nok en gang, at enkelte synes at båttester er bra, fornuftige, relevante, seriøse og riktige når disse bekrefter det en ønsker å høre, men ellers så er de jo (båttestene) ganske ubrukelige og fokuserer på alt annet enn det som er relevant og viktig! Ja, ja!

 

Forøvrig er det vel ikke noe nytt at en Bavaria er "mye båt for pengene", dette har vært en gjenganger i test etter test. Om det sier mest om båten, eller om prisen, vel det overlater jeg til ekspertene å bedømme.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at Vision nok burde seilt bedre enn det den gjør i denne testen.... hvorfor den ikke gjør set skal jeg ikke ha noen mening om siden jeg ikke kjenner denne båten godt nok... har kun sett den et par ganger...

 

Den har vel blykjøl som er dyp, noen skal revolusjonere seilingen etter hva jeg har skjønt her på baatplassen kontra min med jernkjøl som egenlig er brukende til noen ting.. Når det gjelder utseende til bavaria så er jo det lite spennende om man er ute etter det, ei heller er det luksus, men til en pris på 1/3 av en Orsut sak så kan man ikke forvente noe annet heller... Om man sammenligner med Jeanneau og Oceanis så er det vel smak og behag hva en liker.... noen liker det og andre noe annet.... så det å smak og behag er jo vanskelig etter mitt syn... Vi gikk for Bavaria fordi blant annet vi likte båten, synes den er fin både innvendig og utvendig, hadde en pris som var overkommelig, at andre ikke er enig i dette er jo uprobelmatisk.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel det dummeste utsagnet du har kommet med her inne noengang.

Jeg vil bare benytte anledingen til å takke så pent for komplimentet fra deg Anomyn

 

Du setter en fin standard for nivået i debatten, men jeg hadde ikke ventet noe annet fra deg i grunnen. Ha en fortreffelig og feilfri aften.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tysk kvalitet til en billig penge slår ikke feil... Deilig å få bekreftet det jeg har hatt mistanke om så lenge, men baatplassens "ekspertpanel" er neppe enig.....

 

 

bliss X:

 

Er enig i at det blir mye unødig hakking. Men som jeg leser Sydvestens innlegg, så inviterer han til debatt. Og jeg mistenker Sydvesten for å ha stor glede av denne type Bavaria-debatter med en viss temperatur.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten bekrefter det han har fått skriftlig nå. At Bavaria faktisk lager båter av bra kvalitet til en god kundepris. Brorparten av nybåt-kjøpere har forstått dette

og bestilt en Bavaria. Spørr om en referanse fra en eier av en B og hør om vedkommende er fornøyd. Leser at HEI her ikke har hatt samme opplevelsen, heller

ei fått en god pris ved salg. Det er uansett kjedelig. Leser også at man må vente å se hvordan Bavaria holder seg over lang tid. Hvor lenge skal man vente.

Bavaria har produsert båter i en år-rekke. Tror faktisk at vår båt holder lengre en meg, og jeg har tross alt blitt over 40.

 

Når det gjelder 39 vis a vis 40 Vision, synes jeg at Vision flyter tyngre i vannet. Kanskje større motstand, aner ikke det blir synsing fra min side. Når det er sagt,

synes jeg TESTEN ikke var alt for overraskende.

 

Jeg får finne fram artiklen, ta et glass med vin av den røde type. Tror vi finner en god årgang i kveld. :lol: . Kanskje heller en tysk hvit? hmmm. :cool:

 

red etter å ha lest inleggene litt bedre. :lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

synes jeg resultatet ikke alt for overraskende. Men uansett, dette betyr ikke at andre båter er dårlige. Dette vil skjerpe konkurransen, bedre totalt for oss kunder.

Regner med at Benetau, Jeanneau, Dufour osv ikke lar dette gå upåaktet hen.

 

Tror du skal ta og lese testen ja , lurer på om du har misforstått litt her og tror Bavariaen var testvinner noe den ikke var , ingen av båtene var testvinner og det er jo det som er litt synd med testen , den var veldig intetsigende

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er flott hvis bav 39 "vant" testen. Jeg har en båt som er bedre på følgende punkt:

 

- bedre rigg

- bedre kjøl

- bedre ror

- bedre seil

- bedre dekksutstyr

- bedre cockpit

- bedre motor

- penere innredning

- bedre bysse

- bedre salong

- rommeligere forpigg

- mye, mye bedre seilegenskaper

- lukter ikke kloakk på do (som den eneste 39cr jeg har prøvd gjorde)

- mer stueplass

 

Alt dette til en lavere pris enn 39 cr pleier å koste (vi snakker jo om en utgått modell som ikke fås ny lenger)

 

Derfor bekrefter jo testen bare det jeg visste. Jeg har den beste 40-foteren!!! :smiley::seeya::smash::cheers:

 

Ha en fortreffelig aften.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tror du skal ta og lese testen ja , lurer på om du har misforstått litt her og tror Bavariaen var testvinner noe den ikke var , ingen av båtene var testvinner og det er jo det som er litt synd med testen , den var veldig intetsigende

 

Hei Enzo

 

Har ikke fått lest testen, eller innleggene ordentlig. :lol: Men det forsto du :wink: .

 

Jeg tar den. rediger mitt inlegg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilke andre båtblad som var med på testen? Jeg syns de engelske båtbladene er mer kritiske til alle båter enn de norske. Er norske båtblad redde for å ta i når de kritiserer? Skal lese testen når jeg får bladet. Men det blir jo interessant å se om andre blad er like intetsigende som Enzo påstår at seilas er.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeanneau.

Hvis båten din er så mye bedre, hvorfor blir den ikke solgt. Båten din er bra, men kanskje ikke mest etterspurt.

 

 

Ellers enig med lukt, det hender noen ganger det lukter dritt på doen vår etter at jeg har vært der. Men i og med vi har 2, tar jeg den andre neste gang, da pleier lukten å være borte fra nr 1 igjen. :cool:

 

 

Ang testen

Må faktisk innrømme at jeg synes dette var hyggelig. Trekker litt opp, men ikke mer en jeg kan stå for. Utvalget av 40 fotere er stort, kjøperne forskjellig. Det viktigste er selvfølgelig er at vi alle trives med vår egen båt. Mangfold er viktig.

 

Jeg ser også forskjell på en Najad og en Bavaria. Jeg har særdeles lyst på Najad 440 AC.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeanneau.

Hvis båten din er så mye bedre, hvorfor blir den ikke solgt. Båten din er bra, men kanskje ikke mest etterspurt.

For de det er så få av den. Ola "sau" Nordmann er da redd for å skille seg ut. Etter 5 måneder med annonsering har det vært en (1) person og kikket. Den personen er fremdeles interessert. Naboens kloakkluktende bav 39cr ble solgt for 150 000,- mer enn min prisantydning i løpet av 6 dager. Han måtte forøvrig ned og hjelpe nye eieren med lukten etter 14 dager. :puke: Hvordan det endte vil han ikke si men han fikk da ikke båten i retur ihvertfall... :flag:

 

Ellers enig med lukt, det hender noen ganger det lukter dritt på doen vår etter at jeg har vært der. Men i og med vi har 2, tar jeg den andre neste gang, da pleier lukten å være borte fra nr 1 igjen. :cool:

 

Den 39cr jeg sikter til har gått i charter 1 år. Kanskje det er den harde bruken som gjorde det?

 

Jeg bor i båten, så det går en del dritt gjennom den septiken i løpet av et år...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...