Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

hva vil dette utgjøre i tidsforskjell ?

Har ikke peiling på det jeg da, men formoder B39 må nok gjøre en god del slag og det blir sikkert mangfoldige timer ut av det... men jeg mener fremdeles at vi bør sammenligne likeverdige båter og ikke en racing rigget båt mot en ren turbåt uten gode seilegenskaper. Skjønner at vi er uenig om dette, men det kan jeg leve med... selv om det berører mine tanker om rettferdighet da...

 

Nå tror jeg vel ikke at de som er opptatt av å vinne regatta hadde valgt en Bavaria 39 som sitt førstvalg siden dette ikke er noen regattabåt etter mine begrende kunnskaper om denne båten.... men ekspertene må gjerne fortsette å sammenligne en turbåt med en racing båt siden det åpenbart gir dem et eller annet...

Link to post
Share on other sites

jeg mener fremdeles at vi bør sammenligne likeverdige båter og ikke en racing rigget båt mot en ren turbåt uten gode seilegenskaper.

 

For meg er det dette som er den mest relevante sammeligningen - "Cruiser" mot "Performance Cruiser". Går man ut fra at båtene innad i de to kategoriene er marginalt forskjellige, er det jo mere interesant å gjøre seg en egen vurdering om farten og mere inspirerende seiling til PC oppveier ulempene de har i forhold til bl.a. komforten til C-båtene. Men Sydvesten elsker jo å kjempe mot vindmøller og ønsker å snakke om Bavenes fortreffeligheter i alle sammenhenger...

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men Sydvesten elsker jo å kjempe mot vindmøller og ønsker å snakke om Bavenes fortreffeligheter i alle sammenhenger...

Nå kan jeg ike erindre at jeg har kjempet mot noen vindmøller eller snakker om Bavarias fortreffeligheter i alle sammenhenger.... når det gjelder min prat om Bavarias forteffeligheter så er det vel rimelig naturlig at jeg fremhever de siden jeg er fornøyd med båten, noe annet blir jo unaturlig.. De som er allergisk mot Bavaria bør jo ikke lese og kommentere i en tråd som omhandler Bavaria siden de åpenbart finner det vanskelig.

 

At noen finner det naturlig å sammenligne racere og turbåter er greit, det er et fritt land... men det er jo som å sammenligne en "cruiser" motorsykkel med en "roadracer" sykkel...om hvilken som er rasket i søkte tilfeller bare for å få det svaret man ønsker...

Link to post
Share on other sites

Tilbake til seilegenskaper da.

 

Kryss:

Firsten går 3-4 grader høyere når det blåser 8-10 m/s og oppover (bavven har ikke mål for over 10 m/s på dette diagrammet)

I mindre vind går Frsten også littegrann høyere.

...egentlig er forskjellen mindre enn jeg ville tippet....

Er du sikker på at polardiagrammet for 40.7 er uttrykt i M/S som for BAV'en? Jeg ville tippe at det er knop, ettersom man neppe seiler spinnaker i 30M/S, og VPP vanligvis er uttrykt i knop. Dermed er det mer interessant å se hvor høyt First'en går når den seiler i samme fart som BAVen i f.eks 6M/S. Da Seiler BAVen ca 5.6 knop med en vinkel på ca 43 grader.

Hvis First'en går så høyt at farten kun er 5.6 knop, seiler den med en vinkel på ca 35 grader (kurven markert med 12). Det er i mitt hode en ganske vesentlig forskjell.

 

Men så spørs det jo om ikke det blir litt epler og pærer å sammenlikne disse båtene? Noen setter seilegenskaper først, andre bovolum.

Link to post
Share on other sites

Jeg har overhodet ikke sagt at båtene skulle bebos/seiles av en person jeg sa bare at det finnes ulike kjøpere med ulike ønsker og det er ulikt hva den eneklte legger vekt på og er villig å betale for.

Det med vanntanker som jeg nevnte i forbifarten som et eksempel er at enkelte båter er gjennomtenkt og ved å fylle opp dieseltanken så blir det mer vekt i kjølområdet mens for eksempel min båt med full dieseltank har fått vekten økt på et ugunstig sted i båten , det er en av forskjellene som folk flest ikke tenker over men som faktisk er reell.

 

Har jeg sagt en eneste gang at at jeg er den eneste som har bra båt , har jeg sagt at jeg har bedre båt enn bavaria , du får det nesten til å høres ut som om jeg sier jeg har Najad og ser ned på folk som har billigere båter slik du og jeg har og det er helt feil så da har du misforstått , jeg skulle gjerne hatt en ny Najad men jeg har det faktisk ikke , derimot så er jeg en av de som faktisk synes de båtene er verdt merkostnaden uten at det betyr at jeg vurderer å kjøpe en slik båt.

 

Nok engang , jeg har ikke sittet hardnakket og sagt at min båt er bedre enn bavaria , hvorfor skulle jeg det når jeg har en båt som er av samme kvalitet som bavaria og som er priset omtrent som bavaria. Dufour (som jeg har),bavaria,jeanneau,beneteau osv er jo samme båter i samme prislkasse og kvalitet

 

Men det med diesel og vann skrev du jo, og at du og kona er to stykker ombord i deres båt og trenger båt etter de kriteriene, og at du ikke har noe interesse for regatta har du vel også skrevet, og best value4money.. Ja ja,, jeg må ha misforstått noe veldig jeg da, så da får de virkelig be om unskyldning. :rolleyes:

Jeg gidder ikke å kverrulere....

 

Det hadde vel vært mere naturlig å sammenligne 40,7 racing versjonen med en Match i samme storleik da... og ikke Cruiser serien etter mitt enkle syn da.. At det kun skiller 1 knop mellom en B39 og racing rigget båt fra Beneteau 40,7 synes jeg sier mest om hvor dårlig 40,7 seiler....

 

Det er klart at 1 knop på lens er ekstremt mye, det er vel en og halv time på en tur til Skagen på lens, 11 timer og 15 min med 8 knop for 40,7, og 12 timer og 50 min i 7 knop med min skarve useilbare båt

 

Du er nok inne på noe her Sydvesten, men da vil kanskje B39 virke for god, det skulle tatt seg ut :crazy:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg bare leser at båten er "racing version" jeg da, hva nå enn det betyr..... men da kan vi vel konkludere med at det jeg skrevet er feil og antar da at 40,7 har samme lystall som B39 da (1,23)... så er vi enig i allefall

Prestandene er vist så like at det nærmest er samme båt :lol:

 

Merke Beneteau

Modell First 40.7

Årsmodell 2000

Lengde (fot) 40

Lengde (cm) 1219

Bredde 375

Dybde 240

Lystall 1.34

Motormerke volvo penta

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 29

Drivstoff Diesel

Vekt 7440

Materiale Glassfiber

Farge hvit

Soveplasser 6

 

Merke First

Modell 40.7

Årsmodell 1998

Lengde (fot) 40

Lengde (cm) 1219

Bredde 378

Dybde 190

Lystall 1,33

Motormerke Volvo Penta

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 29

Drivstoff Diesel

Vekt 6900

Materiale Glassfiber

Farge Hvit

 

Merke Bavaria

Modell Cruiser

Årsmodell 2005

Lengde (fot) 39

Lengde (cm) 1189

Bredde 397

Dybde 185

Lystall 1,23

Motormerke Volvo Penta D2

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 55

Drivstoff Diesel

Vekt 8300

Materiale Glassfiber

Farge Hvit

 

 

En god latter forlenger livet :yesnod::lol:

Redigert av Bavarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg ike erindre at jeg har kjempet mot noen vindmøller

 

Det var figurativt ment. Jeg er stort sett enig med deg i at en typisk Bavaria er en god båt, men jeg hadde ikke orket å kjempe like standhaftig mot de 5-6 gjengangerene her inne på BP som tydligvis skjønner veldig godt at Bavaria egentlig er dårligere en sine konkurrenter på de aller fleste vesentlige punktene, og samtidig er helt sikre på hva som er de universelt bestemt punktene som kan kategoriseres for vesentlige.

 

Når jeg finner det interressant å sammeligne performance cruisere mot cruisere er det for å få noe konkret å henge dette "performance" på - hva er det jeg i praksis får ved å velge en PC mot en C?

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at 40,7 er litt smalere og har "litt" høyere lystall så er det vel like raske båter da vil jeg tro... og de burde vel også kunne seile like høyt og raskt om sammenligen som er gjort i denne tråden skulle ha noen relevans etter mitt syn... men dette med lystall kan jeg lite om, vet min båt blir oppgitt til 1,23 med standard seil, og denne first saken har en tiendel høyere.... men det er nok irrelevant for ekspertene vil jeg tro så lenge målet er å kritisere Bavaria.. Målet legitimerer middlene som brukes heter det..

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med en Dufour 40?

 

Fant ikke noe på 40, men derimot på 34, og de prestandaene er vel meget kjente for en her tror jeg. :wink:

 

Type Seilbåt/Motorseiler

Merke Dufour

Modell 34

Årsmodell 2004

Lengde (fot) 34

Lengde (cm) 1036

Bredde 348

Dybde 192

Lystall 1,23

Motormerke VP MD2020D

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 20

Drivstoff Diesel

Materiale Glassfiber

Farge Hvit

Soveplasser 6

Maks fart 7 knop

Link to post
Share on other sites

Enzo,

 

Litt mattearbeid paa eksemplet ditt:

 

First'en bruker 14 t 17 min paa de 100 nm til Skagen.

 

Antar vi at Bavarian krysser 45 grader mot vinden (mot First'ens 40 grader) kan den seile 100,4 nm foer den kan krysse tilbake til Skagen, dette siste krysset blir da 8,75 nm og totalt utseilt distanse blir 109,15 nm. I 6,3 knop tar dette 17 t 19 min, eller 3 t 2 min mer enn First'en. Det er 3 timer med god ankerdram og vitsing om sinkene i Bavaria'en...

 

Takk for svaret , så om man ser på polardiagrammet og ser at Firsten er betydelig raskere på lens enn på kryss så vil forskjellen i tid alikevel i praksis i mange tilfeller være betydelig større pågrunn av noen få grader forskjell på kryssvinkelen. Interessant !

 

 

 

LOGOS

Her er Dufour 40 legger lillesøstra 34 ved siden av

polarduf40.jpgpolar.jpg

 

Og her er en Dufour 40 med bare 1,25 i lys

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppsumering:

Dette Bavaria pratet blir like bra hver gang.

Sydvesten og noen andre

Bavaria-eiere , får like bra båt til 1/ 3 av pengene. Motstanderne mener dette ikke stemmer.

Noen mener noe om fart, andre bovolum.

 

Forslag:

For å stanse dette fantastiske salget av Bavaria, bør det vurderes å få inn i regelverket. 1. Eierne av dette merket har vikeplikt for alle kurser. 2. Dobbel havneavgift.

Link to post
Share on other sites

Et par småting;

 

1. Pris. Bav 39cr påstås å være billigere enn 40,7. Ser man på finn.no er ikke dette tilfelle. De ligger i samme prisleie.

2. Seilegenskaper. Man ser at turen til skagen blir mellom 1 og 3 timer kortere med 40,7. (minst) Men i skjærgården vil forskjellen bli veldig stor på kryss da bav'en må ta mange flere slag. Det er stress med underdimensjonerte vinsjer og gjør båten mindre egnet for familieseiling der (min påstand). Hva skjer når man skal håndtere båten i veldig mye vind? Vil ikke den flotte cockpit'en der seilhåndtering er prioritert gjøre det raskere og sikrere å seile?

3. mange her syns at forskjellen i seilegenskaper var veldig liten. Hvordan er forskjellen i bokomfort? Bav 39 har grei salong, bysse, kartbord, to bad, 2 akterkabiner og brukbart med stueplass. 40,7 har det samme men bedre salong, bedre cockpit men bare et bad. Hva er viktigst? Er det åpenbart at bocomfort'en er bedre i 39cr? Tror eiere av begge båter lett vil nyansere dette. Volumet er større i bav 39, men brukes ikke til noe annet enn et ekstra bad (som i mange tilfeller lukter kloakk).

 

Forøvrig ser det ut som hanse 400 er en får i ulveklær...

Link to post
Share on other sites

Et par småting;

 

2. Seilegenskaper. Man ser at turen til skagen blir mellom 1 og 3 timer kortere med 40,7. (minst) Men i skjærgården vil forskjellen bli veldig stor på kryss da bav'en må ta mange flere slag. Det er stress med underdimensjonerte vinsjer og gjør båten mindre egnet for familieseiling der (min påstand). Hva skjer når man skal håndtere båten i veldig mye vind? Vil ikke den flotte cockpit'en der seilhåndtering er prioritert gjøre det raskere og sikrere å seile?

Her er jeg dypt uenig.

En First 40.7 med fullt stell oppe når kulingen kommer plutselig til havs, med kun mor & far & barn ombord. Det er stress.

 

Her snakker vi om store seil å berge, og større krefter på hver line. Og en båt som er satt opp for regattaseiling med 10 mann på ripa.

(ja - de er 11 ombord i regattaer).

 

Vi får inderlig håpe de ikke hadde satt spinnakeren og, for å spare de tre timene og to minuttene tili Skagen :smiley:

 

Morsom historie: En bekjent var med i et First 40.7 klassemesterskap (ved Son tror jeg). Mye vind og gassen i bånn.

På en av båtene ryker nederste manntau i lo på kryss. Alle de 10 som satt der og red gikk i sjøen med ett felles plask :cool:

 

Skipperen som plutselig var igjen alene ombord med full gass og alle kluter satt hadde et par bekymringsfulle minutter foran seg....

Link to post
Share on other sites

Nå kommer det jo litt ann på hvor en skal seile og hvor vinden kommer ifra. Det er ikke ubetinget riktig at Bavaria er særlig dårligere på slør eller lens. Om den ikke kan gå like høyt spiller neppe så stor rolle ut ifra et gjennomsnittlig turperspektiv. Jeg synes Sydvesten har en fin båt han kan være stolt av. Den båten er det ingen grunn til å skamme seg over når han kommer inn i en havn. Mye båt for en rimlig penge. Anbefaler han ikke baugpropell da, det er ikke en ordentlig seiler verdig. :wink:

Link to post
Share on other sites

Anbefaler han ikke baugpropell da, det er ikke en ordentlig seiler verdig. :wink:

Akkurat det har også jeg fått med meg, er i grunnen blant annet derfor jeg har meldt meg av baatplassen "reagttaen" til våren... en blir ikke skikkelig seiler med Bavaria, men mobbeobjekt... Det kan jeg ikke tillate, siden jeg har med mine barn og forsøker å lære dem opp til at mobbing ikke er pent, da kan jeg jo ikke stille meg selv til hugg på en slikt treff..

Link to post
Share on other sites

HeHe er kos å se kverrulantene som skal ha siste ord for å rettferdiggjøre sitt eget båtkjøp

 

Hehe I motsetning til mange, vet jeg hva jeg har kjøpt.

 

Her er jeg dypt uenig.

En First 40.7 med fullt stell oppe når kulingen kommer plutselig til havs, med kun mor & far & barn ombord. Det er stress.

 

Her snakker vi om store seil å berge, og større krefter på hver line. Og en båt som er satt opp for regattaseiling med 10 mann på ripa.

(ja - de er 11 ombord i regattaer).

 

De jeg kjenner med slik båt seiler tur med tre'er på rull. Da blir 40,7 stivere og tryggere enn hvilken som helst billig-turbåt. 2,7 tonn blykjøl som stikker 2,4 m gjør mye nytte for seg på en båt som veier 6,9 tonn. Mer enn 2,5 tonn jern som stikker 1,85 m på en båt som veier over 8 tonn ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...