TMS Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Jeg mener å ha lest at erfaringer fra bl.a. Fastnet race i 1979 og tester gjort i etterkant, har vist at alle seilbåter går rundt hvis de får en* styrtbølge fra tvers som er like lang som båten og som har en høyde som tilsvarer 40-60% av båtens lengde. Variasjon i båtdesign begrenset seg altså til at de best tålte "60% bølger", mens de dårligtse tålte "40% bølger". Dvs at ved en brytende styrtbølgehøyde på 8-10 meter fra siden, ville selv en Hallberg Rassy 64' legge masten i vannet.... *dvs det trengs egentlig to bølger, en for å legge båten ned, og en til som får båten til å gå rundt, forutsatt at båten ikke rakk å rette seg før bølge nr to kommer.... Sitér dette innlegget TMS Link to post
HaHa Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Har du kjøl% på denne Swan 36, kunne vært interessant å sett hvor mye som må til for at det monner, tipper det er mer enn 32% ja:) Ballastandelen er over 50 %. Sakset fra www.classicswan.org: Swan 36 1967-1970 S&S des. #1710.51 90 hulls built General dimesions Loa: 35.79 ft 10.91 m Lwl: 25.94 ft 7.77 m Beam: 9.65 ft 2.94 m Draft: 6.2 ft 1.9 m Ballast: 7900 lbs 3600 kg Displacement: 15400 lbs 7000 kg Antifouled area: 344 ft² 32 m² Sail plan RORC I: 43.04 ft 13.21 m J: 14.04 ft 4.28 m P: 38.04 ft 11.59 m E: 12.04 ft 3.67 m Fore triangle: 301 ft² 28 m² Main: 229 ft² 21.3m² Genoa 150%: 452 ft² 42 m² Spinnaker: 1088 ft² 101 m² Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 (redigert) Noen GZ kurver Dufour 34 Rassy 40 Elan impression Forklaring Noen som har flere ? kanskje Hanse og Bavaria Redigert 27.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Tipper at de mest interessante GZ kurvene er de uten mast. ....og ballast og kjølvekt er vel 2 forskjellige ting ...? Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 At ikke båter klassifisert med A fra Veritas skal tåle hva som helst vær i Skagerrak ? - Da bør du vurdere et annet båtmerke neste gang. Husker en høstkveld vi seilte ut Kosterfjorden og fikk inn værmeldingen fra Stockholm Radio. De meldt hurricane warning west coast of Sweden. Vi kalte opp Tjøme og de bekreftet at de var meldt 40m/s og 10m bølger. Vi seilte en wasa 420 og måtte love!!! Tjøme å ikke gå til Skagen som var planen. Alle danskebåtene lå standby ved Færder. Vi dro til Grebbestad og knøyt oss fast. Snakket med en som lå i Ålbæk havn den natta. Han hadde 46m/s på vindmåleren inne i havna. En annen seiler jeg traff et par år etter hadde gått fra Skagen mot Sverige uten å ha fått med seg værmeldingen. Han opplevde at ekkoloddet pendlet mellom 50 og 59 meterfor hver bølge. I en jibb knakk bommen. Vi angret ikke på at vi ikke gikk over. Så jeg tror at man skal være litt forsiktige med betegnelsen "hva som helst vær". Og spesielt i Skagerak. Har opplevd 4 knop strøm utaskjærs langs land. Det gir rare bølger! En 10meter i Skagerak er ikke det samme som en 10meter i Atlanterhavet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Jeg er ikke uenig at ikke personene ombord kan slite litt med vær og vind, men en båt skal jo fint tåle orkan styrke . Det er jo det som er betegnelsen på klasse A sertifiseringen. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Tipper at de mest interessante GZ kurvene er de uten mast. ....og ballast og kjølvekt er vel 2 forskjellige ting ...? Joda, hvis man skal være pirkete. I tilfellet Swan 36 er ballasten i form av en blykjøl. Men noen skip bruker vel fremdeles steiner fra stranden som ballast... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Ballast kan vel også være vann/diesel, motor, etc ..... ? Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Ballast kan vel også være vann/diesel, motor, etc ..... ? Det kan det ikke være - spesielt ikke om du pirker...... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 35 fots performance cruiser. 3.70 bred. 1000 kg kjøl med vektsenter 1 m. under vannlinjen. Samme båten med 2000 kg på samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Jeg er ikke uenig at ikke personene ombord kan slite litt med vær og vind, men en båt skal jo fint tåle orkan styrke . Det er jo det som er betegnelsen på klasse A sertifiseringen. Jeg vil nå påstå at de fleste handels fartøy på en viss størrelse kan klasifiseres "A". Men å påstå at de alle tåler en orkan er nok å ta noe hardt i. Jeg vet at oppegående kapteiner i dag unngår en orkan om en så må forlenge sjøreisen med fler døgn. Jeg tror ikke noen her på BP har opplevd en "orkan" i Skagerak....... Storm derimot! Katrina i Meico Gulfen var ikke småtteri, selv om vi var heldigvis ikke inne i det værste området! Sitér dette innlegget Link to post
Pro Open Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 I henhold til beauforts skala er orkan vindstyrke over 32,7 m/s. Vindstyrke som er forventet a forekomme med 100 aars mellomrom i Nordsjoen er 40 m/s. 50 m/s er forventet hvert 1000. aar. Katrina holdt 56 m/s naar den traff New Orleans. Dette for aa kalibrere inn hva det er vi snakker om altsaa. Etter aa ha hoert historier om hvordan disse vindstyrkene behandler offshoreinnstallasjoner og supplyfartoeyer i Nordsjoen er jeg ikke i tvil om at jeg ikke ville befinne meg i en seilbaat i disse forholdene. Naar vind og boelger rensker alt av antenner og utstyr paa taket og knuser vinduene paa broa paa en stor supplybaat saa tror jeg man ville vaere temmelig svett ombord i en 38 fots seilbaat for eksempel - med mindre den kom fra Orust selvsagt, haha. Mao, enig med Noetteroy, de som ferdes paa havet veit aa styre klar av vind i orkan styrke - hvis ikke ferdes de ikke paa havet saerlig lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 I henhold til beauforts skala er orkan vindstyrke over 32,7 m/s. Vindstyrke som er forventet a forekomme med 100 aars mellomrom i Nordsjoen er 40 m/s. 50 m/s er forventet hvert 1000. aar. Vind av stor styrke opptre mer ofte, enn hva synserne skriver og sier. 30 meters bølger , som skal være 100års bølgen har vi hatt flere ganger i nordsjøen. Vind. har selv sett vindmåleren vippe over 170knop.i kastene. og steady over 140 knop. Kan tro det var et flott syn på havet, Alt kokte, samme hvilken rettning du så, så var det sjøsprut. Vår vindmåler stod på 120 meter høyde over havet. så hva styrken var ned på f.eks 10 meter over vet jeg ikke. Men PC skjermer og mapper i hyllene måtte tas ned på gulvet, alt ristet og vibrerte. Dette var på en ståjacket på 140 meter vanndyp. "Veslefrikk" Mener å huske det var i romjulen 1993, eller 1994 . Glemmer ikke den natten så lett. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Douro Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Det ser ut som om de som seiler ARC i år, har andre favoritter enn det som er mest fremtredende her på Baatplassen og i norske gjestehavner... Kun 10 av 238 båter var av bayersk fabrikat. Mot 44 Beneteau, 19 Jeanneau, 16 Oyster, 14 Lagoon, 11 Swan og 10 Hanse. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Ehhm, sorry, Lano2: 11 Swan og 10 Hanse. ... og 1 Regina af V. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Mot 44 Beneteau, 19 Jeanneau, 16 Oyster, 14 Lagoon, 11 Swan og 10 Hanse. Lurer på hva hovedgrunnen til dette er. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Hovedgrunnen er at de siste 15 årene har beneteau produsert og solgt mange flere seilbåter enn bavaria. De gjør de fremdeles. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Douro Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Hovedgrunnen er at de siste 15 årene har beneteau produsert og solgt mange flere seilbåter enn bavaria. De gjør de fremdeles. Men ikke her på berget (forumet)... Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Ta en titt på denne, klikk på bilde for foto presentasjon Du behøver ikke å gå til Kalifornia for å finne eksempler på spektakulære rundkast i brytende brenninger, Sydvesten. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Mao, enig med Noetteroy, de som ferdes paa havet veit aa styre klar av vind i orkan styrke - hvis ikke ferdes de ikke paa havet saerlig lenge... Dette er vi enige i, at folkene ombord ikke tåler en slik påkjenning. Jeg mener fremdeles at en båt tåler det. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Uansett båt vil gå ned i tilstrekkelig dårlig vær hvis mannskapet ikke tar de korrekte avgjørelser underveis. Her ligger sakens kjerne, ikke hvilket fabrikat det er. Klasse A betyr ikke at det en ubåt eller et hangarskip. Det betyr at båten er konstruert for åpne hav med kriterier deretter. A. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Klasse A betyr at båten skal tåle en orkan. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lanber Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Ja det skal den, men det er fremdeles mulig å få den til å gå ned hvis man foretar gale nok valg. Hvis du er uenig i dette samtidig som at du tilsynelatende er i live kan jeg slå fast at du enten: a) Ikke har vært til havs i tilstrekkelig dårlig vær og forstår hva det innebærer. b) Du er ute etter å kverulere. Eller c) Du er stokk dum. Klasse A betyr at båten skal tåle en orkan. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 28.November.2007 Del på Facebook Svart 28.November.2007 Lano er nok A + B Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.