Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Bavarist=Stolt eier av gjenommsnittlig seilbåt av billigste merke :smiley:

En typisk Bavarist er hellig overbevist om å ha gjort det beste kjøpet og mener at de eneste båtene som er bedre, er overprisede svenske båter med vindskjerm. Hvis man i en diskusjon med en bavarist setter spørsmålstegn ved de tyske billigbåtenes egenskaper, får man oftest til svar at det er "bra nok for mitt bruk".

Bytt ut "Bavarist" med "Jeaunnist", og "tyske" med "franske".

Beskriver ikke dette deg selv på en prikk da?

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Bytt ut "Bavarist" med "Jeaunnist", og "tyske" med "franske".

Beskriver ikke dette deg selv på en prikk da?

 

Niks. Hvis jeg hadde kjøpt fabrikkny båt nå, hadde neppe blitt jeanneau. Det er bare sun fast modellene fra 2000-2005 som passer spesielt bra for mine behov. (volumiøs båt som seiler bra) Ville vurdert elan 410 eller 450 evt hanse 430. Maxi 1300 og x-43 er dessverre for dyre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeanneau(Jeanneaist)

 

Dyptgående er veldig fint på seilegenskapene, men desverre her i Østlands-området er det vanskelig å komme til land.

 

Ellers har jeg vel tidligere ymtet frempå at LYS-tallet en del Hanser har fått er for høyt. Det er kjedelig for den som tenker

regatta. Elan 410 flott båt, LYS rundt 1,4 men som bobåt tror jeg den SF du har kjøpt er et bedre valg.

 

Men en First 44,7 med 2,15 kjøl er et godt og morsomt alternativ. Du får mange fine brukte X-båter.

 

 

Ellers ang billigste merke, er det flere båter dette gjelder. Det er bare at de overpriser produktet. Kunder kjøper

pris/kvalitet. Dette er en del av Bavarias suverenitet. Når du selger ca 40-50 % mer en nærmeste konkurrent. Dette kaller

jeg for grisebanking. Men så er spørsmålet vil alle selge like mye? dette koster store investeringer i form av lokaler, annsettelse av flere osv. Det kreves likviditet, det er det ikke alle i bransjen som har/eller har hatt.

 

Kvalitetsbåt-eier(Bavarist)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Om jeg skulle være båtimportør i Norge så ville jeg helt klart ha solgt Bavaria , skulle jeg importert biler så tror jeg at jeg nok 100% sikkert at det ville vært Toyota jeg hadde satset på da.

Skulle jeg eie en bil eller båt så ville jeg ikke eid noen av delene sålenge jeg eier varen , skulle jeg som privatperson selge en bil eller en båt så ville jeg igjen eid Bavaria eller Toyota. Merkelig hvor mye problemer man skaper for seg selv når man ikke vil ha det overveldende mange andre vil ha. :rolleyes:

 

Jeg synes båter designet av Botin & Carkeek (GS) eller f.eks Umberto Felci (min båt) er de peneste båtene , de nye 34foterne som Dehler 34/44 , Elan 34 , Elan 410 er båter som er innovative i designet og seiler bedre enn de "runde" båtene gjør de også.

En bavaria varer muligens nesten like lenge som en Dehler , den er lettere å selge enn dehleren , den har sikkert et bedre forhandlerapparat rundt seg enn dehleren og den koster så lite at man får en 50foter til samme pris som en 39fots dehler men hårene reiser ser ikke på ryggen av å se/seile en 50fots bavaria , det gjør de garantert i en 34/39 dehler .

 

Folk velger de båtene de har lyst til å eie , jeg synes det er dyrt å betale 800 000.- for en Bav 34 mens jeg synes det er helt greit å betale 500 000.- med for samme størrelse fra Dehler eller Elan , sånn er det i min lille glasskule verden.

Link to post
Share on other sites

Alt kan selges, det er bare et spørsmål om pris. Nå er det få som liker å tape penger, men det er en pille du må svelge Jeanneau. Skulle du hatt mindre verditap måtte du hatt et kjent merke, fks Bavaria.

 

Å si folk er dumme og redd for å skille seg ut blir latterlig. Seilbåt eller annen båt er en stor investering. Kjøpere legger i regelen mye tid og energi i å sette seg inn i båtene de ser på som interesante.

 

a.

 

For de det er så få av den. Ola "sau" Nordmann er da redd for å skille seg ut. Etter 5 måneder med annonsering har det vært en (1) person og kikket. Den personen er fremdeles interessert. Naboens kloakkluktende bav 39cr ble solgt for 150 000,- mer enn min prisantydning i løpet av 6 dager. Han måtte forøvrig ned og hjelpe nye eieren med lukten etter 14 dager. :puke: Hvordan det endte vil han ikke si men han fikk da ikke båten i retur ihvertfall... :flag:

 

Den 39cr jeg sikter til har gått i charter 1 år. Kanskje det er den harde bruken som gjorde det?

 

Jeg bor i båten, så det går en del dritt gjennom den septiken i løpet av et år...

Link to post
Share on other sites

Jeanneau(Jeanneaist)

 

Dyptgående er veldig fint på seilegenskapene, men desverre her i Østlands-området er det vanskelig å komme til land.

 

Jeg har vært til østlandet med båten. Kom til land opptil flere ganger...

 

Men en First 44,7 med 2,15 kjøl er et godt og morsomt alternativ. Du får mange fine brukte X-båter.

 

I våre øyne var 44,7 en gedigen skuffelse. Innredningen er helt misslykket til regattabruk. Den runde salongen er ubrukelig som soveplass, noe som gjør at båten bare har tre doble køyer. Hvor skal gutta sove? Å ha et et toalett helt foran gir vekt der man ikke vil ha den. Forøvrig er den trang og ikke særlig pen nede. Oppe er cockpiten dårlig for bobåt med et svært ratt som man må klatre for å komme forbi, samt akterstag midt i hekken som gjør den dårlig å entre derfra. Desverre. Dessuten er den for vek i den grunne versjonen. Den trenger kjøl på 2,6 for å bli ordentlig sluttstiv.

 

Ellers ang billigste merke, er det flere båter dette gjelder. Det er bare at de overpriser produktet. Kunder kjøper

pris/kvalitet. Dette er en del av Bavarias suverenitet. Når du selger ca 40-50 % mer en nærmeste konkurrent. Dette kaller

jeg for grisebanking. Men så er spørsmålet vil alle selge like mye? dette koster store investeringer i form av lokaler, annsettelse av flere osv. Det kreves likviditet, det er det ikke alle i bransjen som har/eller har hatt.

 

Kvalitetsbåt-eier(Bavarist)

Ikke prøv å si at bavaria selger mest båter. Det er benetau som produserer og selger mest. At Ola "jante" Nordmann er redd for å skille seg ut og velger bavaria har mest med lunde båt's utbygde salgsapparat å gjøre. At bav er kvalitet er jeg enig i. Det bare bare en litt annen kvalitet... :wink:

 

Alt kan selges, det er bare et spørsmål om pris. Nå er det få som liker å tape penger, men det er en pille du må svelge Jeanneau. Skulle du hatt mindre verditap måtte du hatt et kjent merke, fks Bavaria.

 

Hvis man søker på bavaria fra 2000 får man ikke akkurat inntrykk av at disse holder seg godt i pris. At du ikke syns jeanneau er et kjent merke sier mer om deg enn meg. :crazy:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ikke prøv å si at bavaria selger mest båter. Det er benetau som produserer og selger mest. At Ola "jante" Nordmann er redd for å skille seg ut og velger bavaria har mest med lunde båt's utbygde salgsapparat å gjøre. At bav er kvalitet er jeg enig i. Det bare bare en litt annen kvalitet..

 

Vi snakker om Norge. I Norge selger Lunde så mye mer en Normar. Normar er en god nummer 2.

 

 

Tror jante kjøper helt andre båter en Bavaria. Mulig vi har litt forskjellig type vennekrets, men har ikke sett så mye til jante,

ikke på båtfronten heller :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om Norge. I Norge selger Lunde så mye mer en Normar. Normar er en god nummer 2.

 

Så vi snakker om Norge. Dette er interessant. Mener du da at i resten av verden så er ikke bavarias pris/kvalitet-forhold like overlegent som her på berget? Hvorfor? Kan det ha noe å gjøre med den korte norske sesongen? Eller kanskje den norske skjærgården som byr på god beskyttelse mot havet. I England er jo f.eks nesten all seilingen utaskjærs. Kan det være en av grunnene til at bavaria ikke dominerer like mye der borte. (selv om de er mange der også, da :smiley: )

 

Siden jeg kjøper min neste båt i Kroatia har jeg vanskelig for å se kun norsk på båtmarkedet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

båt 1

båt 2

 

 

Her kan man jo sammenlikne bavaria og jeaneau til ca samme pris og ca samme alder. Er vel ulike båter mhp seilegenskaper - er vel Bavariaen som har hatt det største fallet fra nypris? Eller tar jeg feil? Synes innredningen i Bavariaen ser mest forsegjort ut. Noen som vil kommentere andre forskjeller?

 

Jeg vet jo veldig mye on jeanneau, da. Det er en veldig bra båt.... :smiley: Ser nå at bildene mine ikke yter innredningen full rettferdighet. For mye detaljer og for lite helhet.

 

Når det gjelder bavariaen syns jeg å huske at exlusive-serien var modeller som skulle være mer påkostede og generelt bedre enn de andre som jeg tror het "holiday". Det ble ikke noen suksess og gikk raskt ut av produksjon. Kanskje historien gjentar seg snart på vision-serien? Hvis det oppgitte lys-tallet stemmer bekreftes mitt inntrykk av at bavaria har nedgradert seilegenskapene på sine nyere båter. man ser også at innredningen virker mer påkostet på den annonserte båten enn mange nyere båter. Cockpiten ser dog trang ut i forhold til dagens standard. Noen vil nok si at det er en fordel. Tror at problemet for selgeren her er at dette er en påkostet, dyr bavaria med masse flott utstyr. Men Ola Nordmann syns ikke at bavaria skal være så dyrt. Derfor blir den ikke solgt.

 

Siden ingen av disse er solgt, vet jo ingen her hva de ender på etter pruting.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Litt av årsaken til at Bavaria ikke er størst, er markedet i USA. Dette vil være et satsingsområde fremover. Men ser vi på

det europeiske markedet tallene anderledes. Noen som har tall?

 

At du kjøper din båt i Kroatsia har vel også med pris å gjøre. For det finnes det vel SF 43 nærmere. Om UK

er spesielt, aner ikke. Mener selv Norges vestkyst er rimelig værhard, men kanskje ikke. Brorparten av de store Bavariane

42, 46 og 50 havner der. Ellers er det flere som har seilt jorden rundt med de.

 

Tror ikke det argumentet holder. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at det er et godt argument. Har seilt litt enkelte steder som er relativt tilgjengelig fra London området, og må si at det er veldig mye bedre på vestlandet/i Norge. Typisk mye mer sjø både fra større båter (mye trafikk) og fra havet som ofte ligger ubeskyttet rett ut. Faktisk er det så mye dårligere å seile der en i den Norske skjærgården at det ikke frister noe særlig.

 

Man observerer at mange av båtene har spiss og dyp kjøl foran, og ikke de store flate kjølene som mange moderne båter har idag.

Skulle jeg hatt båt med base i dette området hadde jeg nok valgt en båt som var komfortabel i sjøen og gitt avkall på den ekstra farten man kan oppnå med flatere bunn og lettere skrog - jeg er på sjøen for å kose meg, og da står ikke valget mellom Bavaria, Hanse, Janneau, o.s.v..

Link to post
Share on other sites

Når nå tråden har bavaria 39 i overskriften så søkte jeg litt rundt og fant dette prolardiagrammet som en hadde laget til en slik båt , er det noen som har et annet diagram til samme båt for sammenligning ?

 

Hei, Enzo,

 

denne siden er det en som har samlet mange polardiagram. De fleste er riktignok kun i tabellformat, som målebrevene.

Link to post
Share on other sites

At du kjøper din båt i Kroatsia har vel også med pris å gjøre. For det finnes det vel SF 43 nærmere.

 

Tja. Heitmann har ikke solgt noen i Norge. Dog finnes det en båt i Oslo som har svensk seilnummer. Så den på påmeldingslisten til watski twostar. Søker du på Yachtworld.com finner du ca 100 jeanneau'er på 43 fot. Av disse er det fire sf 43. Den rimeliste er prisantydet til 172000 euro. Vi kan trygt si at det er en sjelden båt. Den solgte alt for dårlig til at jeanneau ville satse på den. Det betyr nok at du tror den er dårlig.. :wink:

 

Den jeg kjøper er levert av Heitmann til sørkysten av Frankrike. Den norske eieren seilte den så til Kroatia der han har latt den gå 4-5 sesonger i charter med base i sukosan hos dette firmaet: http://www.meridijan.hr/index.php?p=articles&group=12

 

Kroatiske myndigheter har forsinket utklareringen så mye at hjemseiling ikke er aktuelt før til våren. Dermed fikk jeg litt bedre tid til å selge den jeg har nå. (hell i uhell) Overtagelse blir ikke før den er ferdig registrert i NOR samt er kommet til Norge.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke SF43 og avstår derfor å mene noe om den.

Noe annet ville vært dumt. Nå er det ikke salgstallene som bestemmer kvaliteten. :wink:

Som tidligere nevnt, var jeg like ved å kjøpe en ny Jeanneau. Så ut i fra dette er kan jeg si at båten tilfredstiller mine

krav. :lol:

 

Salgstallene forteller mer om hva kundene ønsker i forhold til pris/kvalitet. Ordet kvalitet definerer jeg her som alt fra

produksjon til produktet levert feilfritt til kunde. Feilfritt til kunde, kan være en stund.

 

Men det viktigste er at kjøper blir fornøyd med produktet, misfornøyde kunder gir fort utslag i redusert salg.I dagens samfunn vil det med kapitaltprodukter kanskje innbefatte rettsystemet. Fornøyde kunder er verdens beste selgere og bidrar til økt salg.

 

Men i og med du har gjordt grundige forberedelser ang ditt valg er jeg sikker på du blir fornøyd. :yesnod:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

båt 1

båt 2

Noen som vil kommentere andre forskjeller?

 

Bavaria:

"Nybåtpris" 2 500 000.- ??? Helt irrelevant, denne båten er fra 1998, og kan ikke sammenlignes med høstkolleksjonen til Bavaria. Den er verken eksklusiv eller så spesiell som selgeren prøver å gi inntrykk av. På et av bildene vises displayet til Webastoen....håper ikke den montasjen er representativ for resten av båten.... :crazy:

 

Jeanneau:

Det klare valget av disse to...(men jeg har neppe stemmerett...) Så i siste Seilas at Jeanneau 39i Performance ble kalt en velseilende campingvogn, så min dekksversjon uten "Performance" merke på siden, er vel som et middels telt. Men jeg trives allikevel med båten, men skulle ønske at jeg var like barsk & tøff som testerne i Seilas :cool:

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke SF43 og avstår derfor å mene noe om den.

Noe annet ville vært dumt. Nå er det ikke salgstallene som bestemmer kvaliteten. :wink:

Som tidligere nevnt, var jeg like ved å kjøpe en ny Jeanneau. Så ut i fra dette er kan jeg si at båten tilfredstiller mine

krav. :lol:

 

Salgstallene forteller mer om hva kundene ønsker i forhold til pris/kvalitet. Ordet kvalitet definerer jeg her som alt fra

produksjon til produktet levert feilfritt til kunde.

 

Du glemmer å nevne produktets egenskaper. Jeg vil ha en performance cruiser. Bavaria har sluttet med denslags.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å kjøpe en båt med så dårlig rykte.

Jeg vil heller ikke eie bavaria som halve seilmiljøet snakker dritt om. Og langt mindre forsvare mitt dårlige kjøp.

Nei takk. Støtt opp ALDRI BAVARIA

 

øhh, Det er en slik båt du har! ser at du har en Maxi - Maxi ble omtalt på samme måten og kritisert av "ekspertene" når maxi var storprodusenter på 8o tallet

Link to post
Share on other sites

Ser at det er stor uenighet om hva som ble konklusjonen gjeldende Bavaria.

 

Men på disse punktene ser det ut til å være enighet om, siden disse ikke blir diskutert.

Jeanneau 39i, en velseilenede campinvogn...(Arne Eriksen) (Performance rigget)

HR 40, lav bom, trang styreplass, lite ratt (Morten Nissen-Lie)

Hanse 400, burde hatt storserilskøtet i cockpit, vinsjen er klønete plassert i forhold til sporayhood, bra båt med rom for forbedringer (Fredrik Bergseth)

Bavaria 40 Vision, lav bom, rom for forberdinger på trearbeidet (Jannicke stålstrøm)

Link to post
Share on other sites

En ting som slo meg i testen var faktisk den enorme prisforskjellen. Du kan kjøpe mer enn 3 stk. Bavaria 39 for prisen av en - Najad var det vel - som var testens dyreste. Her må da noen betale masse for navnet? (Gjelder jo ikke bare Najad). Utstyret er sånn ca mer eller mindre det samme. Ok at Najad har bedre seil kanskje og nummeret større vinsjer(?), men selv om du oppgraderer Bavaria'n med en halv million, så har enda Najaden dobbel pris :crazy: Så mange timer pusser de vel ikke treverk på Najadverftet?

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...