Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg har skrevet det før, men synes egentlig det er rart at SF din ikke solgt. Jeg liker Jeanneau 40/40,3 godt både i SO og SF modellen. Faktisk mye bedre en de nye modellene. Jeg hadde vært eier av 40,3 hvis imp hadde vært klarere i sin tale når vi skulle gå igjennom en skissert kontrakt. Jeg følte en viss arroganse.

Båt er mye penger, så jeg tok en runde til. Da ble det vår Bav. Så nær var vi ved å havne på Jeanneau.

 

Og hadde vi skrevet under, hadde det sikkert vært "verdens beste båt". :yesnod: Men uansett Jeanneau, du trenger KUN 1 kjøper.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det var ikke særlig overaskende at Bavariaen kom godt ut i testen, de har laget båter siden slutten av 70-tallet og har vel en viss erfaring nå.

Den opphetede diskusjonen rundt Bavaria vil nok alltid bestå, for de har gjort den tabben på det verftet å produsere billige og gode båter i et stort antall, dette påvirker jo selvsagt annenhåndsverdien hos dyrere båtmerker, og de blir vanskeligere å få solgt da det er mye båt i markedet til lav pris. Hadde Bavaria vært så ille som enkelte skal ha det til, så hadde det ikke blitt solgt så mange båter, for så mange idioter finnes det da ikke som skal kjøpe seilbåt.

 

Jeg leste testen som do-lektyre, og jeg fikk nesten forstoppelse når jeg leste at rullestorseilet seilte godt på 39cr, men det var vel typen med spiler som var god. Jeg er skeptisk til rullestorseil og har hørt mye rart om systemet, men det er jo ikke umulig at det fungerer fint, også på en Bavaria. Er det noen som har testet samme båt (gjerne Bavaria) med og uten rullesystem på storseilet, og fått erfaring med hvordan seilegenskapene er på de to systemene? Og hvordan blir det ved reving?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er nok overraskende at rullemasten til B39 og Delpiha 40 ikke gjorde større utslag på hastigheten enn det den gjorde (kan det negatvie som er skrevet av "ekte seilere" om rullemast langt på vei være en myte på typiske turbåter mon tro?)... men på en B39 såer jo storseilet en del mindre enn genoan... stor genoa er vel ikke noen fordel i revet tilstand da en mister høyde etter hva jeg kan forstå.. Det var vel nettop det som er beskrevet i denne testen, at de som seilte med revet genoa ikke klarte å holde den samme høyden som de som hadde mindre genoa som HR40, RM1200 og Ovni 395.

 

De andre magasiner som vil presentere denne testen er Die Yacht (Tyskland), Båtnytt (Sverige) og Bådmagasinet (Danmark)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

andre magasiner som vil presentere denne testen er Die Yacht (Tyskland), Båtnytt (Sverige) og Bådmagasinet (Danmark)

Ja hva de andre skriver, blir også kjekt å se.

 

Men å hisse hverandre opp utifra hvilken båt man har sattset på(brukt penger på) er bare tull.

å Sydvesten oppnår intet med å provosere andres meninger.

du har din tro, slik som andre har sin. respekter andres meninger og tro. :smash:

 

Fremdeles har vi noen som liker Merce, ford osv. samme er det med båter.

 

og ingen av båtene er laget nøyaktig like, for det er først da man virkelig kunne gjort en sammenlikning.

 

Vi har alle våre fobier. :smash: sånn er det bare :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Men å hisse hverandre opp utifra hvilken båt man har sattset på(brukt penger på) er bare tull.

å Sydvesten oppnår intet med å provosere andres meninger.

Nå er det ikke min intensjon å provosere noen andre, men jeg vil gjerne fremheve båten jeg eier fordi jeg liker den, synes båten er fin, den er passe stor for min meg og min famile, den seiler bedre enn jeg er i stand til å få den til.. Det er mange andre som bruker svært mye energi på å kritisere den etter mitt syn, hvilket motiv de har skal være usagt.... At enkelte kritiserer Bavaria med den bakgrunn at de ikke for solgt sin egen båt til en brukbar pris kan jeg skjønne, men om det gagner eget slag skal jeg ikke ha noen mening om..

 

Jeg har valgt Bavaria ut fra mine kriterier, og er kjempe fornøyd med båten.... i likhet med de andre som har foretatt andre valg og valgt andre båter, men å synke så dypt at jeg ville kritisere båteiere ut fra de valg de har gjort kommer jeg nok aldri til å gjøre, med typen "Nei takk. Støtt opp ALDRI BAVARIA" & "Det er vel det dummeste utsagnet du har kommet med her inne noengang" argumentasjon.. Å argumentere på en slik måte, er nok langt under min verdighet, så det tar nok andre seg av her...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uansett hva man mener om Bavaria, så har verftet med sin effektive produksjon lagt et knallhardt press på sine konkurrenter. Nå er mye av prisforskjellene utlignet. Resultatet av Bavarias offensive satsning er rimeligere båter i denne klassen for kundene. Sammen med økt vekt på bokomfort har det bidratt til økt rekruttering til seilbåtsegmentet.

 

Her i Norge har Lunde Båt lagt en ny standard for hva man bør kunne kreve av sin forhandler. Den er de andre importørene pukka nødt til å strekke seg etter.

 

Summasumarum har Bavaria hatt en særdeles positiv effekt i seil-Norge, også for de av oss som velger noe annet.

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke sammenligne en Bavaria til en million med andre båter til omtrent samme pris ?

 

Om vi sammenligner mest "båt" for pengene i gitte prisrammer, ender nok Bavaria ofte opp som vinner blant nye seilbåter. Samme som Bayliner i motorbåtverden, spesielt for 10-15 års tid siden, men tildels også i dag. Ingen i verden lager flere seilbåter enn Bavaria nå, og ingen i verden lagde flere fritidsmotorbåter enn Bayliner på 80/90-tallet.

 

Jeg har hatt gammel Bayliner. Og om sammenligningen kan videreføres når Bavariaene får noen år på baken, ser jeg frem til mye god underholdning.

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å kjøpe en båt med så dårlig rykte.

Jeg vil heller ikke eie bavaria som halve seilmiljøet snakker dritt om. Og langt mindre forsvare mitt dårlige kjøp.

 

Litt spennede om du kan fortelle hvem det halve miljøet er. For ingen er misunnelige på en slik båt. Jeg kjenner en del av

seilmiljøet, bl a en del som hevder seg godt i regattaer. Men det er kanskje ikke de du mener.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Om vi sammenligner mest "båt" for pengene i gitte prisrammer, ender nok Bavaria ofte opp som vinner blant nye seilbåter.

 

Korrekt !

 

Samme som Bayliner i motorbåtverden, spesielt for 10-15 års tid siden, men tildels også i dag.

 

 

Det er en vesentlig forskjell, Bayliner har et enormt verditap allerede etter ett år. Ti-tolv år gamle Bavaria holder seg fortsatt godt både når det gjelder bruktpris og kvalitet. Sjekk Bavaria 35 og 38 Holiday fra 1995-97, som var de første av de "nye" Bavariane som kom til landet. De er fortsatt kurrante og trygge båtkjøp.

 

Og om sammenligningen kan videreføres når Bavariaene får noen år på baken, ser jeg frem til mye god underholdning.

 

:yesnod:

 

Skadefryd er jo også noe å se frem til .... kanskje blir du skuffet...

TMS

Link to post
Share on other sites

år. Ti-tolv år gamle Bavaria holder seg fortsatt godt både når det gjelder bruktpris og kvalitet. Sjekk Bavaria 35 og 38 Holiday fra 1995-97, som var de første av de "nye" Bavariane som kom til landet. De er fortsatt kurrante og trygge båtkjøp.

 

Ja gamle Bavaria er solide båter, det vet alle.(muligens ikke alle)

 

Mens alle de som er bygget etter den nye byggemetoden, er nok av en annen standard. 1998 og fremover.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja gamle Bavaria er solide båter, det vet alle.(muligens ikke alle)

 

Mens alle de som er bygget etter den nye byggemetoden, er nok av en annen standard. 1998 og fremover.

 

 

Tull og tøys, hva er forkjellen i byggemetode på en Bavaria 35/38 Holiday fra 1995 og dagens modeller som gjør at de nye er mindre solide båter ?

 

Det er riktig at Bavaria og de fleste andre fabrikanter laget tykkere skrog på sytti og åttitallet, før man lærte å beregne hva som var overkill og bare ga unødig vekt...

 

Kan du dokumentere at Bavaria har tynnere/mindre solide skrog idag enn i 1995, eller er dine påstander basert på antagelser og rykter ?

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg lot meg rive med igjen., :headbang:

 

Forklaringen på hvorfor båtene ble billigere stammer fra Bavaria importøren, fra den tid jeg selv så på kjøp av bavaria,(2001)

Vil ikke delta mer i dette Bavaria tullet, så nå skal jeg holde kjeft. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mens alle de som er bygget etter den nye byggemetoden, er nok av en annen standard. 1998 og fremover.

 

Sitat fra testen: Bavaria-båtene er bedre bygget enn noen gang....

 

Men de som testet båtene er neppe så godt informert som andre her på baatplassen...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan noen gi meg skikkelige argumenter for hvorfor Bavaria skal være så elendige som mange hevder?

 

Jeg er "ny" i seilbåtverden, men i båtverden har jeg vært noen år. Slik jeg ser det så er det slik på båtmarkedet som det er på de fleste andre kapitalvaremarkeder....man betaler en masse for merke/navn etc.

 

På bil så er det vel ikke tvil om at MB har god kvalitet, men om den er verd 3-4 ganger mer enn hva Mazda eller Toyota er....det kan kanskje diskuteres, eller?

 

Kjøper man en "lano-båt" - Regina af .... - så er det min mening at du betaler en masse for navnet, og selvfølgelig har den noe dyrere komfyr, kjøleskap og slike ting - finishen kan sikkert også være mer forseggjort, men er det verd 3 gangen i forhold til Bavaria?

For de aller fleste vil utstyret i en Bavaria være mer enn godt nok...comforten er god nok og seilegenskapene tilfredstiller de aller fleste. Utseende synes jeg også er bra...uten at jeg har gått etter i sømmene.

 

For meg blir det litt dumt å hele tiden skulle lese om denne Bavaria-hetsen......, man hetser jo ikke alle Mazda/Toyota-eiere i bilverdenen - noe jeg sammenligner greit her.

 

Skoda har jo vært et lite mobbeoffer på bil, men det er ingen som "mobber" nye Skoda nå...kan det være at folk har fått øynene opp for at det ikke behøver å koste mye penger for å ha en OK standard?

 

Blir litt 80-talls "sossepreg" over Bavaria-hetsen, synes jeg...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg lot meg rive med igjen., :headbang:

 

Forklaringen på hvorfor båtene ble billigere stammer fra Bavaria importøren, fra den tid jeg selv så på kjøp av bavaria,(2001)

Vil ikke delta mer i dette Bavaria tullet, så nå skal jeg holde kjeft. :smash:

 

Kanskje like greit at du avstår fra å kommentere når det du kommer med er bare tull. Det kan ikke være fra Lunde Båt du har opplysninger om nye byggemetoder som hadde gjort en 2001 modell mindre solid enn en 1995 modell.... Dette er fri diktning fra din side, eller så husker du veldig feil. Hvorfor skulle Lunde Båt finne på å si dette når en 1995 Bavaria 35 Holiday i praksis var samme skrog som en 1998 Bavaria 36 og en 2001 Bavaria 37. Disse båtene ble laget i samme form, men med noe modifisert badeplattform (Bav 36) / overbygg (Bav 37). Dette betyr at vi nå har 12 år gamle båter som er ikke har ramlet fra hverandre enda !, til tross for spådommene fra dine likesinnede på slutten av nitti tallet.

 

Apropo tull, det er du som kommer med påstander som kun er basert på rykter og fordommer...

 

:smiley::smiley:

TMS

Link to post
Share on other sites

:headbang::headbang: Ok en liten til.

Selger sine ord, og jeg hører ikke dårligt. til tross for det selger sa, så fortsatte jeg å titte på disse båtene.

seilte en helt ny bav 2001 mod 37 fot fra Hals til sørvestlandet i oktober 2001.

denne båten kunne vi ikke få lukket dørene på etter at vi kom fram, alt måtte justeres på nytt.

og jeg har tidliger fortalt om bav 38 hvor kona ikke kom seg ut av lugaren etter at "karen og venn hadde Håndteitet stagene oppe på dekk.

 

er skroget avstivet nok ? er det slik det skal være. :crazy:

 

Hvordan en bavve er i 2007/2008 utgaven vet jeg ikke , for jeg ser ikke den veien lenger.

 

ønsker dere alle en forsatt flott og koselig helg. :smiley::yesnod:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...